събота, 9 декември 2023 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1451.)

 
ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1451.)

 "Човекът е струна, опъната между животинското и свръхчовека над пропастта" – Фридрих Ницше (1844-1900)

  23 avg. 2004 
ВИСОКИ ПОМИСЛИ И НИЗКИ СТРАСТИ 

  "Ако обущарите например станат лоши и порочни и ако ни се представят каквито не са, за държавата все още не е страшно. Ала когато пазителите на закона и държавата не са пазители, а само изглеждат такива, виж, унищожават из основи цялата държава, макар че единствени имат възможност да я уредят добре и да я направят щастлива. Затова, ако ние действително направим стражите да бъдат истински пазители, то ние ще ги направим най-малкото вредни за държавата. (...) По този начин цялата държава ще се развива и благоустроява добре, ще предоставя на всеки един от народа да има това щастие, което по природа му се полага."*

  В разсъжденията на елинския философ това е начало на началата... И днес, двайсет и четири столетия по-късно, този е най-важният проблем пред българите, ако желаем общността ни и републиката да оцелеем в главоломно летящия към самоунищожение глобализиращ се свят. Четиринайсета година** тече демократизация в отечеството ни и ни един мошеник, изнудвач, лъжец и подбудител на омраза сред нас, българите, не е наказан. Длъжни ли сме и занапред да се съобразяваме с жалкия факт?! Затворите се пълнят с цаца. Обновената и силно дезодорирана Власт не лови акули. Няма как – акулите са на ключови позиции в Републиката. Ако не са персонално и лично там, на ключова позиция са слугите им, техни наемници и аргати. И така се изяснява, че у нас политически партии, движения, коалиции се сменят в управлението, за да защитават не гражданското ни общество, а престъпници. Властник и престъпник все повече за обикновения гражданин са синоними. Медиите или четвъртата власт, понеже са под влияние на новобогаташи, компрометирани поради обвързаността им с бившата ДС, между няколко истини прокарват лъжи и усещането, че всякаква гадост е възможна. Тъй че селският тарикат е горд и недосегаем за Закона.

  Мнозинството партийни елити са се разбогатели именно от нарушения на правила и закони. За престъпния свят у нас оратори, лидери и политически елит са само слуги и чиновници на Нейно величество Престъпността. На тях ли вярва човек!? Униженият и всекидневно мачкан в честта и в достойнството си гражданин на Република България засега все още е пасивен съзерцател на разрушения и посегателства върху най-ценни качества, които поколения българи преди нас са опазили България в катаклизмите на Историята – националност, роден език, бит, ученолюбие, предприемчивост, култура и добронамереност, трудолюбие, талант, нравствена устойчивост, и на първо място – вяра в силите на нацията.

  Зреенето на национално самосъзнание – като граждани на България, независимо от етнос и религия, тепърва предстои. Тези дни прегледах по-внимателно последните три броя на вестник "Моята вяра", където откривам окопали се бившите барабанчици и тръбачи на соца: Божидар Божилов (1923-2005)
***, Любомир Левчев (1935-2019)****, Анастас Стоянов (1931-2004)*****. Веят байрак от епохата на "строящия се нов живот", но вече не като глас свише от Маркс, Ленин и Сталин, а кръстейки се чинно и показно, обърнали взор към християнските икони и образа на Апостола Левски. Сладка родна идилия пред представата за отечество! Да се смееш ли или да плачеш, най-гласовити онзиденшни атеисти бият чело пред черковните икони, ударят по три пъти кръст над корема, палнат владишка свещ во имя Отца, Сина и Светаго Духа. И се облякоха във власт и се обуха. Вестничето "Моята вяра" пламенее, за да реабилитира старите соц. постановки за Българската история и Европейската философия, изкуство, култура.

  Да извадят на видело "Комунистическия манифест" от 1848 г. Защо ли никой не го е сторил този жест досега? Препечатаха "Моята борба" на хер Адолф Шикългрубер, а "Манифеста" на Маркс се свенят да покажат в червената луксозна подвързия, както бе до техния славен Десети ноември 1989 г.
В няколко библиотеки проверих, оказа се, този програмен документ липсва. Кой ли днес го чете! – чудят ми се на ума. А трябва да се знае
Дяволското евангелие за епидемиите от злост по света.

  24 avg. 2004

  Високи помисли и низки страсти. В България красивата мечта се разбива в море от лошо възпитание. Да си честен стана лукс, гледа изпод вежди светата троица Завист, Невежество, Лакомия. Стремящият се към на материално благополучие се маскирал като духовна личност, но нагло да нарушава правилата. Той е симпатичен и дяволит, погледнеш ли го отстрани. Заловиш ли се да вършиш работа с негово участие обаче, ще ти къса нервите. Такава е неговата природа. Казано простичко, човекът срещу мен лъже. Лъже, както диша. Лъжа са позите му на приятел. Лъжа са гръмките му слова за чест и достойнство. Лъжата е родната му среда... Този наперен гневен романтик е все нещо недоволен, но пъпли към върховете на властта и славата, към обогатяването и откровената кражба чрез доверието ни; и у нас е причината така добре да се впише в родния пейзаж, да вирее чрез моето, твоето, нашето доверие и състрадание.

  Не него ми се ще да превръщам в тема; нашата доверчивост ми е тема, склонността ни да го приемаме за чиста монета, за един от нас. И се питам, събудил се през нощта като от пистолетен изстрел: Как стана, че през последните четири месеца започнах да се будя от нерви в усилието да си удържам гнева: кога и къде сбърках! И все по-ясно взе пред мен да се очертава образът на моя приятел – писателят, сдържаният Емил. Слабостта към Емил Калъчев беше аргумент да се доверя на печатаря от Рогош
******. Емил разсейваше съмненията ми към този симпатичен негодник и развейпрах. Моята лична предварителна проверка чрез поръчаните при него визитки, за които печатарят четиринайсет месеца ме разтакава, друго говори, но послушах Емил... Не измамникът от Рогош; причина да съм в този батак е, че съм го приел за свестен човек, изпаднал в материално затруднение, с желание да му помогна, или както се изрази Емил: "Дай да му дадем едно рамо на човека, че яко е закъсал, а си няма клиенти за печатницата! Така и така си ги приготвил тези пари за книгата си; вместо да ги дадеш на друг някой, по-добре Тодор да ти свърши работа. Хем ще прави книгата, както я желаеш, ще имаш от начало до край поглед към печатането".

  Може и да е прав Тодор Биков (1956-2016), че реакцията на Чонов е продиктувана не само от глупост и завист, но и от всеобщото ни българско овчедушие пред наглостта. Десет години труд ми е веселичкият (отглас от тревожни неща) ръкопис "Историйките на ученика Ламски". Вместо да е празник, мечтата ми натежа като воденичен камък на шията, защото на пътя й към читателя се появи "Поетът-общественик" и бивш кмет на Стария Пловдив – онзи, комуто тук оказват честта да чете възторжено слово за Ботев всяка година на 6 януари пред множеството мои съграждани пред паметника на Ботев в Цар-Симеоновага ни градина, оратора, когото под влияние на приятеля Емил, приех великодушно и със съчувствие, въпреки знаците, които вече бях открил у печатаря.

  За мен този ръкопис, несполучил да стане книга, е ключова работа. Без книгата съм изолиран от читателя, от простосмъртния унижен и ограбван от измамници българин. В анекдотичните историйки на ученика Ламски заложих проектите си за подготвените вече ръкописи на още десетина следващи книги. И всичко това отиде по дяволите.

 
"Недей ми току стъпя на краката, че ще се изправя един път и ще те клъцна в челото и няма да ме забравиш за секоги" – пише Анастас п.Хинов (1826-1898) до Левски*******. Извадих този текст, понеже е слабо известен, и то за ограничен кръг нашенци. На тази откровена злост отговорът на Апостола е известното негово послание до нас, макар и лично отправено до Анастас п.Хинов: "...Аз съм посветил себе си на отечеството още от лето 61-во да му служа до смърт и да работя по народната воля. И ако това ти не видиш, че си неверен, децата ти ще видят, ще помислят и за тебе..."

  Синовете на Т. Чонов – Стоян и Петко, са здрави-прави млади мъже... Асъл българи. Натоварен с багаж, в проливен дъжд покрай Панаирния град в Пловдив, бащата моли сина да го откара до вкъщи, а синът отсякъл: "Оправяй се сам! Не ме занимавай!" – и отпрашил с колата. Представям си какво ли ще ми е, ако получа такъв отговор от мой близък, когато разчитам на него. Но синовете и дъщерите ни може би най-точно, най-строго ни съдят, именно защото сме им родители и са наше семе, наша кръв.

  Че една работа е важна и заслужава настойчивост, ще разбереш по предателствата, които те връхлитат. Без предателя Юда Искариотски, богочовекът Иисус дали би бил Христос, нямаше да ги има кръстните Му мъки, нямаше и за какво да се възкръсва от Смъртта. Осем пъти човекът от с. Рогош ме из
лъга: обещава нещо и не си удържа на думата; лъжите само от 28 юни до днес: първата лъжа беше, че от 20 април до 6 май, Гергьовден на 2004 г., ще изпълни поръчката, за която му предплатих с пари на ръка, но се охарчих и с покупката на допълнителни количества хартия и пр. разходи, плюс дузина принудителни разходки назад-напред до печатницата му в село Рогош********.

  25 avg. 2004 

  Тази сутрин, както ми е адет, когато съм в лошо настроение, пъхам показалец между кориците на Библията напосоки и ей на какво послание налетях: "Призовавам бога за свидетел на душата ми, че – щадейки вас, не съм дошъл досега в Коринт; не че имаме власт над вярата ви, спомагаме радостта ви, че във вярата сте твърди********.

  Емил с жена си Весна се е прибрал от морето преди няколко дни... Афганистанецът Маруф, при когото сядаме на кафе с Емил, ми говори:
"Какво си изгубил! Нищо не си изгубил. Книгата имаш записана на компакт-диск. Като посъбереш отново някоя пара, книгата пак ще я видиш отпечатана някъде другаде, макар и не точно днес". Решавам, нещо, което премислям от месец насам: да приключа с посещенията си при Маруф и със срещите и разговорите с Емил... Та си хлопвам кепенците и се завирам в себе си. Атмосферата при Маруф и Емил усещам враждебна. Досадих им достатъчно... Крайно време е да се отстраня от приятелската им компания. Усещам се предаден. а вината – знам, си е у мен за това положение... И вече никакво предоверяване на този или онзи, особено на добронамерени уж хора, които се пишат приятели, а трябва да избягвам!

  Затъвам в отвращение, необходимо ми е това отдръпване в себе си – за да уплътня увереността, че не съм живял напразно, че съм документирал като свидетел или пряк участник и потърпевш гримасите на Посредствеността и Невежеството между нас тук, посред чалгата и глупостта. На онзи човек "от селото на кръстоносците Рогош" не му пука от някакво си правосъдие...
Моят роден Пловдив се държи като мащеха към мен, но е гальовен, мил към измамници, грандомани, крадци, лъжци, алчни, корумпирани. И никога-никога в досегашния ми живот не съм го усетил да защити простосмъртния, да защити онзи, който си плаща сметките и данъците, загива на бойното поле заради България, без някога да се е лумкал в гърди с онова самовлюбено и напомнящо Бай Ганьо в банята: "И ако живите не тръгнат, аз мъртвите ще поведа" (стих от нафукано послание на самовлюбения човек от Рогош).

  С Борис Дявола се изгавриха, като му прибраха всичко, с честен труд спечелено, и му подхвърлиха земеделска пенсия от 10 (десет) лева месечно. Представям си живо унижението му. Заради това унижение той назлобя дори към своите на стари години и си отиде омерзен от нас, че соцът му отне петте плодни градини с лозята. Изгаври се соц. държавата и с моя баща, като го наричаше чрез мекеретата на властта "частник", защото се опита да си осъществи мерака за своя мебелна работилничка, където след работа в пловдивското мебелно предприятие "Напредък" да поработва вечерите и в почивни дни, след като е изпълнявал план в цеховете на пловдивския мебелен завод "Напредък". Печатаря от Рогош не случайно са назначили за кмет на Стария Пловдив през т.нар. демократизация, като човек на Радикал-демократическата партия на проф. Елка Константинова, Михаил Неделчев (съставителя на списъците за дисиденти) и на фамозния Александър Йорданов. Поетът от Рогош се явява последният управител на някогашния пловдивски всекидневник на БКП, разтурения "Отечествен глас", и никой не се пита къде изчезна и как беше разпиляна значителната му материална база.

  Захванах да чета "Държавата", том I на Платон, и откривам сентенция, повтаряна от великия философ:
"Хубавите неща са трудни" (стр.188). И друга – "Разсъдливостта е именно това единодушие, съгласуваност на лошото и по-доброто по природа за това, което трябва да управлява държавата и отделния човек" (стр.182). И трета – "Колкото е по-благороден, толкова по-малко може да се гневи; дори когато е гладен и трепери от студ... или нещо подобно понася този, спрямо когото смята, че е в правото си това да върши, но неговият гняв не желае да се възбужда срещу онзи!" На същата стр.197: "...като с търпение побеждава, ала не се отказва от благородното дело, преди да го е завършил или да е приключил живота си".

  26 avg. 2004

Вчера около шест и трийсет по телефона разговор с печатаря от Рогош:
  – Докъде стигна с книгата?
  Гласът отсреща:
  – Николай, ти ли си?
  – Не съм Николай. Бояджиев е.
  – Не мога да ти позная гласа. Книгата ти се печата. Остават 2-3 коли, нали знаеш?
  – А кориците? Щеше да ги подготвяш у дома? Ваканцията ми приключва в края на седмицата.
  – Ама аз съм в Пловдив. Ще ти се обадя тия дни. Не се безпокой! Тия дни ще дойда на твоя компютър да я подготвя корицата.
  – Трябва да поговорим, явно имаш проблеми с печатането.
  – Виж сега... Имам една среща... Бе, ще ти се обадя до края на седмицата. Ти не се тревожи!

  Излязохме в осем вечерта със съседа Митко Йовчев, шлосер и механик специалист, да се разходим. Сватът му катастрофирал между Айтос и Бургас, вероятно заспал на волана. А съседът от осмия етаж на другия вход в блока Вальо катастрофирал преди дни с тикото. Колата му била с отнесена предница, Вальо силно притеснен: тъй рекла жена му, уплашен бил; интересува се от някоя врачка да му лее куршум против уплах.
На връщане с Митака сядаме за по цигара при съседа Любо. Любо – доста подпийнал, взе да се горещи, смятал да съди пловдивската "Топлофикация", че онези изверги от "Топлофикация" го осъдили да плати триста лева невнесени суми за абонатна такса, а пък той от четири години насам
изобщо нямал радиатори. "Аз – освен гражданин на България, съм и швейцарски гражданин!" – крещи Любо пред шишенце водка и шише кока-кола, та пияндетата, които пляскат белот на крачка от нас хвърлят дружелюбни погледи: Ай-й, душманската мафия "Топлофикация", кой ли й няма зъб! Та ми иде на ума Йовковото "Боже, колко мъка има по тоя свят, Боже!" – с добавка от моя страна: "и колко глупост, и колко смях, Боже!" Строго погледнато, трябва да ми е терсене. Не само работите ми със селото на кръстоносците Рогош не ми вървят, но днес е и ден, в който преди години се спомина дядо ми – Борис Дявола от Пазарджик. Паднал току пред вратата на избата под стълбището в пет часа сутринта, приземил се заобиколен от неколцина сънени кибици, издъхнал с разкривена в усмивка уста, пълна с пръст.

  Издъхна в седемдесет и втората си година, когато вече бях зарязал снобска София след четири бедняшки студентски години, изпълнени с четене, изпити и планове. Бил съм му първият внук, любимият внук. Освен мен, този серт българин май никой друг от внуците не долюбваше. Сънен ме вдигаше от леглото, отнасяше ме върху сеното в талигата, при плуга, когато сме поемали по тъмно сутрин към къра да изоре лозовите градини край Пазарджик. Ставахме в четири, в пет вече разпряга кончето Дорчо пред ширналата се угар. Едва четири-петгодишен, залитам, препъвам се по буците лъскав тракийски чернозем, водя му замятащото предния си ляв крак конче пайтака Дорчо в браздата, докато зад мен дядо току изреве като мечок и завърти камшика над главата ми. Пък когато се вдигне слънцето, някъде около десет часа, седнем двамата с него в сянката на талигата, извади от торбата с яденето късче домашно сирене, глава лук и парче сланина. Ръфаме възкиселия домашен хляб, омесен от баба ми Вена, а над нас пърха като че все една и съща чучулига. Чувам чучулигата как цвърчи, извива гласче, а от лекия ветрец полюшва се край нас светлосиньо цвете – бурен, който дядо нарича синорник, че виреело само по синорите, такова едно тъничко, с рехави цветчета като очетата на любаво момиченце, което иначе в Пловдив наричат цикория. Е-ех!

Пловдив – гнездо на посредственост и култура

Рlovdiv, edited on 10 dec. 2023

Илюстрации:
- Край моста на Марица в Пловдив.
- 1942, Пазарджик. Борис и Невена.
___
* Платон (427-347 пр.Хр.), Държавата, Книга IV, "Идеалната държава", с.163, бълг. изд. от 1974 г.
** Четиринайсета до онзи ден, когато е писан текстът.
*** Стихотворението му "Димитров" бе връх на соц.реализма, в школските христоматии, ни го представяха като апотеоз на комунистическата вяра.
**** Гордият поет, любим за мнозина от моето поколение бард на свободолюбието унизително се обяснява в любов: "Скъпи другарю Живков, не можете да ми забраните да ви обичам!
"***** В "Задочни репортажи за България" Георги Марков – Джери детайлно описва характера му.
****** Тодор Чонов (1945), 28.11.2006. Отговор Г. К. Бояджиеву: О, Господи, защо сега изпращаш/ един бездарник книжен срещу мен? (цитат, заимстван от Любомир Левчев).
******* Анастас п.Хинов (1826-1898) до Васил Левски (1837-1873): Пишеш ми, че съм се сбирал с мокар. (?) и съм му разправял някоя си работа. Аз знам с кого хортувам. Аз съм питал за него от града ви, а тия са ми доказали и тоя от вашите съдружници, та затова и аз съм се сбирал с него. Знаеш добре, че и ти ми препоръча твой един приятел, а после пишеш на брат ми, че като не съм бил аз достоен, то с недостойни хора съм се събирал. Аз мога направо да ти кажа, че кога ти хортуват устата, то ушите ти не давали внимание. Ти го препоръчваш, ти го укоряваш. Но моля ти се, недей ми стъпя на краката, че ще се изправя един път и ще те клъцна в челото, и няма да ме забравиш за секоги. Вж. http://www.sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=864:im&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61 25.08.1872 г. Васил Левски до Анастас п.Хинов: Длъжност (ми) е да те попитам: Прочел ли си устава, който е потвърден по вишегласие на всички местни комитети? И окръжното писмо (чел ли си), в което заповядва Централният комитет, което съм ви пратил от две недели напред? Байо, аз не те настъпвам по краката, но изпитвам по устава, извършвам според пълномощното си, като по-напред благоразумно изпитвам и вземам факти в ръцете си. Пък ти прави по твой кеф. Както казах по-горе, аз съм посветил себе си на отечеството си още от 61-во (лето) да му служа до смърт и да работя по народната воля. И ако това не видиш (защото), си неверен, то децата ти ще видят (и) ще помислят за тебе.
******** Същото село Рогош, което основали кръстоносци, както Тодор Чонов препоръчва на евентуалния си житиеписец за въведение към личната си биография – "Ти май насериозно се вземаш за един съвременен Захарий Стоянов? Ако имаше дарбата да сюжетираш (?!), бих те наел за личен летописец... Но все пак да опитаме, и аз ще помагам. Като начало се спри на факта, че Рогош е основано ок. 1214 г. от кръстоносци. И това следва да е отправната ти точка, кога разглеждаш биографията ми" (16.05.2007). O, Sancta Simplicitas!
********* Ап. Павел, ІІ посл. до коринтяни, І:23-24. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1450.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1450.)

  И си предадох сърцето да узная мъдростта, лудостта и безумието. И узнах, че и то е гонене на вятър. Че в многото мъдрост има много досада, и който увеличава познанието, увеличава печал. – Еклисиаст, Библия 

  9 dec. 2023

МИНАЛО СИЛНО ЗАБРАВЕНО ВРЕМЕ
По повод снимка от предния текст в поредицата

  Vera: – Има ли те теб сред тези трима младежи? 

  tisss: – По средата прав.
  Vera: – Поне не си намръщен като тях!
  tisss: – Вляво е Ряпов, вдясно Митко Йовчев, който пак нещо разтяга локуми.
  Vera: – Хубаво е, когато имате с кого да си разтягате локумите!
  tisss: – Чат-пат ги навиквам: "Говорете за жени, писна ми да слушам за лекарства, бъбреци, болници и погребения".

  Vera: – Те са стари, затова са им такива темите.

  tisss: – По акъл да, иначе сме връстници.
  Vera: – Шегувам се, то се вижда. За съжаление, и при мен е така, когато се съберем връстници.
  tisss: – Имах съсед, който беше домъкнал мраморна плоча в общото мазе на входа в блока ни и си изчукваше името с поучителен надпис за надгробния си паметник.
  Vera: – Ужас! Това ми действа успокоително че има по-зле от мен.

  tisss: – Че го бях отървал от дисциплинарно уволнение от местния филиал на НИПК (Националния институт за паметниците на културата), като журналист, притеснявайки местен началник, подполковник в МВР, яви се съседът Тодор Такворян (1934) с жена си Валя (1933) и тенджера кюфтета една вечер пред входа на жилището ми. Бил съм по някое си време Арменският поп за моите съседи в крайния пловдивски квартал "Димчо Дебелянов" зад многолюдното гето, затънало в кал, побоища и помия, един вид: Стената на плача за жалби и оплаквания.

  Vera: – Да разбирам ли, че си имал връзки?
  tisss: – Връзки не съм ползвал, вършел съм си работата по съвест. 
  Vera: – Безспорно ти е умението да говориш!
  tisss: – Не толкова да говоря, а да си върша работата. Имаше лаф през 1983-1986 г.: "Не ходете в Партийното бюро на квартала, идете при Бояджиев, да ви свърши работа".*
  Vera: – И да си свършиш работата... Но ако не умееш да ги убедиш ония отсреща, че това е най-правилното, ефектът не е същият, а може би не се изразявам правилно.

  tisss: – След уволнението ми от пловдивския вестник "Комсомолска искра" заради критична статия от май 1981 г. местен шеф на ОФ-е по домашния ми телефон ме заплашваше: "Ела да си получиш ордена (за чест и гражданска доблест), че да не ти се стъжни животът. Имаш две малки момиченца, за тях не мислиш ли! Някой горе ще си мръдне само малкото пръстче и... Не прави фасони, ами ела и си вземи ордена".

  Vera: – Предполагам, този, който те е заплашвал, сега е най-големият демократ в Пловдив?
  tisss: – Димитър Жутев (1943) му е името, председател на някогашния Четвърти районен комитет на Отечествения фронт. Готин човек!... Като приятел ми е говорил. От него и още две други места чух, че статията, за която ме прогониха от редакцията, работниците били разлепвали по колоните в заводските халета в Южната индустриална зона в Пловдив.

  Vera: – Ти ли си бил шеф на вестника?

  tisss: – Шест ведомства, барабар с ОК на МВР, бях извадил на показ как не си вършат работата. Ама не, длъжността ми беше "литературен сътрудник".
  Vera: – Щом не са ти спрели статията, сигурно и други са пострадали, но резултатът е, че са се научили да имитират работа, и то успешно.
  tisss: – Главният ни редактор Петър Кошутански (194З)**, държа две седмици статията ми в чекмеджето си, а заради тази статия Т. Живков смъмрил своя любимец, Първия секретар на пловдивския ОК на БКП Иван Панев (1933-1993): "Какво чета в младежкия ви вестник бе, Иване – посочил отгърнатия на трета страница "Комсомолска искра" от май 1981 г., – че на Червения площад в Пловдив смърди на леш?!" Пазя си протокола от осем страници след обиколка с групата проверяващи из част от обектите, които бях извадил на показ в статията. Заради това след като все пак Кошутанеца пусна за печат текста ми, две седмици после не се вясна на работа, излезе в болнички май. Свалиха от поста зам.-председателя на пловдивския градски народен съвет инж. Илия Йорданов и си го върнаха пак началник цех в асеновградския завод за амбалаж "Асенова крепост". За вонята, лееща се Тракийското равно поле от Екарисажа, обслужващ цели пет окръга, съм се хващал на бас с тогавашния главен инженер на Пловдив инж. Ангел Михайлов, че ще го будя по всяко време на нощта, кога апапите от Екарисажа изпускат мъртвешката пихтия в река Марица, и лете тук, където живеем на два-три километра от отходните им тръби, особено лете и особено нощем сме се задушавали в леглото си, а и заболелите и починали от рак, не бяха единици.   

  Vera: – Протоколите извадиха ли нещо, или в заключение показаха, че няма нарушение?

  tisss: – Как мислиш? Разбира се, че извадиха. Глобиха 300 (триста) лева, една негова месечна заплата, директора на Екарисаж, откъдето идваше вонята на мъртвец. Но такива протоколи и сега не винаги се огласяват публично.
  Vera: – Обикновено "покриват" такива институции, но пак казвам: добре си го написал, за да се задейства системата.
  tisss: – Това имам наум, когато ме питат защо напоследък под клипа в текст от поредицата "Дневникът на един пловдивчанин" започнах да слагам напомнянето: Пловдив – гнездо на невежество и култура. Дали не мразиш родния си град! – питали са ме. Обичам го такъв, какъвто е с всичките му кусури – отговарям. – Да нямаше толкова кусури, едва ли щях да съм толкова привързан към Пловдив, който не бих заменил за никой друг град на света.

Пловдив – гнездо на невежеството и културата

Plovdiv, edited on 9 dec. 2023

Илюстрации:

- Хубавото "наше" кафене с най-готиното кафе.
- Мои хора в управата на кварталното ОФ-е.***

–––

* След прогонването от младежкия пловдивски вестник ме избраха председател на кварталната ОФ организация с 10 хиляди избиратели. За 2-3 години кварталният клуб със 150 места живна. Всяка събота и неделя тук имаше турнир по шахмат с участие на мои приятели сред младите пловдивски шахмайстори, след пет часа след обяд всеки ден до късно тук човек можеше да чете вестник или да разгледа периодично откриваната изложба на ученици от пловдивското училище за сценични кадри, на някой от младите пловдивски художници, в петък вечер имаше рецитал и представяне на млад пловдивски артист (поет, разказвач, скулптор, художник, щатният фотограф на пловдивския клон на БТА Стефан Минков (1953). Освен приятели, помня, и Андрей Луканов се появи на наша сбирка един петък. Измуши се измачкан, със залъскани колене от бяла ладичка и чинно седна в пълния салон на кварталното ни клубче, без да ми е минало през ум да го каня. О да, тогава наистина ползвах връзки от вестникарската си дейност, макар като на заточение изпратен да даскалувам в отсрещния край на Пловдив, в дивия Кючук Париж.

 Мустакатият Кошутански, вляво от бинтования Филип Димитров. 

** Вж. https://www.marica.bg/balgariq/obshtestvo/istinski-podvig-beshe-da-govorish-sreshu-komunistite & https://www.factor-news.net/index_.php?&id=21041 

*** Отляво-надясно: Пенсионираният Иван Попов – главен инженер на каскада "Въча", авторът, Иван Папазов (Папаза), прост бачкьор по дървените каросерии в Автосервиз "Тракия", учителят по музика Младенов, който ме уговаряше да духнем към Родопите, дето открил местенце да си удвоим подир години евентуалната иначе мижава пенсия, след като издаяним той – директор на селско училище, аз – негов зам, поне десетина години. Бел.м., tisss

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...