понеделник, 2 ноември 2020 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (313.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (313.)

  Господи, опитах се да пия вода от спукан съд, но от него изтичаше вода. Спрях да пия и водата се затича, и се смееше, докато плачех.   Еклисиаст*

   23.01.2002. ПОСЕГАТЕЛСТВА И ОПАСЕНИЯ (3)

  Тема за размишление от книгата "Морето, морето", с.65: "Не мога да заменя магията на срещите и разделите с ужаса от вечното присъствие. Не искам дори да спя в общо легло, много рядко изпитвам желание да прекарам цялата нощ с момичето, което съм любил". Въобразявам ли си? Мило момиче, никой не те е оценявал по-високо от мен. Вещи, удобства ли са средствата да узнаеш колко струва човекът до теб! Отдалечена, дори накрай света, пак ще си близо до мен, у мен. Срещаме се два пъти: в училищния коридор на втория етаж, и после – когато напускам библиотеката в края на голямото междучасие, отново чувам "Жоро!" – и виждам, като че тъкмо излиза от своя кабинет.

  – Смятах да ти идвам на гости, а сутринта имах доста работа и не можах да ти обадя да ме чакаш... Сега какво ще правиш? Не искаш ли да се видим?

  – Имам учебен час – казвам, – после Райчо (свекър на по-голямата ми дъщеря Вера) иска да поприказваме в близкото кафене.

  – Аз пък в дванайсет без четвърт трябва да съм в центъра на града – казва Re.

  – Друг път – казвам, – друг път ще се срещнем.

  – Да, да – отвръща, – ще видя някой друг ден да измисля нещо.

  Когато след дванайсет се връщам в училище заради обявената оперативка, виждам я насреща ми, върви по коридора.

  – Запиши какво ще кажат – заръчва, – ще ти звънна да ми предадеш какво са казали.

  – Телефонът ми е блокиран от миналия петък, няма как да се свържеш – рекох, – но ако има нещо толкоз важно за теб, ще ти пратя съобщение по джиесема. – Разменяме репликите край вратата на моя кабинет: – Тръгвай, тръгвай! – настоявам, и тя тръгна, направи две крачки, обърна се. Стои, сякаш е изваяна от мрамор, стои като вкопана в коридора и ме гледа с онези нейни очи. – Тръгвай де! – отпращам я, гневен повече на себе си. – Друг път ще говорим повече... Когато имаш възможност.

  Не знам какво й е, само знам, че я обичам. Това вече не е завладяващата ме доскоро сексуална тръпка, а спокойно, съзерцателно и сладостно чувство на лекота. И все пак в дъното на кладенеца от гняв и любов лъщи сребристо като рибя люспа омерзение. Свободен, свободен! – крещи всичко у мен и ми носи печалната убеденост, че винаги ще я обичам, каквото и да се случи оттук-нататък; ще я обичам обаче не като гъвкава изящна плът, а както се обича мил и близък на сърцето човек: от него нищо не искаш освен да го виждаш от време на време, за да се убедиш, че е жив и здрав, че диша, че животът му продължава и нещата са му наред. А бих ли се жертвал за него и дали не се вживявам в роля, която ми се нрави – стари номерца от селска вечеринка? Ай, как приятно е да се виждам отстранен от самия себе си, уравновесен, стъпил солидно на земята! Хлапето у мен, обаче, е прехапало устата, сбърчило е вежди от ирония, която е почти озлобление: Не позволявай сантименталност да те завладее! Но мъжът у мен я жали: "Защо? Какво ти е виновно момичето? Не виждаш ли как и тя е раздвоена. На косъм се крепи връзката ти с нея, ала всъщност каква ли връзка е вече! Но смири се, понеже изречеш ли сбогом, възможно е никога вече да не срещнеш Любовта. И какво друго ти остава, освен авантюри с момичета, в които ще търсиш, без да откриваш, до края на живота ще продължиш да търсиш единствената своя, голямата твоя Любов".

  Не съм се гласял за съпружески живот с нея. Като неин съпруг, подозирам, бих бил пълна скръб. Бих я разочаровал, а бих убил и у себе си илюзията за очарователното момиче. Нагарча ми от спомени за изневерите на някогашната ми съпруга– майка на двете ми дъщери, и не си пожелавам повече да изпадам в положението на рогоносец. Как се обяснява това на момичето, което обичаш! Изобщо струва ли си да обяснявам, че не вярвам в съпружеската привързаност, че където има "длъжен си", свободата я няма, липсва, а щом нямаш свобода, каква ти любов! А може би съм просто егоист?

  Телефонът ми не работи, и това ме спасява; защо си мисля, че ме спасява! Свикнах със самотата като с удобна стара дреха. В самотата съм спокоен. Понякога отчаян си казвам: не разбирам нищо от живота, жените ме плашат и ми е добре, когато съм сам; появи ли се някъде наблизо хубаво момиче, всичко става нестабилно, двусмислено, противоречиво: предметите, делата, човеците губят резките си очертания, от ъглите изпълзяват интриги, тъпа мъжка показност; най-верният ти приятел неочаквано може да се окаже най-върлия ти съперник. То са Даровете на Афродита, Евините сладости, които те разколебават, правят те зависим от собствените ти, надигнали се от дъното на душата ти страсти, бесове. 
Но това е и подземието, ковачницата на Хефест**, адът на Сътворението, хаосът като преддверие към лъчезарна хармония. Губим ориентир за живота и света, защото са ни изкушили, извисяваме се в собствените си представи като ловци, а в действителност хубавата Евина щерка ни е омотала в мрежите си и си играе с нас като с боричкащи се в нозете й невръстни, слепички, безпомощни палета.

  Преди години една знойна хубавелка, Антония Желязкова, заливайки се от смях, ми разправяше как – уловила за вратовръзката като за юлар своя страховит директор на пловдивския завод "Елпром", от когото трепереха около пет хиляди души работници и служители, яхнала го гола, го развеждала на четири крака, като добитък по дебелия килим на луксозния му директорски кабинет. "Гледаше ме предано, карах го да ме лае като куче, вдигнал лапки пред гърди. Що ли! Много му се искаше на горкия – нищо, че му бях само лична секретарка и по закон трябваше да съм зависима от капризите му".

  Седяхме в кухничката на първия етаж в не особено богатото жилище на родителите й на Антония. На масата беше сложила пържен свински дроб, купен пътем от близкия супермаркет. Бяхме взели и бутилка вино. Вкуса на виното не помня, скъпичко руйно винце си беше, но сега, докато описвам това приключение, миризмата на престоялия кой знае откога свински дроб пак ме блъсна в ноздрите, да-а, засмърдя ми и сега на развалено. Нищо не се получи тогава от авантюрата ни. Палавата Антония, тя всичко развали, макар да си бях точил зъбите по нея. Нямаше как да й разкажа, че майка ми двайсет години работи в задушната, яко напрегната обстановка в същия пловдивски Електроапаратурен завод "Елпром"***, и тъй внезапно ожесточение ми попречи да си легна с мацката. Директорът Близнаков беше изпратил юрист да снеме записа от мой репортаж по Радио Пловдив, за да ме съди, че публично съм го окепазил. За същия биг-шеф**** майка ми пазарджиклийката беше ми говорила с респект, колко е властен и изключително амбициозен грубиян: крещял, заплашвал със съд подведомствените му служители и работници, наложил сурова дисциплина, как никой гък не смее да му каже, да го попита какви са му работниците – негови роби или пандизчии в затвора?

  Поради каква причина влюбеният мъж оглупява, като свято вярва, че любимата му е ангел небесен? Има ли интрига в греховния свят, в основата на която да не е някоя красавица, някоя неземна Елена, заради която мъжете водят десетгодишна Троянска война! И как някой сляп Омир все ще се намери – да опише как героично се държали глупавите наивни мъже върху рохкото, разкаляно от женски капризи Поле на честта?
Ужасно унижените жени, известна ми е донякъде драмата им, ала не за тях пиша сега. Не ми се пише точно сега за женската преданост и саможертва. Не, не сега! Някой ден може би ще напиша, но това е друга тема, друг велик мотив от симфонията на живота.

  Всъщност, едно момиче има цената, която мъжете му определяме. Не съм склонен да обвинявам всяка дащна Дулцинея, само затова че мнозина мъжкари в отрязък от време ходим като Дон-Кихотовци подир фустата й, именно понеже сме се влюбили и желаем да похищаваме женска плът. Но виж, склонността да се самоунижаваме, ето нещо, което уважаващото себе си момиче за всичките богатства и удобства на света не бива да прощава на зашеметения от сексуалния си нагон глупак.

  Мило мое момиче! Нима си удовлетворена от навиращия се в ловните ти копринени мрежи тъп глиган! След предателството не виждам по-жалък образ от изпълзелия до скута ти сладострастник, готов да го яздиш и да служи с лапки пред гърди като пале, независимо че пет хиляди души треперят от властта, с която разполага, нерезът му с нерез. 

  Следва

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited by 3 noe. 2020

__
* Ася (1952-2017) от едноименна новела от 1988 г. 
** Бог на подземното царство в древноелинската митология.
*** На 6 септ. 1963 г. в Пловдив е открит Електроапаратурен завод, години след това прераснал в комбинат Електроапаратурни заводи, в който са включени Научно-производственото предприятие "КАМ", Комбинат "КАМ", Заводът за сензори, Заводът за силова електроника, Българо-съветското смесено предприятие "Авто-електроника", електроапаратурните заводи в Асеновград, Харманли, Елхово, Ивайловград, Перущица, Брезово, Петрич и три още в Пловдив – Инструментален завод "Балкан", Апаратурен завод "Искра" и Завод за електро-авточасти. До 1989 г. производствените мощности на комбината достигат 30 хил. изделия: контактори, стартери, ел.табла, релета и пр. За 1989 г. производството само в Пловдив надхвърля 183 млн. лв., с над 5000 души персонал. Обявен е "успешно" в несъстоятелност от демократичното управление на загиваща България през 2008 г. 
**** Гробът на директора Стефан Близнаков е в съседство с гроба на баща ми на трийсетина метра зад спирката – в пловдивското общинско гробище на булеварда по пътя за Цариград. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (312.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (312.)

  Господи, опитах се да пия вода от спукан съд, но от него изтичаше вода. Спрях да пия, и водата се затича, и се смееше, докато плачех.  Еклисиаст*

  19.01.2002. ПОСЕГАТЕЛСТВА И ОПАСЕНИЯ (2)

  Из "Морето, морето" на Айрис Мърдок, с.50 (Стори ми се важно за мен, изразява мои грижи.): "Но клетата Клемънт може да почака, всъщност тя няма и друг избор. На голямата битка на волите завинаги е сложен край. Но аз седя тук и се чудя на себе си. Нима съм се отрекъл от магията, сложил съм оръжие, отказал съм се от работата си? Предаване на властта и окончателно преобразуване на магията в дух, времето ще ми покаже". В моя случай Клемънт е двайсет години по-млада от разказвача. От него би следвало да се очаква някаква форма бащинско едва ли не смирение; знам, не е така, смирението ми е временна роля, отесняваща от ден на ден шагренова кожа. Никакъв край не привижда смирението ми в такава "битка на волите". Замълчаващия винаги ли го виждаме в неизгодна позиция?!

  Не ме интересува Re. Всъщност, безразлично ми е какво става около нея; интересът ми е към развитието: как ще се промени моят живот, отношението ми към арогантния самодоволен тип мъже и момичета, които досега съм изобикалял, странял съм от тях и не съм пожелавал ни компанията им, нито сладостите вследствие на присъствието им. Е, сега ми се навря в съзнанието една от точно тези любители на успеха. Какъв ти дух, Боже мой! – нима точно този тип мърша не ми е амплоа, поприще и специалност? Тази компютърна анимация ми се представя за живия живот. Предизвиква ме. Добре,
ама ще почака за истинското сражение; познавам се откъм тази страна, струва ми се: дълго ще кървя, ще се настройвам и най-неочаквано ще предприема онова, което ще изненада и мен самия.

  Дъждовно. Врабците – мокри, се пощят, подреждат с човчица крилца; по клоните на липата пред прозореца ми са, а един е кацнал на парапета на балкона и върти оченца като крадлив циганин: чака си трохите.
Класическият любовен триъгълник, ами че да, това е! Невидимият съм. Озадачава ме, че Re. спомена спокойно вероятността да ми гостува, да пием кафе в кухничката у дома, па защо не и полегнали в спалнята! Кафе, уиски, бадеми. За прегръдки и целувки късно ли е, рано ли е, ех, не ми се мисли. Нали споменах вече, не съм изкушен сексуално като преди! Но не бих се отказал. Хм! Какво искам всъщност? Може би ме вълнува ловуването към този мой сексуален партньор, но вече не на познатия досега терен (лична собственост), а на знойна жена, която най- очевидно принадлежи другиму пред света. Застрашен ли е онзи мъж от моето, а и що да е само от моето! – посегателство? Разбира се, че е застрашен. А нещата вече стоят другояче: не аз, той нахълта в завладяно от мен пространство, появи се с претенции и самоувереност, като господар на положението. Щом плаща, щом поема разноските, ангажименти, главоболия около тази жена, ще рече, по неговата логика: оттук-нататък той дърпа конците, той поръчва музиката и прочие. Дали е тъй обаче?

  Телефонът ми звъни по пет-шест пъти; изключват, пак ме набират. Досещам се май вече кой ме търси. Уви, не е тя. По джиесема ми се обажда Надя, по-малката от двете ми поотраснали и самостоятелни дъщери, да ми каже, че се гласи утре да ми гостува.

  21.01.2002.

  Човекът е много самотна вселена.

  
22.01.2002.

  Две последни послания, дошли по джиесема от Re.: "Благодаря от името на малкия! Благодаря от мен! Много си мил. Обичам те особено, много особено!" (12 ч. на 21 ян.) и "Мили Жоро, благодаря ти, че си бил с мен на този ден преди седем години; и че ми помогна в много тежък период; че малкият не усети липсата на баща и още куп други неща..." (ок. 11 ч. на 22 ян.). Днес малкият мъж навършва своите първи седем години. Опитвам се да заглуша, да удуша любовта си към тази готина жена, и колкото повече опитвам да я отдалеча физически, да я отскубна дори от мислите си, толкова повече ми липсва. А и тя не ми помага особено да я забравя. Като че фронт дели Re. с онази част, генетично заложена у мен, която воюва със самолюбието, с гордостта ми. Защо ми са сантименталности точно сега!

  Виждаме се в учителската стая. Сами. Не усетих кога е влязла; сепва ме гласът й:

  – Жоро, здравей!

  – Здравей! – казвам, гърбом към нея.

  – Жоро, какво става с теб? Защо не ми отговаряш на съобщенията? Малкият много ще се зарадва на твоя подарък.

  – Не съм част от празниците! – Обръщам се, показвам й: – Виж Надя (по-малката от двете ми дъщери) какъв химикал ми подари.

  – Хубав е, много е хубав! – върти го из ръцете.

  – А! - казвам. – Менте е, ама добре изглежда.

  – Можеше да звъннеш – укорява ме.

  Казвам, че не се чувствам добре тези дни. Нещо подобно преди години ме е карало няколко дни наред да ходя на кварцови нагревки и да пия бирена мая. Може да ми се размине този път. Изобщо, говоря и говоря, и говоря, понеже ми е неловко... Гледа ме внимателно. Съвсем близичко е срещу мен. Хубава, заинтересувана от това, което си бъбря. Очарователна жена, която си знае цената! Хем е благосклонна, хем обаче като мед. сестра уравновесена и учтива спрямо мен, пациента на тази клиника Любовта. И опротивял внезапно на себе си, вкиснат, тръгвам да се измъкна от учителската стая:

  – Пожелавам да си изкарате приятно тази вечер! – махвам с лапа за довиждане.

  Ала и тя излиза подир мен. Вървим тъй по алената килимена пътека във фоайето и насреща се задава червенокосо симпатично момиче – колежка от началните учителки. Червенокоската мимоходом ни оглежда. Установявам притеснителния факт ей така, с периферното зрение. Почти като закоравял крадец, заловен на местопрестъплението, се почувствах. Отдалечих се бързо-бързо и от двете мацки. Свих вляво по коридора, отключих моята класна стая, все още объркан, седнах зад бюрото. Безцелно въртя из ръце химикалката, дар от Надя. И се молех: дано Re. не отвори внезапно вратата – не искам, не искам, не искам да я видя застанала в рамката на вратата предизвикателно хубава, но професионално, по медицински угрижена за мен. Дали ако влезеше в онзи момент, бих се удържал да не я прегръщам, да не я галя и целувам?

  Описвам. Станало е преди три часа и нещо. Преди да се захвана да пиша, пуснах си онази мелодия от филма "Бодигард" с един актьор, когото харесвам, Кевин Костнър, и Уитни Хюстън – чаровната млада жена, която ловува. Много лично я приемам тази преработена стара кънтри-мелодия, която влюбената посвещава на своя бодигард – пазителя на тялото й, буквално преведено: в случая с много зноен, много сексуален подтекст ми звучи. И понеже Re. ми е споменавала, а чувал съм го и не само от нея: че открива у мен излъчването на Кевин Костнър в романтичния северноамерикански екшън, сега, в празничната вечер за момченцето на милата Re., ми се ще да се напия, да се разкрещя, да се сбия с някого на живот и смърт... Но разбира се, няма да сторя ни първото, ни второто, нито третото от тези три така необходими за мен в този гаден момент работи – най-много да пусна още два или три пъти да се върти романтичната мелодия от филма с клетия Кевин Костнър, който хем някак страни от жените, пък те глупачките му се лепят като мухи на мед, да не употребя някоя по-кофти дума.

  Следва

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited by 2 noe. 2020
–––
Сърцераздирателната балада на Уитни Хюстън I Will Always Love You и филмът "Бодигард" са неизменно цяло след успеха на лентата през 1992 г. Сюжетът отчасти наподобява реалния живот на певицата, която изпълнява главната женска роля. Музикална супер-звезда почва да получава смъртни заплахи, принудена е да наеме бодигард (К. Костнър, 1955), бивш агент на ЦРУ. Той веднага предизвиква гнева й с наложените строги охранителни мерки. Героят на Костнър не се е отървал от чувството за вина, че е допуснал атентат над президента Роналд Рейгън. Неизбежно Костнър и Хюстън (1963-2012) се влюбват един в друг.

Кадър от филма "Бодигард"

  Успехът на филма се дължи не на последно място и на песента. Известността й се простира дотолкова, че в Америка тя става предпочитана на всяко второ погребение. От в. "Сега", 1.IX. 2007 г. Бел.м.,tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...