сряда, 16 декември 2020 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (390.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (390.)  

   "Човекът е струна, опъната между животинското и свръхчовека над пропастта" – Фридрих Ницше (1844-1900)

   29.07.2004. ВСЕКИ САМ ТВОРИ СВОЯ АД

  Да, всяко пренебрежение към естествения ход, всяка припряност скъпо се заплаща. Количествените натрупвания в сферата на духа не водят до скокообразни качествени преобразования, а до еволюция, която е постепенен процес. Не виждам как легналият вечерта роб на сутринта ще се пробуди кавалер на честта и закрилник на унижените и оскърбените.А светът на общественото съзнание се гради не само върху материална изгода или личния интерес, тъй като всеки от нас е зависим и повлиян и от феномени с интензивна духовна същност, каквито са Съвестта, Вярата, Любовта и Надеждата, с други думи: стремежът към вътрешна хармония, трепетът пред инстинктите за живот, продължение на рода, щастие, вродени – преоформени и опредметени/олицетворени представи за Добро и Зло.

  Човешкият разсъдък далече по-сложно, отколкото го представят стройните теории, отразява света. Героизма, подвига, например, ни ги представят като образец, еталон за личността и достойнството, а и героизмът, и подвигът всъщност са изключения от нормалното. Мирозданието се крепи върху твърде яки основи, заложени в човешката склонност да се възторгваме от самите себе си, да се виждаме непременно център на Вселената; нашите представи неуморно изкривяват истината, моделират я като парче мокра глина, образно казано.

  
Политиката е сред яките доказателства за склонността ни да се самозаблуждаваме, изкушени от разкрасени лъжи. Понятието демокрация* е такава категорична неистина, тъй като всичко в човешката душа се подрежда в особен вид йерархия на ценностите. Понятия, като свобода, равенство, братство, само фиксират горещи желания и мечти, но обективно те не съществуват в живота.

  
Идеализира се т.нар. борба. Представят борбата като сражение на реда с хаоса, а тя е всъщност носител на самия хаос. Народите нямат склонност да воюват помежду си, за да се докажат; отвращението помежду им го внасят именно обзети от грандомания ловки манипулатори, теоретици на идеализма, обаятелни оратори от името на висши инстанции, каквито са световните религии, политическите партии и движения.

  Де факто строго погледнато, християнската философия се състои в хармонизиране на човека със света, с общността на другите, независимо от вродения у нас егоизъм.
Идеите имат основно свойство да се самоопровергават, да се сриват с гръм и трясък.

  Вали тази сутрин и е много приятно за писане.

  30.07.2004. 

  Реплика на добруджанката Ася, с която бяхме женени до декември 1988 г., в момент на гняв към мен: "Ти си самият ад. Как живееш с този ад у себе си!" Оттам ми хрумна, че всеки сам твори своя ад.

  Проблем на нашата цивилизация в годините, месеците и дните след 11 септ. 2001 г. е как да бъдат елиминирани злост и ненавист в първоосновата на исляма, без да се почувстват уязвени над милиард и половина вярващи мюсюлмани. Да се правим, че не виждаме дела, произтичащи от тенденциозния преразказ и превратни тълкувания върху Стария завет от християнската Библия във версията на Мохамед – пророка на Върховния благ бог, става все по-тягостно. В зората на глобализиращия се свят тази нароила се метастаза заплашва да взриви човечеството в самата основа на живота, като всъщност отрича от най-висока уж в нравствеността трибуна човеколюбието.

  Отрязаните глави, избитите невинни жертви на противостоянието (конфронтация) между унижените бедни и добре устроените заможни общества поставят неотложния въпрос пред днешната философска мисъл: кой има полза от това крайно озлобление и как хищникът да бъде изваден на светло, т.е. нравствено изяснен докрай и порицан.
Никакви стени, никакви огради не ще ни запазят от Злото, докато не бъде разкодиран и обяснен механизмът, по който това Зло все по-бясно се възпроизвежда. Светът е в състояние на война – война, непозната до днес според мащабите си, понеже нейните "свещени бойци" или "войните на джихад", както сами се назовават, отричат априори собствения свой живот. И не мога да обясня защо точно в този момент и точно тук ми минава през ум, че нещо ми напомня по гротесктен начин за изсмуканите из пръстите на живееща от социални помощи английска домакиня бръщолевеници за Хари Потър.

  Вниманието ни е заето с "подвизите" на дрогирани самоубийци над невинни жертви на недостижим за нормалното съзнание у нормалния човек жест в името на върховен бог, обявен за най-благ, но всъщност, обявилите се за негови свещени бойци са краен продукт на сила, която съвсем повърхностно познаваме извън теолозите на исляма.

  Събитията при тези първи години на третото хилядолетие от появата на Иисус само утвърждават великолепието на християнската философия на любовта и смирението, като основа за живота върху планетата.

  Върховният бог – представян като версия на Бог-отец от Стария завет, е типичният грандоман, настояващ да бъде хвален, въздиган над реки от кръв, над поля, осеяни с човешки трупове. Поне вече хищното лице на такъв род тълкувания – като фанатична ерупция (изригване), все по-трудно оттук нататък може да бъде представяно за образ на Съвършеното добро. Верският фанатизъм опровергава основата на исляма и това е началото на дълъг път за елиминиране не на тази религия, а на една монотеистична философия на фанатизма и озлоблението към всички несъгласни с тази надменност.

  Къде бъркат обществата, градени върху християнските постулати? Може би самите мюсюлмани, искрено вярващи в Аллах, възприемащи го именно като Свещения образ на Добрата световна сила, ще подскажат отговора – защото те са най-силно уязвени в честта и човешкото си достойнство. За огромни множества мюсюлмани по света сега вече Съединените щати са враг № 1, но на мястото на Съединените американски щати би могла да бъде всяка силно развита държава, която охранява интересите и живота на своите граждани. Кой разпалва омраза в ислямския свят и това случайно ли е?

  Струва ми се, онази малобройна група свръх-богати, практически необезпокоявани властници в Близкия Изток и навред по света е изворът на нещастията, а янките със своята хаотична и безобразна политика от позиция на силата се държат като слон в стъкларски магазин. 

  Такъв конфликт не се нуждае от оръжия, а от разум. Съдбата на бедния, унижаван арабски мюсюлманин става тема, която тепърва предстои да бъде обсъждана. Какво добро да очакват от този човек, като са му отнели възможността да живее човешки?! Трохите, подаянията не са достатъчни за него, това е очевидно. Какво добро е видял този човек от страна на лицемерния Запад? Всеки човек се ражда добър и изпълнен с копнежи и планове. А когато към него се отнасят като към терорист, той наистина ще отиде да се взриви на някой многолюден пазар като фанатик убиец. Бог ли се грижи за него? Но той се кълне в представата си за Благия свой бог, защото не открива друг изход и самоубивайки се в името на вярата, смята, че пази честта и достойнството си. Лесно е да го съдим, трудно е да го разберем! Част от причината за това положение не е у него, а в нашето нехайство към неговата участ. Умният търси причината първо у себе си.

  Войниците на САЩ са жива мишена в Ирак. Но какво правят там освен да разпалват ненавист, да онагледяват лицемерието на висшата държавна администрация на най-развитата материално формация в модерния цивилизован свят! Един ден ще янките ще напуснат Близкия Изток, както преди години безславно половин милион отлично въоръжени с най-модерни оръжия рейнджъри си тръгнаха от Виетнам, сякаш за да се потвърди старата максима, че участта на една нация е дело преди всичко на самата нация. Лошото сега е, че участта на арабина мюсюлманин вече влияе и върху нашата участ, независимо какво знаем за този човек.

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Рlovdiv, edited by 17 dec. 2020

___
* От гр. demos "народ" и kratos "сила", оттам demokratia през лат. "държава, устроена върху ред правни норми, сред които основни са равноправието, гражданските свободи и най-важната сред тези норми - императивът, че Народът е суверен и с вота си определя кой да управлява общите дела и да защитава интереса на нацията". Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (389.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (389.)  

   "Човекът е струна, опъната между животинското и свръхчовека над пропастта" – Фридрих Ницше (1844-1900)

   24.11.2012. 

ИЗЖИВЕЙ МИГА


 Изживей мига докрай.

Докрай в победата! И в гибелта докрай!

Докрай ти проникни в това, което става.

Бъди си сам водач в скалистите земи

на случая. Разкъсвай

пелената избеляла пред очите любопитни

и чуй каква чудесна тръпка е да чувстваш

издъно всяко нещо.

Поспри се ти, току-що отминаващ,

чуй ударите на съдбата – този Бронзов конник,
послушай как сред грохота сърдечен
бие тъничко Кълвачът на надеждата,
че още жив си,
че нещичко все пак ти предстои.

Изживей мига докрай. Докрай бъди!
Докрай в падението! В гордостта докрай!
Полето е полирано от росата на скръбта
и тогава, щом птица като сянка ти се мерне,
но вечерта в омара слънчева се къпе,
спомни си, че това е някой миг пропуснат.
Ти мостчето мини с походка строга,
влез в тъмното, не спирай по средата
и все напред... отвъд смъртта на
миговете отлетели!

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Рlovdiv, edited by 16 dec. 2020

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (388.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (388.)  

   "Човекът е струна, опъната между животинското и свръхчовека над пропастта" – Фридрих Ницше (1844-1900)

   22.07.2004. НАУКАТА СИСТЕМАТИЗИРА, ЗА ДА РАЗБЕРЕ

  След кратко боледуване, 81-годишен се споминал Радой Ралин, слушам тази сутрин по радиото. Голям български поет, сатирик, публицист – може ни едно тези упокойни, подходящи определения и да не е вярно, но той не беше случайна личност, типичният разсъждаващ с ума си в подредената бъркотия на соца, невротизираният скептичен и слънчев интелигент, струна от китара не в испански, а в руски строй, един от черните клавиши на пианото. Правил агитация на болшевизма в първите години след Девети септември 1944 г., превърнат по-сетне в един от клапаните за изпускане на набралото се социално напрежение в момент на изпитание за властващите. Стремящ се да бъде честен, и въпреки това човек на компромиса дори със съвестта; бих казал – истински Човек на своето време, неизмислен, не лабораторен поет и мислител. Автор на нежни любовни стихове, но и на пиперливи простонародни задевки в сатирата – версия или последовател на търновчанина шаячния бай Петко Р. Славейков (1827-1895), па може би и на родения в град Елена жлъчен Стоян Михайловски (1856-1927) в съвременните условия – само дето Стоян Михайловски с дебелия бамбуков бастун няма как да си го представя дотолкова любезен и симпатичен, не тъй отнесен от лирически мъгли. 

  Върхът на живота и творчеството му, според мен, е книжле, появило се през есента на 1968 г. след инвазията на войски от т.нар. "братски соц. страни" в Чехословакия по силата на Варшавския договор*. Книжлето му в джобен формат с римувани иронични афоризми "Люти чушки" е на интелектуално ниво като за Тодор Живков и компанията ренегати у нас, които раболепно въртяха задник и кадяха тамян покрай иконостаса на Великия Октомври от 1917 г. след погрома над руската интелигенция и нация. Есента на 1968 г. в кафенето при печатницата на Софийския университет, едва преди година излязъл като редовен войник от казармата, присъствал съм на сбирки, когато бивши войничета разказваха какво действително преживели в Чехословакия с контингента на нашите, участвали при нахлуването на т.нар. братски соц. армии. По онова време, докато "Люти чушки" ние си я предавахме от човек на човек, София вреше и кипеше около събитията в и около Чехословакия. Това книжле само дни след появата е било иззето от книжарниците и отправено към пещите на столичната топлоцентрала. Тъй че разговорите ни вместо за събитията в и около Чехословакия се въртяха все около "Люти чушки". Помня, че Радой Ралин и карикатуриста Борис Димовски (1925-2007)** ги изключиха от Партията, и дотам. При друг случай едва ли биха се разминали само с това. Наскоро излязъл от казармата редови войник, мина ми тогава още през ум, че нищо не се случва ей тъй, от само себе си. Нищо случайно не става, и не само у нас.

  Николай Хайтов (1919-2002) и Радой Ралин (1923-2004) водеха своя си препирня на стари години: Хайтов – нападателен, а сливналията Радой – мек и дори някак кротко, свенливо притихнал под жежките обвинения на човека от село Яврово, Станимъшко. Роденият сред помаците от Родопите Хайтов с острото зрение на планински сокол бе съзрял прикритото предателство у Радой Ралин спрямо българщината – нещо, което не пожела да съзре трагично загиналият Георги Марков – Джери. От студентските ми години, още от далечната 1968 г. не съм възприемал Радой Ралин за чиста монета; и хич не се гордея с това; чоглаво ми е, понеже притежаваше качества на древногръцки хлевоуст трибун от простолюдието, а такива хора трябва да обгражда с любов всяка уважаваща себе си нация. Радой Ралин катализираше с личността си интелектуалната енергия на спотаеното масово недоволство срещу властта и я превръщаше в удобна за партийците шеговита насмешка. Моето поколение до голяма степен го боготвореше и възприемаше за изразител на народното негодувание за това-онова от простотиите и хитруванията на мекеретата около Тато, но той все пак си остана докрай комунист – човек, който критикува синовно комунизма отвътре, именно като дисидент, според същинското значение на понятието дисидент***, за разлика от пръкналите се пъргаво след Десети ноември легиони от лъже-мъченици и отявлени свежи борци със задна дата срещу Т. Живков. Мечтата у част от моите набори от следвоенното ни поколение сънародници, както вероятно е била у него, бе илюзорна: комунизъм с човешко лице.

  Терористична група, числяща се към Ал Кайда – което ще рече "мрежа" по арабски, в сайт на Интернет заплашила вчера България и Полша – ще бъдем потопени в кръв, ако нашият и полският военен контингент моментално не напуснат Ирак. Продължава да се вихри вакханалията от убийства, които се явяват един вид ритуална касапница за прослава на Великия бог. До всяка отрязана човешка глава онези "свещени бойци на джихада" прикачват текстове от Свещения Коран, както са си в арабския оригинал с арабската азбука. Може би идеята е да почнем да обичаме унижаваните бедстващи в Близкия Изток и Северна Африка, най-малко – да се изпълним със съчувствие към тяхната патриотична кауза! 

  Бих желал да намеря оправдание за преданите на исляма изверги.

  След 11 септември 2002 г., втора година продължава необявената, но уникална сред кръвопролитията от последно време Световна война. Някой има желание все повече да се оформи сблъсък между християнската цивилизация, преживявяща материален възход, и мюсюлманството, обединяващо разрушителните стихии в съвременността; този род защитници на своя бог някой много силно желае именно тъй да ги виждаме: отиващи към собствената си смърт като на сватба и обладани от екстаз. Явно част от арабската силно религиозна интелигенция се гордее с любовта към самоубийството. Странни хора – странни идеали! Не ги разбирам. Но ислямът, когато излиза на светло из дълбините на Средновековието, става все по-ясно очертан като религия. И това е положителен факт, добро начало за човечеството.

  26.07.2004.

  Науката схематизира – за да разбере; изкуството е основано на самото усещане за живота. Ученият обяснява; творецът изобразява. Науката крета с бастунче и свещ по каменистата пътека на логиката, и винаги подир изкуството, което следва извивките и подскоците на случващото се, като го и предвижда. Научна хипотеза и художествена измислица са два подхода към реалността: първият слугува, вторият сам ръководи. 

  Захванах се да препрочитам "Смешното" – научно изследване върху природата на комичното от Исак Паси (1928-2010), опит да си обясня какво съм сътворил в книгата си, без да се съобразявам с теорията. Колебая се дали да не изпратя "Историйките на ученика Ламски" до личностите, които смятам за стойностни в съвременна България. Имената на двайсет и един отбелязах в един вид Индекс (списък) на уважаваните от мен българи. Вероятно те са много повече, но – като обикновен прост пловдивчанин, само толкова знам, пък и не ми е работа да смятам колко са, след като не ги знам. 

   27.07.2004.

  Да сключа евентуално договор за реклама на книгата с фирми, които са успешни на българския пазар – производители и разпространители на стоки за масова употреба. Стикери в размер А-3 на илюстрацията "Иван Ламски със знамето", предназначени за разлепване – идея, наред с други знаци, които да служат за разгласяване, за да стигне книгата до колкото може повече читатели, до повече обикновени, унижавани българи.

  От начало до край книгата се прави единствено с мои средства и с отвращение към пишещи братя и сестри, които през парадния вход бяха въвеждани в литературата и публицистиката не само у нас. Никой не ме е държал за ръчичка. Писал съм, въпреки конюнктурата в България, напук на вътрешни съображения и реверанси от всякакъв род към властта. Ако е имало нещо, с което съм се съобразявал, то е средата, в която съм се родил и смятам още дълго да живея, простолюдието на истинската моя бедна, бедстваща България, което е много по-близко до Иисус, според мен, от всякакви явно или тайно назначени на длъжност Оратор на Истини от последна инстанция или може би Жрец на простия народец от градове, села и паланки, барабар с гъските и овцете. 

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Рlovdiv, edited by 16 dec. 2020

Илюстрации:
- 1977. Моите две дъщерички с шевна машина.
- Ярки дисиденти с принос към демокрацията.

––
Варшавски договор (1955-1991), вж. http://agroplovdiv.bg/24271/14-%D0%BC%D0%B0%D0%B9-%D0%B2%D0%B0%D1%80%D1%88%D0%B0%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F-%D0%B4%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%80/
** Дисидент; отклонил се от правата вяра. Историческо и съвременно значение на думата: 1) рел. Отстъпник от вярата, разколник; 2) Който открито изразява несъгласие с господстваща политика и пр., или мислещ, който не е съгласен с идеологията на властта. През Средните векове дисидент наричат еретика, след Реформацията е вид противопоставяне на господстващата вяра. Смисълът на "дисидент" се променя – отначало дисидентът е отклонил се от правата вяра, и в годините на социализма той е съмняващият се член на БКП; по-късна версия представя борбата за равностойност на разни религии срещу насилственото налагане на една единствена вяра. В случая у нас дисидентите не са срещу социализма, а само срещу неговото всевластие. "Михаил Неделчев (1942) брои дисидентите..."https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/1998/08/15/246059_mihail_nedelchev_broi_disidentite_jelev_-_ricarite_na/ Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...