Който не си знае предците и не любопитства как са живели и за какво са мечтаели, става лесна плячка за лъжите на философи-отродници жалки лицемери. Живей като обикновен човек и бъди благословен, ми е девиз от детските години.* – Аноним (1947)
4 jan. 2017
ХАРМАНЛИЙСКИТЕ ПЕТИМА БРАТЯ (1.)
Като са си бъбрели, за да ги обсъждат незлобливо или ядно за нещо си, съпругите на петимата братя отронвали някога ехидничко, но и с пламъче затаена дяволитост в усмивка, фразичката "Господинкините синове". Най-често чувах така да се изразява родопчанката от Устово чинка ми Кети (Катерина) – жената на чичо ми Насо, която бе гардеробиерка, а и цигари продаваше във ветровитото преддверие на пловдивския ресторант "Република" (бившия "Молле") – онзи с огромните кристални огледала по стените, любимо място за пловдивската бохема от епохата на Царство България.
Прескачал съм чат-пат да си купя цигари от нея и да поговорим, докато бях част от пловдивския младежки вестник "Комсомолска искра"(1972-1981), особено когато ме е налягал глад да чуя глас на човек наблюдателен и добронамерен, благосклонен към мен, 25-30-годишния й роднина. Семейни и родови тайни, но и доста подробности за Господинкините петима сина отнесе чинка ми Кети (Катерина) наедно със смъртта си. Съпругата на чичо Митко (Димитър, 1909-1963) – госпожа Фанка, родом от Хасково, се големеела пред етървите и по-малките братя на мъжа си; а и у дома не съм чувствал да я долюбват. Ето приказчица, излязла из нейните уста, която я представя може би най-красиво и най-образно: "Аз винаги ще плувам като олиото над водата – фукала се хасковлийката Фанка, – винаги ще съм по-горе от вас. Че какво сте вие? Типов хляб". Биела ги парата до някое време, че Бате Митко, както го наричаха у дома в оназ изба нашите, въртял бая доходен бизнес, че с неговата си киномашина обикалял не само из пловдивските киносалони, но и по селата около Пловдив. Опнат платно от тензух или най-обикновен чаршаф в някое селско читалище, народът се стича на тълпи. По онова следвоенно бедно време 36-милимитровите киноленти бяха от силно запалим материал, и след като на три пъти му се пали киномашината и след като Новата власт го набелязала като враг на народа, отново се видели голи и гладни, а и като проклет частник, Бате Митко се захвана с ремонт на електроуреди. Помня, първото му ателие метър на два беше с гръб към дънера на величествен бряст в края на пловдивската Главна, на ъгъла срещу пловдивската Централна поща. После общинската управа го прогони оттам и работилничката си премести срещу някогашната градска баня "Цар Симеон", където сега е спирката за градските автобуси от Сточна гара към Тунела. Ходил съм и на двете места. Скъп спомен от него беше нагревател с голям като тава за баници никелиран полусферичен топлоотражател. С това "електрическо слънце" майка ми сушеше пеленките на сестра ми в тъмната влажна изба на улица "Ниш" №4.
Живееха под наем с жена си Фани и двете им щерки Мария, (1940) и Диана (1943) в двустайно жилище на III етаж на ул. "Хъшовска №10" между бул. "Шести септември" и река Марица, вляво от сградата на някогашния Център за ТНТМ**. Бил съм в пети или шести клас, когато по стръмното бетонно стълбище от III етаж – от бъканото с антики жилище, с кларнет и тъпан изведоха най-голямата сред братовчедите в Бояджиевия ни род – Мичоната, накипрена като булка през входната врата насред "Хъшовска", да я фотографират с младоженика Митко от село Лесичово, Пазарджишко, един едър и трътляв дебеланко, ветеринарен лекар с румени бузи и учудена физиономия на току-що паднал от Марс. Подгънал крак под задника си, докато онези се фотографираха за историята, свил се одве на същото онова мразовито стълбище, надрасках върху къс амбалажна хартия римушка в чест на Мичона и нейния жених. И това нещо от четири-пет строфи чете на всеослушание чинка ми Фанка, първо на тротоара пред къщата, а после – на празненството в квартална кръчма с хапване-пийване, докато, притеснен, се бях омесил с дечурлигата и с възторжените буйни сватбари и се правех на ни лук ял, ни лук мирисал. Скромен и талантлив, демек, какъвто съм си и досега! Поетът на сватбата. По-късно за зетя Митко от Лесичово Бате Митко се косеше ей по този начин: "Съсипа ми седлото кантар-марка на енесюто тоя хайванин с дебелия си задник".
Сетне чичо Митко и Фана отидоха да живеят в приземното жилище на бул. "Христо Ботев" №50 току срещу пловдивската Военна болница, и естествено пак под наем, в съседство с други наематели – семейството на боксьор-кавгаджия. Защитавайки уж вечно оплакващата се несретна Фани, боксьорът с юмруци млател нашия кротък, но и цапнат в устата Дон Кихот. Едва на 54 години, Бате Митко издъхна в пловдивската клиника срещу Централната жп-гара от тумор в мозъка дни подир операцията. Майка си, баба ми Господинка от Харманли, отива да види сина си с обинтован череп и той само я гледал със сълзи на очи. Когато жена му се явява с двете дъщери и посегнала да го погали, милият Бате Митко, като не можел думица да каже, се извръща настрани и Фана присяда до нозете му, но той с крак я избутва от болничното легло. Изливайки капки ракия върху масата вкъщи, след погребението в пловдивското гробище покрай Цариградско шосе, баща ми само рече: "Съсипа му живота на Бате тая женица".
Той им предложил друг вариант: да се построи представителна хотелска сграда с 90 стаи, а до нея – пристройка, върху чийто покрив да се обособи площадка за ролкови кънки. И тъй зданието е вдигнато през 1910-1911 г. Открили го с пищно новогодишно тържество. Пресата отбелязала събитието с възторг и обявила, че Пловдив вече трябва да се гордее с новия си хотел.Тук монтирали първия асансьор, първото самостоятелно парно отопление и първия генератор за електричество в Пловдив. От Виена били доставени орнаментирани чугунени колони, мебелировката – по последната за времето европейска мода. След завършване на строежа, сградата е наета от Димитър Молле, чието фамилно име определя названието на хотела и ресторанта. По време на т.нар. Народна власт хотелът на улица "Княз Александър I" №39 е преименуван на хотел "Република", а Главната търговска улица – на улица "Васил Коларов". През 90-те години новата власт на т.нар. "демокрация" затвори хотела, а в стаите настани офисите на фирми. Ресторантът беше превърнат в магазини за какви ли не стоки и дрънкулки. Елегантните чугунени колони бяха облицовани, т.е. скрити, изящните орнаменти бяха замазани и луксът, изяществото на хотел "Молле" изчезна безвъзвратно.