понеделник, 1 юли 2024 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1600.)

 ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1600.)

 Решат ли да унищожат поколение или цяла нация, първо ви насочват към модел на претенциозно невежество, като ви отнемат възможността, а и умението да мечтаете. Погледайте "нашите" телевизии и преценете: Случайни ли са сламените, разкривени от самовлюбеност лъскави образи на успеха, нахълтали в дома ви! След три-четири поколения промиване на съзнание, имате чиста проба отродници и отрепки с високо самочувствие, които пълнят ефира с празни философски приказки. – Аноним (1947)

 22 dec. 2021

ЗА УМЕНИЕТО ДА СЕ МЕЧТАЕ
Разговор с Виктория

 – Не виждам за последния четвърт век лъже-демокрация по-унижавано съсловие от учителите. От майка ми Надежда (1925-1988) съм чувал какъв респект към учителя са имали някогашните поколения българчета, в условията на Царство България.

  – И аз.

  – За учителя им по математика ми е разказвала колко била изненадана, че го вижда във вехти домашни дрехи как копае бахчата в дворчето си в Пазарджик.

  – Аз също съм имала респект.

  – Сега масово се подиграват на учителите си, но това дали вече са учители в онзи чудесен смисъл на думата "личност със самочувствие, не плах поомачкан човечец, който се озърта на всички страни откъде ли ще го сполетни някоя неприятност".

  – Мани! Гадно е.

  – През последната си учебна година в пазарджишката гимназия майка ми спечелила голямата награда от училищната томбола, както ми е казвала – виенски модел холова гарнитура с вити крачета и пищна розова дамаска на цветя, диванче и четири стола, а вероятно и маса.

  – Ехааа!

  – Приключил II курс, през ваканцията се бях заел да възстановя цялата тази хубост. Разглобих столовете и диванчено на части и се захванах да изцикля горния пласт яко застаряла боя, работа бая трудоемка, та ми отне над месец време. Мечтаех столовете да боядисам в нежнобяло, да станат лъскави като порцелан, да сменя прокъсалата се дамаска. И ги подредих с мерак в работилничката на баща ми – в избата под етажа на моите родители, и си стояха така около година, до следващата лятна ваканция, че да се заема с боядисването, лепенето, сглобяването на цялата хубосия. И представи си, моят баща мебелистът (1922-1983), който изпод вежди следеше тези мои – странни за него занимания, използвал най-старателно обработените от мен части за... подпалки, изгорил всичко онова, което с мерак бях подготвил. Вареният виенски бук е труден за обработване, розовее като моминско бедро с извивките, характерни за виенска мебел изобщо. И досега ме е яд, като си спомня.

  – То си е за яд. И от какъв зор ги изгорил?!

  – Вечно усещах озадачения му поглед на мебелист със самочувствието на майстор, пък липсвало му е вероятно вече умението да мечтае. Има и други случаи, когато ме е спирал или мърмореше, когато не е успял да ме спре. Три неща сега ми идват на ум. Първото, имах идея да си обзаведа ателие с панорамен изглед към реката над третия етаж, под покрива на къщата. Бях се вече уговорил за големите плоскости от талашит и куп подробности около преграждането на една третина от тавана, която по право бе собственост на нашите. И ми забрани... Втори случай: в антренцето току зад входната врата бях изнамерил и налепил върху грубия бетон нежни мраморни плочки: розови, сиви и синкави, за т.нар. римска мозайка. Мълчеше си моят баща, а кога се залових с парче шмиргелов камък на ръка всеки ден да полирам площ колкото носна кърпа, пак се разръмжа, и всичко си остана недоработено... Трети случай – в моята стая, където заживяхме с жена ми Ася и двете ни щерки, свалих от рамката двойните прозорци на стаята, изрязах по една от летвите, отнесох оголените рамки на стъклар и стъкларят монтира дваж по-големи стъкла. Стаята светна. Мълчеше си баща ми, а след година, гледам, захванал се да прави същото и в тяхната всекидневна. Ей затова като казвам, за бетонения похлупак, колкото и кощунствено да изглежда, това имам предвид – че след смъртта му имах усещане за бетонен похлупак, който се е отместил най-сетне, и видях небе над главата си.

  Та това – по повод умението или склонността у човека да мечтае. За да купят етажа от единствената триетажна масивна къща в стария пловдивски район Мараша в моя роден Пловдив, майка ми е причината, и той пак се дърпаше и се дразнеше, ама пред нейната женска стихия на рожба от чорбаджийски род нямаше как да не отстъпи.

  – Малеее! Това не го знаех. Затова трудно позволявам да ме убедят или разубедят.

  – Долетя Борис Дявола (1901-1972) от неговия Пазарджик с раздрънкана моторетка симсонка (мотопед), в груби залъскани, изтумбени на коленете панталони и кирлива ватенка на гърба, майка, която му била любимка измежду петте му деца, го заведе да види с очите си къщата. И едва тогава Борис Дявола измъкна от пазвата си увити в стар вестник три хиляди лева, да ги добавят към спестени техни хиляда и петстотин, с лишения събирани, и купиха първия етаж от собственичката Петра Крумова, която задължила баща ми за недостигащите хиляда лева да й поправи и обнови мебелите.

  Баща ми беше и против моето учене в чужда София. И пак майка ми е причина да не ме спрат. По онова време той вече работеше сред София, в мебелния магазин "Явор" срещу ЦУМ (централния универсален магазин). Имаше си в едно ъгълче бюрце и стол, където приемаше рекламациите (оплакванията) на столичани за стока, произведена в мебелните заводи на някогашна соц. България. Отърчал татко да види резултатите от приемните изпити и се прибира грейнал в Пловдив. Хвалил се на майка ми и колегите, че ето на! – и синът му е сред приетите да се учат в Университета, докато издокарани софиянци кършели ръце, ронели сълзи, че рожбите им не се класирали на приемните изпити.

  В онова време приятели му били актьорите Тодор Колев (1939-2013) от Шумен, Наум Шопов (1931-2012) от Стара Загора, и писателят Димитър Осинин (1891-1981) от селце край Вършец: все от артистичните среди на онази София. Зодия Рак, какво повече да кажа за моя баща! След като се дипломирах в СУ-то, години наред ми натякваше: "И що ти беше това учене! Кешки да те бях направил мебелист! Ех, златен занаят е да си мебелист". От пет-шестгодишен ме въвеждаше в тънкостите на занаята, показваше ми как да полирам с бала памук, напоена с шеллак. Сега мебелите вече са ни правени на конвейер, а по онова време беше майсторлък – всеки детайл на ръка се правеше: от плоскостите, които замениха по-късно с талашита, до лепенето с туткал на листовете фурнир най-отгоре от разни видове екзотична дървесина – махагон и орех, абанос и палисандър, липа, череша, ясен, дъб. Помня, върху стелажите имаше цели снопове с фурнир със странното име "птичи крак" в работилничката му .

  През лятната ваканция между III и IV курс в Университета занемарения им миризлив кенеф, дето усмърдяваше улицата наоколо, превърнах във фаянсова тоалетна с душ и мивка, с възможност човек да се изкъпе. От родителите си поисках само пари да ми осигурят, за да си набавям материали за градежа, за ходене по майстори – на струг да изработят по моя поръчка профилите и тръби, които вкопах в тухлените стени на пет помещения, общо двайсет и пет метра водопроводни тръби от бойлера в кухнята до някогашния зловонен нужник. Рушнах една от стените, изградих я наново, да разширя стария миризлив гириз. Само тогава баща ми дърводелеца мебелист дума не рече, не ме и похвали. Но това не ми пречи си да го ценя и да го обичам, защото не едно и две неща от него съм наследил. Докато бе жив обаче, никак не се разбирахме, все едно на различни езици сме си говорили.

  – Нормално.

  – Наследеното материално е нищо, мислел съм си. Мен са ми особено ценни нравът му на мълчалив, вдаден в работата си мебелист занаятчия. Наоколо мъжете бяха все докачливи самохвалци, заядливи побойници, пияндета, дембели и мързеливци. Като него досега не съм срещал. Хазяинът ни дядо Коце (Костадин, моден шивач на мъжки костюми), когато обитавахме избата на улица "Ниш" № 4, чух веднъж в неделя кротко да го мъмри: "Абе, Кириле, какъв християнин си ти! Неделя е за уважение към нашия бог и християнска черква, а ти все нещо стържеш, работиш. Срам нямаш ли?"

Пловдив – гнездо на пошлост и култура

Plovdiv, edited on 2 uli 2024

Илюстрации:
 - 1941. Баща ми, калфа в работилницата на Ончо.
- 1945. Баща ми, върнал се от фронта в Унгария*.

–––
* Орденът му за храброст от фронта нося винаги със себе си, да ми напомня чий син съм. Двама са мъжете в рода, които са ми еталон за мъж и човек с характер – Борис Ангелов, известен с прякора Борис Дявола сред някогашните пазарджиклии заради лютия си нрав, и баща ми – кротък, доверчив българин, (най-малкият, петият син на данъчния чиновник бирника Георги Бояджиев в Харманли), от чийто майсторлък тарикати се възползваха, сред тях Моис Капон, свекър на твърде известната сред политическия театър след Десети ноември 1989 г. г-жа Мария Капон (1969), властна персона, шеф на някогашното общинско предприятие "Търговия" в Пловдив. От г-н Моис се възторгва известната в медиите книгоиздателка и меценатка г-жа Божана Апостолова (1945). Поканил другарят Моис Капон баща ми да му ремонтира мебелите. В събота и неделя баща ми му свършил тази работа и седнали накрая пред чиния със салатка и две чашки домашна ракия да си оправят с Моис хесапа (сметката). Усмихвал се доволният началник срещу баща ми и такива едни ги редил: "Нали отлично знаеш, че частно да работиш не е законно! Трябва да си ми благодарен, че няма да те издам". Научавам това не от баща ми, от майка ми го научавам, и още в понеделник на следващата седмица цъфнах с бележник и магнетофона UHER на Радио-телевизионния център - Пловдив, в кабинета на др. Капон да взема интервю от великия човек, всъщност да видя как изглежда тариката. Лъскав плешив череп като тенджерата, в която майка ми изваряваше прането в избата ни на "Ниш" № 4, и притеснение в очите му, че не знае кой ме е изпратил именно от него да вземам интервю за търговията в Пловдив, в което и дума не отроних за баща ми. По онова време освен щатен вестникар в младежкия вестник, бях сътрудник в редакцията "Икономика и време" на Радио-телевизионния център , ръководена от фината и капризна Елена Чакалова, но това ходене при другаря Моис си гопоръчах сам, любопитен как изглежда силно уважаван влиятелен наглец в моя роден град Пловдив. Бел.м., tisss

Мария Капон (1969), https://blitz.bg//mariya-kapon-se-kandidatira-za-prezident_news117814.html 

 

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1601.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1601.)  Решат ли да унищожат поколение или цяла нация, първо ви насочват към модел на претенциозно невежеств...