сряда, 27 октомври 2021 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (774.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (774.)

  Тази епоха на цивилизацията е обрекла жената, и младото момиче преди всичко, да зависи от мъжките капризи и обществена уредба. Е, за миг да си представим какво би бил светът без жените, без техния чар и интуиция. Претенциозен тарикат, на когото в Пловдив дали трибуна по местната телевизия, представящ се за философ, се отнася като към жена с всеки, позволил си да не е съгласен с извратените му тълкувания на типичен аутсайдер. Дотолкова сме обръгнали да унижават жените! – Аноним (1947)

  11 mar. 2020

ОСНОВЕН ЧОВЕК НА ЦИВИЛИЗАЦИЯТА Е ЖЕНАТА

ФАЛШЪТ В Т.НАР. ЛИБЕРАЛНИ ДУХОВНИ ЦЕННОСТИ
...Жената е самият живот, тя не е за живота. И затова нейната мисия е да върне човека от формите към съдържанието на живота. Категориите й са тези, за които няма място в чисто структурните мъжки ограничения. Те са Красота, Дълбочина, Вяра, Интуиция. За тях няма и не може да има място в марксизма, фройдизма и разните социологии. В онази степен, в която мъжът е просто мъж, той е преди всичко скучен, ала принципен, мъжествен, смел, порядъчен, логичен, хладнокръвен, полезен. Става интересен едва когато поне малко надрасне този род смешна и нарцистична, блудкава мъжественост. Дори самата дума мъж е смешна, събужда в съзнанието ми образ, документиран във фотографии от началото на века: мустакат тип с бомбе, покорител на страдащи жени, изпълващ света с празната си звънка риторика. При мъжа по-интересни са момчето и старецът, и е застрашителен (в дълбочина) възрастният мъж, когато е във всеоръжие на мъжката си сила. Мъжката святост, мъжкото творчество представят преди всичко отказ от всичко онова, което е мъжката особеност. Нито едно велико произведение на изкуството не възпява четиридесетгодишния мъж. Напротив – най-често го представя като неудачник, като падение на момчето у него, че и като лъжец, деспот и садист.
  В светостта мъжът е най-малкото от всичко мъж. Иисус не е мъж – понеже "мъж" е името на Падналия човек. Той е Моят Отрок (момчето), Синът Единороден, Синът на Богородица. У Него отсъстват основната Му претенция и основният идол за мъжа – самодостатъчността му (самият Аз с мустаците си). Иконата на Иисус Младенеца в обятията на Мария е не просто икона на Боговъплъщението. Тя е преди всичко икона на Христовата външност. Това трябва да е известно и да е чувствано, говорим ли за женския въпрос в Църквата. Църквата отхвърля мъжа в неговата автономност, сила и себеутвърждаване, като казва "силата Ми се в немощ напълно проявява..." (2 Кор. 12:9).
  (...) Падението на Адам и Ева действа винаги; и локос на падението не е някаква си там отвлечена природа, която сме били унаследили от Адам – център на падението е цивилизацията. Цивилизацията точно е Змията изкусителка, откриваща пред човека неограничените му уж възможности, и скрива от него неспособността му да проумява света, като му шепне: "Ще бъдеш като бог".
  Удивително е, че истинският творец е скромен човек, ала създадената от творците цивилизация е горда, прилича на смешно човече, което сякаш слиза от туристическия автобус, и като съглежда картината на Микеланджело, казва: "Ето, какво можем и ето какво ние, човечеството, сме създали". Онова, което смирява талантливия (творецът е творец само доколкото е смирен пред своята дарба), за човечеството се превръща вече в източник на гордост.
  (...) Най-дълбоко измамен е Принципът на сравняването, който лежи в основата на призива към равенство. Чрез сравняване не се постига нищо и никога; то е източник на зло, на завист (защо аз не съм като него), злоба, и накрая – на бунт и разединение. Това е генеалогия на Сатаната. Тук в нито един пункт, в нито един стадий няма добро: всичко е отрицателно докрай. В този смисъл нашата култура е демонична, защото в основата й лежи сравняването.
  Тъй като сравняването ни води към опит и познание за неравенството, то стига до протеста. Равенството се утвърждава като незадължителността на каквито и да било различия; а тъй като тях винаги ще ги има, тръгват на люта схватка с различията, към насилственото приравняване, и което е страшно – отричането им като най-дълбока същност на живота. Личността, жадуваща равенство – без значение дали е мъж, или жена, е опустошена и безлична, тъй като личното при нея е точно онова, което е било различно спрямо всички останали и съвсем не е подчинено на абсурдния Закон на равенството.
  На Демоничния принцип на сравняването християнската култура противопоставя Любовта, цялата същност на която е в пълното отсъствие на сравняването – както като източник, така и като същност. В света затова няма и не може да има равенство – защото светът ни е създаден от Любов, а не от принципи. И жадува любовта, но не и равенство, и нищо не убива така Любовта и не я заменя така злостно и ненавистно, както натрапваното като духовна цел и духовна ценност Равенство.
  В Любовта е вкоренена двойнствеността у човека, като мъж и жена. То не е грешка, която човечеството да поправи чрез равенство, нито е дефект, нито е случайност, а Първичното, най-онтологичен израз на самата същност на живота. Осъществяването, изпълняването на личността е в самоотдаването, и тук бива преодолян Законът, тук умира самоутвърждаването на мъжа, като мъж и на жената, като жена, и прочие. Това обаче означава, че няма равенство, а онтологическо различие, правещо възможна Любовта – единство, но съвсем не и равенство. Да, равенството винаги предполага множественост на равните, която никога не се е претворявала в единство, тъй като същност на равенството е неговото ревниво опазване. В единството различието не се унищожава, а само се превръща в живот, в творчество...
  Мъжкото и женското начало съответстват на природата на нашия свят; единствен човекът обаче ги претворява в семейство. Ненавистта към семейството в днешната култура извира от факта, че семейството изобличава злото на равенството.* Решите ли да определите доколко цивилизована е една общност, вижте как тя се отнася към младото момиче и към жената-майка. Тогава всички струпеи излизат наяве.
Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 27 oct. 2021

Илюстрации:
- Джовани Пико дела Мирандола (1463-1494)**;
- Светът се основава върху женското начало***.
–––
Протоиерей Александър Шмеман (1921-1983) е православен проповедник, от най-значимите богослови на XX век, Вж. http://www.pravoslavieto.com/history/20/1921_prot_Shmeman/index.htm 
** Джовани Пико дела Мирандола граф ди Конкордия се ражда на 24.II.1463 г. в Мирандола, херцогство Ферара, Италия, умира на 17.XI.1494 г. във Флоренция. Той е италиански учен и платонически философ, чийто трактат De hominis dignitate oratio ("Слово за достойнството на човека") – характерна ренесансова творба, съчинена през 1486 г., отразява неговия синкретичен метод за вземане на най-доброто от различни философии и комбинирането им в собствената му научна студия. Младият Пико изучава канонично  право в Болоня, Аристотелова философия в Падуа; а в Париж и Флоренция усвоява иврит, арамейски и арабски. Във Флоренция се запознава с Марсилио Фичино, водещия философ между почитателите на Платон през епохата на Ренесанса. Въведен в еврейската Кабала, Дела Мирандола е първи християнски учен, ползващ кабалистическата доктрина като подкрепа за християнската теология. През 1486 г., планирайки да защити 900 тези, които извадил от различни елински, иврит, арабски и латински автори, кани учени от цяла Европа в Рим за публична дискусия. Едва 23-годишен, за случая той пише прочутата Орация (Слово за човешкото достойнство, прието оттогава като "Манифестът на Ренесанса", ключов текст на Ренесансовия хуманизъм. Вж. https://bg.wikiqube.net/wiki/Giovanni_Pico_della_Mirandola

*** Основна теза във философския подход на Александър Шмеман. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)      Всичко, което съм като характер, дължа на стипчивата майчина обич. Как веднъж не ме е похвалила ...