петък, 21 октомври 2022 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1082.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1082.)

  "Стига мипраща глупости" – М.М. (1953)

  07 uli 2002 

ГОЛЕМИЯТ ХАЙТОВ И НИЕ, БЪЛГАРИТЕ 
In memoriam 
          1.

  Заговорихме се завчера с Емил К.* за отиващите си напоследък от този шарен свят значими за Българската ни нация личности... Наскоро – на 82 години, болен от рак, издъхна Николай Хайтов (1919-2002). В началото на седмицата погребваха актрисата Катя Паскалева (1945-2002). По новините снощи съобщиха – издъхнал поетът Христо Фотев (1934-2002). Вече е три часът следобед, а от миналата вечер, че и досега вали. Небето плаче. 

  С кончината на политик – или могъщ мафиот, драматично се разтърсва тъничка прослойка от общественото пространство; докато физическата смърт на артист, човек на изкуството – да го кажа ясно, бележи началото на низ от равносметки от сферата на масовото съзнание. Живият актьор, писател и музикант, певец и скулптор, художник, поет в известен смисъл сам пречи да възприемаме обективно творчеството му. Жалки налепи от делнична врява и непремерени речи, самолюбиви изригвания на кофтия му нрав, или обратно: пози на скромност, пози – казвам, не естественото смирение на простосмъртен! – по всякакъв начин пречат на оценката ни. Ето го жалкия факт: големите личности придобиват сред нас ореол едва след като буците полувлажна пръст изтрополят върху капака на сандъка с мъртвото материално тяло, едва след като роднини, любимите жени, а и приятели, изплакнат очи от сълзите, след като тържествените траурни речи отшумят.

  Животът продължава и значи: същинският, ненабеден творец заживява в духа на нацията истински едва след разпването му на кръста. Тъй е при нас, българите. А може би навсякъде по света е тъй.

  – Бих положил... да речем, името на Катя Паскалева плътно до името на Жоро Слона (пловдивския художник от Кършияка Георги Божилов, 1935-2001) върху мраморната плоча – казвам... Пием си кафето. Ръми дъждец. По булевард Санкт Петербург със свистене, с шлейф от сребриста струя нежна кал прелитат леки коли. Неделя е, тъкмо време за равносметки. – А Хайтов – продължавам, – за него бих отредил високо усамотено място. На онези, които идват при неговата тлен, да им се наложи и да се задъхат от изкачването.

  – Как пък никой не каза, че е велик, когато беше жив! – въздъхва Емил, докато пали цигара.
  – Е, велик! – дразня се. – Това "велик" отблъсква. Другояче го усещам. Събрат по дух, по душа, при това корав българин, как да наречеш велик!

      2.

  Николай Хайтов е от онзи тип най-значими автори на днешна България, които са възможно от най-неподходящите за адвокати на собственото им творчество. Какви непримирими сблъсъци, каква жежка настървеност да смачкаш нищожеството, Боже мой! Избухлив, вулканичен темперамент, и винаги докрай убеден в своето, в оценките си. Пък естеството на живота е измамно, гъвкаво, на приливи и отливи – сочат мъдреците, сътворили седемдесет и седемте книги на Библията. Имаме си време за събиране на камъни, имаме и време за разхвърляне на камъни...

  Не виждам по-чувствителна, повече изпълнена с тревога и напрежение личност сред писателите ни, доживели до третото хилядолетие в нашата разграбената България. Чарът му е в неговата лудешка невъздържаност и предизвикателствата идват от онази страна на унижените и оскърбени българи, из чиято среда Хайтов се втурна като буен планински вихър в идиличния следдеветосептемврийски – подреден йерархично пейзаж на родната ни култура. Можеш и да не се съгласиш с него, ала няма как да го отминеш, да го пренебрегнеш, да го заобиколиш. До уши затънали в това пошло тържество на духовни травестити и курви, на сламени палячовци, насилващи се да говорят на света уж все от името на българина, пигмеи с уиски и пура в ръка, разни там Тошо-Тошевци, Иван-Славковци, Вежди-Рашидовци, Емил-Кошлуковци и пр., говорещи с изкусно задебелен глас, напращели от ехидничене, от пошлост и от сарказъм с циничен подтекст, персони с велики претенции и титли, ама без най-елементарно домашно възпитание, затънали в преднамерено създавания по поръчение отвън вече повече от десетилетие хаос от прекатурени нравствени стойности, чак сега разбирам! – страшно ни е нужен Николай Хайтов като духовно излъчване, като духовен ориентир.

      3.

  В деня след поклонението сврели сме се двайсетина учители колеги в хранилището на училищната библиотека. Ваканция. Отварят приказка за онова, което излъчили по националната телевизия предишната вечер, и между другото госпожица на средна възраст се учудва, че не забелязала официалните ръководители на държавата, но па виж, господин... назова името на един от големите босове, някогашно борче, което днес може да купи, да речем, презокеански луксозен лайнер за рождения ден на своята любима Дарина. Та и този господин Биг Мафиот се вмъкнал в редичката опечалени, положил скромно букетче в ковчега, мълчаливо, със сведена глава постоял минутка, и пак тъй мълчаливо, тихо и скромно излязъл от полезрението на тв-камерите.

  – Каква ли работа има тарикатът, да се мотае в такъв момент из онова осветено пространство! – извиках. Ай! Сам себе си изненадах. И веднага съжалих. Леле, такава реакция от моя страна! Що, бе, викам си, даскале!
  – Що бе? – изрече на глас колегата Димитър Радев. – Представи си, че човекът наистина цени Хайтов. Че що като е Илия Павлов, да не отиде на поклонението? Що като е бандит!!! Това си е негово човешко право. Кой си ти, че да му забраниш!

  Нямаше къде да отстъпвам, съжалявах вече, преди още Митю Радев да ме засече. Тъй де, наистина кой съм! Нима му е забранено на мафиота да изпитва респект и почит към писателя Николай Хайтов, човещина, лично пристрастие?! Чувал съм, и между бандитите имало мъжки момчета, пък и най-гледаните филмови трилъри утвърждават образа на симпатичното лошо момче! Та значи, ей по този повод ми се наложи да разправя сцена от класически трилър с Робърт де Ниро (1943).

  Двама братя се срещат в миниатюрната гостна у майка си. Дошли са тук поотделно и случайно се засичат. Наконтеният, лигав като плужек хитрец на дребно, тарикат и явно провален тип, вече си сърба кафенцето, когато се появява Биг босът (Робърт де Ниро). Биг босът е могъща фигура, дон, един от жестоките кръстници в престъпния им свят. Майката и нему туря кафенцето, сетне се прибира пак да трака там нещо си, да готви, демек, в омърлявената кухничка. Като фон, от съседно помещение долита говор и сладникав италиански шлагер от местна радиостанция... Непретенциозна, делнична ситуация. Какво ли в такава ситуация би могло да се случи?

  И тъй... Кръстникът внимателно поема чашката с кафенцето и почва да си разбърква захарта; много бавно крачи няколко стъпки вляво, няколко надясно по дължината на масата, където си се е разположил кокошкарят, зализаният му брат... Не повече от две минути трае цялата сцена... Онова конте явно е тук да изкрънка пак нещо от брат си, още не се е обадило, но се разбира – следи с кучешки предан, влажен поглед крачещия из стаята настръхнал свой брат. Потракването на лъжичка в порцелановата чашка, бъбрежът и шлагерът от онова чикагско радио, мълчанието... Мен тръпки ме побиват, колчем си спомня точно този епизод от великата мафиотска сага... Много сдържано големият американски италианец Робърт Де Ниро произнася – вероятно ужасно неточно предаден от мен, страховития си монолог. Повтарям, всичко е изречено с равен тон, почти кротко:

  – Братко! Ти си ми брат, и аз не мога да променя това положение. Нищо, което си пожелал досега, не съм ти отказал. Защото си мой брат! Защото сме синове от една майка. Имал си, и занапред ще имаш всичко, което си пожелаеш. Пари? – Пари... Мацки? – Мацки... Екзотични пътешествия?... – Всичко-всичко, което желаеш: лимузини, яхти, замъци, елитни адвокати, висока длъжност в директорския борд, банки, заводи. Всичко, разбираш ли!? Едно обаче оттук-нататък нека да ти е ясно: Не искам да те виждам, когато идвам при майка ни. Ще й се обаждам да я предупредя, да ти каже кога ще идвам, за да те няма. Не искам да усещам мириса на твоето тяло, дъха ти, лафовете ти, парфюма ти, шегите, оплакванията ти... Нищо твое, ясно ли е? Каквото ти е нужно, обаждай се на моите хора, и ще го имаш... Но за пръв и последен път те предупреждавам: видя ли те още веднъж да се мотаеш около майка ни, когато идвам да говоря с нея, ще те убия!

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа


Plovdiv, edited on 22 oct. 2022

Илюстрации:
- Николай Хайтов и актрисата Катя Паскалева;
- Робърт де Ниро в епизод от "Кръстникът". 
____
* Емил Калъчев (1932-2013).
** Велислава Дърева (1953), която съм учил на журналистика някога, докато стажуваше в моя отдел на младежкия пловдивски вестник "Комсомолска искра": "Уличих Хайтов в кражба, уволниха мен, главния редактор и зам.-главния", http://e-vestnik.bg/6224/%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B0-%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B0-%D1%83%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%B8%D1%85-%D1%85%D0%B0%D0%B9%D1%82%D0%BE%D0%B2-%D0%B2-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0/
БЕЛЕЖКА: 
Текстът е отпечатан първо в бр.6-8 от 2002 г. на някогашния пловдивски вестник "Арт-клуб". На 30 юни 2022 се навършиха 20 години от смъртта на писателя Николай Хайтов, според мен, най-значимия писател на днешна България. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1081.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1081.)

  Зоват ме Франсоа, комуто това тегне./ Роден край Понт-о-аз и раснал странник./ Но в мазен клуп въже палачът щом пристегне,/ вратът ми ще узнае тежи ли моят задник.*– Франсоа Вийон (1431-1463...)

  29 sep. 2008 

МОЛЕТЕ СЕ ЗА НАШИТЕ ДУШИ

О вие, дето целите сте в рани

и сълзите ви слънцето суши,
спомнете си, нас дълго ще ни няма.
Молете се за нашите души!

Докато сте желани от женички,
които Бог от разум е лишил,
гребете с шепи, ала все пак всички
молете се за нашите души! 
 
Животът миг е – весел и чудесен.
Но и човек безумно да греши,
с по-дърт от теб да си учтив е лесно.
Моли се и за нашите души!
 
И ние бяхме дръзки и сърдити,
но с времето гневът ни се сниши,
затуй докато гледат ви очите,
молете се за нашите души!
 
Ветрецът докато косите роши
и луда страст преградите руши,
нещата, значи, хич не са ви лоши:
молете се за нашите души!

Успехи, почести, богатство, радост

щом мярата човешка надвиши,
помнете, дълго няма да сте млади;
молете се за нашите души!

Че някой си по скъпи ресторанти
вечерял с курва, вино и суши,
тук всички сме родени на аванта.
Моли се и за нашите души!

На възгорделия се за награда

съдбата кокалите ще троши.
За прошка моли всеки грях и гадост.
Моли се и за нашите души!

Че някой се търкаля с твойта мила,
с молитва слабостта му утеши,
и – всеки, обладан от злата сила.
Моли се и за нашите души! 

Лежат в пръстта и просякът, и царят,

гол червей глозга черепа плешив,
съдбата щом окото си притваря.
Моли се и за нашите души! 

Какъвто и да си е маловажно.

Кой си след тебе друг ще го реши.
На младия обесник тук ще кажа:
Моли се и за нашите души!

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 21 oct. 2022**
 
Илюстрации: 
- Фрагмент от скулптурата "Давид" на Донатело (1386-1466).
              - Голгота над Йерусалим с разпнатия Иисус и разбойниците.           

___
* По мотив от епитафия (около 1461 г.) на Франсоа Вийон (1431-1463…). Вийон е почти непознат за своите съвременници. Откриват го едва през XVI в., когато текстовете му са били публикувани. Парижанин, роден в бедно семейство, завършва Сорбоната със звание "магистър по изкуствата", та и от заможния Гийом дьо Вийон взема фамилното име. Увлича се по бурния разгулен живот на парижкото студентство. Вечерта на 5 юни 1455 г. е нападнат с нож от някой си Филип Сермоаз, католишко кюре. В яростната схватка – очевидно заради готина проститутка, Вийон смъртно пробожда кюрето, и скривайки се от съда, предпочита да възира от Париж. Седем месеца скита немил в очакване на съдебно оправдание. Останал без пукнато су (френска стотинка), предполагат, участвал е в поне два грабежа. Прибира се в Париж някъде в началото на 1456 г. и в нощта на Рождество Христово с още трима пройдохи ограбва от Наварския колеж петстотин златни екю, които тутакси си поделят и милият благоразумно предпочита пак да напусне своя роден Париж. В нощта на грабежа пише сатирично послание към аверите си – "Les legs" (legs – статии, пунктове), наречено по-късно "Le petit testament" (Малкото завещание). Кражбата е разкрита няколко месеца по-късно, известни стават и четиримата, и за младия Франсоа да се прибере в любимия Париж вече не е препоръчително. Там го чака някой си френски Иван Гешев (1960), да го кажем за яснота на днешния млад българин, та следващите пет години живее като скитник, обхожда надлъж и шир Франция от Ламанша, та чаааак до Средиземно море.

  През лятото на 1460 г. Франсоа Вийон е в Орлеанския затвор, и пак в чудесно трепетно очакване да бъде екзекутиран. Отървава се по една случайност. В Орлеан гостува семейството на местния херцог, в чест на това историческо събитие – че тригодишната принцеса Мария (щерка му на Шарл Орлеански) си идвала в наследственото владение, затворниците, според обичая, са освободени от пандиза. През октомври 1461 г. обаче Вийон пак е в затвора, този път в град Мен сюр Луар; и съдбата пак му се усмихва – новият крал Луи ХI случайно взел, че минал през градчето Мен пътем, на път за коронацията си. В чест на това прекрасно вселенско събитие, Вийон и другите пандизчии получават абсолютното опрощаване на греховете. И така в края на същата година Вийон се завръща в любимия роден Париж, ала обхванат от кофти предчувствия за смъртта, пише най-готините си неща: "Epitaphe" (Епитафия), влязла в цикъла му "Codicille", и "Testament" (Завещание), по-късно известно като "Le grand testament" (Голямо завещание). Освен текстовете дотук, на Вийон принадлежат и низ балади, вкл. нестигналата до нас студентска поема "Le Romant de Pêt-au-Deable" (Романтиката на Дяволската пръдня) и други седем, писани на жаргона на крадците (dubia), които и досега си остават недокрай разшифровани балади. Не ги разбират още от началото на XVI век.

  През ноември на 1462 г. Вийон е арестуван по обичайното за него подозрение в кражба, което е по-скоро неоснователно. След няколко дни го пускат на свобода. Но същия месец при улично сбиване, започнато от приятели на Вийон, за карък! – тежко раненият се оказал Папският нотариус. Макар че самият Вийон само присъства (?!) на сбиването, без да взема участие, отново го пращат в пандиза и отново е осъден на смърт чрез най-мъчителния начин за екзекуция – обесване, и тогава, пак в очакване на Смъртта пише "Балада за обесените". Смъртната присъда отново му се разминава, но е заменена с изгонване от Париж, и оказва се, местните власти изобщо повече не желаят да го виждат в онази там област. Оттогава следите му се губят, но започват легендите. 

** Джим Макграт, отзив преди шест години: "Passenger е истински изпълнител. Има смелост да се изправи сам на сцената пред 40 000 души, да ги изкуши да слушат само китарата му и неговия глас". Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...