петък, 5 май 2023 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1263.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1263.) 

       Не сме видели оня свят до днес,

  не смеем да изкажем пред Смъртта

  учудване, възторг или протест,

  когато тя – разтворила уста –

 

  с трагичен плач пред нас се появи.

  В живота всички търсим своя роля,

  стремим се към успех, но по неволя

  търпим в играта и Смъртта, уви!

 

  Но ти пое натам. От тая сцена

  свеж полъх в земните ни дни повя,

  завесата бе истински зелена,

  със истинска гора и синева!

 

  Играем пак. Говорим с текст заучен

  и с жестове, с гримаси тук-таме,

  но ако някой ден и с нас се случи

  със нея да останем насаме,

 

  смъртта ще ни сломи, ще ни припомни

  урока прост за оня свят отвъден,

  за да привикнем с ролите си скромни

  и истински в живота си да бъдем! – Райнер-Мария Рилке*

ГОЛЯМОТО ЗАВЕЩАНИЕ (март-юни 1972)

Продължение

БАЛАДА ЗА ДЖЕНДЕМ
ТЕПЕ И РЕКА МАРИЦА

Аз горд съм, ти – свенлива,
от камък съм, а ти пенлива,
в мълчание живея сам,
а покрай теб е шум голям,
животни, птици, насекоми;
но моят връх небето гони.
Почитат ме и отстрани

ме сочат с пръст, но погледни
отбягват ме така далече,
че от самотност стена вечер.

По песъчливия ти бряг
цъфтят кокичета и мак,
макар че в ниското си ти,
а моят връх висок блести.
Ти весела, а аз – в сълзи,
единствен лишеят пълзи,
жестоко слънце ме жари,
снагата ми до смърт гори,
завие ли пък вълчи вятър,
в леда се криеш, аз оставам.

Щастлива бързаш – накъде,
по кой въздишаш нощ и ден,
Не знаеш нито миг покой –
ни зимен студ, ни летен зной.
От камък цял, стоя вкопан
в земята черна тъжен, ням.



Не бих желал с усмивка тиха
да си замина от света;
видях как странни хора виха,
раззинали от гняв уста
срещу зората и нощта,
и как ли пропуск да направя,
ако не им оставя с такт
балада за добрия славей!

БАЛАДА ЗА СЛАВЕЯ

Като гадаете съдбата над чашката кафе,
за мен си помисли, къде съм тази вечер,
добре ли си живея в добрия стар кафез,
където мойта дарба да пея ме довлече.

Щом готин се откриваш, изваян от възторг,
за мен пак помисли – не ми ли е студено!
И аз съм любил страстно и плакал за любов,
но всичко отлетя ми с отлитналото време.

Мечтаеш чест и слава, и приказни страни,
но пак за мен мисли си, дали от радост пея!
Зората пръв посрещам и пълня твойте дни
с веселие до бога, а всъщност не живея.

Обричаш ли на нещо сърцето си без страх,
за мен си припомни – дали не се страхувам,
че времето нехайно ще хвърли шепа прах,
а бръчките поникват от клетви и целувки.

Когато свеж се радваш на шарения свят,
мен виж ме: остарял и толкова проскубан;
и аз връх се усещах, когато бил съм млад,
а вече пукнат грош не вярвам и да струвам.

Когато с кеф си лягаш в мечти от розов пух,
за мен си помисли – защо все пак живея!
Признавам, като всички предал би богу дух,
а всъщност не умира тоз, който знай да пее.

XCI

На нацупените устни
ланска слама завещавам –
сигурен съм, по е вкусна
от модерна книжна плява.
Ако леко нагорчава,
консумирай с вино сладко
и с мазоли по-корави,
рожбо на заможен татко!

XCII

И пак за други дребни риби,
които срещах всеки ден,
готов любезности да сричам,
инат ще им даря от мен.
Той няма мургав смях и тен,
ни със достойнства е богат,
но ще послужи за рефрен
на невръстния ми брат.

XCIII

Кажат ли, тук няма длъжност,
значи, ходом марш напред;
"Тодор Климентов** не лъже",
значи, нещо не е в ред;
"Стефан Бесарбовски** свива",
значи, честен млад поет;
"музата му – приказлива",
значи, тачен е навред.

XCIV

И така от ден на ден
в спора лют човек укрепва,
че за слава е роден,
не с обозите да крета.
Който сам се е отрекъл
от любовница с пари,
с халостни патрони стреля
по гугутки, разбери!

XCV

София била море,
супа, пълна с едри мръвки;
туй, що може да гребе,
нямало трева да дъвче...
Тук въпросът е такъв, че
думата ми ще реши –
ще завърже и ще цъфне,
само който не греши!

XCVI

Срам да търсиш у крадците,
вместо с нокти да дереш,
Рим да гониш, без да питаш,
из калта да драскаш пеш,
да не пиеш и кълнеш,
честен-трезвен да въздишаш?!
Праведник ще си умреш,
няма да цвърчиш на шиша.

Следва
Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 6 maj 2023

 Илюстрации:
- Най-високият, най-загадъчен хълм на Пловдив.
- Реката на козите, древната Хебър или Марица.

___
* Райнер-Мариа Рилке (1875-1926), вж. https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D0%B5%D1%80_%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F_%D0%A0%D0%B8%D0%BB%D0%BA%D0%B5
** Двама от дузината безпарични обесници, които се мотаеха през 1969-1971 г. около студентския вестник "Софийски университет", криво-ляво поминуваха от мижавите хонорари, пописвайки тук и там каквото им поръчат, или както Тодор Климентов (1941-2015), слабичък, кльощав и вечно до уши усмихнат (предпочел бих да напиша: ухилен), пробил в многотиражния столичен печат с най-късичкия, но изискващ талант и ум вестникарски жанр – епиграмите. Кацнал на топличко върху обширния перваз в редакционната стая, клати нозе, очевидно сит, тъкмо напълнил тумбака в мензата, бъзика се с повредената реклама над магазина за мебели: ЕБЕ ЛИ, или с шлагера на Емил Димитров "Емилия", реди като речитатив: ЕМИЛИЯ, Е! МИЛИ Я?
Тодор Климентов (1941-2015)
 Тук се мотаеха още Воймир Асенов (1939-2013), зиме и лете като че не сваляше от гърба си онзи дълъг до пети оръфан черен балтон, понякога се появяваше тук да преспи върху купчината листове хартия за печат в редакционната ни стая, Георги Богданов (1941-1987), който, безпаричен, с просветнали от глад уши, след като изкарал с мацка да се търкаля една седмица с хонорар немалък за студентското ни дередже в някаква вила на Витоша, изкрънка 20 лв. – парите за работата ми на коректор и стилов редактор за поредния брой на вестника, и повече не се вясна. 
 Георги Богданов (1941-1987)
По време, когато Али Байрямов, касиер на вестника, вадеше тенекиена кутия да ни изплати хонорара, в редакционната стая се появяваха обичайните провинциалисти несретници, нещо подобно на леките момичета в Сибир, когато настъпвал ден да изплащат месечното възнаграждение на миньорите в забоя. Само че споменатите по-горе не са блядки, а се оказаха може би най-романтичната, най-светла част от едно минало, където соц.концлагерите не бяха спомен, а самият живот. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1262.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1262.) 

  Честолюбието ми бе до такава степен развито, че с кожата си усещах идиота, който се е засилил да ме унижи. Бях наглед добродушно, тихо и мило, но рядко злопаметно хлапе, склонно да се пердаши с юмруци не само заради себе си, но и заради приятел, както се е случвало неведнъж за моите приятели от юношеските години, като Ичо или Христо Махинов (1947-2019), или Тодор Ряпов, приятел и до днес. – Аноним (1947)

ГОЛЯМОТО ЗАВЕЩАНИЕ (март-юни 1972)

Продължение

 ЕПИТАФИЯ 
 510 г. след Франсоа Вийон

LXVII

В земята скелетът му гние,
не в гроб с изсъхнали цветя,
бил просто Георги Бояджиев
и в нищо с нещо не блестя;
със смях, с раззината уста
издъхна, без да е герой,
бе простосмъртен за света
и простосмъртен легна той.

LXVIII

Под плочата лежи нещастен
трупът му кротък най-подир,
гризат го червеи ужасни
и тялото му кротко гний –
за корените весел пир,
очите му – най-сетне сити!
Духът му – в блесналата шир,
и дявол знай къде се скита.

LXIX

Белеят костите отвън,
учуден черепът му зее,
косите бухнали са сън
и ветрове из тях не веят.
Тук птици сладичко не пеят,
тук всеки писък е замрял,
дори и слънце тук не грее,
но лепне превъзходна кал.

LXX

Приживе скитал до насита,
безумно влюбен, той мечтал –
каквото в този свят изпита,
и ти ще го изпиташ сам;
светец не бе, ни поп, ни крал,
ала пък губеше без мяра.
Плюй върху гроба му без жал
и бързичко сам се разкарай!

ЗА СМЪРТТА

LXXI

Уви, суетна, пищна слава
угнива в гробници и пръст,
чела, окичвани със лаври,
днес кичи гробищният кръст.
Не виждаш ли как в този тлъст
и ненаситен чернозем
до нищия изпъва ръст
и някой с титли украсен!

LXXII

Смъртта е най-демократична –
отнема всичко наведнъж
и всичко, дето ти е лично.
Лежат под цъфналата ръж
на любовта ту знатен мъж,
ту знойната жена, ала защо
пак
есенният кротък дъжд
расте от някое блато?

LXXIII

Огромен странен кръговрат,
ти шеметно ни тласкаш в тоз
тревожен и лудешки свят:
живял, издъхнал – тънък мост,
по който тичаш, Земна злост!
Покой на мъртвите, но знам,
орачът крачи – ведър, прост,
и хвърля плодни семена...

LXXIV

И тук е моят оптимизъм –
макар и в своя край жесток,
с ирония добра навлизай
на мъртвите в леса дълбок;
те пазят не един урок
за самозванеца зелен
горчив, стипчив, но нужен сок
за кълна, лудо устремен.

LXXV

И досега си мисля често
как дядо ми, прострян в пръстта,
заровил нос, изглеждал весел,
раззинал челюст пред Смъртта.
Това е трайната черта
на целия ни род, у нас –
раззинал до уши уста,
ухилен и в коварен час.
LXXVI

На баба ми Невена искам
да посветя най-нежен стих,
че по душа ми беше близка,
хем ведра и с характер тих,
сърдечна, жизнена такава
 с излъчване на доброта.
Сълза от мене заслужава
в горчивата си самота.*

LXXVII

И друга тук ще спомена
с косици, сплетени на кок,
петима сина таз жена
дарила беше със живот.
Старешки, с архаичен слог
от нея помня куп писма...
Без близък влезе и без Бог
край Лом** в коравата земя.

LXXVIII

От мъж, чието име нося –
чиновник беден и миньор,
бих искал с няколко въпроса
да разбера как, с колко зор
мъжът успява да е горд –
дори измамен и проклет***,
но ето, следващият спор
очаква неспокойно ред.

СПОР ЗА ГОРДОСТТА

LXXIX

Съдбата картите размесва,
кокетка дърта и без срам,
един погубва в неизвестност,
а друг въздига като храм.
До днес нечестно не играх
с валето, дамата и попа,
но виждам – козовете сбрал,
по масата друг някой хлопа.

LXXX

И му разтварят – срамота,
сто крепости широко порти,
Ахил подлага му пета,
Офелия тресат я вопли...
А ти със зъби си се вкопчил
в парче земя за своя пай;
заменя с горест гордостта си
беднякът – и това се знай!

LXXXI

Синът на Робов – Валентин,
синът на Зарев – Владимир****
и тъй нататък всеки син
на някой властник и с пари
не се коси, ни се мори.
А ти не се равнявай с тях,
не ставаш и за чеп дори –
глупак ли си, да будиш смях?

LXXXII

Надути, подли, недоволни,
струи ненавист всеки ред
на тези патетично болни –
писател, философ, поет.
А нямаш още ни куплет,
ни разказ във "Септември",
от "Пламък" даже неприет,
та зарежи я тази тема!

LXXXIII

За "Пулс" да не говорим. Виж,
как пишат автори с пера
в нахакан стил "а ла Мъглиж" –
работника наричат брат,
   и с възгласи "Напред! Ура!"
възпяват, бият се в гърди...
У парвеню да дириш срам,
защо ги споменаваш ти?

LXXXIV

– Смири се. – Думи не губи!
– Поспри! – Не, никого не чакам.
– Главата си в стени не бий.
– Чекръкът на Историята трака.
– Затъваш в сплин със двата крака.
– Но нищо калпаво не скрих.
– Описвай себе си, не мрака.
– Та аз съм цял във този стих.

БАЛАДА

По дяволите, Франсоа Вийон!
Не ни подхожда този тон,
ни бръчките ти некрасиви
сред толкова глупаци диви.
Защо тъй стенеш и кълнеш?
Самотник нейде ще се свреш
и никой няма да си спомня
за твоята сълза любовна.
И под плешивия ти лоб,
Поете, ще копаят гроб
и ще те бесят из горите,
и на площада наглеците.

По дяволите, Франсоа Вийон,
не ни подхожда гневен тон!

LXXXV

О нежност, колко си ми нужна,
как скъп – докосналият лъх
на вечер южна теменужена,
с луна – опънат златен лък,
с река, в която ромолят
звезди, дълбоко потопени,
и ставаш плът от тази плът,
разбит на късчета от време!

LXXXVI

А колко неуместно е това,
подобно реквием звучи –
сантиментални траурни слова
на млад глупак, невежа чист!
Къде е поривът лъчист,
реката бистра де е днес?
Но тишината в теб квичи
 като уцелен смъртно пес.

LXXXVII

За теб седемдесет и втора
горчиви хапки отреди –
със себе си да се пребориш
тъй както никога преди;
сега – и криво да седиш,
дали около теб е чисто,
макар високо да гради
това, което беше низко?*****

LXXXVIII

На всички веселяци днес,
творци, живеещи охолно –
ни пукнат грош е всяка чест,
щом любовта погубват подло.
Играе шутът важна роля,
че на поуки е богат
 върху човешката неволя  
в двуличния суетен свят.

LXXXIX

Фасонът, модният костюм,
виното, сластните жени
и пурата от скъп тютюн –
не може туй да не плени
младежа с румени страни,
но Боже, колко мъка има
в човека, страстите сменил
с разсъдък, хладен като зима!

ЖЕНЕНИЯТ МЪЖ

Ако за нея не шумя на глас,
сам
не въртя опечален ръце
и
не изпадам във екстаз
със сгърчено от жал лице –
ще кажете, че без сърце
живея в безнадежден хлад...
Макар без опит, много млад,
готов съм
да поспоря с вас:
щом – беден, с нея съм богат,
нима не я обичам аз!

Г
одина мина от тогаз,
е
два ли помня всичко днес –
о
биди, караници, мраз,
р
едица месеци без вест.
Горчилката е като пес –
и
зриташ го, той пак търчи
към теб с невесели очи...
Но съм готов да споря с вас:
щом с нея чувствам се щастлив,
нима не я обичам аз!

В
идях я във тревожен час,
е
х, в осми месец и с корем;
р
еших, поканих я у нас,
 а тя склони да дойде с мен.
Жената е добър ярем
за мъж, ужасно вироглав.
Сега се питам, бях ли прав,
но пак готов със всички вас
да водя спор суров и здрав –
нима не я обичам аз!

Вали и грей, аз пак съм сам –
един улегнал тъжен ням,
понасям своя кръст голям
и тя над мен оказва власт,
дете прегърнала със плам.
Дори грехът й да не знам,
нима не я обичам аз!

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

 
Plovdiv, edited on 5 maj 2023

Илюстрации:
- Животът – като яздене на велосипед.
- Май 1970 г. С колеги край ез. Ариана.
___
* Невена от по-стария перущенски род Хаджи-Трендафилови е по-голямата щерка на оцелелия от клането в Перущица през Април 1976 Георги (Гочо). Когато беряла вече душа, притискала лице в коравата длан на дядо ми, през хрипове шептяла: "Не ме оставяй, Борьо, не ми се мре". Надвечер жени от околните къщи на пазарджишката улица "Тунджа" се сбираха на приказка, всяка си носи столче пред голямата порта, дето дядо беше сковал пейка. Надсмиваше тя се над геройствата и хвалбите на Борис Дявола с ехидна задявка: "Р-р-р-ръц, Боби!" Толкова се настрадала с него, че по някое време носела в пазвата си кожена торбичка с отрова. Като първи, единствен в течението на седем години неин внук, ако не съм бил с дядо ми нейде по кърищата край Пазарджик, все покрай нея съм се въртял. И как ни веднъж не чух да му каже дума напреки. В последните си години беше станала кожа и кости. Такава я помня. Бе може би два пъти по-умна от дядо.
** Майка на петима сина, от които най-малкият е баща ми – капризната Динка (Господинка) от Харманли, е заровена от служител към старопиталището край Лом; за белег гробарят турил речен камък, че не се явил нито един от синове, снахи, внуци (сред които и пишещият). Най-бедните били в махалата, макар мъжът й (дядо ми Георги) да бил държавен чиновник, бирник. Строго се държала с петте си сина. А когато се ражда последният, водят при нея бездетно семейство, заможни хора от Бургас, да осиновят бебето (моя баща), а Динка – още лехуса (до двайсетия ден подир раждането), се надигнала гневна: "Това дете само през трупа ми ще излезе оттук". Когато изпраща любимия си 22-годишен Кирил на фронта през зимата на 1945 г., дала му шарена хартиена иконка на Господ, купена от панаирджийска сергия, която той носил над сърцето си, и оцелял в кървавите сражения на Българската армия в състава на Трети украински фронт през пролетта на 1945 година. Куршум дум-дум пазеше като реликва от войната. Такъв немски куршум раздробил приклада на леката му картечница, без дори драскотина да му причини.
*** Три години преди да се пенсионира, дребният данъчен чиновник гарантира кредит на свой авер, и онзи, като не изплащал вноските, дядо ми зарязва чиновничеството и слиза в мините край Златоград да изплати чуждия заем. Изплати заема и скоро след това се помина. Заклевал петимата си синове по-далеч да стоят от политиката. "Политиката – говорил им,– е работа за провалените. Честният мъж си гледа занаята, дома, семейството и с политика не се занимава". И синовете му като да го послушали. Полковник някой си, шеф в пловдивското ОУ на МВР през 1976 г. крещял срещу майка ми и баща ми, че фронтовакът Кирил Бояджиев е аполитичен, понеже квартален доносник от район Мараша бил докладвал: "Кирил Бояджиев не участва в акциите срещу империализма, поднасяне венци и събиране на парцали, старо желязо и хартия".
**** Някогашни мои колеги, студенти от Филологическия факултет в СУ "Климент Охридски", 1967-1971 г.
***** Човекът хич не искаше да го оженят, та и впрягането в брачния хомот при него бе съпроводено с вой, тръшкане, биене на кратуна в стена, къчове, плюс сцени на гняв, следвани от сцени на горещо разкаяние. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...