петък, 8 април 2022 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (947.)

Томас Хобс (1588-1679) 
ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (947.)

  Случващото се днес в Украйна е резултат от всеобщото нехайство и целенасочена наглост от страна на политическия елит в Европа. – Аноним (1947)


  15 oct. 2004 
КАКВО СИ БЪБРЯТ ФИЛОСОФИТЕ (1.) 

  Дитрих Шваниц
* цитира Берлинска версия на латинската сентенция Сogito ergo sum (Мисля, следователно съществувам): 
Седя си вътре и ям кнедли,
изведнъж се хлопна.
Мисля, чудя се, дивя се,
изведнъж дръпвам вратата,
излизам навън и гледам.
И кой стои там?
Аз сам.

  Кнедли, от чешкото knedly, е ястие от картофи, сготвени с месо и подправки във вид на извадени от вряла вода топчета, залети обилно с мазнина и оваляни в запържения сухар (галета). Толкоз за кулинарията. Демек, много добро ядене ял умникът-веселяк. Това е "философия" с намигване към човека. Шваниц отбелязва, че Сократ, Платон и Аристотел "оборват представата-клише за философа като мъдър, поживял си човек. Сократ е шегаджия и площаден оратор", ползва присъщи на софистите похвати, бих добавил: С логически фокуси лишава от увереност опонента, когото сетне докарва до състояние да преглътне всякакво обяснение, което му поднесе Сократ с дидактично и учтиво снизхождение. Трик на демагозите от всички епохи. Възприетото за истина до момента се оказва – и това е целта на Сократ! – глупост или безсмислица. И немският професор Дитрих Шваниц прави блестящия извод: "Началото на всяка философия е лишаването от увереност"
  "Съмнявай се и всичко сам проверявай", приет на въоръжение като водещ девиз, евреинът Маркс (1818-1883) заема от Рене Декарт (1596-1650). Декарт пръв в Европа отваря дума за съзнанието като субект, нещо самостоятелно действащо, изправило се срещу света – обект на размишленията му. И според мен – рожба на родителите си, пришълци в осемхилядолетния Пловдив, този личен девиз на Маркс отнема правото на всякакви крайни мнения. Всичко е относително, всичко може да бъде по различни еталони оценявано, независещо само от обективните си качества, но и – в по-голяма степен, зависимо от субективната гледна точка на оценяващия субект.Това е начало на рационализма. Космосът вече не е онова монолитно цяло, Небесна твърд, ами се оказва подчинен на нашите човешки, субективни и неточни или неустановени твърдо, винаги допускащи съмнение... представи.

  Томас Хобс (1588-1679)** говори вече за причинно-следствената зависимост между нещата. Волята, според Хобс, не е онзи свободно реещ се дух, а резултат от Страх и Жажда, изключващи авторитета Бог в мнението ни за общество и държава. Човекът е едно неспокойно, преследвано животно, изпитващо постоянен страх, че някой ще му отнеме запасите за живот. Homo homini lupus est (Човек за човека е вълк). Човекът е самотно същество, сам срещу всички; поради страха си от Смъртта сключва договор, вид неписано споразумение с други самотни човеци, т.нар. Обществен договор.

  Държавата е чудовище, властващо над нравствеността, Държавата всъщност не се съобразява с морала. И този факт, ако се съглася, е ужасен за мен – пловдивчанина: все пак осемте хилядолетия цивилизация пари под босите ми нозе на лаик в сферите на философията! Но цивилизация, според мен, значи степен на доверие към човека, колкото и лицемерно да изглежда, повтарям: към човека от страна на Властта. 


 Откровение на Томас Хобс: Обществото винаги възприема логиката на победителя за нравствена. Което е кощунство, особено ако си преживял част от живота си в някой от тоталитарните режими: болшевизъм, фашизъм, нацизъм, див лъже-социализъм-комунизъм, ислямска държава на фундаменталистите, мафия, дълъг низ крепящи се върху деспотизъм и терор "освободителни" или "прогресивни" движения, основани върху лихварство, търговия с наркотици, нефт, петрол, оръжия, женска плът, идеи за връщане към величието на някоя затънала в руини империя и прочие идиотщини.

  Противникът, когато е победен, неизменно е обявяван за неморален. Което също е тесногръдие именно защото обобщава наедро, без да се интересува от детайлите на реалния живот. Иде ми на ум нещо от живота на Ърнест Хемингуей: Как да си обясня с думи прости, че ярко изявеният Ърнест Хемингуей (1899-1961), ироничният Ърнест Хемингуей, храбрият освободител на парижкия луксозен хотел "Риц" от нацистите, изпитва респект и неподправени най-приятелски чувства единствено към Езра Паунд (1885-1972), който Езра Паунд е апологет на нацизма?!

Рене Декарт (1596-1650)  
 
  Животът е далеч по-многообразен от сухата теория. Мое си размишление: Та какво се оказва, приема ли теоретизациите от Рене Декарт насам? Изключвайки Господ Бог, затъваме в тресавището на субективизма, където вече всичко всичко е възможно. Да, виждал съм го този нафукан надпис "Всичко е възможно" лепнат върху таблото пред клиента; таксиметровият шофьор по този приятно ехиден начин ви предупреждава да очаквате всичко относно цената на превоза. Чудесно!

  Всичко е възможно, усмихват се циниците (в кофтия смисъл на думата); даже си го носят като мартеница на ревера и го демонстрират с поведението си в общественото пространство и у нас, както и навсякъде по света – гърлите на чалгата; изявените ни футболни примадони; корумпираните политици; наперените мутри; платени от Сорос или някоя фондация с благи намерения: философстващите по медиите заплатени от чужда някоя си фондация гласовити чиновници на информационния слугинаж у нас. Всяка подлост може да ни бъде представена като изключително Добро за нацията, за човечеството, като последен писък на разкрепостения морал "в името на прогреса" и прочие красоти.

  Бележка от 2007 г.
  От новинарската емисия на БНТ миналата вечер научавам, че в осемдесет и осмата си година издъхнал Богомил Райнов (1919-2007), та вероятно и по този повод въртяха филма "Бялата стая" по негов сценарий с обаятелния Апостол Карамитев (1923-1973) от Бургас. Срещал съм неведнъж Апостол Карамитев покрай Докторската градина зад Народната библиотека "Кирил и Методий", когато съм се прибирал към студентската си квартира в кв. Герена, това – около 1967-1968 г. Обикновен на вид човек; в дънков костюм и маратонки, а е наистина един от най-значимите актьори на моята бедняшка България, мисля си с печал. Позагледах се във филма, ей тъй, пренебрежително като към минало неважно, а филмът взе, че ме хвана. И си рекох: Брей, колко подреден ни бил животът дори когато изживявахме интелигентските си бурни драми!... За разлика от нравствения хаос, из който бродим днес, до ушите затънали в наглостта на лъже-демократи, които болшевишката им злост ги издава – от кръшкачи, готови на всичко, само да се отърват от военна служба, като Волен Сидеров (1956) и Георги Коритаров (1959-2021), до някогашни доносници, като Ахмед Доган (1954), Лютви Местан (1960), Юнал Лютфи (1944), Красимир Каракачанов (1965), както и офицерите по службите на Държавна сигурност, станали лидери на политическа партия с гръмко демократично име, или гласовит някой събрат на Иво Инджев (1955). Прелитат като комети над най-обикновения българин "важни за нацията" персони с име Румен или Бойко, пък нищо румено и нищо бойко не откривам сред нас! Отиде си и този Богомил, оставаме си на това разкошно парче земя ние, богунемилите прости българи.
  Каквото и да ми е мнението за Богомил Райнов, общо взето, сходно с мнението ми за Павел Вежинов (1914-1983), тези двамина придворни на партийната администрация автори, свързани с кухнята, т.е. с вътрешния потаен живот на Държавна сигурност, си остават ключови фигури за периода 1960-1990 г. в родната Българската литература. 9 юни 2007 г. – годишнина от оплискания в кръвта на хиляди прости селяни 9 юни 1923 г., когато царски офицери клали Александър Стамболийски (1879-1923) и полужив го захвърлили в килерче*** край родното му село Славовица, Пазарджишко, там, където издъхва от раните си.

  Следва
Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 8 apr. 2022

Илюстрация:
- Авторът, когато писа настоящата бележка към текста.
___
* Цит.съч., с. 264.
** Томас Хобс – английски философ. Най-известният му труд е "Левиатан". Посвещава ред изследвания върху политическата философия; като съвременник на Френсис Бейкън и Рене Декарт, пише отзиви за Декартовите "Размисли".
*** Виждал съм го с кръв изписано върху кирпичения варосан зид, трийсетина сантиметра над пръстения под: Ст 1923. Умиращият основател, истинският лидер на БЗНС, една от най-ярките родни политически личности в Историята на България, топял показалец в кръвта си и тъй оставил послание – да го помним, че е бил българин и със сърце, биещо за Отечеството до последен дъх. Бел.м., tisss. 

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)      Всичко, което съм като характер, дължа на стипчивата майчина обич. Как веднъж не ме е похвалила ...