събота, 10 февруари 2024 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1514.)

 
ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН
ПЛОВДИВЧАНИН (1514.)

 Под натиск, резултатът е според материала: фалшивият се смалява, почва да бълва змии и гущери, друг расте високо, но понякога се пречупва. Мъдростта на тревата ли? Да не позволиш да те пречупят или да те уподобят на себе си. – Аноним (1947)

  4 noe. 1971 

КОСЕНАТА ТРЕВА

Боли ли я косената трева?
Нима я чухме някога да плаче!
А колко мрачни хора при това
по раните й тежко крачат.

Минава
нощ, минават ден и два –
тя вдига нови кълнове нагоре
и расне пак косената трева,
онази, дето рязаха до корен.

Боли ли я косената трева?
Не съм я чувал някога да плаче,

та казвам си: Какво пък от това,
че пълен е животът ни с косачи!
*

   15 mar. 2001


ЗА СТОРЕНОТО ОТ ЛЮБОВ

 Как да се правя на глух, като не съм глух! Как да се правя на сляп, като не съм сляп! В тези половинчато речени-недоизречени извивки на авантюристичното очевидно са и моята печал, и моят възторг. Не, не съм толкова елементарен тип, колкото и да сте праволинейни, мои оръжия и мои слабости! Колкото и да е странно, живеех повече с илюзии и сънища своя живот; когато съм треперил от слабостите си, тогава (узнавах го след време) съм бил по-жив и повече изкушен от благодатта на живота. Благодаря ти, моя участ, че не ме оставяш глупаво да се хлъзгам по повърхността! Преди доста години, по време на отесняващата девственост, съчиних в университетската читалня текст, чийто рефрен "в нещастието си щастие намирам" и до днес ме съпътства. Нека да е тъй, докато съм жив, докато дишам.

  Не обичам театралния грим по муцуната – знае ли публиката, че гримът на актьора е толкова ярко засилен, грубо и едро нанесен, именно за да се вижда лицето-маска и от последния ред в партера на Театъра? Великолепието не е в категоричните театрални монолози, а в нюансите и близостта между сърцата, в преливанията между реалност и въображаемо, вярно и невярно. Разпнат, чувствал съм се близко до Божественото. Страшно е да замълчиш, когато от теб очакват рев и сълзи, гърчове и порой от думи. Страхотно е да замълчиш в такъв момент и това е силната позиция в такъв момент, а всичко останало – хленч, вайкания и сълзи, обвинения наляво и надясно, изблици на честолюбие... всичко останало са неща, които няма как сам да си простиш по-късно – ако наистина държиш на себе си и не се заблуждаваш, че си нещо по-особено, ако се отнасяш към себе си без предвземки, без да се главозамайваш.

  Обвинявали са ме, че съм монолитен** – че в текстовете си твърде самоуверено се изразявам, че надценявам своето, че в критични ситуации докрай опъвам нервите на врагове и приятели и че не владея умението плавно да изживявам завоите на живота. Така е, но и не точно тъй. С ръка на сърце мога да кажа: Онези, които са ми създавали притеснения, ги чувствам по-близки. Да крещя на висок глас, че ми е разкошно, когато кървя – това ли очакват? Това ли решава проблема! Гласът ми е глас на унижените и оскърбените, мисля си не отсега – на всички българи, които в страданието си живеем по-интензивно и често сме принудени очи в очи със себе си да усмиряваме обзелото ни възмущение. Боли ли я косената трева?! Ами че боли я, разбира се. Но там, където е било наранено, където е минал инструментът на омразата, там тревата по-разкошно избуява и цъфти, излъчва аромат на свобода. И то е изворът на несекващ оптимизъм за нашата унижена не толкова от чужденци, колкото от отродниците си България.

  Да оглеждам и да заничам любопитно иззад гърба и туловищата на неприятностите днес, да проектирам слънчеви дни отвъд днешното отчаяние – то е такава авантюра, Боже мой! Никой не може да ми отнеме това щастие. Сво-бо-ден! Толкова разкошно е утрото, когато съм свободен и всички пътища са ми открити към теб, сърце. Не желая да имам когото и да било, нито ламтя за трохи от чужда трапеза... Такъв съм, какъвто съм, предпочитам да съм и занапред в съответствие с моята си генетично наследена природа от неслучайни българи по вяра, кръв и нрав. Това предпочитание отхвърля всякакви половинчати решения, постъпки. И се оттеглям днес от моето вчера не като еретик, а по-плътно с Бога, Когото сме Го измислили как ни обича именно понеже сме склонни да се заблуждаваме, да ни обзема печал, като същества греховни, преходни, непостоянни.

  16 mar. 2001

  Защо да соча грозното у човека, като единствен начин, като единственото средство сам да се замисли, та да се поправя? Колкото и благонамерени да сме, същият човек е логично да си рече: "Какви са ми на мен тези тук поправители на недъзите, не ги ли гони тщеславие да се самоизтъкват чрез моята мъка и за моя сметка?" И си мисля, че със злото у човека да се справя, ако наистина желая да му помогна, честният начин е, като посоча добрите му постъпки и като похваля похвалните му неща, с подсказване: колко жалко е гърне мед да съсипваш заради лъжицата катран. Пък ако насреща ми е читава душа (а такива, колкото и греховни да сме в отделни помисли и постъпки, сме всички почти), та ако насреща ми е нормален човек, той и сам ще се досети или поне няма да приеме подсещането ми за натиск, за издевателство. Вътрешна мотивация не се постига с кресливи похищения над егото у човека, каквито и солидни основания да сочиш, за да го съдиш. Че кой си, да се правиш на Господ! Самозванец тъй показно се бие в гърди: "Аз съм внук на дядо си Владко, баш комунист, основателя на червената селска организация, аз съм философ-психолог, завършил съм марксизъм-ленинизъм в Ленинград като отличник, аз съм Сократ от село Долна Баня, заселил се в Пловдив, за да ви учи на ред и дисциплина". 

  Събуждам се преди час и пред очите ми са грозни постъпки на мои колеги учители. Събуждам се, значи, с калпаво настроение, та се хващам да изправям грешниците на съд пред идиотската си представа кое е редно, кое нередно. Е! Стана ли ти по-ведро, господин прокуроре? Не ти стана по-ведро, а! По-зле: сам с оловни облаци си затули хоризонта. И взех да подхващам от другия край нещата. Казвам си: "Този всъщност е добър човек. Я, гледай, деца храни, облича, трепери им. Та ако обстоятелствата не го притискали до стената, е незлоблив човек: лошотията не произтича от неговия стил и ген, сторена е от моментна немарливост, а може би от страх или малодушие... И за да уравновеси смачканото си самочувствие, решил да приспи озъбилия му се комплекс за малоценност. Ами да – мисля си обнадежден, понеже нещата вече не ми изглеждат дотам отвратително. Ами да! Да съм извършил подлост, това си е заболяване, вирус, проникнал у мен. Какво ще ми е нужно тогава! Да ме бият с възмущението си ли? Или да ме погледне някой с майчинските грижовни очи, в които виждам как страда, че съм станал толкова нагъл, самовлюбен и зъл?"

  Като човек по природа, не съм лош. Замислен съм от Твореца – има ли Го, няма ли Го, е друг въпрос, като благородно същество. Злото е предателство, отстъпление от мен си, каквито и временни ползи привидно да ми носи с пълни ведра. И понякога си мисля, че нямам сили да съдя грях, сторен от любов. Любовта е основа и връх Монт Еверест – всичко украсява с чар и аромат на пролет, тегли ме към Небесата. А който обича, той винаги е по-склонен да се смирява, да страда, да прости със замълчаване. Покаянието е друга тема. Ала чуя ли, видя ли някой да скубе косите и да се посипва с пепел на площада, ясно ми е – любов няма у него, този в момента е по-нищ, по-жалък от всеки друг, понеже крещи обвинения, за да не се види неговата несрета; бесове го връхлетели, очевидно дивее с подпухнала от ненавист разранена настръхнала душа.

Пловдив – най-древното жизнено селище

Plovdiv, edited on 10 fev. 2024

Илюстрации:
- Пловдивски афиш. Рецитал в Стария град.
Посланието на косената трева да усетиш.

___
* Дванайсетте реда са отговор на разни неблагополучия, меко казано, мои и на семейството ми, след като жена ми след низ усилия да намери каква да е редовна работа в родния ми град съвсем се беше отчаяла.
Живеехме бедно и в непрекъснати притеснения, ала все пак живеехме, макар и не безопасно: Ася се трови на два пъти... И години по-късно, още веднъж. Поетът Михаил Берберов на именния си ден през далечната 1979 г. пожела да му посветя този текст, а жена ми Ася (1952-2017) хълцаше на рамото ми: "Това нещо си е на нас посветено". Видяха бял свят дванайсетте реда чак в сборника "Сутрин рано" (1983) на пловдивското издателство "Христо Г. Данов". 

** Свилен Панков (1955-1989): "Сутрин рано"... много рано", в. "Литературен глас" от 28.VІІІ.1983 г. и Катя Митова (1954), "Далече от поезията", в. "Литературен фронт" от 7.VІ.1984 г., която написа: "Лирическият "аз" в тези стихотворения е монолитен и единен, без никакви вътрешни противоречия, той е белият, светът около него е или черен (...), или сив. Към черния свят той се отнася с презрение, към сивия – със снизхождение" и проч. Авторката на тези редове днес живее в Чикаго, USA, професор по литература, уважавана твърде интелигентна госпожа в обществото на българите-емигранти; не обича да й напомнят за период, когато обслужва ЦК на БКП в литературната критика, и по-конкретно – указанията на поета Георги Джагаров (1925-1995), до когото бях пратил книжлето "Сутрин рано", та вероятно съвсем случайно отзивът на г-жа Митова долетя седмица по-късно на трета страница на официоза в. "Литературен фронт" под рязко критична рецензия срещу М. Берберов, който пред сестра си Петя, жена на смолянския художник Любомир Самарджиев (1937-1999), след погребението на баща си ме нарече свой духовен брат. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)      Всичко, което съм като характер, дължа на стипчивата майчина обич. Как веднъж не ме е похвалила ...