КУЛТУРЕН ДИСПУТ
– Приятелю, тази статия е абсолютен
бълвоч и няма абсолютно никаква връзка с истината! Ще цитирам мнение, което ме
изкефи и в твоя случай важи с пълна сила: "Характерна черта за всеки
конспиралник е, че му липсва подходящо образование да обсъжда която и да е от
тези теми".
– Някои
пишещи (философи, психоаналитици и психолози, лумкащи се в гърди
навсякъде, където хората им обърнат внимание – бел.м., tisss), ми
напомнят онези берлински дамички, които нощем закачат минувачите, мъркайки като котка: Аз съм тъй хищна! Сентенцията е на Станислав Йежи
Лец (1909-1966) от "Невчесани мисли" и се
отнася за инат и железобетонна убеденост в собствената
непогрешимост...
Елински художник – някой си Апелес, нарисувал портрет и го изложил пред ателието си, па за да чуе как оценяват творението му хората, седнал зад вратата. Едни харесвали рисунката, други не съвсем; по някое време се появява съседът обущар; вгледал се в портрета и отбелязал, че обувките са някак... неправилно нарисувани.
Апелес се убедил, че обущарят в случая е прав, и поправил обувките върху нозете на образа от портрета. Следния ден естествено обущарят пак минава, уверил се, че забележката му е взета под внимание, и изпълнен с възхищение към себе си, с кавгаджийски тон и самочувствие на признат истински ценител на изкуството на висок глас се разплямпал пред тълпата кибици и сеирджии какви непростими слабости допуснал бил художникът при избора на колорит, при перспективата, при съчетанието на цветните петна, структурата, задния план, фокусирането и прочие детайли от картината.
Апелес, който до някое си време внимателно слушал какви ги ръси прясно изпеченият естет, не се стърпял, подал глава иззад вратата на ателието и със сдържан, хем много сдържан и добронамерен тон изрекъл фраза, прелитнала до нас през хилядолетията: "Обущарю, не по-горе от обущата, много моля!" Имаме си и ние, българите, поговорка за случая: "Ти му подхвърлиш хлебец да не пукне от глад, то вземе, че ти заръфа ръката".
Елински художник – някой си Апелес, нарисувал портрет и го изложил пред ателието си, па за да чуе как оценяват творението му хората, седнал зад вратата. Едни харесвали рисунката, други не съвсем; по някое време се появява съседът обущар; вгледал се в портрета и отбелязал, че обувките са някак... неправилно нарисувани.
Апелес се убедил, че обущарят в случая е прав, и поправил обувките върху нозете на образа от портрета. Следния ден естествено обущарят пак минава, уверил се, че забележката му е взета под внимание, и изпълнен с възхищение към себе си, с кавгаджийски тон и самочувствие на признат истински ценител на изкуството на висок глас се разплямпал пред тълпата кибици и сеирджии какви непростими слабости допуснал бил художникът при избора на колорит, при перспективата, при съчетанието на цветните петна, структурата, задния план, фокусирането и прочие детайли от картината.
Апелес, който до някое си време внимателно слушал какви ги ръси прясно изпеченият естет, не се стърпял, подал глава иззад вратата на ателието и със сдържан, хем много сдържан и добронамерен тон изрекъл фраза, прелитнала до нас през хилядолетията: "Обущарю, не по-горе от обущата, много моля!" Имаме си и ние, българите, поговорка за случая: "Ти му подхвърлиш хлебец да не пукне от глад, то вземе, че ти заръфа ръката".
Пловдив – европейска
културна столица 2019
Plovdiv,
8 noe.
2012 – edited
12 sep. 2017