четвъртък, 22 юни 2023 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1313.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН
ПЛОВДИВЧАНИН (1313.)

 При натиск, резултатът е според материала – един се смалява, почва да бълва змии и гущери, друг израства висо-око, но понякога се пречупва. Мъдростта на тревата ли? Да не позволиш да те пречупят, т.е. да те уподобят на себе си. – Аноним (1947)

  4 noe. 1971 

КОСЕНАТА ТРЕВА

Боли ли я косената трева?
Нима я чухме някога да плаче!
А колко мрачни хора при това
по раните й тежко крачат.

Минава 
нощ, минават ден и два,
тя вдига нови кълнове нагоре,
и расне пак косената трева,
онази, дето рязаха до корен.

Боли ли я косената трева...
Не съм я чувал някога да плаче

и
казвам си: Какво пък от това,
че пълен е животът ни с косачи!
*

   15 mar. 2001 

ЗА СТОРЕНОТО ОТ ЛЮБОВ

 Как да се правя на глух, като не съм глух! Как да се правя на сляп, като не съм сляп! В тези половинчато речени-недоизречени извивки на авантюристичното очевидно са и моята печал, и моят възторг. Не, не съм толкова елементарен тип, колкото и да сте праволинейни, мои оръжия и мои слабости! Колкото и да е странно, живеех повече с илюзии и сънища своя живот; когато съм треперил от слабостите си, тогава (узнавах го след време) съм бил по-жив и повече изкушен от благодатта на живота. Благодаря ти, моя участ, че не ме оставяш глупаво да се плъзгам по повърхността! Преди доста години, по време на отесняващата девственост, съчиних в университетската читалня текст, чийто рефрен "в нещастието си щастие намирам" до днес ме съпътства. И нека да е тъй, докато съм жив, докато дишам.

  Не обичам театралния грим по муцуната; знае ли публиката, че гримът на актьора е толкова ярко засилен, грубо и едро нанесен, именно за да се вижда лицето-маска и от последния ред в партера на Театъра? Великолепието не е в категоричните театрални монолози, а в нюансите и близостта между сърцата, в преливанията между реалност и въображаемо, вярно и невярно. Разпнат, чувствал съм се близко до божественото. Страшно е да замълчиш, когато от теб очакват рев и сълзи, гърчове и порой от думи на отчаяние. Страхотно е да замълчиш в такъв момент, ето това е силната позиция в такъв момент; а всичко останало – хленч, рев и сълзи, обвинения наляво и надясно, изблици на самолюбие... всичко-всичко останало са неща, които няма как и сам да си простиш по-късно – ако наистина държиш на себе си и не се заблуждаваш, че си нещо по-особено, ако се отнасяш към себе си без предвземки, без да се главозамайваш.

  Обвинявали са ме, че съм монолитен** – че в текстовете си твърде самоуверено се изразявам, че надценявам своето, че в критични ситуации докрай опъвам нервите на врагове и приятели и че не владея умението плавно да изживявам завоите на живота. Така е, а и не точно така. С ръка на сърце мога да кажа: Онези, които са ми създавали притеснения, ги чувствам по-близки. Да крещя на висок глас, че ми е разкошно, когато кървя – това ли очакват? Това ли решава проблема? Гласът ми е глас на унижените и оскърбените, мисля си не отсега – на всички българи, които в страданието си живеем по-интензивно и често сме принудени очи в очи със себе си да усмиряваме обзелото ни вълнение. Боли ли я косената трева?! Ами че боли я, разбира се. Но там, където е било наранено, тревата най-разкошно избуява и цъфти, излъчва аромата на свобода. Този е изворът на несекващ оптимизъм за нашата унижена от отродниците България.

  Да поглеждам, да заничам любопитно иззад гърба и туловищата на неприятностите днес, да проектирам слънчеви дни отвъд днешното отчаяние – то е такава авантюра, Боже мой! Никой не може да ми отнеме това щастие. Сво-бо-ден! Толкова разкошно е утрото, когато съм свободен и всички пътища са открити към теб, сърце. Не желая да имам когото и да било. Нито пък ламтя за трохи от чужда трапеза. Такъв съм, какъвто съм, предпочитам да съм и занапред в съответствие с моята си генетично наследена природа от неслучайни българи по вяра, кръв и нрав. Това предпочитание отхвърля всякакви половинчати решения, постъпки. И се оттеглям днес от моето вчера не като еретик, а по-плътно с Бога, Когото сме Го измислили как ни обича именно понеже сме склонни да се заблуждаваме, да ни обзема печал, като същества греховни, преходни, непостоянни.

  16 mar. 2001

  Защо да соча грозното у човека, като единствен начин, като единственото средство сам да се замисли, та да се поправя? Колкото и благонамерени да сме, същият човек е логично да си рече: "Какви са ми на мен тези тук поправители на недъзите, не ги ли гони тщеславие да се самоизтъкват чрез моята мъка и за моя сметка?" И си мисля, че със злото у човека да се справям, ако наистина желая да му помогна, честният начин е, като посоча добрите му постъпки и похваля добрите му неща, с подсказване: колко жалко е гърне мед да съсипваш заради лъжица катран. Пък ако насреща ми е разумна душа (а такива, колкото и греховни да сме в отделни помисли и постъпки, сме всички почти), та ако насреща ми е нормален човек, той и сам ще се досети или поне няма да приеме подсещането за натиск, за издевателство. Вътрешна мотивация не се постига с кресливи похищения над егото у човека, каквито и солидни основания да сочиш, за да го съдиш. Че кой си ти, за да се правиш на Господ! 

  Събуждам се преди час и пред очите ми са грозни постъпки на мои колеги учители. Просто събуждам се с такова едно калпаво настроение, та се захващам да изправям грешниците на съд пред моята си представа кое е редно и кое – нередно. Е?! Стана ли ти по-ведро, драги ми господин прокуроре? Не ти стана по-ведро. А по-зле... хептен с оловно тежки облаци ти се затули хоризонтът. И взех тогава да подхващам от другия им край нещата. Казвам си: "Той всъщност е добър човек. Я, виж, деца храни, облича, трепери им. Та ако обстоятелствата не го притискали до стената, е незлоблива душа: лошотията не произтича от неговия стил, сторена е от моментна немарливост и може би от страх или малодушие. И за да уравновеси смачканото си самочувствие, решил да приспи озъбилия му се комплекс за малоценност. Ами да – мисля си обнадежден, понеже нещата вече не ми изглеждат дотам отвратително. Ами да! Да съм извършил подлост, то си е заболяване, вирус, проникнал у мен. Какво ще ми е нужно тогава! Да ме бият с възмущението си ли? Или да ме погледне някой с майчински грижовни очи, в които го виждам как страда, че съм станал толкова нагъл, самовлюбен и зъл?"

  Аз, човекът, по природа не съм лош. Замислен съм от Твореца (има ли Го, няма ли Го, е друг въпрос) като благородно същество. Злото е предателство, отстъпление от мене си, каквито и временни ползи привидно да ми носи с пълни ведра. Понякога си мисля, че бих оправдал не, а че нямам сили да съдя грях, сторен от любов. Любовта е основа и връх Монт Еверест: тя всичко украсява с чар и аромат на пролет, тегли ме към Небесата. Който обича, той е повече склонен да се смирява, да страда, да прости със замълчаване. Покаянието е друга тема. Но чуя ли, видя ли някой да скубе коси и да се посипва с пепел насред площада, ясно ми е – любов няма у него, той в момента е по-нищ, по-жалък от нас, понеже бесува и крещи обвинения, да не се види неговата несрета; бесове го връхлетели, очевидно дивее с подпухнала от ненавист душа.

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 23 uni 2023

Илюстрации:
- Детенцето е най-близо до звездите.
- Посланието на тревата да усетиш...

___
* Дванайсетте реда са отговор на разни неблагополучия, меко казано, мои и на семейството ми, след като жена ми след низ усилия да намери каква да е редовна работа в родния ми град съвсем се беше отчаяла.
Живеехме бедно и в непрекъснати притеснения, ала все пак живеехме, макар и не безопасно: тя се трови на два пъти... Поетът Михаил Берберов на именния си ден в далечната 1979 г. пожела да му посветя този текст, а жена ми Ася (1952-2017) хълцаше на рамото ми: "Това нещо си е баш на нас посветено". Видяха бял свят днайсетте реда едва в сб. "Сутрин рано" (1983) на пловдивското издателство "Христо Г. Данов". 

** Свилен Панков (1955-1989): "Сутрин рано"... много рано", в. "Литературен глас" от 28.VІІІ.1983 г. и Катя Митова (1954), "Далече от поезията", в. "Литературен фронт" от 7.VІ.1984 г., която написа: "Лирическият "аз" в тези стихотворения е монолитен и единен, без никакви вътрешни противоречия, той е белият, светът около него е или черен (...), или сив. Към черния свят той се отнася с презрение, към сивия – със снизхождение" и проч. Авторката на тези редове днес живее в Чикаго, USA, професор по литература, уважавана твърде интелигентна госпожа в обществото на българите-емигранти; не обича да й напомнят за период, когато обслужва ЦК на БКП в литературната критика, и по-конкретно – указанията на поета Георги Джагаров (1925-1995), до когото бях пратил книжлето "Сутрин рано", та вероятно съвсем случайно отзивът на Катя Митова долетя седмица по-късно на трета страница на в. "Литературен фронт" под рязко критична рецензия за М. Берберов, който пред сестра си Петя, жена на смолянския художник Любомир Самарджиев (1937-1999), след погребението на баща си ме нарече свой духовен брат. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)      Всичко, което съм като характер, дължа на стипчивата майчина обич. Как веднъж не ме е похвалила ...