Ренесансът измества Господ Бог от фокуса на внимание за човека на изкуството; основите му, въпреки това, остават дълбоко в библейската притча. Вижте сюжетите на циничната, игрива, жизнелюбива кипяща от страсти книга с разказите на Джовани Бокачо (1313-1375) "Декамерон", и може би ще усетите подгаврянето с всичко онова, което Католическата църква строго е забранявала на простосмъртния вярващ хомо луденс (играещия човек), любуващия се на живота, щастието и веселията на търбуха и плътта. – Аноним (1947)
19 oct. 2006 ЗА УГРИЗЕНИЯТА
Ренесансът измества Господ Бог от фокуса на внимание за човека на изкуството; основите му, въпреки това, остават дълбоко в библейската притча. Вижте сюжетите на циничната, игрива, жизнелюбива кипяща от страсти книга с разказите на Джовани Бокачо (1313-1375) "Декамерон", и може би ще усетите подгаврянето с всичко онова, което Католическата църква строго е забранявала на простосмъртния вярващ хомо луденс (играещия човек), любуващия се на живота, щастието и веселията на търбуха и плътта. – Аноним (1947)
ЗА УГРИЗЕНИЯТА
През август и есента на онази година баща ми няколко пъти ме води със себе си до София, където беше консултант по рекламациите в "Явор", мебелния магазин "Явор" срещу ЦУМ. Там, в магазина с мостри от всички мебелни заводи на някогашната наша България, бяха му отделили ниша с миниатюрно бюрце и всеки ден до обяд баща ми приемаше рекламации от недоволни клиенти, както и изписваше единични бройки от детайлите за подмяна, които единични бройки идваха пакетирани откъм съответния мебелен завод, и след обяд ходеше по адреси из цяла София да ги монтира.
Все по този повод се беше запознал, дори сприятелил с такива известни личности от артистичния свят, като актьорите Наум Шопов (1930-2012) от Стара Загора и Тодор Колев (1939-2013) от Шумен, с писателя Димитър Осинин или Димитър Остоич, кой от двамата не съм сигурен...* Последният проявил интерес да се запознае лично с мен – със сина на дърводелеца, демек; ала навирил нос, категорично отказах каквито и да било намеци за протекция. Както, между другото, с наивност и високомерие отказвах опитите на наивния си баща, последният сред братята: Кирил (1922-1983), от петима братя Бояджиеви – синовете на бедния данъчен чиновник Георги от Харманли, да ме запознае с открито от него в многолюдната пъстра София заможно семейство лекари, които имали, както ми рече с ентусиазъм, присъщ на доверчив наивен бедняк, решил да хитрува, да улови птичката на щастието за сина. Та открил моят мил дърводелец семейство софиянци, чиято щерка студентка била, както ентусиазиран, с блестящи от радост очи се изрази: "моме като капка, хубаво като сълза".
Други сълзи на мен ми се бяха насъбрали. От нерви и притеснение, от угризения на съвестта бях почнал да се превивам от адски болки в кръста и влачех единия си крак като сакат: 30-сантиметров нож касапин като да ми бе захакал от кръста до коляното, последица от травма, получена при втория скок с парашут от 800 м над някогашното пловдивско летище, бленуващ за кариерата на боен пилот, една от щурите ми мечти.
Снимката, приложена долу към текста, е правена в местността Юндола в Родопите. И там ме бе отвел с мотоциклета си NSU – 500 куб. см, с кош от BMW Romel, виделият се в чудо строг мой баща, с когото, докато бе жив, се разминавахме по всички линии, простичко казано, тотално никак не се разбирахме. Погледна ли сега тази черно-бяла фотография на 25-годишния онзи глупак, обзема ме особеното съчетание от възхита и омерзение пред този така амбициозен, толкова разтерзан, но и дръзко вперил очи в бъдещето млад грешник. Колкото и време да е изтекло от лятото на 1972 година, това е може би най-истинският ми, привидно най-непоколебим за света образ, ужасното и неизменно мое "Аз", в чиято чест са всичките дотук стихове, разкази, есета, статии и прочие, накъсо казано: купища книжнина, писана в разстояние на повече от половин век. Първия римуван текст измътих, когато бях във втори клас, едва деветгодишен, и беше посветено на Васил Левски, да ме пита човек защо. "Левски, ти живееш вечно/ в нашите сърца./ Твойто име, твоя подвиг/ ний ще славим на света". Голяма поезия, а! И друго едно, малко по-веселичко, което се отнася до най-големия фарфарон между петимата братя Димитър, Дончо, Атанас, Стефан и Кирил; Бате Митко (1909-1963): "По старите мотори беше Ванката,/ за ремонти теглеше от банката./ Например, купи днес мотора,/ разхвърля го веднага в двора./ След две години, и поглеж –/ обърнал двора на манеж".
Може би защото си останах с мечтата да имам син, мисля си понякога, че Отгоре, от Отвъдното този ненаименуван мой син внимателно ме гледа. След толкова изминали години единственото, което мога да сторя, е да го помоля да бъде снизходителен към своя непохватен, отвратителен и дързък в глупавите си проекти баща, който така и не допусна слънчевия свой син да влезе в шоуто тук долу – на земята.
–––