петък, 18 декември 2020 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (392.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (392.)  

   "Човекът е струна, опъната между животинското и свръхчовека над пропастта" – Фридрих Ницше (1844-1900)

   14.09.2009. 

ОТЛИТНАХА МИ ГАРДЖЕТАТА


Пораснаха и двете дъщерички:
едната въглен, другата пшеничка.
Отлитнаха... и стаята ми няма,
усещам, стана мно-о-ого по-голяма.

И вече няма за какво да споря,
да се гневя, изобщо – да мърморя.
Как всичко се оказа равно-равно,
утихнало и някак си... безславно!

Къде останаха въздишки, врява,
и всъщност, вече що ли ми остава,
освен на мъничкото си балконче
да седна като уморено конче

с кафенцето в ръка, с онази книга,
за четене която все не стига
уж времето, а ето има време
да я чета, но нещо ми се дреме

и мисля да поспя, очи притворил,
да се завърна в детството отново,
когато Пловдив беше адски прашен,
а пък у мен хлапакът тъй безстрашен,

че влизаше в двубои най-различни,
естествено – и с жестове цинични,
и после го пердашеха до кръв,
но си остана пак герой и пръв,

че никога без бой не се предаде...
Рискуваме, нали, кога сме млади!
А днес, уви! – тъй плаши самотата
и няма смисъл даже суетата.

Децата – отлетели от гнездото,
и ти ненужен виждаш се, защото
ти липсва някогашната им врява
и само спомените ти остават.

Наоколо гъмжи от идиоти,
ала нали това ти е животът
на българин в ограбена държава,
която и сълза не заслужава!

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Рlovdiv, edited by 18 dec. 2020

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (391.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (391.)  

   "Човекът е струна, опъната между животинското и свръхчовека над пропастта" – Фридрих Ницше (1844-1900)

   31.07.2004. ЛЮБОВТА ЦАРСТВА ОТВЪД ПОЗВОЛЕНОТО

  Не всяко идеално женско лице, тяло, присъствие в пространството – глас, аромати, жестове, докосвания – привлича и ни изкушава. Изобщо, не всяка идеална структура предизвиква положителни емоции. Орнаментите от вътрешността на мюсюлманския храм, например, които вероятно би трябвало да ме очароват, ме оставят равнодушен, понеже претенцията, че са красиви, е дотолкова настойчива, та ми създава усещане за заслепеност, за преиграване, което в прекалеността може да бъде и отблъскващо. Тъй, след като се дивил в центъра на Москва на нейните църковни кубета, наш Пенчо – синът на Петко Рачов Славейков от Старата българска столица Велико Търново, с ирония говорил в компания на приятелите си, че църковните й кубета мязат на торта.

  Човешкото е нормално, когато допуска някои дребни грешки в пропорцията. Иисус е уязвим, и това го прави много по-близък до обикновения човек от някакъв си строго осъразмерен и могъщ в излъчването – затова именно! – подтискащ бог, с други думи казано, такъв образ сякаш ми доказва, че и красотата може да бъде жестока и мрачна спрямо човешкото у мен. Такъв образ няма как да ме увлече.

  Чувствата се пораждат в граничната област – където идеалното се разкрепостява в обикновеността. Човекът изкушава именно защото е грешен, не се поддава на строга логика. Всякакви всеобемащи и уж обясняващи света докрай теории, идеи и религии отблъскват със своята строгост. Фанатикът безусловно вярва, понеже е посредствен. Фанатизмът е вдъхновил инквизицията на католицизма, фундаментализма в исляма, бетонната самоувереност у комуниста, фашиста, нациста, аятолаха и афганистанския талибан, самоувереният завоевател, прекосил Атлантика, за да пренареди Арабския мюсюлмански Изток.

  Любовта се обновява не в безпределната сляпа вярност, а в стремежа към вярност и съвършенство. Съвършеното ме прави безразличен, защото е свършен факт, аз не съм му нужен другояче освен като апологет, отдаден докрай последовател, готов да му се подчинява при всякакви обстоятелства, възходи и поражения. Апостолите на Иисус са вдъхновяващ пример именно защото се стремят към Него, без да са копие на богочовека. Някои хора у нас, в България, съжаляват, че Левски не се поддава на канонизиране като християнски светец, понеже неволно убил чорбаджийския слуга, а не би трябвало да съжаляват.

  Васил Левски е такъв образ от граничната зона, където високите духовни енергии се срещат с тленността и с присъщите й страсти. И в това е неговото обаяние – хем прилича на нас, хем носи у себе си в далече по-висока степен божествената искра за свобода и хармония между човеците. Ако вече не сте забелязали, подире му шетат неколцина, като Анастас п. Хинов и Димитър Общи, например, сеячи на раздори и омраза, но той никога не слиза до тяхното ниво на отношение към света.

  Идеалната окръжност е символ на съвършеното, т.е. на свършеното. Като основен творчески импулс в реалния материален и духовен живот на човека, Любовта за мен лично е призвана не за съзерцания, а за творчество, възражда там, където предстои да се роди нещо ново и различно от досега установеното.

  Докато има грешници, ще има и Любов.

  01.08.2004.

  Ако няма съпротива, няма и Любов. Любовта е априори творчество на нещо ново. Където всичко е докрай подредено, хармонизирано, Любовта отлита; нейната бледа сянка е уважението, страхопочитанието, но тези две не могат да я заменят. Странна, парадоксална е връзката между Бога-отец и Бог-син... Гневът на стария бог плаши и унижава; Иисус – напротив, уязвим е, и колкото по-жестоко са се отнасяли към Него, толкова по-мил, по-близък покрай мен усещам. Иисус се уподобява на обикновения простосмъртен човек, за да ни вдъхне увереност в изпитанията. Позволеното, това е сферата на Бога-отец; Иисус е великолепен именно защото е унижаван страдащ дух, който ни учи: където е Любовта, там са гейзерите на божественото, и не се колебайте да прекрачите и правила, и забрани, ако това, което ви води, наистина е Любов, а не жажда за притежание и преследване на несъгласния с нас! Съгласие насила не бива.

  Богът-син е най-силният аргумент за необходимостта от Бога-отец, и това, мисля, е диалектическо единство. Богът-отец е могъществото на Силата, която с нищо се не съобразява освен със Себе Си; Богът-син е облагородената от човеколюбието Вяра. Всъщност, Иисус в човешкото си пребиваване, когато е в човешка плът, непрестанно се позовава на Бога-отец, от Когото черпи енергия за Своите чудеса. И какво излиза? Духовното укрепва и просиява, очовечавайки, изпълвайки с човеколюбие жестоките стихи на Абсолютната власт, която тиранизира света, т.е. всичко живо на земята.

  Ислямът, юдеизмът, доколкото ги разкодирам като философия, куцат в този пункт. Според текстовете на Свещения Коран всичко живо тук е под контрола на Върховния суверен, следователно няма движение, няма развитие, няма напредък. И пак според този текст, духовното ни се представя като застинала каменна лава и облаци над нас. Затова фанатичните ислямски общности нищо съществено не са сътворили досега за човечеството, или ако го има, същественото е сътворено въпреки тях – Авицена* ми идва на ум в този миг. Озлоблението, което възпроизвеждат вследствие униженията, на които сами се подлагат тези особени общности, подтиска живота в материалните му плътски форми, обещавайки илюзия за Отвъдния джениет – райски сладости под сянката на Върховния деспот.

  Фанатично убеденият сляпо вярващ ме отблъсква както всеки друг фанатик, също както фанатизма изобщо, понеже гори от желанието да... умре, отнасяйки в отвъдното тълпи мразени до пароксизъм лоши "неверници". Какво е това? Може би – отчаяние, въздигнато до висша степен вдъхновение? Тук няма място за Любов и праведният е не герой, а страст за смърт, инструмент за ярост към греховната човешка природа.

  Християнската философия, като подход към грешния човек, е ключово завоевание на двехилядигодишната ни цивилизация. Без да оковава човешката ни природа, то е подтик да разширяваме териториите на познание, без да унижаваме любопитството, изкушенията, неукротимата любознателност, така присъщи на слабия наглед и силно уязвим в плътта си боледуващ, възторгващ се от себе си и природата смъртен човек.

  Представен като един от сто и двайсетте пейгамбери**, Иисус е, според Свещения Коран, принизен до един от многото слуги на Бог-отец. Чрез тази незначителна сякаш корекция върху християнската версия на библейската легенда за отношението между Бог-отец и богочовека Иисус, отнета е съществената част от християнското учение и манталитет: възможността чрез любов да се решават жестоките противоречия между човеците и между човешките общности навред по планетата.

  Бог-отец, Бог-син, Бог-дух в своето триединство са подход, обновяващ остатъците от неандерталщината, нахъсването на огромни множества срещу останалите огромни множества от разни човеци, които не споделят фанатичното едностранчиво мислене. Величието на християнския подход е в това, че без да отрича Бога-отец и без дори да се усъмнява в неговата власт и мощ, го въздига, като част от духовното мироздание. Избягната е конфронтацията, мъстта, озлобяването. Пред човешката личност нещата са представени така, че личността – според жизнения си опит, ум, генетични заложби, сама да преценява кое е Добро и кое Зло. Доверието, проявено към човека изобщо, е жест, възможен единствено от страна на духовно извисени мислещи умове. И така от древността до днешните дни гласът на мъдреците ни помага да живеем, настоява да търсим и създаваме хармония дори там, дето Зло и Хаос тържествуват самодоволно. Модерното цивилизовано общество в момента се занимава с кървавите сблъсъци в Близкия Изток, с прояви на издевателства над невинни. Но това са крайни резултати от едно в генезиса си античовешко отношение към проблемите на планетата. Наивни ли сме или интелектуално посредствени да не разберем сърцевината на нещастията

  Противопоставяне християни-мюсюлмани е непродуктивен подход и път без изход. Мислещите умове би трябвало отдавна да са разкодирали посланията от легендата за богочовека Иисус, който – без да отрича Бог-отец, и непрекъснато позовавайки се на Него, извършва поврат в мисленето, което е нежна революция в сферите на духа. "Аз съм Пътят, Истината и Животът – казва Иисус, и още – дошъл съм не да ви съдя, а да ви помогна. Не съм тук заради праведници, а заради грешниците тук долу, на земята".

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Рlovdiv, edited by 18 dec. 2020

Илюстрации:

- Авицена, баща на модерната медицина.

- Москва, храмът "Св. Василий Блажени".

___
* Абу Али ал-Хюсеин ибн Абдалах ибн Сина – Авицена (~980-1037) е персийски поет, лекар, философ, учен, музикант. Автор на 450 книги върху широк кръг от теми, най-вече философия и медицина. Смятан е за бащата на съвременната медицина. Съчиненията си писал на персийски и арабски. Последовател на Аристотел и на неоплатонизма, той е сред най-значителните личности на Ислямския златен век, наричан още Ислямския ренесанс (ср. на VIII до ср. на XIII в.), в чието начало Арабският халифат бил най-могъща държава. Трактатът на Авицена "Канон на медицината", състоящ се от пет части, е преведен през XII в. на латински, след което няколкостотин години е основно ръководство за лекарите в Близкия изток и Европа.

** Апостоли, пророци, агитатори или пропагандисти на Небесния управител на Вселената.

*** Исус отговори: "Аз съм пътят, истината и животът. Само чрез Мен се стига до Отца. Ако бяхте познали Мен, щяхте да познаете също и Моя Отец. Отсега нататък Го познавате и сте Го видели" (Йоан 14:6-11). "Идете и се научете, що значи: "милост искам, а не жертва". Защото не съм дошъл да призова праведници, а грешници към покаяние” (Матей 9:13). "Върни ножа си на мястото му... или мислиш, че (не мога) сега да помоля Своя Отец" (Йоан 5:20). "Бог ни даде светлина и разум, да познаем истиннаго Бога" и нататък: "Не вярваш ли, че Аз съм в Отца и че Отец е в Мене? Думите, които Аз ви казвам, не ги говоря от Себе Си; но Отец, който пребъдва в Мене, върши... (Йоан 14:10).

Караваджо, Залавянето на Христос (1598-1599)

…И ето, един от ония, които бяха с Иисуса, протегна ръка, извади ножа си, и като удари слугата на първосвещеника, отряза му ухото. Тогава Иисус му казва: "Върни ножа си на мястото му; защото всички, които се залавят за нож, от нож ще погинат" (Мат. 26:51-56). Вж. https://www.kmeta.bg/veliki-chetvurtuk-e-tajnata-vecherya-s… Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...