събота, 5 февруари 2022 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (883.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (883.)

  Хуморът е преди всичко израз на нацията: както трикът е народен похват, и самият хумор е един вид трик. Фактът, че шегата е привилегия на социално низшите класи, е велико древно явление. Начевайки от латинската комедия, това винаги е беден човек, който се проявява като майтапчия. Господ бог не може, просто няма как да е смешен, ала неговият слуга има невероятен усет към смешното. Майтапчията е беден човек от народа. Швейк – ами че това е нацията. Сякаш откъм низините дочуваме страхотният, шокиращият кикот на Историята. Смехът, това е човеколюбива материя, а хуморът е най-човеколюбивото сред човешките умения. – Карел Чапек (1890-1938) 
 
  31 jan. 2000
СЪРБИТЕ, МАКЕТАТА И... ТЯХНАТА МАМА 
Из "Историйките на ученика Ламски"


  Снощи у дома пак цъфна чичо Станчо. Картоиграчите долу, пред блока блъскат по паянтовата маса от краден гетинакс и ехти като бойния вик на индианско племе: "Ха, дай коз! Играй пика бе, таратончо, къде зяпаш!... Нямам пики бе, ахмак!" и други от този сортТате предпочита по-кротките игри – без предизвикателни жестове и пиперливи думи, без на висок глас изквакани интимни пожелания към майката и женската рода на опонента; обича наш Тотю, например, да си пийва ракията с млечна салатка у дома, а сега, като се появи компания, плува шкембето му из кухничката, докато сам наряза салата от кисело зеле с пипер и олио и наля плакнатите чаши.
У дома подир вечеря гледаме телевизия. Няма пари за други забавления, та кесим пред "тилювизоря", както освен чичо Станчо казваше и баба ми Ламберия от Пльоковица. Мама и леля ми се изнесли на женска седянка у съседката. Отмъкнаха половината кекс, дето го приготвиха специално за тяхната женска конференция, а леля кри под мишница половинка ликьор: озърташе се като крадец, когато се заизнизваха от къщи. Не й беше чиста работата, такава една гузна. Щипна ме и с фалшива усмивчица рече:

  – Ти, Ванчо, си добро момченце, нали!
  – Ами да, лельо.
  – А бе, тез жални завалии, нашичките макета отвъд границата що пак се дървят на гусин президента? – без да се размотава, веднага с влизането си отвори уста Станчо. – Не стига, че полвината ни Пловдив е фрашкан с българи от македонския корен. За останала България не знам, ма тука са си македонец до македонец. Имали сме нявга приказка: македонката кога види, че родила мъжко, плесне го по кратуната, па рече: "Ай, мама, въри, маминото, министър на България да ставаш!" Та и затуй кратуната на македонеца оттам си е приплесната откъм темето.
  – Македонец беше министър-председателят Антон Югов. Полвината ни писатели – македонци. Паисий какъв е! Нали македонецът Паисий рекъл за неразумния българин! – Тук Станчо се закашля от възбуда, яд или кой го знае от какво. Беше се зачервил, ръкомаха, кокори се като слънчасал.
  – И Татарчев, казват, бил момче-македонче. Джинсът му от град Ресен – угрижен рече тате. – Туй е главният ни прокурор на републиката, бе, най-важният в державата подир, па даже и върху, господин президента.

  – Ама аз не казвам, че наште макета са кофти хора. Чудно ми е само що толкова се таралежат на господин Пешо Стоянов. Той нали им рече, че ги признаваме за держава! Само езикът им, таквози, дето си е български, па и мурафетите им – ачик български, па и простотията, и инатът са си наши родни, български. Наша ли е вината? Нещо като с кораба, дет потъвал, се получава: до гуша сме се закиснали в лайната, обаче байрака спасяваме! Ма тях албанецът с оная си работа харно ще ги нареди, като им напълни державицата с онез ми ти зли албанчета. Тогаз ще ги питам що тръгнали с нас да се джанкат за Българската ни история и за Българския ни език!
  – Не си го разбрал. Господин Стоянов им рече, че и българския им език ще наречем македонски, само да мирясат сърбоманите отвъд границата – рече тате, като свидливо се бърчи, докато долива от сливовата.

  – Ми тогаз кво щат още, кво ни се дървят иззад границата? – сладичко примлясна Станчо, поемайки пълната догоре чашка.
  – Искат половин България да им резнем и на тепсия да им я поднесем: Папай, Гуджо, мръвки! Това са то, старите мераци на братята сърби, не знайш ли? Ай наздравичка и да живей България многострадалная, дето всеки посяга да я бъзикне, па да си я оноди, как му текне на ум!


   
– Какво значи бъзикне? – рекох, защото бъзика в махалата казваме, кога момък бърка под полите на момиче, като го пощипва оттук и оттам, а пък то пищи, вие се като змиорка и се кикоти.
  – Емчат ни се, пишат се обидени нещо, кой ги знай що! – рече Тотю.
  – Шубето е голям страх. Затова е пищенето. – Станчо засука с две ръце мустаци тъй, че краищата им войнствено щръкнаха. – Пък най-тъжното е, че са българи, мама му стара. То пази, Боже, от свой, дето от батака си го вадил! Някога, га не смееше никой да им признае державицата, кой ръка им протегна, а? Гъркът ли?!... Че гъркът не се ли кани и сега да им стъпи на врата? Ама тя нашта нали я знайш каква пък излиза! Ако се счепкаме с паликаретата, че бъзикат нашта Македония, лошо. Българийката – хептен опоскана, войската ни е храбра, дума да няма! Ма генералите загрихтели от едене и пиене, и го удариха на просия, че достойнство у тях йок. Няма що да краднат, бе! От друга страна, натиснем ли макетата да си спомнят, че са българско семе, ако ей тъйцък на! – само
профилактично едва-едва ги стиснем за гръцмуля, НАТО-то току-виж довтасало и отиде тя, та се не видя! Остави другото, ами ще спрат Западната помощ за Бай Мангасарян, та ще се юрнат и Мангасарянови още повече да ни крадат, да плячкосват, както само те могат, та ще изпукаме не от снаряд, ами от яд и глад... Може и сърбинът да се намеси, и ще се наложи пак нашата войска екскурзия до Пирот, Ниш и Крива Паланка да прави. И ела, глей! То аслъ сърбинът, ако не му понамачкаш кокалите веднъж на дваесе години, световъртеж му се получава, главозамайва се. С грък и турчин що не е тъй? Щот са прибран народ. А на сърбина от време на време требе да му се стягат дизгините. 
  И Станчо завъртя длан покрай ухо:
  – Тоз завалия аслъ само на марсианците още не се е зъбил. И все лобут яде. Да питаш що изтреби толкоз сърби-бошнаци... Че се дупели пред оня техния Аллах ли?! Дреме му на сърбина за Аллах... Ами!
  – Не знам – навъси се тате. – Не е на добро. Тез масови гробове на жени и дребни дечурлига, и на стари измъчени кротки хора, не беше ли работа на сръбския падишах Милошевич. Бива да си кармъзъ-тепегьоз, ама чак толкоз! Да изтребиш сума ти народ, само да е на твоето... Е, не! Туй не го проумявам. Туй само хептен лош човек ще го стори.

  – Чини ми се, сърбинът няма да се меси в нашите си български работи. Все едно да съветваш щерка си да не те дразни, да я учиш как дома да си нареди, а комшията да се втурне у вашата къща със сопа да я брани. И от кого да я брани? От теб, дето си й баща. Не е ли тъй?
  – Не е тъй, Станчо. Не е баш тъй. Тоз мил комшия Вардарска Македония от сума време си я оножда, и как посърбените мекерета сред наште братя от Скопие ще дадат момата честна да излезе, ако вдяваш какво говоря!

  – Тате, бе! А какво ще рече "да си я оножда"?

    Да я гали, мойто момче – вместо тате, отговори чичо Станчо и отново посегна да си сучи мустаците.
  – А то галенето лошо нещо ли е?
  – Ако само си се галят, не е лошо. Когато вземат и чеиза да изнасят, пак бива. Ама кога покрай чеиза захванат и на родна майка да налитат, срещу родна майка България да се зъбят, тогаз вече си е жив грабеж, синко.

  – Значи, сърбите са ни врагове, тъй ли?
  – По-зле, Ванчо. Те са ни братовчеди. Хем ни се падат роднини по език и нрав, хем все се силят и през главата да ни прекрачат. Мислят се за по-важни, по-ербап, по-кадърни. Ама си е наша вината, че сме кротък народ и не обичаме да се ежим по кръчмарски. Ако не бяхме кротки и прибрани българите, нямаше днес България да опира сал в погърчени, потурчени, посръбчени и помамалигарчени български краища и села. В нашия край, например, на всеки четирима един е внук на бежанци я откъм Албанските чукари, я от Вардарска Македония, я от Беломорска Тракия или Одринска Тракия. В половината Добруджа българите са от някогашните ни земи по делтата на Дунава. А що са се тук преселили, от добро ли? Как мислиш!

  – Че къде са тия
 Български земи бе, чичо Станчо?
  – Накъдето и да се обърнеш, сине, ама то отдавна свършена работа. Не си струва огън да палим за стари бакии. Лошото е, дето онез съседи още си въобразяват, че малко са си отгризнали, та душа и свят им е и още да си отхапят.
  – Халал да им е! – рече тате миролюбиво, и двама с мустакатия Станчо блъснаха чашите си с ракия.

  На синия екран моми певачки щракат с пръсти, тръскат задник, кючек по цигански кършат. Двамата се вторачиха в тях, умълчаха се. По някое време Станчо рече:
  – Ама па весели са му песните на сърбина! Усещат го живота тез сърби, брей! Познавах една
 лепа цура*, очите ми изтекоха по нея, ама жалко! Не си, кай, муж да ми будеш, защо си ревнив и доста будеш страдати. Ай, кви знойни нощи беха то! Друг се радва сега на онуй изваяно дупе, друг й хапе циците, пък бачо ти Станчо се пропи от цръна туга и от све тажне песме сваку ноч**.

  – Чичо Станчо, що значи цръна туга и све тажне песме сваку ноч?
  – Не питай! – посегна Станчо, разроши ми перчема. – Сам ще го узнаеш, като порастеш. За тез неща думите са бледни.

  – И гръцките са харни, особено любовните гръцки песни – рече тате. – 
Сагапо-сагапо***... И-и-их, тия бели изписани гъркини!
   – Ами румънките! Знаеш ли ти по-дяволита на тоя свят от румънката? – усмихва се и като да се размечта Станчо. – Като аскер край
Дуранкулак с едно любаво знойно влахкинче, ле-ле, че щура любов въртяхме! Мильон пъти да съм прецапал тайно граничната бразда в двете посоки все зарад туй пусто галене. 
  – И тях ги бива, особено кога па закъдрят онез техни игриви мелодии с цигулка, флейта и окарина. За румънките съм съгласен, ами за турските маанета нещо да кажеш?
  – Че що им е на турските маанета?! Знаеш ли ти що значи туркинче теб да те люби? При тях любовта, бако, не е като при зайците. Там сичко си е баш салтанатлия. Ле-ле-е-е, че кат го завърти онуй пъпче, кат ги залюлей онез сочни цици, онез ми ти бели балдъри, гюбеци кат земе да фърля и кат върба да се кърши... де отиваме, Тотьо-о! Де отиваме, драги мой?!

  – Знаеш ли? – засмя се тате. – Мисля си, че туй Балканите сме разкошно място за живеене. Най-ароматното вино, най-пивката ракия, най-уханните гозби и най-сладките
 масали**** де се точат? – Разпери ръцете като поп в черква: – Тук, разбира се. Е, малко сме си курназ, дръпнатички, чат-пат се посбиваме, ма де къща без комин! Комин има ли, требе да пуши чат-пат. 
  – Вярно – поде гостът, – но оружие да се не вади. Туй не чактисвам***** у сърбина: разкърви собствения си народ, та и правнуците кръв ще рият.

  Нещо му стана на телевизора – та сам се превключи на втора програма. Течеше митинг на Червената политическа дружина с национални знамена и тълпи скандиращи пенсионери. Върху трибуната, посред аления тензух курдисали яка една дебелана и дебелата жена разпалено обяснява колко българите сме си гладни, няма кому да разчитаме освен на комунистите.
  – Приятна женица! – почеса се Станчо зад ухо, смигна на Тотю. – Обаче капитална грешка направили. Не бива тоз тлъст бъбрек за глад да бъбри. Глей-глей колко охранено! Боже-е, амчи то като с масур надуто!

  – Ба – отбележи сухо тате, – бутовете й са възпълнички! То е природно. Предпочитам таз вместо сушената скумрия, дето си пули зъркелите, кога лъже. – И спомена една между депутатките на БСП, които възрожденски песни пяха в обсадения от нахъсаната тълпа парламент. Бая ячки момци в онзи сюблимен исторически момент трошаха дограмата и стъклария по пътя си само за да докопат депутатите на БСП, за да им отправят съвсем лично питане.
  

  Подир час Тотю и чичо Станчо бяха вързали кънките******. Прегърнати през рамо, деряха душната майска нощ с нестройни патриотични напеви. Концертът продължи, докато мама и Гица със заспалата Юлия на ръце се завърнаха.
  – Какво правите, бре! – рече леля с ръце на кръста.
  – Пейм бе, душо! – хилят се. – Който пее, зло не мисли.
  – Ай-й, цъфнало й бяло кокиче – присмя се мама на тате, па го целуна.
  – Нидей ма, Ленче! – дръпна се той гузен. – Ванчо нас гледа.

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 06 fev. 2022

Илюстрация: авторът.
___
*
 Сърбо-хърв.: хубаво момиче.
**
 Сърбо-хърв.: "от черна мъка и тъжни песни всяка нощ". 
***
 Гръц.: "любов, любов". 
****
 Тур.: сладки приказки. 
*****
 Диал.: разбирам. 
******
 Напили се. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (882.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (882.)

  Светът е сцена и всички ние сме актьори на нея – влизаме, излизаме и за своето време всеки от нас играе разни роли...  Шекспир (1564-1616) 

  21 dec. 2004 
МРЪСНИ ДНИ*


  Втори ден след Игнажден, втори от т.нар. "мръсни" или бесовски дни преди Бъдни вечер – според народното поверие, наоколо витаят лошите духове и злите сили. Без да съм религиозен, откривам в християнската философия далеч по-възвишен зов от претенциозния фанатизъм в невежество, озлобление, лакомия, възгордяване. Не, не съм никога досега и не се виждам и в бъдеще да се кръстя пред олтар, свещ, икона; и не защото не съм религиозен, а защото, мисля, то е външен знак, но пък съм вярващ: вярвам в Доброто, особено когато виждам духовен урод, да се бие в гърдите и да се повтаря: "Аз съм философ-психолог, аз съм днешният Сократ, Христос, Достоевски на днешното време, аз съм новатор, демократ, хуманист, антикомунист". Помня, баща ми как ми говореше: "Чуеш ли някой да повтаря аз-аз-аз и да върти очи като мишка в трици, по-далеч да стоиш от такъв!"

  И как да обясня на моите дванадесетокласнички (19 девойчета), че между властници и учител противостоенето е открай време? Искат от мен по-високи оценки, но смятат, че с прилежно записване на всичко, което им казвам по Български език и Литература, се изчерпва ученето. Към останалия свят, а и помежду си, меко казано, никак не са за пример. Домашно възпитание им липсва, ала какво ли добро са видели досега извън дома, какво ли по-гръмко заявено освен наглост, фалш, простотия! А това си е фронт между Духовността и гаврата над Десетте Божи заповеди в "демократична" България. Моето поколение гимназисти от далечната 1965 г. влизахме в живота, образно казано, с розови очила, като необръгнали наивни палета. Тези сякаш се раждат с наглостта.    
  Понякога се усещам островче в океан от помия, случаен минувач покрай витрина с лъскави фалшиви дрънкулки. Понякога, не винаги! Не са редки просветленията у тези чудесни, иначе сантиментално уязвими душици Катя, Елена, Ширин, Милена; но защо така назлобяваха срещу самото учене. А не можеш насила да си им Учител. То е като любовта. Ако не те чуват и не те разбират, когато опитваш да им кажеш за разликата между добро и зло, хаос и хармония, най-нормалното е да те гледат с празни очи – и теб, и претенцията ти, че си нещо повече от нахален самозванец и невежа, и при това дипломиран невежа, което е най-неприятната версия на наглото невежество. 

  Вчера първият от двата ми учебни часа в този XII клас мина да слушам девойчетата как кавгаджийски се дърлят помежду си, да ги успокоя и да си изясняваме какво общо има Паисиевото "О неразумни и юроде" или "Българино, знай своя род и език" с онез любими техни кремчета, мазилца, гримчета, висулки от тенеке, пластмаса и фалшиво злато, дрешки, като кучета да са ги ръфали, прически, както и със заети от глезлите в родната ни чалга-естрада пошлост, цинизъм, див непукизъм. Какво мога да им река!? Прекръстеният Азис ги очаровал с любовните си песни, костюмите, циркаджилъците си на фалшив травестит, прелестна икона на непукизма с успехите си по света; в топ-класацията на MTW бил, научавам го от тях... Надупилият се срещу лобното място на Апостола сладкопоен Азис с възгласа му "Ах, как боли!" от огромния цветен афиш им легнал на сърце. 

  Мога и да отстъпя... Как да приема, обаче, отвращението им към Училището! И кога от любознателното хлапенце е израснал варваринът в храма? Не тях, себе си питам. Тези български девойчета и утрешни майки на следващото поколение българчета са обект на пошлостта, която в пищни одежди шества през последните три десетилетия не само из Европа. Вече толкова време децата ни са облъчвани от гнус! И как горките да възприемат любовта за висша духовност и отношение към човека и света, не като бяс за консумиране, ето това ми е проблемът. 

  Горчиви дни, мръсни дни на притеснение.
   
  28.12.2004.

  Рефлексът за писане, т.е. за пресътворяване на свят чрез сюжети, чувства, образи и внушения, е вроден не у всекиго, макар у всеки от нас да е заложена възможността да възприема духовни излъчвания. Сред осмокласниците имам три ученички, които тези дни по своя инициатива ми предоставиха стиховете си; от тях едното момиче, според мен, е талант, на който тепърва му предстои да се развива. Ала съпоставянето между лъже-поета и талантливия ми вади очите. Странно, но у т.нар. "поетеси" (набедени за поетеси от колегите българици в училището), а без подадине, без дарба, според мен, прави впечатление добре подредената форма, зад която лъщи скучно съдържание. У талантливия автор съдържанието по-често пренебрегва формата, понякога и текста; текстът му, погледнат отгоре-отгоре, даже и не напомня стихотворение; атмосферата му, обаче, е интензивна и вълнува – лицето, характерът, неявните затаени очаквания на автора откривам, каквото на повърхността може и да не казват думите.  

  Сиви дни... Занимавам се с текстообработващата програмка PageMaker 7.0 и хич не ми спори, едвам напредвам. Нарядко ми се мярва в ума: А можеш ли да си щастлив, когато мамиш първо света, неминуемо после мамиш и себе си? Страшно е да кажеш на некадърника, че е некадърник, ала още по-жестоко е той сам да го открие. Понеже няма на кого да се сърди. 

  Опитът да издам книга на мои разноски ми беше крайно нужен. Доста неща в текста – факти, образите на простовати българи и претенциозни нефелни политици, както и купища сюжети съм вадил направо от реалността, описал съм ги, както ги възприема мнозинството българи; по-скоро, предугадил съм ги още преди да се доразвият като хищници. За политиците у нас от годините на т.нар. "демокрация" говоря. 
  
  17.01.2005.

  Нормалният човек е беден, самотен, защото съвестта, честта му са си у него; докато хищниците ходят на глутници – търсят кого да бастисат, жертва си търсят! Не открият ли кого да бастисат, ръфат се помежду си. 

  Аз жертва ли съм?**

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 05 fev. 2022

Илюстрации:
- Най-ценното на нацията са младите.
- Авторът по време, когато писа това.
–––
* Вж. http://videlei.com/articles/details/mrasnite-dni-ot-koleda-do-yordanovden/312
Тодор Чонов (1945)

** И в закрития вече форум all.bg., може би най-посещавания интернет-форум през онези години, човекът, прибрал цялата сума, която изплащах от учителската си заплата в течение на две години, който никога не ми отпечата ръкописа, макар тържествено да ми се кле, тутакси се обади: "Да, разбира се!" Не, не ме е яд за парите, а за умъртвената мечта да си видя отпечатан на мои разноски като книга ръкописа, работен над десет години: между април 1994 и 6 май 2004 г. И тогава се зарекох: Пари за моя книга никога повече да не влагам. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...