четвъртък, 5 ноември 2020 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (318.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (318.)

  Господи, опитах се да пия вода от спукан съд, но от него изтичаше вода. Спрях да пия, и водата се затича, и се смееше, докато плачех.   Еклисиаст

  14.02.2002. ПОСЕГАТЕЛСТВА И ОПАСЕНИЯ (7)

  Разрушаването на любовната връзка обикновено е едностранна инициатива. Никой не бяга от хубавото, от приятното, от доброто. Приемам, допускал съм редица грешки и Re. е напълно в правото си да развали неизгоден от нейна страна интимен договор. Постарах се да не й преча, да не я натоварвам с моите си преживелици по този повод, нещо повече, отстраних се от всички онези сфери, където нейният нов любим успя да проникне, да си навре носа. Оставих човека самодоволно да се настани в освободени от мен вътрешни пространства. Но отстъпленията са дотук: физически, в материален план тази жена постепенно престана да ми действа като изкушение и стимул за живот, което значи: за писане; защо продължава да ме търси за събеседник душеприказчик? Ако онова там е пълноценна връзка, изпълненията на интелигентното момиче проява на някакъв вид остатъчна любов, привързаност поради навик заради неустановилия се още стабилно в съзнанието й нов стереотип ли е, или белег за нещо друго, за нещо далеч по-съществено? Обичам я, но не по онзи начин, както бе до 18 окт. 2001 г., това ми е ясно. И смятам, че съм го казал и съм го изразил с поведението си. Тогава?

  Иде ми на ум крайно неприятната версия, че в последните два-три месеца човекът, когото поставях десет години или поне последните седем от тези десет на пиедестал, върши тихо и нежно издевателство над мен: нещо, присъщо за преобладаващата част привлекателни в сексуален смисъл хищници, чието самолюбие се храни именно със смачканото достойнство на мъжкарите, които са ги пожелали и проектирали щастие именно с прелестна във физическия си облик дяволица. Да приема такава версия за истина означава донякъде, че съм се предал. Когато й казах, че новият й любовник е невъзпитан, имах (и имам) предвид, че е изкушавал моето момиче с материалното си благоденствие и лични перспективи за възход. Такива неща не съм си позволявал, а и не бих могъл да предлагам, тъй като мисля: жената не бива да се купува като стока. Ако за някого Любовта е "Дай ми, за да ти дам!" – нямам желание за такъв тип сделка. Всъщност, любопитно ми е, вече мога, смятам, по-уравновесено, по-хладнокръвно да наблюдавам гърчовете на тези двама "обмислено влюбени", поне те ми предоставят живописна гледка към някакъв свой обвит в полумрак интериор.

  Щастлив ли е хоризонтът пред тях? Дано е щастлив! Дяволчето у мен ми подшушва ехидно, че за Re. няма друга възможност освен да приеме да бъде стока, аксесоар за нечий чужд живот, собственост – или рязко да се освободи от химерата, че можеш да си щастлив, когато някой друг, пък дори и най-обаятелнатата личност на света, взема решенията какъв да си, как да живееш, как да мислиш, да чувстваш нещата от живота. Как да си представя любовта като подчинение към когото и да било! Въобразявам ли си, че към мен я влече усещането за свобода? Не, не я желая за себе си, не съм такъв глупак; ще ми е жал да я видя окована и примирена духом, това е!

  След обяд – около пет без двайсет, я чувам от отсрещния край на учителската стая, изправена до телефонния автомат, да говори: "Кажи, мили!... Ама разбери, много съм заета, в момента имам ученици... После ще ходя... Можем да се чуем... Но защо трябва да ми звъниш!" Откъслечни фразички, които би могла и да не изговаря, след като ме видя, когато влезе. Чоглаво ми е, струва ми се, че е демонстрация точно като за пред мен, но така и приключиха важния разговор. Гледах някаква телевизионна програма, докато си чакам следващия учебен час; не ме интересуват техните взаимоотношения, помислих си тогава: и приех за естествено, че след като тракна слушалката, тя бързо напусна помещението.

  Записано в полето отстрани: Createur (фр.) творец, създател; сreation сътворяване. Опитвам сега да си припомня дали някога с подобен настръхнал, изпълнен с досада тон е разговаряла с мен. Не думите, тонът ми се стори унизителен за човека от другия край на жицата. Отмъстителен глупак на мое място би тържествувал, а мен защо ми е криво? Когато посегнеш да унижиш някого, унижаваш и себе си. Не е ли тъй! Не съм я виждал в такава светлина. Познавам ли я всъщност? Години наред я отвиквах да ми шепне в слушалката "Обичам те!" И замени това нейно "Обичам те!", изречено сякаш според препоръките на американските психоаналитици (колкото по-често, по-добре!), което ме дразнеше... та тогава тя замени найлоновото, стереотипно като американска дъвка "обичам те" с "Мразя те, о-о, мили, да знаеш колко много те мразя!" – изречено с понижен, плътен, идещ сякаш от утробата й глас, изречено със страстна обич, както съм го приемал... Но ироничното й "Кажи, мили!" към онзи човек ми прозвуча обидно. Не, хич не му завиждам на Новичкия й любим: "моето момиче" здраво му натри носа.
Строго изречено, този любим не ме интересува; иначе бих задълбал в драмата, която сам си подготвя и в която ще е вечно съмняващият се ревнивец.

  19.02.2002.  

  Животът, умението да се живее не е ли умение да вършиш компромиси, да приемаш поражения и удари като нещо закономерно, естествено? "Уплашена съм от книгата ти – каза ми 34-годишна колежка, на която дадох да прочете ръкописа на "Ламски". – Да, уплашена! И знаеш ли кое е определението за твоята позиция? Това е интелектуална надменност, да-да, интелектуална надменност... Не съм подозирала, че такъв е твоят характер. Децата няма да издържат да четат втората част. Втората част на романа е за възрастни читатели. Това... това са жестоки неща. Чудно ми е как можеш да съчетаеш в едно толкова нежност и толкова безпощадност. Очевидно в живота си мъжът пази много по-жестоки спомени от детството. И това е, защото мъжете сте по-умозрителни и помните неща, които у една жена избледняват с годините."

  Re. ме наобикаля. Поглежда ме дяволито или подхвърля думички, за да й отвърна. Запазвам невъзмутимо изражение, мълча... По обяд в хранилището на библиотеката, застава пред мене задъхана: "Какво става с теб?" А, нищо – казвам, – всичко е наред. Неколкократно повеждаме все същия безсмислен опит за диалог. В отношението си с нея оставил съм нещата като самолет, който лети сред плътни облаци на автопилот. Не очаквам весели изненади, рано или късно полетът трябва да приключи, т.е. да се приземя възможно с най-малко поражения. Само дано да е върху самолетна писта, а не като челен удар в планински хребет или в някой бетонен бункер. "Не се научих да правя компромиси, коте; май това си ми е фабричен дефект. Бъди щастлива! Обичам те." Посланието пратих като есемес по джиесема току-що. Що го пратих, и аз не знам!

  23.02.2002.

  Започвам да проумявам, че от самото си осъзнаване като хлапенце, от петгодишна възраст съм бил подсещан, изкушаван, озадачаван от чисто религиозния подход към нещата, хората и големия непонятен свят – планета, луна, слънце, звезди и планини, Тракийската низина, река Марица. В ушите ми грохотно ечаха камбани от катедралите на християнството, но християнин в ритуалния смисъл не станах, понеже не успях да приема Бог над себе си, живея и досега със съзнанието, че самият аз (както вероятно и мнозина други биха потвърдили за себе си) съм едно от лицата на този бог. И тъй, религия за мен не означава Вяра в свръхестественото, в Царство небесно, а означава доверие в необятните способности на човешкия разум и човешката интуиция. Иначе какво е Бог, освен олицетворение на чувството за добро и подредено, за Космос, т.е. красиво, и Хармония, все олицетворения на съвестта?! Записано в полето отстрани: Еternuer (фр.) кихам; ether – ефир; eterne – вечен; eternite – вечност.

    Силен, но и радостен.
    Убеден в своето, но не фанатик.
    Влюбен и обичащ, но без сантименталности.
    С въображение, но все пак земен човек.
    Чист, но не изнежено стерилен.
    Бъркащ често посоките, но не отчаян.
    Вземащ предвид Смъртта, но жив като пламъче на свещ.
    Горчив, но и смирен.
    Изоставян и пренебрегван, но никога надменен, никога отмъстителен.

 Такъв желая да съм. Такъв желая да е светът. Защото това не съм само аз, а цялото човечество, и особено всеки мъж и жена на този свят, който се стреми към любовта.

  Следва

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited by 6 noe. 2020

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (317.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (317.)

  Господи, опитах се да пия вода от спукан съд, но от него изтичаше вода. Спрях да пия, и водата се затича, и се смееше, докато плачех.   Еклисиаст

  22.02.2007. ТАЛАШ И СТРУЖКИ

  Good zombie към tisss:

  – Откъде знаеш, че Умберто Еко си е поставил за цел да ни отведе "във високите сфери на духа" и да ни покаже стойностното и фалшивото, каквото и да значи това? Може би човекът се забавлява, пишейки по този начин, както аз се забавлявам, като го чета?" 

  23.02.2007.

  tisss към Good zombie:

  – Не съм възпитаник на Ленинградския университет за демагози, следователно не разполагам с монопол върху истината, тъй че това моето e пристрастно, ограничено от източноправославни предразсъдъци, а и вероятно ужасно несправедливо мнение. И не съм против въпросният роман да бъде възприеман и по други начини, да речем, като интелектуална дъвка за печалните зимни периоди в живота, но какво да се правя с този мой отвратителен характер, като схоластичната ирония не ме кефи! За първи път научавам за артистична ирония спрямо схоластичното средновековно мислене, предвид сладостите на светата католишка Инквизиция. А г-н Умберто пише именно за този чудесен период от развоя на християнството.

  Допадат ми иронично и самоиронично написаните пародии, като "Параграф 22" на Джоузеф Хелър, роден през 1923 г. и явно преживял войната, почти връстник на баща ми, както и "Пътеводител на галактическия стопаджия" на родения през 1952 г., кажи-речи, мой връстник Дъглас Ноел Адамс, особено първата третина на "Стопаджията", преди авторът да вземе да се повтаря и да преиграва. Ще се радвам, ако ми посочите и други солидни основания, че да започна и аз да се забавлявам с "Името на розата". Бъдете здрав! Много се зарадвах, че се обадихте.

  Good zombie:

  – Струва ми се, че не се дразниш от самия роман, а от отношението на елитарните литературни кръгове към Умберто Еко и съответно елитарния статус, който книгата е придобила. И за мен това е дразнещо. Което ме смущава, е категоричната ти присъда над личността на автора, изречена с такава страст. Има много най-различни очи, през които може да се погледне на испанския галеон. През очите на Адмирал Нелсън най-вероятно е кораб с голяма водоизместимост, голяма огнева мощ, но бавноподвижен и съответно – чудесна и лесна плячка за две маневрени английски фрегати. За добър дърводелец без интерес към корабоплаването галеонът би бил отлично извършена работа, като дърворезбите и позлатеният Сан Себастиан върху носа на кораба биха изпълнили душата му с радост, без да го вълнува хищната колониална политика на онази Испания. За хлапе, което играе на челик и мачка или испанския еквивалент на тази игра покрай пристанището в Барселона преди 400 години, галеонът би бил нещо безкрайно интересно и красиво, за циничния еднокрак просяк на ъгъла при кръчмата "Пияната русалка" галеонът би бил още един скапан кораб, а благородниците, които слизат на брега – поредните богати скапаняци. Чиста случайност е кой от тях си ти и кой от тях съм аз в момента, когато "Името на розата" е попаднала в ръцете ни, но не е ли едно от качествата на писателя да гледа през различни очи? Колкото до книгата като "интелектуална дъвка за печалните зимни периоди в живота”, не важи ли това за която и да е книга от художествената литература?

  tisss:

  – Карамба! Абсолютно прав сте, good zombie. Накарахте ме да се почувствам гаден брадясал еднокрак пропаднал тип с две патерици и чувалче сухоежбина на гръб край пристанищната кръчма "Пияната русалка". Понеже имам изблици на романтизъм чат-пат, а и понеже все пак съм оптимист по природа, рррешително избирам да съм едно от хлапетата, които играят на челик и мачка, но не край пристанището на Барцелона, а да речем, по някоя от прашните улички на Харманли*. И вече ми водите с петстотин бройки. Това е положението!

  Очевидно всеки от нас ще се запъне като магаре на лед върху личното си мнение... Обаче тук имам известно морално предимство: защитавате позиция, която е всеобщо мнение на огромна група почитатели на знатния г-н Умберто Еко, докато аз съм комай сам в своето пристрастие. Което е обаятелно все пак, да речем, от позицията на един ъ-ъ, Чарлз Буковски. Добре де, предавам се! Прав сте. Това слага ли край на спора?! Викам, да минем към някоя по-весела тема, а!

  Що се отнася до испанския галеон, над цялото множество от подходи към галеона като такъв, пропътувал съм Атлантика с дузина подобни галеони, които авантюрист бе закупил от латиноамериканска компания на безценица и пробваше да ги прекара през океана до Европейския материк за разфасоване, да ги даде за скрап. Циганска му работа! От далаверата, значи, нищо не излезе. Бурният океан глътна почти цялата тази вехта армада от тежкоподвижни обречени корита, запокити ги на дъното, а моя милост – като прилежен читател на поучителната история, помилва, и тъй с плуване брус, демек, на собствен ход се добрах до златистия бряг край Китен. Що край Китен, ако ме питате, тук вече нямам смислен отговор.

  Бъдете здрав! Кеф ми е да споря с Вас, ако това изобщо може да се нарече спор.

 24.02.2007.

 агаве:

  – Tisss, не знам какво е морално предимство. Горният цитат ме кара да си мисля, че е нещо, което придобиваш, заемайки позиция, различна от общоприетата. Спомних си за Джордано Бруно (и Буковски е добър пример) и се зачудих дали заради моралното предимство името му е достигнало до мен или заради нещо друго?! Кому моралното предимство е нужно?

  tisss:

  – Не ми е по-ясно, отколкото на Вас, агаве. А дали във въпроса Ви не се съдържа и отговорът? Истината не иде от едно място, а от много места, ние често сме свидетели да ни представят част от истината като нещо цялостно. Има философска притча, ако се не лъжа, в дзен-будизма как трима слепи спорили какво е това слон. Разпването на Иисус е добър отговор за т.нар. морално предимство. От друга страна, ако Вселената е дело на свръх-разум (Бог, Йехова и пр.), основата й ще да е духовна, не материална, понеже материалното е подвластна на времето тлен и има неприятното свойство да гние, докато духовното или нравственото не е подвластно на времето и не гние.

  Разбира се, селският тарикат рогошлия
** ще ми се надсмее, но не ми се иска да съм в ролята на селския тарикат. Нека тарикатът да си царува в кочината, където пак ще се накърка и вероятно пак с чужди пари, и по този начин по своему ще бъде щастлив в живота. Неговото щастие, обаче, хич не ме изкушава. Желая здраве!

  26.02.2007.

  Good zombie:

  – Да, трябва да внимаваме с Тъмната Страна. Let the Force be with you.***

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited by 5 noe. 2020

___
* Good zombi e роден и израснал в Харманли, родния град на баща ми дърводелеца.
** Рогошлия, в случая – нарицателно за дребен селски тарикат.
*** (англ.) Нека силата да бъде с теб. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...