четвъртък, 3 февруари 2022 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (881.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (881.)

  Светът е сцена и всички ние сме актьори на нея – влизаме, излизаме и за своето време всеки от нас играе разни роли...  Уилям Шекспир (1564-1616) 

  03.07.1998. ДЪРВЕНИЯТ ИВАН

  Таня – сестричката на колегата по български в училище Венчето Ичевска, предала на Иван Сарандевв Пловдивския университет сборника ми "Кардиф" и Иван строго й отговорил: "Благодаря". Че може ли ай тъй да се поднася мижавата стихосбирчица на неизвестен някой си провинциален автор пред трона на Негово Височество проф., член кор. на БАН, д-р на науките и прочие. Може би трябваше да привържа книжлето си с розова панделка. Ако не беше Михаил Берберов, нямаше дори да подозирам, че съществува на света Дървеният Иван. Кой знае какво му се случило, та реагирал така строго, толкова дървено! Каквото и да прави, обаче, станало е необратимото: в моите лични представи този присадил се в София флегматичен и с остър поглед ямболия е доста положителен герой. Съжалявам, че някъде в безпорядъчните преображения по Българско съм се разминал с човека, който най-добре и най-отблизо познава Михаил Берберов. Вечно припреният, пък муден на вид, но иначе вътрешно строго подреден, самовзискателен и етичен Иван, запотен или тъкмо пристигащ отнякъде и заминаващ пак нанякъде с неизменното си дипломатическо куфарче, натъпкано с лекции за пред студентите-филолози, ми е светъл образ на типа университетски преподавател, край когото истинският живот вакханално се точи и отминава с панаирджийските си суети, шарении, несрети, боричкания, охкания, пъшкания, псувни и възторжени крясъци.

  06.07.1998.

  "Просто, ясно и силно творчество" наричат през 1861 г. българските народни песни братята Миладинови.Да пишеш просто, ясно и силно, го разбирам: като да се откажеш от високопарните възторжени словоизлияния, от назидателност, от кухите дантелени фрази да се откажеш и да заговориш на бистрия и с дълбоки сенчести самоиронични подмоли прост език на улицата, махалата, селцето. Пробвах да си съставя Български показалец на личности, които ценя.

  Паисий Хилендарски (1722-1773) от Самоковския край. На двайсет и три, вече е бил калугер в Света гора; на четирийсет, приключва своята "История славеноболгарская о народе, о цареи и о святих болгарских и о въсех деяния и бития болгарская". Че от "Предословие к хотещим читати и послушати в историцу сию" е онова чудно, мило и прелестно в скромността си "Читаите и знаите да не бивате от други родове и язици подметаеми и укораеми"Но защо му било назидателното гръмовно "О неразумни и юроде! Поради что се срамиш да се наречеш болгарин"?! Звучи ми почти като гласа на библейския Мойсей. Каквото и щат да разправят университетските телци, Паисий е старозаветна фигура в националната ни духовност – и драматичен, и настойчив, уж толкова уязвим телом, а монолитен в националния пантеон на самочувствието ни.


  Софроний Врачански (1739-1813) от Котел. По коледните и по новогодишните наши християнски празници в далечната онази 1765 г. 26-годишният Стойко Владиславов – бъдещият Софроний, срещнал 43-годишния Паисий, който донася в Котел "История славянобългарска", и като краснописец, наш Стойко й прави препис. След трийсетина години, от 1794 до 1803 г., вече е Врачански епископ (висша свещеническа степен). От 1806 до 1812 г. го виждам като съавтор на милозливи послания до Руските имперски канцеларии. Когато през 1809 г. Руската армия нахлува отсам Дунава, в пределите на Османската империя, уж в помощ на въстаналите сърби и на българите от Видинско и Врачанско, каква ли радост ще да е била? Горките нашенци! Една империя воюва с друга империя, само за да добави повече аргатуващи към своите милиони крепостни селяни. Но същата 1812 г. начеват Наполеоновите военни походи в Русия, та затова и Руските пехотинци се изтеглят от земите на Северна България. Отстъпвайки наедно с тях, в несретата си поемат на север и изток десетки хиляди нашенци с покъщнината и челядта към непознатите земи. Този Стойко-Софроний е първият ни модерен автор в ренесансовия смисъл за Най-новата ни История, та с боязливата самоирония, хленча и надеждите, с притесненията си ми е толкова по човешки близък! Животът му за мен е фрагмент от Новия завет, където не Господ Бог, ами грешният човек става обект за съчувствие и възхищение.

  Стефан Богориди (1780-1859) от Котел. Ай, княз! Внук на Софроний; същинското му име е Стойко Цонков Стойков. Починал от камък в бъбреците на 1 август в Цариград. Дарил имот край Босфора за желязната българска черква "Свети Стефан", светиня за нас. Издигнал се в живота ча-а-ак до "имперски съветник на султан Абдул Меджид".

  Александър Екзарх (1808-1891) от Стара Загора. Учи медицина, математика; поживял в Букурещ, Будапеща и Мюнхен. От 1836 г. насетне пише послания към разните му там френски политически персони: тревожил ги за участта на българите, обърнати в най-унижаваната безправна рая за Османлийската администрация. Приел го на аудиенция лично френският първи министър... Голяма работа! – мисля си, какво ли ги било дерт френските политици, ама нейсе! Та към кого друг в онази Европа да се обърне? Този Александър Стоилов Боев (светското му име) се явява първият нашенец, прогласил пред Европейската дипломация Българската кауза. И естествено вече през 1866 г. го виждам честит съветник в Парижкия отдел на Турското външно министерство. Чудна съдба! Още по-показателно е, че подир войната от 1877-1878 г. генерал-губернаторът на автономна Източна Румелия Алеко Богориди го назначава за префект на Филибе-Пловдив. Само четири месеца кметувал, па се споминал заралията Александър.

  Неофит Бозвели (1784-1848), как па до днес нищичко не знам за него! Пропуск велик.


  Васил Априлов (1789-1847).

  Иларион Макариополски (1812-1875) от градчето Елена – селище на консервативни и тежки, намусени чорбаджии, които придирчиво, под око се отнасяли към всяко чуждо на местния бит и нрав новопоявило се тяло. "Гледай бе! Гледай бе! – възкликнал при минаването си през градчето Мидхат паша (1822-1884) – ловък османлия до мозъка на костите. – В нищо и никакво таквоз ми ти място да се роди едно момче, да порасте, да се покалугери, да стане владика и тъй да разбърка света!" Какъв ли знак ще да е тази лакърдия от неговата позиция в Империята на три континента, похвала или яд?

  Гавраил Кръстевич (1813-1910).

  Д-р Стоян Чомаков (1819-1893) от Филибе, моя мил Пловдив. В тъмните ислямски времена – българин, пък доктор. Страхотно!

  Георги Раковски (1821-1867) от Котел.

  Петко Славейков (1827-1895) от бастисаното след предателство Велико Търново.

  Драган Цанков (1828-1911) – роден в крайдунавския Свищов. Учил в Елена, в Одеса, в Киев, учителствал в Галац; във Виена издал на немски (от какъв ли зор) "Българска граматика"; от 1853 г. – собственик на печатница в Цариград; през 1879 г. – губернатор на Варна. И като връх на този турлю-гювеч, оказва се, че е католик-униатец.
 
  Тодор Бурмов (1834-1906).

  И взех, та се спрях дотук. Ясно ми е вече какво да питам; пък то е: А бре, на какво ги учат днешните наши любознателни азбукарчета в час по Роден език и Родна история? Защо за тези и за стотиците още подобни великолепни представители на българското национално съзнание и духовност ние, днешните, така оскъдно и така едностранчиво знаем? Родната история, според версията, която така бурно се преподава в днешното ни училище, гъмжи от храбри хъшове, хайдути, вакли войводи и четници, бунтовници и революционери, професионални или случайни конспиратори. Па и за да влезе една личност в обгорените от възпламенен барут и подгизналите от кръв нейни страници, въпросната личност задължително май трябва да е била застреляна, кълцана, клана, бесена, пърлена, драна на ченгел, жива заравяна в гроба... Къде са великите стопани, уседналите в традиционния ни бит и табиет, ориентиралите се към по-бавната, обаче по-сигурна перспектива? Забутани в прашасали кътове на Миналото, тях ги обсъждат единствено строго профилираните, възхитителните родни историографи и персони с титла не по-долу от професор, член-кор. на БАН, д-р на еди какви си науки, академик.

  Когато сравнявам моя си майчин род с образи от могъщата чужда историография, па и с днешните мои съвременници от т.нар. цивилизован свят, самочувствието, че съм издънка от непрекъснато бастисван корен – колкото и героично да ме подканва да изглеждам в моите си очи на заклет българин, не ми помага особено, хич даже! И тук вече идва ред за малко по-важното питане... Това очевидно пренебрежение към този терк неслучайни българи в школските ни читанки по история случайно ли е, или си избиваме комплекса за малодушие, като хора, недостойни за коравите ни предци?

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа


Plovdiv, edited on 04 fev. 2022


Илюстрации:
- Проф. Иван Сарандев от Ямбол (1934-2020).
- Моята правнучка Виктория** с чепатия й нрав.
–––
* Иван Сарандев за мен е личност с висок статус сред занимаващитe се с върхови творби на Българската модерна литературна класика; съжалявам за кончината на този така съвестен, макар и дървен по характер мъж, но беше сред онези малцина от периода на моето студентство и десетина години подир това, с които съм си сверявал мерките и теглилките. За него Мишо (Михаил Берберов) ми бе споменал: "Щом Иван те прие, аз съм спокоен". Каза го през есента на 1969 г., след като бая активно вече пописвах на хонорар за вестник "Народна култура", където двамата бяха редактори и заемаха едно стайче в редакцията. 
  Иван настояваше да не отивам учител в Добруджа, ами да остана поне за шест месеца в София, докато се отвори място в щата на в. "Народна култура", година по-късно беше ходатайствал пред приятеля си гл. редактор да ме назначи на щат като журналист във вестник "Народна младеж". Ходихме двамата с Иван да ми покаже боксониерката си в жк Дървеница, която бе решил да ми предостави (приключил бил, както каза, строежът на жилището за него и жена му Весела), само за да изпълня едно от условията да ме вземат на щат в младежкия столичен официоз. Жена ми, с която по онова време деляхме стая при родителите ми с шестмесечното ни бебче Вера, доста време после ми триеше сол на главата защо не съм послушал Иван: да поживея известно време самичък в столицата, пък като си стъпя на краката, двете с бебчето ще дойдат при мен. Отказах на Иван Сарандев да ходя в София, която ми бе предостатъчно опротивяла от четирите години следване в Софийския университет, с лафа, че камъкът си тежи на мястото, а пък моето място е в Пловдив и нийде другаде. Ще те споменавам с добро, Дървен Иване! Имам и други готини спомени за теб. Вж. https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/Pochina-prof-Ivan-Sarandev-942618 
** Кръстена е не на Английската кралица, а на любимата Добруджанска баба на моите две дъщери, която румънският чиновник някога през 1925 г. не пожелал да кръсти с българско име. "Какво е това име Вида!" – рекъл идиотът, и я вписал в техните румънски регистри Виктория. А в село Тригорци край Балчик всички я наричаха Вица, или Баба Вичка за моите щерки. Тази добруджанска Виктория, като най-голяма от десетте (плюс две деца починали) братя и сестри, кажи-речи, сама изгледала от пелените, че майка й Анастасия все по санаториуми и минерални бани киснела, болнава уж била хитрушата му с хитруша. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (880.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (880.) 


  "Наричат я гранд-дамата на Българската литература. Чрез нейната поезия за пръв път в нашата литература жената разкрива смело и откровено своята природа." – Из статия в българската периодика.*


  02 fev. 2022

ОТНОСНО ЧОВЕЦИТЕ И ГЕРОИТЕ 

    tisss:

  – Немска лека картечница MG-42, с която воювал моят баща на фронта през март и април на 1945 г., като редник от велосипедна рота: 60 българи за възстановяване на фронтовата линия след пробиви на противника. При кървавите сражения с немците, от ротата оцеляват дванайсетина, сред които е и 22-годишният син на харманлийския бирник Георги: редник Кирил Бояджиев, завърнал се в Пловдив с Орден за храброст II степен, който сребърен войнишки орден нося като талисман у себе си и досега.

  Пламен Пъчев: 

  – Хвала на героя! Прочетете книгата на Жендов, там той споделя какъв герой е бил и писателят Матвей Вълев, бил женен за Елисавета Багряна – свестен, представителен мъж. И интелигентен. Малко са такива мъже днес. А това за баща ви също е наистина впечатляващо. Имало хора с идеи, за които са били готови да си дадат живота – това е толкова рядко, че просто спира дъха.

  tisss:

  – Пламен Пъчев, едва ли ще да е имал друга идея, освен да изпълнява заповедите на командващия офицер. Не обичаше да говори за сраженията. Орденът е, затова че сам придвижил с 300 м фронтовата линия в този участък подир пробива на немците, минали обратно през Дунава в района на селцата Драва Чехи, Драва Соболч и Драва Полконя, където Българската армия търпи най-големите загуби. Убит е и ротният им командир и затова нашето командване заменило обявения отначало орден I степен, който посмъртно бил изпратен на близките на загиналия офицер.

  Пламен Пъчев: 

  – Имах предвид, че са имали идеи, макар и транслирани от командването. Едва ли е бил като киборг с картечница. Заповядвали му нещо, и се сражавал, защото е усещал интуитивно, че защитава някаква кауза (идея). Споменах Матвей Вълев не за друго, а защото е писател, виден интелектуалец, съпруг не на коя да е и е загинал в сражение, долу-горе, по същото време в Унгария, което описвате за баща ви. 

  tisss:

  – Матвей Вълев (1902-1944)** и Елисавета Багряна (1893-1991)*** никога не са били съпрузи; освен шестгодишна интимна авантюра имали са, всеки поотделно, своята пъстра брачна история. Това, като първо. Второ. Ако интелектуалецът Вълев е бил човек на идеята, 22-годишният мой бъдещ баща, поради бедност, а не от каприз, се е учил до III прогимназиален клас (днешен VII клас), като най-малкият от петимата сина на беден харманлийски чиновник, който заклевал синовете си в никакъв случай да не се захващат с политика, "Защото – говорел им дядо ми, – политиката е за пропаднали нравствено". Докато Матвей Вълев отива доброволец и е убит в едно от най-първите сражения на Българската ни войска през ноември 1944 г. в бивша Югославия (край село Бугарени, Югоизточна Сърбия), баща ми съвсем не е бил преследван от мерак да воюва на живот и смърт с когото и да било или за каквато и да е присадена отгоре идея. Мечтаел да си има занаятчийска работилничка и с труда си, а не с политически шмекерии да живее честно и по съвест. Усещаме ли разликата?! Първият отишъл на фронта по желание, втория го издирвали с повиквателна, за да го обуят и облекат в униформа и да го изпратят с картечница да убива такива като него войници или да си остави костите на фронта. Син съм на случайно оцелял в Голямата касапница редник и го обичам точно такъв, какъвто е. Той нищичко не разбираше от политика, нито пък се навираше сред тарикатите на деня. 

  Пламен Пъчев:

  – Вълев е бил емигрант в Аржентина. Не знам да е учил навън. Бил е беден, според Жендов. Може да не били официално женени с Багряна... Имали са съвместна пиеса. Аз го цитирам, защото има отлична книга: "Отвъд и отсам". Убит е, защото извършил нещо за бойните си другари – самопожертвал се е. Убит е като герой.

  tisss:

  – Пламен Пъчев, ако не сте ме разбрали дотук, Матвей Вълев е действащо лице по собствен избор във водовъртежите на политическия ни живот, може би е типичният интелектуалец, бохем, чувстващ се постоянно в центъра на общественото внимание, талантлив да, но също и човек, който не се задържа дълго на едно място, ни при една жена. Любовната авантюра между него и неудържимата в личния си живот на желана дама за украшение и сплетни в кръга на заможните, е епизод от драмата й на типична луксозна кокотка. Фотографията й с десетина години по-младия от нея Матвей Вълев показва стил на живот по време на световни катаклизми, при които милиони невинни, като моя баща, са обречени на смърт от тъничка прослойка самовлюбен елит. Не сте първият, с когото съм обсъждал настоящата тема. Преди трийсетина години, когато още пишех за пловдивския политически вестник "Демократическо знаме" (19.V. 1990-26.II.1991), питах уважавания в литературните среди Иван Сарандев (1934-2020), може би най-ценения изследовател върху живота и творчеството на Йордан Йовков, Дора Габе и Елисавета Багряна – по повод публикуваната му с продължение в столичния седмичен вестник "АБВ" "Литературна анкета с Багряна": Как да си обясня шетането на голямата българска поетеса из оазисите на лукса и разкоша, където се подвизавал духовният аристократичен елит на цивилизована Европа, докато по българските села и паланки ловните полицейски дружини разнасяли набучени на кол отрязани глави на убити партизани (антифашисти) и стотици бедняшки къщи на ятаци са палени?" И ето отговорът на моя строг тогавашен приятел проф. Иван Сарандев****: "Е, да! Но докато други българи са шетали из западноевропейските замъци и курорти за удоволствие, Багряна с присъствието си е популяризирала Българската литература". 

   Бележка: 

   И Багряна, и Матвей Вълев са творци от висока класа в Родния културен пейзаж – част от духовното наследство за днешния гражданин на Република България. Ала не съм привърженик на разкрасените патетични биографии за неслучайни личности, и в този смисъл препрочитам често напоследък биографиите на велики хора, написани с трезв ум и сърце от англичанина Пол Джонсън (1928) в сборника "Интелектуалците". Джонсън сочи истината и поставя на дневен ред щекотливия въпрос: А дали идеите имат по-голяма стойност от живите хора! https://prozoretz.com/bg/avtori-46/pol-johnson-216

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 03 fev. 2022

 Илюстрации:
- Джордж Оруел, доброволец в Испанската гражданска война.
- Невинаги е приятно да огласиш факт, но пък е здравословно.

___

* Вж. https://www.flagman.bg/article/237145
** На 7.XI.1944 г. Матвей Вълев загива в престрелка с албански въоръжен отряд.
*** Пенчо Ковачев: На 16 синът разбира, че Багряна му е майка, вж. https://www.spomen.bg/article/8365363
**** За проф. Иван Сарандев, вж."ДЪРВЕНИЯТ ИВАН". Разговорът става в дворчето на пловдивската улица "Янко Сакъзов" точно срещу черквата "Свети Георги", когато една сутрин рано Иван, притеснен от слухове за предстояща обмяна на българския лев, беше долетял с първия сутрешен влак от София, за да потърси съдействие от баща ми Дърводелеца как спестените си пари да вложи в покупка на мебели и килими преди поредното обезценяването на лева. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...