събота, 13 ноември 2021 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (796.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (796.) 

  Склонността да предателствува е заложена в човешката ни греховна природа от малодушието, което винаги следва победителя, за да го обслужи. – Аноним (1947)

ТЕХНОЛОЗИ НА ВЛАСТТА (2.)

 9 oct. 1998 Продължение 

  Като се обръщам назад към изминалите 100-150 години от битието на моята нация, виждам чистосърдечна наивност и вяра в кумири, въздигнати почти както туземски идоли. Кой ги е изработил тези чудесни образи на една химера? Че кой! Ами Паисий, Раковски, Левски, Ботев, Стамболов, Фердинанд, Стамболийски, коминтерновските емисари на Москва у нас. Всеки от тези мъже по свой начин подтиснал християнската представа за човека, всеки от тях по свой начин впрягал себе си (а то значи: и своите последователи) в страстта да се погуби в името на нещо ново, в името на Годо, който ето, всеки момент трябва да се яви на хоризонта, но защо ли все не се появява. Дали натискът над съзнанието на милионите Адамовци от кал не е разрушил естествените механизми на обществения живот да се самоочиства от инфекциите и от отпадъка на човешката ни природа? Оставям настрана какво самочувствие, каква сила на личната страст е нужна за тази простичка операция... О, не, не съм религиозен, но ме ужасява пренебрежението към обикновеното наше човешко съществование, към растенията и животните, към облаците и пеперудите към всичко живо и неживо около нас.

  Човекът като че са го предвидили единствено за пълнеж, вътък, за груб строителен материал за илюзиите на Някого, колкото и този Велик Някой да е обаятелна духовна материя. И защо ни внушават, че животът непрекъснато и непременно следва някаква важна посока? Сега и тук, докато съм на този свят, докато дишам, работя и мога да си позволя да мечтая: не е ли то основното, за да усещам разкоша, че съм жив и обичам! Разговорите ми с бога съвсем не са в молитвена форма, изпълнени са със съмнения и скептицизъм; нима виждате нещо ново в това!? Но те са моя си начин да надникна в себе си. Господ бог ми е необходим не като повелител, комуто да целувам краищата на наметката и трона Му, а като образ за съвестта на шест, седем или осем милиарда човешки същества на планетата. Не съм нищо повече от когото и да е – изкуството да се живее красиво и талантливо, смятам, е в хармонизирането на вътрешния подтик с нравствеността на битието – нещо, заложено още преди притчата за Сътворението на Света и на Адам от глина. Че какво са "свръхчовеците" на Ницше, ако не са образи на възгордяването! Ако сами не го съзнават, това извинява ли ги? Ако се преструват, че не съзнават каква идиотщина е да се надменен и самовлюбен, по-зле за тях.

  Е, добре... А свръхчовек ли е Левски?

 
10 oct. 1998

  Снощи си довлякох жигулата пред блока. Едната гума – спукана, акумулаторът – без ток (генераторът явно не зарежда). Това са засега моите си констатации. Не говоря за калпавата работа, за жълтия лайнян цвят, който бие на зелено и никак, ама хич не ми харесва, за грешките на автотенекеджията... Разбрахме се след петнайсетина дни да ида отново при въпросния Димо, че да пооправи някои грешки по покритието. Димо е 28-годишен, кара ВMW – тъмночервено, цвят металик, страхотно външно и вътрешно осветление, озвучаване, екстри, удобства. Четири тонколони вътре бълват писклива и мяукаща циганско-турско-сръбско-влашка чалга.

  Проживял в моя си живот кротичко и по съвест, кажи-речи, дваж повече от мангото-работар, не мога и да мечтая за възнаграждение на даскалския си труд поне колкото четвъртинка от кяра на Димо, ни пък че ще седна и аз някога зад волана на кола като неговата. Това е жалкото – че ме гризе завист и бесовете ми налитат не върху друг, а срещу мен си. Инак Димо ми е симпатичен: сериозен, експедитивен, най-важното – не си изпуска из очи изгодата. Знам какво ми взе в повече, ей тъй... сякаш нехайно, като недоглеждане уж – ама си трая. От четирите литра боя употребил само три; дадох му допълнително пари да купи още една кутия шприц-кит, а китосвал само с шприц-кита, който му занесох с боята. Дребна работа, а ми е чоглаво: защо ме прави на глупак, за сто лева се пазарихме, дотук ме е изръсил над сто и петдесет.

  Момченце, прогърмява ми в ушите, зарежи книжните занимания... Стани един Димо! Яж, пий и се весели, и ще си честит, и ще имаш и за приятели, ще си господар на себе си, ще помагаш на деца и роднини. А сега?! На щерките си какво даде?... Нищо, освен горчивия привкус, че са рожби на неудачник, та хората наоколо ги гледат като сираци, даже и още по-зле – като съзнателно да си ги изоставил, никаквецо, заради книжките.

И ей го върхът на унижението – четири черни като кюмюр весели циганета тикат току-що боядисана, досущ като автомобилче от панаирджийската въртележка разбрицана една таратайка, по която всичко скърца, стърже, почуква, трака, тресе. Събота вечер. Чудесно лято. Сезонът на веселието и сладките авантюри. Наоколо свистят мощните двигатели на блестящи лимузини, ще те издухат дори само с присъствието си върху асфалта, и ти – с череп потънал между щръкналите раменца, свил се в така свидната своя разбрицана каручка, прекосяваш многолюдния празничен булевард по Пътя за Цариград като същински завалия, па и като нарушител на Правилника за движение и управление по пътищата на България. Да те оплакват ли, или да ти се смеят? Колко са изобщо вересиите, с които си се оправял криво-ляво в нескопосния си досегашен живот? И на кого да си пример? Пример... или посмешище... Боже мой!

  Материалното ти се плези от всеки ъгъл, от всяка фасада на благополучието, право в очите те прострелва, почуква те с пръст по челото: "Хей, къде ти е умът?! Живее ли някой в тази кратуна! Като си умен, защо си беден?" И що да отговориш? В планината, в пустинята, в манастир ли да се скриеш от обидния факт, че не си и от статистически нормалните?! От друга страна, дали този вечен недоимък в материалното не е цената да си в съгласие със себе си? Богат ли е бил Омир? А Сократ? А Паисий, Софроний, Любен Каравелов, Апостола Левски, Ботйовъ, Петко Славейков, Алеко или Вапцаров! Тези чудесни мечтатели сред българите* нима са тънели някога в разкош! Повечето – недохранени, дрипави, скитащи, човеци, дето не ги свърта на едно място. Ето от тази обреченост чат-пат ти дотежава, а инак що, нима не си щастлив, че си такъв, какъвто си – в хармония със звездите, реките, облаците и пеперудите?

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 14 noe. 2021
___
* И Омир, и Сократ в моите си размишления са преди всичко българи. Бел.м., tisss. 

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (795.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (795.) 

  Склонността да предателствува е заложена в човешката ни греховна природа от малодушието, което винаги следва победителя, за да го обслужи. – Аноним (1947)

ТЕХНОЛОЗИ НА ВЛАСТТА (1.)

 8 oct.1998

  Внучката ми Невена навършва днес четири години. Още се питам какво общо имам с това своенравно момиченце. Виждам, че е "отворено", любознателна душица, не ми харесва, че твърде отрано се е научила да се налага над "онези" баба и дядо. Нашите комуникации с невръстната опака госпожица засега са бая объркани, неясни, грапави. "Обичаме се" е силно да се рече, но и двамата май че усещаме – доколкото разбирам от нейното кокетство, притворство и скрит интерес, че от застиналите ни отношения след време може и да избуи нещо силно, ясно очертано. Е, няма начин, повтарям си, няма начин, нали е и моя кръв, и от моето семе! Като си давам сметка, че в гените й се плискат послания и от потомствената моя генетична памет и характер... Бр-р-р!

     09.10.1998. 

  Има дни, когато всичко, което дотук съм писал, ми се вижда безсмислено и суетно. Никаква съпротива. Няма ни възражения, нито отрицания. Замахваш с рапирата, и тя потъва в желе от апатия, леност, безмълвие. Но не е тишина продуктивна, а вид овче щастие, което емен-емен да ме залее. Не е ли това ситното плетиво на собствената ми посредственост!

  В книгата на Абдурахман Авторханов "Технология на властта", том II, цитат от Ницше ме хвърля в потрес, съзирам бездна: по ръба на пропаст сякаш съм вървял и ето, че иде Спасителят в ръжта... от известната метафора на Джеръм Селинджър (1919-2010), заимствана от шотландския бард Робърт Бърнс (1759-1796). Хей ти, момченце, което безгрижно си играеш в цъфналата ръж, дали би оцеляло, да не пърхаше твоят ангел небесен над главицата ти рошава! Защо си на този свят? Не са ли напразни усилията ти да подредиш хаоса от личните си твърде пристрастни спомени, впечатления! И как се смирява самонадеяната поза в унили, уж човеколюбиви сенки! Остава единствено хвалбата, че някога, е-е, да речем, преди хиляда години... нещо рязко и значително си сторил. Пак сладки лъжи!

  Да се създаде една светиня, трябва да се унищожи друга светиня, такъв е законът – цитира Ницше авторът на "Технология на властта". И по-нататък: Не се оставяйте да ви заблудят: "великите умове" са скептици. Мощта и свободата, които произтичат от силата и свръх-силата на разума, се доказват чрез скепсис. За най-основни неща (по отношение на ценност и неценност) хората на убеждението не могат дори и да бъдат взети под внимание. Убежденията са затвори. Свободата от всевъзможни убеждения принадлежи на силната страна. Всяка страст, като основа и власт на битието, още по-ясно, по-деспотично отколкото е тя самата, ангажира целия му интелект на служба (за делото)... Много се постига само по пътя на убеждението. Голямата страст има нужда да използва убеждението, но тя не му се подчинява, тя умее да е суверенна. Обратно – необходимостта ни от вяра по отношение на безусловното "да" или "не" е нужна на слабостта... "Човекът на вярата", всеки "вярващ" неизбежно е зависим човек, който не може да поставя цел... "Вярващият" не принадлежи на себе си, той може да бъде само средство... нуждае се от някого, когото да го ползва. Неговият инстинкт оказва особена чест на морала на самоотрицанието. Всяка вяра е вид самоотрицание, само-отчуждение. "Вярващият" не може да разсъждава кое е "истинно" и кое "неистинно" – мислите и оправданията в това отношение биха станали причина за неизбежната му гибел. Патологичната обусловеност на неговата оптика превръща убедените човеци във фанатици – Савонарола, Мартин Лутер, Русо, Робеспиер, Сен Симон са антиподи на силния, станал свободен дух, макар великата позиция на тези болни мозъци, тези епилептици на понятието, да действа върху мнозинството... (Вж. цит.съч., с. 28-29 и по-нататък, с. 30.)

  Ще дойде време – пише Ницше, – когато с името ми ще се свързва нещо чудовищно – криза, подобна на която е нямало още на Земята, най-голямата колизия на съвестта, решението, насочено срещу всичко онова, в което са вярвали, очаквали и смятали за свещено... Тогава цялото понятие политика ще се превърне в духовна (идеологическа – бел.м., tisss) война, всички тези устройства на властта в старото общество ще бъдат вдигнати във въздуха – те винаги са се крепели върху лъжа: ще има нечувани досега войни на Земята. Започна от мен, на Земята ще има голяма политика.

  Авторханов отбелязва след цитата: "Без Ницше няма как да разберем философията на сталинистите". И тъй изяснява, че сталинизмът и фашизмът са духовни рожби на една и съща философия – за свръхчовека, който свръхчовек бил имал "свободата" и "силата" да пренебрегва Десетте божи заповеди. Питам се по този повод: А къде съм аз, най-обикновеният българин, в тези протичащи с главозамайваща скорост духовни превъплъщения на Злото? Човечеството се накланя полека-лека към американизма, т.е. към консумативния инстинкт. Като опитни бели мишлета световните масмедии ни настройват на определен градус, тъй че да виждаме внимателно подбран специално за нас сектор от нравствеността. И ние се впускаме да дирим щастие не в качеството на личността, а в количеството знаци, свидетелстващи за могъщество и материален просперитет. Инстинктивната тревога, заложена у всекиго от нас, ни сочи традицията като временен заслон от яростно връхлитащите вълни на бездуховност: секс-мания, наркотици, сциентизъм, генно инженерство, битови насилия, унищожителни свръх-оръжия, изсичане на горите, замърсяване на флората, екзекутиране на цели видове от фауната със смъртоносни отрови в промишлени дози...

  Злото е навред около нас; в нас, обаче, е богът, т.е. собствената наша съвест. Но на кого да обясняваш!? Не е ли твърде слабичък твоят глас! И кой ще чуе? Освен всичко друго, и традицията не е нещо непреходно, и тя, непрекъснато променяйки се, поема от наркотика на потребителската еуфория и ни отпраща в плен на развихрилата се в адски мащаби, нахлуваща откъм благоустроения Запад планирана пошлост.

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 13 noe. 2021

Илюстрации:
- Лу Саломе (1861-1937)* и Фридрих Ницше (1844-1900).
- Бойко Борисов (1959) и Урсула фон дер Лайен (1958)**

–––

Лу Андреас-Саломе е родена в Русия  и е първата жена психоаналитик в света – ученичка на Зигмунд Фройд и негова сътрудничка при създаването на психоанализата. Интелектуалните й интереси я водят до приятелство с кръг от влиятелни личности, сред които Ницше, Вагнер и Райнер Мария Рилке (1875-1926) – голямата й любов в живота. Освен поетеса, Лу Саломе е авторка на 24 новели, пиеси, есета. Ницше не е от впечатлителните персони, но нейният "Химн на живота" го трогва толкова дълбоко, че той го причислява към музиката. 
** Урсула Гертруд фон дер Лайен е германски политик, първата жена министър на отбраната на Германия. От 1 дек. 2019 г. заема длъжност като първата жена председател на Европейската комисия. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...