неделя, 21 май 2023 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1284.)

 ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1284.)


  Светът е сцена и всички ние сме актьори на нея – влизаме, излизаме и за своето време всеки от нас играе разни роли.  Шекспир (1564-1616)

  24 uli 1998

ЛЕЛЯ РЕНИ И ПЕТРОВ

  "...Quand tout change pour toi, la nature est la meme et le meme soleil se leve sur tes jours..."* Снощи към 19,30 звъни ми по телефона Петър Петров: "Жоро-о! Що не се обаждаш, бе?" Тросвам се: "Казвай какво има!" А отсреща гласът: "Питам, що чакаш все аз да те търся". "Ремонтирам си колата, по цял ден с нея се занимавам". "Жоро-о, ела да си вземеш парите... Шест хиляди**. Днес съм изминал седемстотин километра, продадох ги и двете книги." "Къде ги продаде, на кого?" "Няма значение къде, на кого. Важното е, че са продадени!" "Хубаво, ама си бележа в какви ръце е отишла книгата, затова те питам." "Е, за мен важното е, че са продадени. Къде, на кого не е важно. Ха сега кажи кога ще дойдеш да прибереш парите. Шест хиляди са това, ще взема да ги похарча" – шегува се. "Добре де – мърморя, – мога и сега да дойда." "Нали казваш, че колата ти е в ремонт?" "Всеки ден оправям по нещо, инак си е в движение колата." "Е, оставям ти да прецениш. Ако искаш, ела сега. Жената вика: Нека дойде! Айде, идвай!"

  След половин час съм у Петрови... И започваме, както често напоследък, с темата "Венци" (Венцеслав Бъчваров, 1932-2008). Не мелят брашно тези двамата възрастни господа писатели – Василен Ведров (романтичния му псевдоним на счетоводителя Петър Петров) и Рийт Глориъс Купър (романтичният псевдоним на бившия депутат в VII Велико народно събрание Венцeслав Бъчваров – чиновник цял живот в общинско предприятие). Рийт Глориъс Купър е написал и издал яко претенциозен роман в три части със сюжет от епохата на Второто българско царство; роден е на 13 януари 1932 г. в Пловдив, обаче твърди, че потеклото му е аристократично-средновековно, откъм земите на днешна Северна Италия. Романът му "Пречупената стрела" е разточително-обстоятелствена сълзлива любовна драма с родолюбиви протуберанси и дантелен привкус. "На Жоро с най-приятелски чувства" – надписал ми е собственоръчно с дата 13.08.97 под скромното, но респектиращо "Авторът".*** От своя страна пък, Василен Ведров е извадил на белия свят вече четири книжки с разкази, заядливи писъмца до несговорчиви местни редактори, люти забележки, апострофи по повод отрицателни явления в живота на обществото, отзиви за книжлета на добри приятели и познати от снобския кръжец местни любители на изящното слово, литературата, което включва супер-интелигентни дами и напористи господа с други (нелитературни) професии, но пък страстно обичащи своите автори и водещи препирни кой между тях е по-по-най.

  И двамата дърти чешити са ми на сърце, демек, приятели; обичам ги, приемам ги с всичките им странности и претенции, защото – колкото и заядливи да изглеждат така представени, са всъщност тип "асъл филибелия". Че може ли същински филибелия да не е ироничен, злопаметен, па и несговорчив?! Тщеславието им съчетава егоизма, присъщ на всекиго в мъжката ни компания, с вълнение за Отечеството. Петров е на 75 лазарника, Бъчваров – към 66, ама нещо все се ядат един-друг, все си се дразнят. Венци капризничи, бърника из ръкописите, които Петрович**** свидливо му снася за компютърния набор, редактира го Венци, заради което кощунство Петрович се коси, нервира се, не може да спи след обяд, нощем, вдига кръвно и... накъсо, отношенията им, от моя гледна точка ги правят симпатични, жизнени и неповторими, измъкнали се по терлици като че ли от брилянтната първа новела "Чичовци" на Иван Вазов. Ама не могат да се видят отстрани... Това тяхното е не по-малко епична драма от драмата на сопотските чешити!

  Та значи, преговорихме темата "лошия Венци", после четох от тефтерчето тези ми ранноутринни записки. Леля Рени (всъщност Райна от Каблешковия копривщенски род, подозирам, е далеч по-интелигентна и от нас двама ни, взети заедно) плесна с ръце: "Жоро! Каквото си написал досега, написал, но това е най-доброто от теб! Ти знаеш Петьо колко се вълнува от тези работи! Ама ти направо ме изненадваш; това нещо на всяка цена трябва да види бял свят". Мигам насреща й като мишка в трици: "Ами, някой ден може и да види бял свят", а пък тя: "Не някой ден, сега трябва! Този наш задрямал народ сега има нужда от тези работи. Покрай приказките за Европа, за духовните й и не знам какви още хубости българинът себе си почна да забравя". От диванчето в ъгъла масивният Петров се надига, пери ръце над побелелите си буйни коси, хваща се за челото, плеска се по челото ту с едната, ту с другата длан: "Ле-ле-е, написал си го баш като мен! Все едно аз съм го писал. Това са велики работи, Жоро! Виждам, че и ти мислиш като мен. Знаеш ли колко си говорим с жената точно за тези работи, дето си ги написал. И аз доста съм писал, макар с по-обикновени думи. Имам нахвърляни бележки и късове по тази тема... Ще видиш, като ги напечатам в книгата, дето сега я готвя".

  Бил в неговата Копривщица и там продал двата екземпляра на сборника "Кардиф" – единия: на 24-годишната уредничка на тамошна някоя си къща-музей, втория – на 17-годишно гиздаво девойче, което пак там поработвало през лятната ваканция. Смяхме се с хитрия му начин да предлага "Кардиф". Омаял ги с приказки: и едната, и другата, че е писателят Еди кой си, ама когато дамите пожелавали да видят нещо написано от него, изваждал "Кардиф" с думите: "Случайно не нося моя книга, но ще предложа да си купите нещо, което е много хубаво написано. Това е свободен стих. Аз, всъщност, свободен стих не обичам да чета, но това тук е нещо забележително". И те купували "Кардиф", но пожелавали и автограф от автора. Рекъл им разтерзан: "Как да ви дам автограф, като не съм аз авторът на тази книга!" Поотделно, на две различни места милият провел стопроцентов флирт с двечки копривщенски госпожици, от които 24-годишната наскоро омъжена; на нея оставил и домашния си телефон. Пред жена си по килифарски усуква отначало: "Не мога да си спомня, Ленче, на кого я продадох втората книга", пък като се изповяда как омайвал момичето и как то му рекло "Най-чаровното у вас е говорният ви недостатък" (като е възбуден, леко заеква), та през смях и внезапно тих, като малък пакостник, бъркал с голяма лъжица в буркана със сладкото, смирен се обърна към леля Рени: "Ти сега да не вземеш да ревнуваш? Аз така, само на майтап бе, Ланко*****". И тя обръща очи към тавана: "Уф! Виж какви ги върши! До вчера го беше страх да излезе от къщи, на краката си едва се държеше". Когато за минутка тя се запиля нейде по другите стаи на маломерното им жилище и оставаме двамата насаме с него, одухотворен, с поруменяло от кеф лице, с дяволит унес взе да шепне: "Ей-й-й, ама това седемнайсетгодишното беше много красиво, да знаеш! Хем красиво, хем умно, интелигентно, бе, Жоро! Хем като картинка хубаво".

  От час вече въздухът вибрира от циганска музика, песни, в които на висок глас се страда за любов, певецът вие като вълк в гората с гърлени и присъщи на онази там циганска или турска реч обертонове. Слушал съм турски песни, където певецът не ми натрапва това диво премодулиране на естествения човешки глас, и тези песни са ми харесвали с нежността си. В българската поп-музика по подобен начин се престарава с кършенето глезеният Дони; чуйте само неговото изпълнение на "Я кажи ми, облаче ле бяло", която кой знае по какъв там каприз точно в негово изпълнение снобеещите вземат за връх на родолюбието. Но думата ми е за Турция (просперираща шейсет или седемдесетмилионна Турция, която според статистиките в началото на осемдесетте години на миналия век наброява 45 милиона население, и за обърнатите на югоизток антени – гора от сателитни чинии в съседното гето Столипиново, гора от електронни приемателни устройства на силно изнемогващия, живеещия със социални помощи от мижавите ни заплати етнос.

  За част от привързаните любовно към съседна Турция роми цивилизована Европа ни обвинява в расизъм и дявол знае още в какво, ала основните потърпевши сме ние и пак ние сме подложените на унижение. Нас ни пребъркват по джобовете и чантите в автобуса, нас ни притесняват с битовия си безпорядък, нашите деца са преследвани от тумби джебчии и банди със самочувствие на герои от холивудски екшън. Докато в самота и тишина българинът, цял живот работил (дето уж не знае достойнство що е!), си слага край на живота в глад и мизерия, адвокатите на това волно чергарско племе кански реват пред всичките европейски институции и разнасят по света представата за крадливите нагли българи. И понеже на Запад се представят за българи, както пък тук се представят за турци, чистичкият възпитан Хайнц или Ханс, например, съзре ли мургав огненоок хубавец, обърне се към своята мила: "Айне булгарише, майне либе! Айне булгарише ман" – па гнусливо я дръпне по-надалеч... Не е виновна Турция, че е притегателна за родените тук роми. Ама си мисля: Къде бърка Българската държава и цялото ни общество в отношението ни към тази креслива, артистична и палава маса от хрантутници?! Дали пък техните основания да се стремят към Турция, да се правят на турци не идва от неспособността ни да се отнасяме към тях с уважение – да, и със загриженост, но и с взискателността, която се съдържа във всяко уважение?

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 22 maj 2023

Илюстрации:
- Начало на Априлското въстание в Копривщица.
- Авторът на Кървавото писмо Тодор Каблешков.

___
* И когато всичко се променя за теб, природата е същата и същото слънце изгрява над теб – из поема на Алфонс дьо Ламартин (1790-1869), послужила за мото на сборника разкази и стихове в проза "Възкресена", издаден през 1995 г. с помощ от приятели и лични средства от оскъдната пенсия на автора Петър Петров (1924-2001), подписал се тук с артистичния псевдоним Василен Ведров. 

** По тогавашния курс на лева, която сума днес ще да е 0,30 лв. за екземпляр от книгата.  


*** Сърцераздирателният роман на Венцеслав Бъчваров (1932-2008) за епохата на Второто Българско царство, където авторът с пищния псевдоним Рийт Глориъс Купър представя действителни исторически персони, като българския цар Константин Асен (1256-1277), царица Мария (1269-1280), сина им Михаил, щерката на Константин Асен – Ирина, от брака му с внучката на Йоан Асен II, и пр., и пр., – изд. на "Веда Словена" от 1996 г., чийто собственик е самият Рийт Глориъс.
**** Петрович го наричам заради фасоните му, нещо характерно за сръбските кафененски юнаци, които все боя са яли от нашата войска, но това не им пречи да се държат нахакано, което е за уважение все пак. 
***** "Ланко", предполагам, е обръщение при копривщенци към любима жена. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1283.)

 ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1283.)


  Светът е сцена и всички ние сме актьори на нея – влизаме, излизаме и за своето време всеки от нас играе разни роли.  Шекспир (1564-1616)

  25 uli 1998 

ОТ ТРЪН, ТА НА ГЛОГ!

  Има една порода чешити, които псуват на всяка крачка. И ругаят. И все "аз-аз-аз" им в от устата. Този байганьовски синдром на малоценността, маскирана зад грубиянщини душевна бедност! Под пласта от ругатни и псувни това са пак българи, отворени за света, любопитни, срамежливи, в смисъл, че не ще рече: "Обичам я, харесва ми, защото е уредна хубава жена", а ахмашки ще изтърси: "Ой, какво парче! Само да ми падне, така ще я изчукам!" Тези мераклии са недорасли момчета, каквато и да им е възрастта. Геройството им се свежда до фукните с кого се сбили, къде показвали перки, как налагали важното си присъствие. Е, и как да им се помогне? Нима този човешки ресурс е изгубен за човечеството? Нима е човешки материал дефектен, безвъзвратно провален за отечеството ни? Бащите, дядовците, прадедите им вероятно са били същите нещастници. Изобщо, тази мода не е от днес, стил на цинизъм и низост в отношенията винаги е биел връх тук, на Балканите – в и без това оплескания с воня и кал наш образ пред света. Тези ли са дивите ни тъмни балкански субекти, дявол да ни вземе? Това ли сме ние, българите!

  Диваци си има всяка нация. При нас обаче, вместо в покрайнините на обществения пейзаж, диващината се разхожда в епицентъра на нацията. Чуйте само каква фукльовщина и какви буйни кресльовци се въздигат в многотиражните вестници, радиостанции, телевизионни рубрики, та и в парламента! Народът ни наистина си няма учители. Защо да обвиняваме невежия! Той друго нито знае, нито умее. Несъобразяването с каквито и да било правила за него е гордост, самочувствие. Не тук е обаче вината. Разправяха ми наскоро такъв случай: родна наша официална стопанска делегация в Щатите. Международен форум, обстановката там – луксозна: мрамор и никел, портрети на велики персони, дебели персийски килими, техническият им персонал – изряден. По време на преговорите нашенец си запалва цигара. Приближава служител и деликатно го предупреждава: "Господине, тук не се пуши". Реакцията на нашия човек: "Хайде бе, една цигара! Какво па толкова ще стане?!" – И спокойно си допушва цигарата. Наш Ганчо Балкански явно не може да вдене, че кажат ли му: забранено, това наистина значи ЗАБРАНЕНО! При едни преговори детайлите много значат, нали?

  Детайлът често е по-красноречив от пространни описания и лакърдии. Ролята на Русия в нашето минало недавно не е така еднозначна, както я представят на децата в училище, както са учили и нас, родени след края на Втората световна касапница. Историците ни комай добросъвестно са си свършили работата, но питам: Какво влязло в учебниците ни по Най-нова родна история? Ето пропуснат детайл! По време на Учредителното събрание във Велико Търново, свикано според Берлинския конгрес от императорския руски комисар княз Дондуков-Корсаков от началото на февруари 1879 г., депутатите били избраници от четири категории:
  – 1) по право; 
  – 2) по избор; 
  – 3) по назначение; 
  – 4) от някои корпорации и дружества! – По свидетелство на Димитър Маринов в биографичната му книга за Стефан Стамболов*. Та така сред назначените – онези, които Руският комисар наредил, влизат одиозната персона хаджи Иванчо хаджи Пенчович, доскорошен член на Османския Държавен съвет в Цариград, подписал присъдата над В. Левски, Никола Михайловски, бивш член на учебния комитет към Османското просветно министерство, същият, който подшушнал на Мидхат паша убийствената за българин (според Тончо Жечев) идея да се слеят Българските основни училища с турските... По каква логика висшият пратеник на Матушка Русь Освободителката между удостоените нарежда тези две (ама те не са само двама) мекерета на върлия враг на Русия? Необяснимо сякаш, нали!

  За какъв дявол са й на Русия хаджи Иванчо и усърдния Михайловски...! Продажникът си е продажник: довчера слугувал срещу своя народ, той и днес е удобен за всеки кукловод и Биг Брадър на тъкмо изграждащата се Българска политическа сцена. Именно "хубави хора" мътели съгласието на нашите необръгнали на ловката дипломация народни представители. Около 50-60 са тези "опитни" в нашето Първо Велико народно събрание, свидетелствува Димитър Маринов (цит.съч, с. 68). От общо 231 депутати това стълпотворение от мекерета и службаши на Османската власт хич не е за пренебрегване. Защо все пак те били необходими на Русия?

  Да изнесем въпроса до висшите сфери в дипломатическите отношения между велики две империи Царска Русия и Османската империя... Докато българите по села и паланки сричали вдъхновени и чели Иван-Вазовото "Здравствуйте, братушки!", имперските руски чиновници вече оплитали невидимата, но стоманена паяжина около ентусиазирания ни народ. Най-сетне разбираемо за всяко българско хлапе и възрастен българин нека кажем: Царска Русия никога не е планирала освобождение на когото и да било. Благите лакърдии за славянска солидарност се превръщат в прах и перушина пред историческия факт, че същите напети, красиви и горди витязи по същото това време са подлагали на кланета в отсрещния край на Европа най-славянския изобщо между т.нар. славяни народ – полския, а значима част от просветената Руска интелигенция и дворянство пряко от съдилищата на Освободителката поемат към сибирската каторга.

  От трън, та на глог! – гласи нашата поговорка; до днес националната ни признателност не отчита, че една империя ни е снемала оковите, за да й служим на стратегическите приоритети, раздробена бе Българската земя и с Руско съдействие на пет къса кървяща българска плът, за да й бъдем вечно признателни, задължени и поданици духом едва ли не на Русия. В светлината на тази тъжна истина логично е в големите градове улици и булеварди да носят имена на личности, които са работили за съсипване на националната българска мечта, пренесена през всичките кървави 482 години кървава окупация, бляна Целокупна свободна България, въпреки геноцида и униженията над българското население на Полуострова. Така и хаджи Иванчо Пенчович логично си идва на мястото!

  Изкушава ме да спомена и нещо от предисловието на Захарий Стоянов към неговите "Записки", нещо покъртително: "...Не жалих ни труд, нито неудобства – отбелязва той с дата 22 януари 1884 г., но едно само важно обстоятелство, което не зависеше от мене, ме побърка. Тук аз говоря за материалните средства, без които е невъзможно. Отнесох се на няколко пъти до Българското княжеско правителство, което категорически – без мотиви и обяснения, ми отказа. В същото време, кога на моето прошение се пише в Министерския съвет отрицателна резолюция, г-да министрите решавали с гордост на лице да бъдат отпуснати от народното съкровище следующите суми: на хаджи Мехмедали 3000 лева на годината пенсия; на един немски келнер, за да си направи къща – 17 000 лв. (наши пари 85 000 гроша); на руските офицери Лесовой, Логвенов, Ползиков и Молсолов – 42 000 лв. (наши пари 210 000 гроша). На хаджи Мехмед-али се отпуснаха парите, че във време на башибозлука стоял мирен, не клал и не бесил, а само подклаждал огъня отстрана; а на сеизина (слуга, коняр) Ернрота би позавидели и еничер-агаларъ: тяхна милост с камчиците в ръка показаха гореща вярност при изравянието на гроба, в който се погреби България за няколко години. Както виждаш, читателю, патриотизмът ни е бошлаф; съществувал само при турското владичество, а днес е невъзможно да се прави разлика между родолюбеца и шпионина; палмата на първенството се подава на тоя последния..."

  Два абзаца по-насетне: "Не се е минало много време от оная епоха, кога можеше да се познае разликата между родолюбеца и шпионствуващата шуга, но за жалост днес твърде мъчно е да се произнесе човек от един път. Мнозина има да се лутат из мъглата и да се питат: Кой е? "Който има белокаменна къща, говори с консулите и диша ароматическата миризма на техния чай" – отговарят днес мазниците вестникари. Всеки разбира, че да се разбият тия фалшиви понятия, трябва се топор с две острила, без риторика и отбрани фрази".

  Писано е в моя Пловдив от 33-годишен българин... Ех, струва ли си да събуждаме стари рани, с настоящето съпоставки да търсим? Само много ми се ще иронично да предложа – като ще е гарга, поне рошава да е – що, да речем, наред с наименования, като "Граф Игнатиев", " Ген. Дондуков", "Ген. Скобелев" не захванем да си кръщаваме по-личните кръстопътища (анджак кръстопътищата) да речем, площад "Хаджи Иванчо х. Пенчович", пък и на по-съвременни предатели и мекерета! Поне мегдан за избор дал Господ – шега ли е, шейсетина османлийски слуги сред наши българи са участниците в Учредителното събрание от 1879 г. Петте дузини мекерета на Османската империя се трудили най-усърдно за кого ли?! За Руските имперски интереси, кога се прави Търновската конституция. Процентно броят им съответства на партайците от състава на VII Велико народно събрание, чийто депутати отменят член I в Живковата конституция. Инак обществена тайна е, че от четиристотинте тристате си бяха настоящи или бивши членове на БКП. И тъй като БКП си беше поделение на съветската политическа централа, аналогиите между 1879-та и 1990-та трябва да ни подсказват, че и в двата случая имаме работа с постоянна, по научному: константна величина.

  Наивници ли сме? Дали и другаде нациите са толкова лъгани? Леко ме съмнява! Поне на запад от нас интелигенцията, т.е. онази тънка, нервна и внимателна обществена прослойка от мислещи, от личности, създава до такава степен взискателност към управляващия елит, че всеки вкопал се във властта хайдук или шмекер само за късо време може да се прави на агънце-багънце, света вода ненапита. Само у нас, при родния невехнещ оптимизъм една маймунка може пет партийни байрака да смени, и пак да й вярваме, пак да я понесем с овации на ръце към Народното събрание и властта, независимо от лъщящата й посредственост и греховете й, които плачат за Следствие и Съд. Ето я последицата от липса на традиция, ето го резултата от онази славна редичка национални герои, които рушаха с припряност респекта в България към Десетте божи заповеди, отправили бленуващи зъркели ту на Изток – ту на Запад, в неврастенично очакване влиятелните, могъщи покровители, готови да прегръщат всякаквите там идиотски новоизлюпени теории, та вече забравихме кои сме, какви сме: държим се като аргати в своето отечество, в собствения си имот.

  И пак детайл! Едър, напет мустаклия поръчал да му построят домашен параклис, където еднолично да си контактува с Господ. За черквицата на Ванга в местността Рупите няколко мафиотски боса вложиха милиони. И възстановяването на старите черковни храмове, и изграждането на нови, например, в Родопите, се води и подкрепя от дружинки със съмнителна дейност. Най-едрите златни кръстове тук се клатушкат върху гърдите на мутрата с наглите очи, бухалката и дебелия й врат. Тази показност, тези средства защо се употребяват? Заради вярата в Христос може би? Може би тези са между нас най-ревностните, най-смирените християни? Седим си миналото лято на занемарен, потънал в боклуци плаж отвъд Созопол. И попитах компанията: Ако сега се появи Иисус на черноморския ни бряг, как си представяте, ще ни се покаже? И понеже приятелите ме загледаха като извънземен, продължих да питам, посочих им лъскавите муцуни на супер-скъпите супер-лимузини от съседния паркинг: Може би ще дойде с кървавоален мерцедес, порше или ферари, а? Една от дамите – учителка по биология и с гени от семето Авраамово, почти настръхнала рече: "Ха! Мерцедес, Ламборджини. Глупости! Чуеш ли се какви ги плещиш! Пеш ще дойде, разбира се. Хем с торбичката на рамо. Най-много – покачен върху магаренце". Е, как! – реших да се правя на изненадан, Богочовекът върху магаре, при днешния прогрес и прочие! "Ами защото е Бог – усмихва се. – Що му е мерцедес на Иисус! За да се изфука ли?! Айде, бегай оттук!"

  Та същинската вяра е нещо простичко. Ама в това "простичко нещо" е сложността на побърканото ни национално съзнание. Иначе, ако пак се повлечем подир черковните отци... Та те тъй са се вчепкали, че взаимно ще се изядат с парцалите... Превземат храма, бранят го със зъби и нокти. Ама това, дето ние си го мислим за храм, не е то храм, нито е свято място за изповед и просветление. Вярно, има ги там вътре варакосаните икони, хубави икони. И лоени свещи красиво горят. И попът мелодично молитви ниже. И миряните влизат, кръстят се прилежно, излизат, и пак се кръстят прилежно. Само че Онзи, дето ходи пеш по земята или най-многото качен върху магаренце, Онзи с трънения венец, какво общо има с копринените им одежди, с фасоните им и с кандилата?

  В дома на 75-годишния Петър Петров – новооглашен раб Божий и вече официално станал верующ отпреди година, заварвам известен автор на поучителни черковни книжлета – отец Тадей Храбър. Не, не е митичният автор на "О писменехъ" (За буквите) от времето на цар Симеон Велики, а отец Храбър – 85-годишен косовски албанец по майка, българин по баща, известен някога си като преподавател в пловдивския ни Френски колеж с библейското лично име Тадей. Добавеното име Храбър, предполагам, ще да е монашеското му име. Арнаутин по произхождение, нашенец по нрав, униат** по религиозна вяра и жител на моя роден град Пловдив, автор на трийсетина поучителни свитъка с благи размишления и препоръки върху българския ни език, националното ни самосъзнание и историческа участ.
Отец Тадей Храбър е дребничък, слабичък, доста крехък физически, но с умни очи и много строго премерени думи и жестове. Говори бавно, тихо, фразите сякаш ги вади от дълбок кладенец: говори като духовен пастир, твърде близък до Бога. Личи, че е наставник на множество покръстени в религиозния канон наши българи-униати, сред тях и домакинът, бившият счетоводител Петров с неговото постно именце, като извадено от щанда със соц.конфекция, цял живот отдалече заобикалял черквата с ужасното подозрение, че "религията е опиум за народа", отпреди година кандисал, престрашил се и се наредил сред останалите богомолци със свещичка за десет стотинки в треперещите от Синдрома на Паркинсон пръсти, терзан от страстите български и копривщенския си опак характер, и той – Петър Петров, автор на книжки, издавани със спестявани от пенсийката парици, нравоучителна сатирична, заядлива, леко наивна, но най-важното според мен, много човешка проза.

  Петър Петров (1924) ни представя един на друг.
  – Ах, учи-и-ител! Учител по какво? – възкликва бодро отецът. 
  Казвам по какво съм учител и поемам подадената ми суха ръчичка със сини жилчици, восъчна и прозрачна. Ама човекът си обръща ръчичката с дланта надолу. Разбирам жеста му, но се правя на три и половина – поех ръчичката и крепко се здрависваме. Съобщавам си фамилията, а отецът пак пита: 

  – Та откъде сте родом, млади човече?
  – От Пловдив съм, отче. 

  – Аз съм духовен служител на Църквата, би трябвало да... Може би още не ви е известно... – захваща тактично. И разправя как преди години, още когато бил като мен, млад кандидат-духовник, как и той по същия начин отклонил подадената за смирена целувка ръка на владиката. В Шумен – доколкото си спомням, каза, станало туй чудо. И Дядо владика го укорил, смъмрил го бащински. Тъй че...

  – Здрависваме се с вас не като частни лица, а аз, като Божи служител, и вие, като мирянин! – завърши поучителната беседа. – Да, някога и аз бях наивен, несведущ като вас, млади човече. Понеже сте учител, длъжен сте да знаете, че целуването на ръка в случая е знак на уважение не към мен, а към Бога и Църквата. За вас в този случай аз не се явявам частно лице, нали?

  – Да, отче! 

  – Това е традиция – продължи да настъпва той, – народът я знае, а ето вие, учител уж, а пък... Децата от вас се учат. Какъв пример сте за тях?!

  – От мен се учат, така е – казвам смирено, доколкото мога, – от мен, от родителите си, от куп неща: видео, електронни игри, списания, естрада, телевизия, вестници, улицата, мутрите, народните ни представители, г-н Главния ни прокурор Татарчев***, банкера Валентин Моллов****, гребеца Иво Карамански*****, от хубави хора, като Маргините, Златистия, Чомбе, Боян Петракиев-Барона, както и от президента на Щатите Бил Клинтън (1946) и неговата любима Моника Люински (1973)******.

  – Ако вие, учителят, проявявате неуважение към традицията, какво да очакваме от учениците! – задълба отецът, като деликатно ме прекъсна.

  Вече разбирам: казаното се отнася не само и не толкова до мен, а би трябвало да представи нагледен урок за новопокръстения 75-годишен униатец, който криво-ляво е проживял 74-те си лазарника до днес без Черквата и нейните така важни за всички нас тържествени и ритуални свещенодействия и жестове.
  – Демонстрирате пренебрежение към традицията, което не е похвално за един учител – шепнешком, но строго обобщава отец Храбър. 
  – Уважавам традицията, отче, ала днес нещата вече не стоят, както е било досега. 

  – Защо? – учуди се, все така строг, самото Назидание в крехка восъчна фигурка. 
  – Отче, за моето поколение и за следващите поколения целуването на ръка няма вече онзи смисъл. 
  – Тъй ли! – сякаш е изненадан. 

  – Да – казвам. – Моят сват, който е комунист до мозъка на костите, учи внучката ни да му целува ръка. Сигурно знаете, отче, че комунистите са безбожници, жестоко скарани с Бога. 
  – Да се целува ръка е знак на уважение... – настоява човекът. 

 Допълвам: 
  – ...И знак на покорство, унижение пред по-силния и по-заможния. А ние с вас, отче, сме на един хал. Понеже и двамата сме духовни служители и цялото ни богатство и сила са си вътре у нас... Знаете, предполагам, как Иисус приемал учениците и всеки простосмъртен, застанал пред Него... 
  – Как?! – със святкащи оченца ме прониза отецът. 

  И в този миг отекна у мен катедралният празничен грохот на огромни камбани, които чувам от най-ранно детство в някакво си обвито с мъгла кътче на подсъзнанието – вероятно генетичен спомен от предците на Борис Дявола, тъмни монаси, двамина братя, долетели от Търново по време на щастливото за всички българи османско присъствие, понеже бастисали мюсюлманин, който ги унижавал, та долетели чак в Средна гора, в горното течение на река Тополница, и като предци на майчиния ми неслучаен род, с други три рода основали селището Калугерово.

  – Ами ето как! – рекох и положих ръце с длани надолу върху крехките му старешките раменца... – Като Божи служител, трябва да знаете какво означава този жест Иисусов, нали?
  – Какво означава? – със святкащи очи рече, загледа ме отдолу-нагоре като пакостник, тайно бъркал в кутията с шоколадовите бонбони. Засили се към антренцето у Петрови, внезапно се разбърза.

  – Не знак на раболепие и покорство, а знак, че Богът на човеколюбието ви приема като равен. Това означава този жест с длани върху раменете. Ако Иисус е Богочовек, защо Му е да Му коленичите! Ами че Иисус ще ви привлече към Себе Си. 

  Положих длани върху раменцата на разбързалия се отец, добавих и че го харесвам, ала ми дожаля... Наистина чувствах в онзи момент огромна, печална обич към него. Пък той поклати главица с изтънели дълги сиво-бели кичури, разбърза се да си ходи. Обади се от антренцето заинатен:

  – И все пак. И все пак! Такава е традицията. Традицията е такава! Тези работи вие не ги разбирате

  Ала тъй като внимателно, прилежно в течение на последните десетина години и през всичките онези последни месеци бях размишлявал върху евангелието с неговите простички уж човеколюбиви притчи от Библията, хич не се и засегнах от естествената, от разбираема упоритост на добър човек, живял 85 години с крепка вяра в каноните на черквата. Но защо ли точно сега, докато записвам това на мънзърко колкото космическа сонда балконче с лудо разцъфнали мушката, минава ми през ум: Ле-ле-е, колко противно си постъпил, драги ми внук на пазарджиклията Борис Дявола! Какво ти струваше да му цунеш ръка, да му направиш кефа?? Щяха да ти изпопадат керемидите от покрива или Небето щеше да се сгромоляса!

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 21 maj 2023

Илюстрации:
1879. Учредителното Народно събрание.
- Националният храм "Александър Невски".

–––

* Пасажи от книгата на Д. Маринов "Стефан Стамболов и новейшата ни история".
  Кой е Димитър Маринов (1846-1940)? Активно участва при изработването на Търновската конституция. През 1893 г. е директор на Девическата гимназия в София, а на следващата година вече е директор на Народната библиотека. След свалянето на Стефан Стамболов от власт е назначен през 1900 г. за директор на Софийската мъжка гимназия. През 1904 г. се заема с управление на създадения от него Етнографски музей на България. От села и градове събира експонати за музея.  След като се пенсионира през 1908 г., занимава се с  различни дейности, вкл. журналистика. Назначен е през 1921 г. за уредник на Кремиковския манастир. След смъртта на съпругата му (през 1929) се оттегля в Рилския манастир, където живее до смъртта си. Издъхва на 10 януари 1840 г.

** Православен християнин, който признава главенството на папата, привърженик на уния (вж. Речник на чуждите думи, изд. 1978, с.764).
Иван Татарчев (1930-2008)
*** Главен прокурор на Републиката ни по онова време, който имаше топли връзки с родни "бизнесмени", като да речем, цар Киро от село Катуница, Пловдивско, където по сведения от първа ръка се застоявал по седмица, та Киро с погнуса нареждал на кабзамалите си с един от скъпите автомобили да откарат госта в София.
**** Синоним на преуспял бивш (!) служител на Държавна сигурност в банковия бизнес след славния за всяко парвеню Десети ноември, или "честен частник", по израз на фамозния г-н Петьо Блъсков (1950).
**** Този и следващите в редицата палави момци от т.нар. подземен свят в България след Промяната.
***** Сексуална палавница, лична секретарка на тогавашния президент на Щатите, може би най-успешния шеф на световната Суперсила след актьора Роналд Рейгън. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...