неделя, 8 ноември 2020 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (323.)

 ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (323.)

    Царете също тръпнат пред смъртта –
   от нас те нямат участ по-щастлива, 
   макар че образът им се отлива
   като печат на пръстен сред пръстта...

   Райнер Мария Рилке (1875-1926), из "Плач по Йонатан"

    27.02.2007. ДВЕ ПОЯСНЕНИЯ POST FACTUM*

  Светозар:

  – Според мен, погледнем ли по-мащабно, и католицизмът, и протестантството, и православието са секти в рамките на юдео-християнството, каквито са на по-ниско ниво баптизмът, методистката църква, презвитерианството. Същото се отнася и до сунити и шиити при исляма. Да се спори кой от тях е по-по-най е безсмислено дори само заради факта че всяка от тези секти претендира за монопол над истината. Както го правят всички вероизповедания. Тези претенции са вече знак за съмнителност.

  tisss:

  – 1. Придържам се към фактите, Светозаре. И нищо повече. Не ми е цел да отварям спор кой е по-по-най. Надявам се, с Вас разбираме, че нямам претенции да обсъждам чисто клирическия спор за икуменизма**, например, и пр. Желая здраве! С репликата си ми давате глътка въздух, за което благодаря!

  Светозар:

  – Разбира се, tisss, тук излагате само факти, но останах с впечатление, че желаете да изтъкнете хронологичното първенство, колкото и нравственото превъзходство на източното православие над другите две разклонения на християнството. Като помня заявените от Вас православни предразсъдъци (или пристрастия бяха) във връзка с Умберто Еко... Впрочем, и аз не го харесвам като писател. Също Ви желая здраве!

  tisss:

  – 2. Религията ме вълнува доколкото служи да разбера някакъв пласт от човешката ни природа. А пък че ортодоксията пренася Иисусовите послания такива, каквито са в първоначалния вид, и не е посегнала да ги "опреснява, осъвременява, актуализира и тълкува уж за удобство на непросветеното в канона множество", е исторически факт. Между другото, според моя версия, Калугеровският ми род по майчина линия начева от двама братя, побягнали от старата ни столица Велико Търново. Предполагам, имат кръвна връзка с монаси, ако не били и самите те монаси от манастир в главния град на Второто българско царство. Не е случайно за мен, че Калугерово плаща данъците си не на Османската империя, а на християнския мъжки манастир "Св. Никола"; името Калугерово, съхранило се непроменено от векове, мен лично доста ми говори. Тъй че имам солидна причина да бъда пристрастен към източната ортодоксия, обаче не съм. Още веднъж, бъдете здрав! 

  11.06.2002. СЪМИШЛЕНИЦИ, НЕ ВРАГОВЕ

  В училището, дето сме около хиляда и двеста учители, ученици, помощен персонал и администрация, имаме значителен проблем – как училището да продължи да бъде храм на науката и цивилизованото поведение. Наистина ли ще се делим на човеци, които са вътре в проблема, и безразлични хора, които смятат, че това не им е работа! Всяка следваща учебна година губим значителна част от най-добрите ученици, губим даже и цели паралелки. Дали възпитаниците ни – особено в VІІ и VІІІ клас, да държим настрана от общото ни безпокойство? Децата, каквито и да са оценките за тях, нито са наивни, нито елементарни. Животът и тях учи на разни неща; и те ни преценяват, и не са безразлични към училището. Мисля, че можем да им се доверим, като ги държим в течение на нашите професионални тревоги.

  От анкета, която проведох сред две паралелки ученици (VІІ-д и VІІ-е) тази седмица в часа ми за упражнения по умение да обмислят и да отстояват личното си мнение, съм оптимистично настроен; не видях злостно, пренебрежително подмятане за училището и учителите. Смятам, децата в някои отношения превъзхождат възрастните, в мечти и проекти, в оптимизма си за България. Силно ми се ядоса колежката Йоана Георгиева, назначена за педагогически съветник, че хич не било редно да занимавам учениците по такива въпроси, имало си определен от директора служител, който да формулира подобни нестандартни анкети с учениците, и заяви, че това моето е кощунство. 

  Изводите в сферата на педагогиката, науката и образованието не започват от нас; горчивият опит на двехилядигодишната християнска цивилизация с кървави букви е извел и наложил препоръката: доверявай се на поживелия българин, но и на детето, когато имаш притеснения, засягащи бита и духовните ни ценности; не се капсулирай, не се ограничавай в затворена група посветени. Ако си добронамерен, децата ще те разберат, може и да те последват. Училището е точно мястото, където от невръстния палавник израства гражданинът на Републиката. Ако от юношеските му години ние го изолираме от сериозните въпроси, питам се: а кога този малък човек ще се почувства отговорен за ставащото около нас! Оцеляването на училището като Храм на Доброто не смятам за длъжност единствено на специално назначения от директора чиновник. От анкетата научих едно важно нещо: че децата се привързват към добронамерените учители. Нередно ли е именно учителят да ги посвети в общия за образованието ни проблем пред затъналата ни в разруха държава?

  12.06.2002.

  Три седмици романът на Томас Пинчън "Обявяването на серия № 49" полежа върху нощното ми шкафче. Преди два дена прочетох първата глава от шестте, и не ме хвана – стори ми се претрупано, досадно, сложно четиво. Днес най-сетне събрах инат или решителност да продължа четенето, и втората глава на романа ме изкуши да започна книгата отначало. Усетих в какъв ключ (стил) писал авторът, нещо супер за известно време ми се стори прозата на американеца Пинчън***.

  Когато фалшивото стане нагло и непоносимо, появяват се личности, които първо го пародират, сетне чуваме призиви за бунт или за революция. Младото поколение започва да мечтае за коренна промяна, а възрастните – понеже ги плаши промяната, обикновено призовават към благоразумие... докато нещата не се превърнат в остър сблъсък и докато за мнозинството граждани стане ясно, че по досегашния начин – пълзешком и примирявайки се със статуквото, не може да се живее с достойнство. А като променят из основи обществените нагласи, отричат със старото и правилата за човеколюбие, или с мръсната пяна изхвърлят и детето от коритото, според старата българска поговорка. Това се случва у нас след Освобождението от турско, това се случва и подир Втората световна война (след 9.ІХ.1944 г.), същото ни се случи и след 10.ХІ.1989 г. Първо надделяха идиотите и безскрупулните; измина десетилетие и две десетилетия, един мрачен ден проумяваме, че сме си пак същите, извъртял се е само поредният цикъл неосъществени проекти и разочарования, последица от неумението да живеем в общество, да изискваме от управниците си и да отстояваме националния интерес.

  Хубавото е, че който умее да разсъждава, вече разбира: успехът главозамайва и ни е направил егоисти; докато разочарованията, плюс страданието ни правят по-добри и човечни. Поколенията се менят, ала историята е поредица от повторени грешки! Адам пред компютъра не смятам за по-съвършен от библейския Адам, крачещ след ралото. Може би заради обилно предъвканата информация по-далече от истината е днешният homo sapiens, понеже от всички посоки е манипулиран с най-модерните средства за промиване на съзнанието, каквито древността вероятно не е познавала. В уютното си обиталище днешният човек всъщност не разбира природата, ни смяната на сезоните, движението на небесните тела, Космоса като хармонична цялост, разкоша пряко и с кожата си да усеща колко жестока, но и крехка може да бъде Земята под нозете му.

  20.06.2002.

  Приключих с "Обявяването на серия № 49" от северноамериканеца Томас Пинчън. Сбъркана работа! Яко объркана проза с високо заявени претенции за многопластови послания. Не ми хареса! Този трябва или да е луд, или изключително интелигентен. Накъсо, пренасяме информация, която в повечето от случаите сами не осъзнаваме и нямаме умение да осъзнаем докрай. В Библията същото е казано по-човеколюбиво. Защо са ми интелигентските трикове на преиграващия автор, някой си Томас Пинчън?

  22.06.2002.

  От доста време се броя за манипулатор, който накланя хората наоколо си не в своя полза, а за да са по-истински. Основа на тази работа, разбира се, е тщеславието ми и самочувствие, че бих могъл да се справя в заплетени ситуации. Измамното чувство ми е нужно като гориво за двигателя. Много е романтично да изкрещя, че Славата не ме изкушава; напротив – силно изкушен съм; и колкото повече изкушен, толкова по-ниско в сенчестите подмоли се налага да слизам. Гръмогласната похвала бих приел за удар в кръста, за варакосана рамка, в която ме оковават. В тъмнината или сумрака ми е уютно, неизвестността ми е удобна дреха, за да се сливам с пейзажа, и тъй ми е добре. Защото гласът ми трябва да звучи не като глас от върха на планината, а като глас из множеството унижени и оскърбени граждани на опосканата ни България.

  Самурайският меч не се занимава с дреболии и не служи за разгонването на мухи. Онези, които размахват оръжията си с гневно вдъхновение, някак не ме възторгват. Преекспонираната страст приемам за слабост на характера. Животът в ярко осветени от медийна светлина специално подбрани местенца не е по-жизнен, че там е пустош, ветрове разместват пясъчни планини с лекотата на хлапенце в причудливи плавни и безплодни форми. Пустинните пясъци или пясъчни наноси от шоута и витийни слова са погребали не само оазиси, но и заможни цивилизации са консервирали в гибелта. 

  Не обичам да ме наблюдават, аз съм наблюдателят. Не харесвам да ме тълкуват, аз съм нищожният, който тълкува, и се старая моето да не принася вреда на когото и да било. По-лесното и героичното е да атакуваш, постижение е да разбереш как действа системата отвътре, а не просто да я разрушиш. Не ми се застава срещу зъби, нокти и рога; душата на врага е нежна както е нежна и моята душа: бледорозова на цвят, със зърнеста структура; душата на човека отсреща ми е цел. Издирвам съмишленици, не врагове! Злото е като лош дъх от устата, осмърдява с миризмата на леш; а уханията прииждат на талази към нас откъм най-безобидната наглед частица във Вселената – толкова е уязвим в очарованието си едва-що развилият се цвят на бодливата роза!

  Доброжелателен? Да, и да те дерат, да те разпват на кръст, на огън да те пекат. Но тези три са само предположения; най-вероятното е да те сметнат за слабохарактерен или мижитурката Душко Добродушков****. Което не е зле – означава, че не осъзнават каква сила стои насрещу им.

  19.07.2002.

  По-често успешният, блестящият външно живот в лукс е белег за дълбока духовна запуснатост и поквара. В днешна България идиотите, вагабонтите или пладнешките разбойници живеят сито и доволно; ала те са не повече от сто хиляди, включително адвокатите им, анализаторите им, журналистите им, клакьорите им, гувернантките им, телохранителите им, писателите и поетите им, шоумените и любимите им куртизанки по заплатените им телевизии. От друга страна, тези дни мернах хладни статистически данни, че всяка година у нас близо три хиляди граждани на затъналата в демокрация наша България си слагат край на живота заради нежеланието да бъдат унижавани, и това са преди всичко възрастни хора. Което си е успех за уж-демокрацията, или както квакаше пухкавичък господин от трибуната на нашето Народно събрание: "Хубав ден за Българската демокрация, дами и господа! Още един хубав ден за всички нас".

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited by 8 noe. 2020

Илюстрация:
- 1952 г. Деца от ул. Ниш и Цар Иван-Шишман в Пловдив.
___
* До Светозар пратени и получени ЛБ (лични бележки).
** Движение за обединение на разделените от хилядолетие християнски общности по света в единно цяло.

*** Томас Рагълс Пинчън-младши (1937) – един от най-изтъкнатите представители на американския постмодернизъм от втората половина на XX в.

Димитър Иванов Стоянов (Елин Пелин)

**** Общински чиновник от разказа "Печена тиква" на Е. Пелин. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (322.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (322.)

   Царете също тръпнат пред смъртта –
   от нас те нямат участ по-щастлива, 
   макар че образът им се отлива
   като печат на пръстен сред пръстта...*

   Райнер Мария Рилке (1875-1926), из "Плач по Йонатан"

  26.04.2002. ЗА ЛЮБОВТА И ХРИСТИЯНСТВОТО

 Подир месец католическият върховен патриарх Йоан-Павел ІІ ще посети моя роден Пловдив като официален гост. Направих справка, и ето що... Източното православие датира от 33 г. от н.е., кажи-речи, от Христовото разпятие. В 51 г. е т.нар. Апостолски събор, в 325-326 – Никейският, и т.н. Значи, ако приема първия събор на християните от Сирия за начало (51 г.), нашата ортодоксална църква е в 1951 г. Римокатолическата църква, като институция, начева от 867 г., две години след официалното покръстване на българите (865 г.) от княз Борис І. Ще рече: католицизмът днес е в своята 1135 г.

  Протестантската църква се е обособила през 1800 г., или днес е едва в своята 202 г. Лютеранството е от 1524 г., т.е. днес е в своята 478 г. Баптизмът е от 1600 г., днес е в 402-та си година. Дали са прави висшите ни клирици да се отнасят със снизхождение, доколкото ги усещам, към поляка Карел Войтила (1925-2005) в длъжността му на папа римски. Папата и стоящите край него дипломати и стратези на Ватикана би трябвало да бъдат приемани от нас, българите, с уважение заради усилията им да се постигне обединение на основните най-разпространени версии на християнството: ортодокси, католици, протестанти, лютерани, баптисти. Без да се забравя естествено, че именно източното православие следва най-плътно посланията и завета на евангелистите, на апостолите и на Христос. България не е случайно място, а един от стълбовете, върху които се гради продължението на създадената от ап. Павел, наподобяваща древните римски легиони религиозна йерархия. Християнската философия може да се тълкува най-различно, но истинските й основи са в съобразяване с първоначалните свещени текстове, израз на човеколюбие, прогласено на Европейския материк. Доколкото ми е известно, единствено Източноправославната църква не се е оплискала с кръв, не се е възгордявала маниакално и фанатично от показно величие; в скромност и смиреното всекидневно бдение над нравствеността е нейното великолепие.

  Де факто, с 816 години по-богат е източноправославният исторически опит от опита на католицизма. Такива са фактите! В сферата на морала модернизациите звучат най-меко казано, странно. Компютърът е превъзходно средство за общуване, но клечката, с която Сократ чертае по пясък пред учениците си, е много по-близо до човешката ни природа. Средствата не бива да закриват от зрението ни образа, духа и излъчването на Учителя Иисус. Човешката душа е всъщност най-добрият храм за човеколюбието.

  04.05.2002.

  Който е честен, не ще каже "честен съм"; "честен съм" с огромно удоволствие казва измамникът, фалшивият светец, фарисеят, подлецът и лицемерът измежду човеците. Ясното е просто за разбиране; усложнена е неяснотата: тя активира подсъзнателното вулканично дъно от бесове, фантазии на страстта, изпепеляващи душата изкушения.

  19.05.2002. 

  На 19 май 1990 г. се завъртяха валците на печатарската машина в нашия пловдивски полиграфически комбинат за брой 1. на "Демократическо знаме" – моя вестник, орган на автентичната първа Демократическа партия у нас след 10 ноември 1989 г. Двайсет и петхилядният тираж на първите десетина броя на вестника се топяха за два-три дни почти изключително в Пловдив и няколко по-големи града на България – Варна, Русе, Стара Загора, Бургас, София. 

  "Една материална култура не служи за нищо, щом не е условие за реализирането на духовни цели", реплика на Христо Христофоров от драмата "В полите на Витоша" от 33-годишния през 1911 г. Пейо К. Яворов. Следната 1912 г. авторът се венчава за вече развелата се с д-р Дренков Лора Каравелова и веднага (защо веднага?!) заминал като войвода на хайдушка чета в тъкмо избухналата Балканска война. "Ако има вече нещо направено у нас, то не е резултат на съзнание, а на подражание. И затова е почнато с онова, което трябваше да бъде последно, за да не е само едно парадно украшение" – е изречено от същия театрален герой и резоньор на автора – 33-годишния чирпанлия, присадил се в самодоволната снобееща София на луксозно обзаведените богаташки фамилии. В любовта на Яворовия Христофоров има обсебваща страст – нещо, което противоречи на представите ми за Любовта... Любовта, отваряща хоризонти, сестра на Свободата.
Ето какви ги ниже 33-годишният автор чрез литературния си двойник:

  Христофоров (гледа я продължително): "Чувствувам желание да те отнеса накрай света и да бдя над тебе... Ревнувайки те от слънцето, което те грее... Пазейки те от вятъра, който те докосва". В същия монолог влюбеният казва: "аз се чувствам слаб. Силата, моята мъжка сила, гордостта ми, самонадеяността ми, волята ми, самата моя безгранична любов към тебе, ето моята слабост в тая минута". Ако не са предвземки, какво са трогателните думи тогава! Разплезените фразички от диалога на влюбените Мила и Христофоров – идея за разказ, където дебела и глупава възрастна госпожа с претенции чурулика като пиленце любовните излияния, които изрича на театралната сцена Яворовата Мила, или нещо близко до яко сантименталния начин на изразяване. А любимият отсреща (в моя разказ) ще потреперва от погнуса, от ужас дебеланата да не му налети с розовите си телеса. Какъв разкош е хуморът! С диво веселие в такава постановка на любовта би прозвучал монологът на влюбената Мила, който следва...

  Мила: "Кажи ми още веднъж туй. Цуни ме и повтори. Кат сме на открито, ти мислиш, че някой ни гледа, та хич не ма цалуваш днес... Така-а... Благодаря... (Засмива се.) Аз благодарих ли ти за цалувката? Но как се уплаших... (Почти мрачно.) Сега аз се боя...(Хваща дрехата му.) Не, Христо, аз няма да те оставя вече!"

  Чета бележки на акад. Михаил Арнаудов (1878-1978), обилно илюстрирани с реплики на връстника му Пейо Яворов за литературното творчество и пр., и виждам аналогии, сходства в сюжет, тема, настроение и внушение. Ами че Яворовото "Две хубави очи" дори по начина на написване съответства в известна степен на "Дъжд в следобеда", текст, който нахвърлих почти на един дъх върху бюрото ми в редакцията на вестник "Комсомолска искра". Слязъл бях да си взема кафе и на връщане, точно срещу входа на хлебарницата на първия етаж под нашите канцеларии, се разминах с красива жена, почти момиче. Очите й ме пронизаха като електрически ток. Имаше си лунички около очите. Друго не запомних. Качих се по стръмното дървено стълбище, седнах в ъгъла зад бюрцето ми, вдясно от тапицираната с изкуствена кожа врата и стихотворението само се подреди. Бях сам в тишината, а вън притъмняваше. Заплиска дъжд. Отсреща, край шадравана пред сградата на Пловдивската община със ситни стъпчици, с алено чадърче прекоси жена. И тя също влезе в стихотворението ми, което всъщност беше печална равносметка от приключилата току-що в онова сиво време дискретна афера с Улма (първата ми истинска, едва ли не разрушителна любов в живота). Това бе през късната есен на 1977 г., когато съм бил трийсетинагодишен.**

  Захванах се да търся напосоки и друг един текст – "Дворът на детската градина" от сборника "Кардиф", и открих като продължение, доразработка по тема и внушение от Яворовото "В часа на синята мъгла", което пък доразвивал Вапцаров в "Не бойте се, деца", а по-късно – и Пеньо Пенев в няколкото си плакатно, сякаш с тесла издялкани, грапави като талпа стихове, според онази мода за нахакана мъжествена соц. поезия. "Песен на песента ми" от Яворов напомня Пеньо-Пеневата поема "Дни на проверка". Когато не се вглежда човек в "идейния му патос", при Пеньо Пенев градусът е още по-висок, а интелигентщините и декадентските финтифлюшки отсъстват; въобще – "Дни на проверка" е много българска по дух, по трезво самовглеждане, по рязкост и печал.

  11.06.2002.  

  Когато посегнеш към изясняване на някой важен за много хора проблем, случва се да подразниш някого, случва се и да те унижат с думи, че и с пренебрежителен тон в гласа. Трябва ли това да те спира, да си кажеш: "Опитах да сторя нещо добро и не ме разбраха, и това ще ми е за урок, че в този наш свят човеците се делим на едни, които вземат решенията, и други – които сме простосмъртни изпълнители! Та значи, не ми е работа. Я си кротувай, драги! Карай си кротко каручката". Така сме били възпитавани от малки: че сме поколение от послушни, кротки, незначителни българи. Но тъй ли е?

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited by 8 noe. 2020

Илюстрации:
- 1941 г. Майка ми пазарджиклийката, когато е на 16 години.
- 1978 г. Аз – пловдивчанинът, когато съм в моите 30 години.
–––
* От сб. "Лирика" на изд. "Народна култура", 1979 г., превод от немски на Георги Мицков. 
** От сб. "Сутрин рано" (с.47) на изд. "Христо Г. Данов" - Пловдив, 1983 г. 

  ДЪЖД В СЛЕДОБЕДА

  Не мога да ти се обадя. Не, не мога.
  Навън е дъжд. Такова тъжно време.
  Лилав е здрачът зад прозореца
  и минувачите като насън се движат.
  Една жена с червен чадър пресича
  пространството край шадравана. Тихо е,
  ръмежът на дъжда едва се чува.
  Изтрил е някой от небето птиците.
  В небето само облаци. Не зная как
  със лошите си мисли да се справя,
  но времето на тоя свят усещам
  как движи се в мъглата все към лятото.

  Дали ще се завърне нявга нашто лято?
  (Една поляна, в утрото разцъфнала.
  Целувките. Косите ти изтичащи.
  Спокойствието. Твоята усмивка.)

  Но в тая длан, която знае толкоз много,
  във тая длан днес нищо не остана:
  две капки – дъжд, сантименталност„
  и малко здрач, от миглите ти паднал.
  
  Как искам да те видя, да ти кажа...
  Подтиснат съм от слабостта си, обич.
  Жела бих всичко твое да забравя,
  да се стопиш у мен като дъждовен облак.
  Ала със думи следвам твоите устни.
  Лицето ти – тъй бледо, тъй далечно,
  гори във мен. И ненаситна жажда
  да те обичам безнадеждно ме обзема.

  Не мога да ти се обадя. И не трябва.
  От старост оглушал е телефонът.
  Навън – и дъжд, и облаци, и хора.
  И всичко във мълчание изтича.
  Над Пловдив няма птици. Иде зима.
  Сега ще се загърна с малко нежност. 

  Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...