събота, 8 октомври 2022 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1074.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1074.)

  Qued antea fuit impetus, nunc ratio est (лат.)*

  14 maj 2001 

ПОТРЕС, НАГЛОСТ И ВЪЗТОРГ (2)

  "Колкото по-развита е рефлексията (в смисъл: интелектът), толкова повече тя умее да се владее."** Отвращава ме просташкият маниер да изтъкваш своето, унижавайки и демонизирайки опонента, зачерквайки всякакви качества и човешки черти у него. Е, това демонстрира напоследък писателят Н. Хайтов (1919-2002)! И не виждам начин да се съглася с него – не ме кефи простакът, ако ще да ми се явява не в образа на може би най-добрия ни днес български писател, ами на султан Абдул Хамид Великолепни. "Интересното винаги съдържа една рефлексия към себе си, та например в изкуството интересното пресъздава, заедно със себе си, и своя творец. Едно младо момиче..." и т.н., и т.н. Отнесена към изкуството, аналогията с непоквареното момиче ми изглежда твърде многозначителна (бел.м., tisss): "Най-благоприятното за едно младо момиче е да получи свобода, но да няма достъп до удобния случай. По този начин то израства красиво и бива предпазено от опасност да стане интересно (...). Човекът, притежаващ развито естетическо чувство, винаги ще намери, че едно момиче, което е невинно в дълбокия и в истинския смисъл на думата, би трябвало да му се яви забулено..."***

  Тази страст у Н.Хайтов не е обикновената нашенска простотия; тя е отсъствие на по-дълбока основа за уважение. Сборникът му "Диви разкази" вероятно е най-доброто в съвременната българска проза и той е човекът сред съвременните български автори, когото поставям кажи-речи най-високо; възможно ли е в просташкия натиск, макар да има вероятно основания спрямо Радой Ралин (1923-2004), Хайтов да се проявява като елементарен и невъзпитан, когато е автор на блестяща белетристика? Че защо да не е възможно, щом същността на човека се проявява най-истински в изострена ситуация!

  "Не желая нищо, което да не бъде в истинския смисъл плод на свободата. Подобни средства нека използват слабите прелъстители. Ала какво ли могат да постигнат те? Онзи, който не умее да оплете едно момиче тъй, че собствените му желания да бъдат изричани от момичето, той е – и си остава некадърник. Аз не бих завидял на неговата наслада."**** Отнесени към художествената творба, в случая – и към публицистиката, еротоманските откровения у Сьорен Киркегор откриват основание за моето дразнене от навика у най-могъщият ни автор Николай Хайтов безмилостно да налага мнението си, като мачка чрез авторитета си по-нежни и далеч не толкова злостни в упоритостта си характери. А може би е дошло времето и един толкова тачен, но и толкова обладан от представата за собственото си величие мил, типичен грандоман да бъде поставен на точното място в националната ни менажерия от шаячни, лъхащи аромат на кисела байганьовска пот фигури? Кой съм, че да го съдя?! Никой, българин, и нищо повече. Та именно като българин и простосмъртен, мога ли да си позволя лукса да слизам на неговото ниво? Казват: когато Дяволът реши да ритне някого в слабините, рита го не с копитото, а с човешки крак. Изкушен съм да го докарам до бяс*****. В такива случаи подобни самовлюбени персони са ми слабост – обичам ги точно както котката обича мишлето, както окото зад микроскопа внимателно изучава реакциите на прищипнатия жабешки мускул.

  От една страна, това е най-голямата фигура сред писателите ни, самороден талант. Възхищавали са ме негови текстове ("Вълшебното огледало", митове, стари легенди и по-новите му истории от Родопите, сценарият на сериала "Капитан Петко войвода", който сериал залепяше моята България за телевизора, епичните му разследвания за кощунствата на идиоти с костите на Васил Левски). От друга страна, липсата на чисто академична култура, въпреки че Хайтов де факто е академик, т.е. липсата на онзи тип цивилизованост, леко скучен, досадно любезен, но все пак необходима предпоставка за сериозни разговори по важни за нацията дела, ами че то си е чиста проба Липса на възпитание, Боже мой!

  Хайтов не идва на голо място, нито е пръв в тази форма на безогледно отрицаване. Мнозинството от по-големите личности в нашата най-нова история са хора именно от този сорт – личности едро скроени, със замах, като Раковски, Бенковски, Стамболов, Стамболийски. И как силно губят тези неслучайни родни фигури пред личности с друг душевен строй и духовна нагласа, като Климент Охридски, Патриарх Евтимий, Пайсий Хилендарски, Софроний Врачански, Апостола Левски, Алеко Богориди, Александър Малинов, цар Борис ІІІ, академик Михаил Арнаудов, Иван Башев – някогашен външен министър на България, когото – кой ги знае защо, убиха или сам замръзна на Витоша. Едните стоят предизвикателно героично, докато на вторите като да са им по на сърце сенчестите места; у тези вторите откривам още повече духовност; и те ме зареждат с повече оптимизъм, че България може пак да оцелее в планирания от Щатите хаос.

  19 maj 2001

  На този ден от годината за пръв път на бял свят излезе от Пловдивската държавна печатница в 40-хиляден тираж брой Първи на политическия вестник "Демократическо знаме". Тщеславието ми нашепва, че тази дата ми е личен празник. Вестникът бе сред първите различни издания в пост-комунистическа България. Като редактор (главен – леле!) опитвал съм се да въведа уравновесения тон при писане точно в началото на развихрящия се Пир на посредствеността******, когато подир мъртвешкото шептене от 32 години Татово управление започнаха да падат табутата, та националното медийно пространство взе да се изпълва с кресливи призиви за мъст и за праведна ненавист.

  Никой като да не подозираше още, че именно фанатичната, справедлива уж, ярост е точно в стила на изразяване за възторжената бивша социалистическа преса. Замъти се информационното пространство и това помогна на галениците на БКП да се изваят пред нацията, като се обновят чрез редактираните си чистак новички автобиографии в образа на родолюбиви професионалисти и първи, ако не и единствени, демократи, борци за духовни ценности в Републиката. Вече уморените, позастарели праведници в течение на 45 години партийни агитатори и шефове на социалистическото народно стопанство, отстъпиха мястото си на младите хищници, помогнаха им да се вградят в новоформиращата се политическа и стопанска върхушка, да натрупат банков капитал и по-важното – да се обзаведат с кредит доверие сред въодушевения обзет от наивни очаквания доверчив простосмъртен гражданин.

  Спомените около правенето на вестника днес ми носят ред горчиви послания, но и известна гордост пред мене си, че още от първите еуфорични месеци на 1989-1990 г. съм налучквал кое-що от грандиозната манипулация, на която бяхме обект. "Вълкът козината си мени, нрава – никога!" В материален и битов план съм си все същият, а услужливите някогашни приятели и съмишленици, като Теодор Димитров (1951-2007), Спас Гърневски (1953), госпожицата Златка Русева (1959), Христо Марков (1962-2020), Андрей Захариев (1951), все членове на първата възстановена след Десети ноември Демократическа партия, сега го разбирам, са гледали преди всичко себе си да уредят, да се възкачат в парвенюшкия ни лъже-интелигентски политически елит от рожби на бивши управници, между тях – и информатор на Държавна сигурност. Дали успели не е важно; важното е, че са се представяли за едно, когато са всъщност нещо друго.

  Може ли да си щастлив с бягство от себе си! Ето защо извършилите компромиси с нравственото все се ограждат с каменни зидове, копаят ров между своите затворени "елитни" общности и бита на обикновените граждани на Републиката, притесняват ги сякаш естествените човешки взаимоотношения. Когато па тръгнат "сред народа", т.е. когато слязат от луксозните си обиталища и се окажат сред обикновени граждани на Републиката, това е показно мероприятие, шествие, празник на популизма – и отново фалш, фалш... фалш и суета. Питал съм се, например: Защо естрадната глезла Бисер Киров (1942-2016) така силно ми напомня Петър Стоянов (1952), т.нар. от мечтателния пловдивски майничка Бате Петьо Петолевката, че – като адвокат по бракоразводните дела, консултации давал по за пет лева. Актьорът Георги Мамалев правеше фурор на шегобийни представления с репликата "Бисер Киров – целият в бяло, целият в зъби!"

  Дребни подлости и мизерии съпровождаха вестник "Демократическо знаме" почти до деня, когато ми писна да обикалям с колата си, натъпкана със снопове от пресния брой, и реших да го спра. Вестникът изразяваше моя личен стил, манталитет и лична философия, независимо доколко разнопосочни са били авторите и сътрудниците ми. Доколкото съм могъл, пазил съм на не един личното му достойнство: дотам, да бъда заподозрян в мекошавост. Фразичката "Ти си една комунистическа подлога" няма как да забравя, изречена от господин, когото все още приемам за съмишленик. Тъй стоят нещата в живота. Нормално стоят, а вината, естествено, си е у мен. Но и това няма да ми развали празника. Имам готин повод да празнувам, че си останах, какъвто съм.

  Мили татко мой, Дърводелецо, Мълчаливецо... само да можеш да ме зърнеш! Нали не съм те разочаровал? Що ли да казвам, че то си е повече от заклеване: Няма как на моята среда и приятели предател да стана. Огъвай се, тревице жилава, но си длъжна да продължиш този стил на уравновесеност, отдръпнат по-дълбоко в себе си с лека самоирония и стипчива ирония към света – стил, зададен от Великите първоучители на Българската нация и християнската европейска двехилядигодишна цивилизация.

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 9 oct. 2022

Илюстрации: 
- С Вера и Надя в старата квартира, 1981.
- Столипиново, Пловдив: "Спука търбата!"

___
* Там, където преди са царували диви страсти, сега цари разумът.
** Сьорен Киркегор, "Дневник на прелъстителя", стр. 62.
*** Цит.съч., стр.113.
**** Цит.съч., стр.151.

***** Н. Хайтов беше жив, когато писах този текст. През август 1981 г., след изгонването ми от младежкия вестник университетският преподавател Марин Кадиев (1939) ми препоръча и уреди среща с Хайтов. И се качих с прашасялия междуградски рейс, кажи-речи, до подножието на Хайтовата къща в село Яврово над Асеновград. На люлка клатушка в горния край на стръмната поляна с луличка в ръка се беше разположил Хайтов, а на пънче срещу него седи възпълен мъж с крина колкото тенджера – посланика ни или нещо от този сорт в Съветска Украйна, с когото проектираха издаване на томче преводи на Хайтови разкази. "Ще пиеш ли кафе?" – рече, като поприключиха мухабета с онзи човек, който обилно се потеше, и се запъти по стръмното към къщата. Когато се върна с джезве и захарница, изслуша накъсо моя дерт, па рече: "Да ти е кесията дебела, година да се бориш за правото си, ама с двете дечица и жена ти, дето не работи, как ще се оправяш? Че те калесвали даскал да ставаш, е добре. А иначе, да ти предложа да ми пишеш репортажи и други такива за списанието "Родопи"... Ами то излиза веднъж в месец или на два месеца! Как ще издаяниш на хонорари? Я, отивай даскал, пък журналистиката няма да ти избяга".

Нейчо Неев

****** Нейчо Неев, роден през 1948 г. в село Присадец край Тополовград. Завършва ВМЕИ през 1974 г. До 1979 г. е служител по електроснабдяването в Шумен и Търговище, през 1980-1989 г. – главен енергетик в комбинат Кремиковци, където госпожата на главния асистент в АОНСУ др. Иван Костов (1949) – другарката Еленка, е партиен секретар на БКП. През бурната 1989 г. Нейчо Неев вече е член на Клуба за гласност и демокрация. През 1990 и 1993 г. се влива в Координационния съвет на СДС. И една сутрин на 1992-1993 г. Нейчо се събужда министър на транспорта и зам.-председател на Министерския съвет на "чиста и свята", бленувана от Апостола Васил Левски република. След 1995 г. захваща частен бизнес. На електротехника Нейчо Неев от с. Армутлар (Присадец) се присажда крилатата фразичка, с която оставя името си с големи кърмъзъ букви в Небесния Пантеон на Отечеството: "Ега ти и държавата, щом аз съм й вицепремиер". Обаче от скромност, или кой го знае защо, отрича да е изричал с преливащо от кеф лице толкова знакова за най-новата ни История фраза при мъжки запой с харни другари. Бел.м., tisss

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1073.)

 ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1073.)

Събрани на стъгдата, що очакваме? 
Та варварите трябва да пристигнат днес!  Константинос Кавафис (1863-1933)*

   12 avg. 1981

ВАРВАРИТЕ**

Не чухте ли, нощес преплували морето
и лъскавите им очички светели
зловещо като вощеници в мрака.
А днес отвън, на улицата спря се
един освирепял баща и се разкряска:
"Да знаете, пера и пух ще хвъркат!"

И друг попита: "Но къде са?"
"Не знаем ний – отвръща му тълпата, 
но всички туй говорят. Господи,
нима след май Декември се задава?
"Войската спи ли?" Бодро отговарят:
"Не спи войската, будни сме и пазим".
"А да не би там нещо да ви липсва?"
"Да, липсва – нямаме си опит."

И гражданите – ясно – в паника
и смут търчат, пазара пресушават,
по цели нощи вестниците гризкат;
и люшка се назад-напред Градът.
Ще дойдат варварите. Как! Ще дойдат?
Най-личните мъже до късно светят,
но всякакви решения сега ни
изглеждат слаби пред опасността;
Градът като мравуняк е настръхнал.

"Те вече тук били. Маскирани и умни.
Сред нас, представяте ли си! И никой
без уреди не би ги отличил..."
"Тогава дайте уреди, и нека видим
какво ще кажат мозъците електронни."
Уви, засича техниката скъпа;
науката, и тя! –  примигва късогледо.

"О, да! Напразно вярвали сме ние" 
роят се самозвани философи;
младежите се гаврят със страха,
крещят: "Варвари-и-и, къде сте?"
И всеки срещнат плахо гледа,
сърцето си захлопнал с трясък.

И ето ни в средата на света,
в очакване на варварите.
Любов! Къде си ти?
Как опустяха площадите, 
до вчера пълни с влюбени!

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdivedited on 8 oct. 2022

Илюстрации:
- Константинос Кавафис, от когото заех два стиха.
- Разбиват древна цивилизация с каменарски чук.
____
* Кавафис е грък с британско гражданство, живял в Египет. Фразата "породено от Кавафис стихотворение" използва за пръв път елинистът Савидис. За Савидис "породени от лириката на Кавафис" са творби, пряко или косвено вдъхновени от някоя от композициите на К. Кавафис. Антологията от Центъра за гръцки език включва 1531 стихотворения, чийто пряк повод се оказва К. Кавафис. При куп стихотворения централен е образът на самия Кавафис или пък влизат в диалог с него. Кое превръща Кавафис в световен поет и дава възможността да събеседва и вдъхновява мислещите от всички възрасти толкова години след смъртта му? Това е иронията! У.Х.Одън говори за тон и уникалност, Йосиф Бродски – за "оголената от емоционалност" негова поезия, Сеферис – открива парадокса на поезията му да вълнува поетически чрез непоетичен език. "За поета Кавафис – твърди Вагенас – иронията е основен механизъм за създаване на поетика. Особената драматична и трагична ирония у Кавафис формира плътна словесна насмешка в текста му и предизвиква вълнение, прави излишна каквато и да било сантименталност".

Модерен свят: аналогия за атака на древна крепост.

  Коя могъща световна сила създаде ИДИЛ, кому ИДИЛ служи?

  Два реда от "В очакване на варварите" на Константинос Кавафис използвах за мото, а кой подгони или изпрати тълпите бягащи от родния си край мюсюлмани и с каква цел към християнска Европа, е тема на дневен ред от началото нa XXI век. 

** От сб. "Сутрин рано", изд. "Христо Г. Данов", Пловдив (1983).. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...