събота, 27 януари 2024 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1497.)

 ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1497.)

  Какво е поезията без любовта? Първи учител ми беше бедният френски студент, вечен скитник и играч на зарове Франсоа Вийон (1431-1463). Робърт Бърнс открих малко по-късно. Преди тези двамата, обаче, кумир или еталон в лириката ми беше флорентиецът Гуидо Кавалканти (1255-1300) с неговото "dolce far niente" (сладичко безделие). Оказва се, истинските поети сродяват нациите и човеците, за разлика от всеки окичван със слава и незаслужени почести нафукан политик. – Аноним (1947)

   4 uli 2017

ДА СИ СВЯСТНА, НЕ СИ...

И не знам за какво, но не знам и защо
съм по тебе увлечен, пиян
като риба в ботуш, като звън на стъкло
от коняка, на пода разлян!

Да си свястнаq не си! Да си вярна, не си,
и се чудя на този мой шанс:
в леглата преспал на стотина жени,
не открих като теб ни една.

Ти от мен просто нищо не си пожела,
но дивяхме като в древен вертеп
и сега – черна гарга, увесил крила,
знам, не мога да дишам без теб.

Кой те знае къде някой друг те прибра,
но заспал съм в несвяст като в гроб;
щом събудих се, бях обрасъл с пера
и пиян от безумна любов.

Ех, жена! Ех, момиче без мяра и свян,
с твоя розов корем ме плени,
с тез налети гърди, с тез коси, рамена
давя се ням в море от мечти.

Бригът* ми там полюшва се сам
и тръби пак печалният рог:
бях уверен дотук, че добре си се знам,
ала днес съм пиян от любов.

Пловдив – пъпът на света за автора

Plovdiv, edited on 28 jan. 2024

Илюстрации:
- Без любимо момиче, и царят е нещастен.
- Да си женен, не значи, че знаеш любовта.

–––

* Бриг, бригантина – бърз ветроходен кораб, ползван някога от пиратите. Бел.м., tisss. . 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)  Миналото живее, докато го помним. Мъртвите са живи, докато ги помним. Бедата не е в смъртта, а в заб...