четвъртък, 4 април 2024 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1549.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1549.) 

  Истинска представа за човека създават не блестящите му славни битки и победи, а моментите от живота му, когато е бил изправен пред краха на щурите си мераци и мечти. – Аноним (1947)

  11 uli 1996

БОРИС ДЯВОЛА


  Около 40-годишен, дядо ми Борис – бащата на майка ми, имал вече пет деца и две колоездачни ателиета: в Перущица едното, другото – насред чаршията на Пазарджик. Имал и няколко градини, засети с лозя и череши, сред тях – ябълки, зеленчук, ягоди. И понеже се явявам първият му внук, единственият му тогава още внук, към 1951-53 г., вземаше ме със себе си да орем. Помня от 4-5-годишен чардака, на 4-5 метра високо сред лозето, белия жребец на сиви петна красавеца Сивчо, плюс бумтежа на могъщия дизелов мотор за поливане, разпенената вода във вадите и той с мотика в ръце, до колене запретнал крачоли, как гази рядката кал, отваря път на водата ту към една, ту към друга леха, или как двама с него в сянката на талигата с разпрегнатата кобила Лишо, двамата с дядо ми закусваме към 10 часа домашен хляб, сланина, чесън, а една чучулига трепка ли, трепка с крилца в бистрия априлски въздух току високо над нас и простичката й песничка е тъй звънлива и тъй сладка, както вероятно само чучулигите над къра край Пазарджик умеят напролет да пеят.

  Едва сега чак си давам сметка, че този мой корав, своенравен предтеча е живял живота си с всичката си сила, обилно гребял от хубавото, но и от лошото, с мазолести длани на стопанин. Как нищо не му е даром дадено! Всичко негово – от иглата, лъжиците, паниците и нататък, е отвоювано с труд, труд и труд, с труда на цялата му челяд, като си е правил най-тънки проекти как и къде да вложи кяра. Започнал 16-годишен от нищото, на 40-години, в най-усилния за България преди, по време на Втората световна война и подир войната период имал пълна къща с челяд върху раменете си. Баба ми Вена (перущенлийката Невена) прала, готвела освен за петте им рожби (четири дъщери и син), за мъж и свекърва, за двамата калфи и за неколцина временно наети аргати. На единия от калфите му, спомням си – казваше се Кръстю, дядо ми му помогна да си купи къща с дворче на съседната улица. Със Стоян, три години по-големия от мен син на същия Кръстю, изкарахме една смяна (14 дни) в летния детски пионерски лагер, т.нар. Панагюрски колонии, изпратени безплатно там от пазарджишкото основно училище "Методи Шаторов". На пъпа на Перущица, родния град на баба ми Вена, дядо отворил вело-ателие, дето предлагал срещу левче на час велосипеди за разходка; насред чаршията в Пазарджик, във второ ателие оставял сина си (вуйчо ми) да движи алъш-вериша. На ателието в Перущица през седмицата дежуряла баба ми, докато в Пазарджик – вуйчо ми Любо. Работеше Борис в делниците по бахчите на пазарджиклии, през неделите отскачал до Перущица, да поправя повредените велосипеди, да лепи спуканите им гуми. И не само това. Търгувал и със стока по договор с немска фирма за части и електроматериали: фенерчета, шевни машини, грамофони, навиващи се с ръчка, и голяма фуния за звука.

  Първи в този район на Пазарджик, някогашната Пич-махала, си докарва вода на двора. Първи се сдобива с радиоапарат, всъщност, два апарата: Herz, сглобен в България с части "Made in US", и немски "Lorenz". Нощем развивал гайка някаква си в пломбирания от полицията радиоапарат, за да слуша с неколцина други забранени по Царско време радиостанции. В струпаните камъни за градежа на новата къща на мястото на кирпичената къщурка криел ротативка за печатане на позиви, а вуйчо ми, 14-годишен, ръководителят на антифашистката съпротива в Южна България Методи Шаторов (1897-1944) ползва за куриер. Пак ей тъй, вече през 1953-1956 г., от дядовия радиоприемник "Херц", помня, слушаха със скулптора Спас надвечер Радио БиБиСи и Радио "Гласът на Америка". По Царско време срещу царя, при соца срещу партайците на БКП. Мъж със самочувствие!

  Своите не жалел, държал се е с тях по-сурово отколкото с аргатите си. Докато бъдещата ми майка, любимката му, е в последен курс студентка в Пловдивския учителски институт, а бъдещият ми баща – чирак, по-късно калфа и майстор в мебелната работилница на пухкавия като великденски козунак тарикат мизерник Иван Радичев, разменили си фотографиите по тогавашния адет на влюбените да флиртуват. На снимката бъдещата ми майка е в бяла рокля сред алея в Цар-Симеоновата градина на Пловдив, а отдолу се мъдри Ботевото*: "Млада бях, но младост не помня... На 17 г." След като първородната Вяра от уплах издъхнала скоропостижно още като ученичка в пазарджишкото стопанско училище, майка ми – втората дъщеря на Борис Дявола – за нея са ми разказвали по-малките й сестри Василка и Виолета, че му е копие и любимка. Родена навръх Гергьовден 1925 г. и като най-голяма сред останалата челяд, курдисал я при мотора за поливане, че освен всичко друго наемаше се дядо да полива лозовите градини и бахчите на пазарджиклии. Мъкнели на гръб щерките му чували оборски тор, да го разхвърлят из градините му. В разгара на касапницата през Втората световна война рушнал кирпичената къщурка и вдига къща на кат и половина. Вода от чешмата му в двора си наливали комшиите му от махалата. Канара от сиенит за корито дотъркалял, върху коритото при чешмата, оставял скъпия си сребърен часовник, един вид – доверие към комшиите. Ала един ден часовникът му изчезва. Без дума да рече, без да мрънка, без да се вайка, поръчва десет каруци тухли – материал колкото за още една къща, огражда имота си със зид, повече от два метра висок и с турски керемиди отгоре. Двете й крила на тежката дървена порта към двора залостваше отвътре с яка талпа, на която висеше катинар, дето се отключваше с пъпчива пластина.

  Нарочно ли го е сторил или наистина някой му отмъкнал часовника? Не мога да кажа, но като помня що за човечище беше, не го виждам в ролята на шмекер. Беше от онзи сорт корави българи, които заради едната чест могат и да ти светят маслото, усетят ли, че мамиш или дори само си им засегнал доверието, достойнството им на стопани по род, по ген. Правил е страхотни жестове. На манго един, на ратая му Хасан къща построи, кон и каруца купи. За благодарност или заради нещо друго в двора на същия Хасан пребиха го от бой циганите. Нямаше обаче хленч, нямаше закани за отмъщение, нямаше нищо; полежа Борис, дядо ми, около месец, баба ми Вена го повиваше като детенце с компреси стар лук, налагаше оттоците и синините с прясно одрана ярешка кожа. И му мина като на куче. Любовна история като да е била, това ми иде наум, като знам що за мъжкар беше; не съм се сетил да питам лелите и майка ми приживе, щерките му, демек.

  Двора съм го рисувал по памет в бележничето с тези записки. Не беше кой знае колко голям двор, но всяко нещо там си знаеше мястото. А пък къщата... Към горния й етаж водеше външна стълба от дялан камък. Три стаи имаше горе. Между двете странични – по-големите, имаше дървена тераса. По стряхата над терасата – редица от поне две дузини лястовичи гнезда. Лястовиците бяха от онези с дългите тънки опашки. И цяло лято се носи над двора сипкавото им цвъртене. Долитаха гургулици, току-виж, тежко-тежко една по една кацнат при кокошките, патиците и мисирките да кълват или се мушнат в голямата лозница на сянка, ако не префюфюкват ниско над двора, обора на коня, кочината за прасето и навеса за слама. 

  Камбаната на черквата "Света Богородица" в горния край на чаршията, покрай моста на Марица по пътя към Мокрище и Звъничево, тук звучеше мелодично. От терасата на по-горния етаж по грубо скованата подвижна стълба, подпряна върху стената, можех да се изкатеря на тавана. За мен, 5-6-годишно пъргаво хлапе, таванът беше вълшебното приказно Царство на ароматите... На дълги пръти есенно време дядо ми увесваше огромни чепки кехлибарено грозде афуз, което изпълваше цяла зима къщата му с аромат на стафиди. Грозде сме имали до април. Под навеса в далечния ъгъл на двора беше диктисал каца "бадем", висока човешки бой. В тази каца гроздето "памид" аргатите сипваха с плетени кошове, после трима-четирима, след като се измиваха, само по гащи, по стълба се качваха и влизаха да тъпчат с нозе гроздето. Цяла зима дядо ми продаваше вино.

  Помня как се прибираме с талигата от градините му. Канатите настрани отметнати, в пет или шест реда наредени плитките щайги, пълни с ягоди. Тъй, докато прекосим Пазарджик откъм отсрещния край през центъра до вкъщи: ул. Тунджа № 18. Половината ягоди пазарджиклии ги изкупуваха още по улиците. Шестваме ние двамата с моя страховит дядо в облак от аромати, облъхнати от ухание на зрели ягоди. И ето, наближаваме дома. Голямата двукрила порта тържествено се разтваря. Уморени и щастливи, и гладни, влизаме с талигата в двора, а баба и лелите ми се суетят около нас уж, но за късо време всичко си отива на мястото. Как всеки си знаеше задълженията в дядовата къща. Отпред вече са се струпали махленските дечурлига, а покашляйки се за тежест, комшиите един подир друг идат да питат останали ли са ни ягоди за продан.

  До обора на Лишо – керемидена на цвят кобила с дългата й светлоруса грива и руса опашка (смени я по-късно с катранено-чер тънкокрак пайтак Дорчо) беше кочината. По едно и две прасета угояваше за Коледа всяка година дядо ми. От най-ранното ми детство е тази драматична и кървава картина. Клане на прасе! Сбират се мъжете от рода. Идват и сваковците. Тук е вуйчо Любо, тук е на дядо единственият приятел Спас, самотник и, доколкото знам, заклетият ерген скулпторът Спас. Отварят вратичката на кочината, сащисаното прасе с ужасено квичене хуква по двора. Баба вече е наклала огъня, в петдесетлитровия казан водата ври, бълбука. На снега до обора мъжете хвърлят излъскана от употреба, от предишните кланета дървена тарга, редят наоколо й наръчи суха слама. Касапинът вече точи дългия си касапския нож, пробва острието с върха на пръстите, мъжете наоколо пийват от греяната ракия. Всички са силно възбудени, очите им лъщят. Спускат се да уловят прасето. Пък то се хвърля насам и натам по двора, летят буци пръст изпод копитцата му, докато петима-шестима го приклещят в изровеното, а животното ужасено квичи ли, квичи. И тогава касапинът с дълга до пети гумена престилка го възсяда, забива ножа си отстрани в гушата му, до дръжката го забива и върти ли върти... Блъвва кръв. Обезумяло, животното се мята наляво-надясно; калта от копитцата му се лепи по дрехите и по лицата на мъжете наоколо, докато от гърлото му с все по-дълбоки мазни хрипове бълва върху снежеца кървава пяна...

  Сетне мятат трупа с подгънати нозе върху полираната, измита с вода и сапун дървена скара и начева пърленето със стиските слама. Замирисва остро на пърлено и опечено. Дядо рязва парченце от ухото, от опашката, тика ми в устата да опитам пърлена кожа. В това време с врялата вода и широки ножове свинската четина е изчегъртана, захващат се с отрязване на главата. Обръщат по гръб туловището, режат го по дължина надве. От дреболиите баба ми Вена пържи дреболии за мезе в калайдисана голяма тава. Всеки мъж отпива от канчето си червено вино, посяга чат-пат и към дълбоката тава с късове пържен черен дроб, бели бъбречета, дреболии. Това е само началото на царско угощение, което ще приключи нейде към полунощ с юнашки песни, пукотевица от ловни чифтета и стари пищови, с облози и уговаряния за следващите дни и седмици.

  Над масичката в кухничката на приземния кат на дядовата къща висят двете му ловни двуцевки: по-старата, с хоризонтално разположени цеви, новата – английската, е надцевка. На същия гвоздей е и патрондашът му. Отвън пред вратата върху стара ярешка кожа лежи вечното дядово куче. Всъщност, дядо ми да е сменил – да е сменил по време на моето детство поне три или четири пeса, но едно, че бяха все от една порода: английски сетер за пилци: бяло на едри черни петна, клепнали уши и дълга рунтава опашка, всеки негов пес носеше все едно и също име – Джон. Зиме Спас Скулптора, песът Джон и дядо ми се губеха по три-четири дни в дебнене на прелитащите над Тракия диви патици. Имаше си дядо ми гюме някъде в песъчливия стръмен бряг на Марица и от вкопаното на метър или два в земята гюме дебнеха със Спас високо прелитащите от североизток над Пазарджик ята от угоени диви патици. Не е било да се приберат с празни ръце. Идваше си дядо с окървавени птици, увесени на колана му. И сега, докато пиша, пред очите ми са увесени на колана на дядо клюмнали шии умъртвени гордо и красиво летящите преди часове волни диви патици. 

  При кокошките и мисирките в оградено с тел до обора и кочината място край чешмата посред двора се разхождаха и десетина мюрета. Патиците-мюрета се завръзват пред гюмето, с глупавите си крясъци да привличат прелитащите волно над равнината ята от диви патици. И тук ми иде наум Радичковият разказ "Нежната спирала" за кощунството да убиеш птица.

  Пред вратата закъм стаята под каменното стълбище и вдясно на входа откъм двора беше огромният сандък за брашно. Вечер баба ми омесваше тестото в дървените нощви, загръщаше го като бебче-сукалче в платно и черги, за да втаса и рано на следния ден омесваше четири, винаги четири самуна, ни повече, ни по-малко. Подрежда самуните на широка две педи дъска, загръща ги в светлосиня ленена кърпа (месал) и отиваме двамата с нея на близката фурна. По обяд донасяме печения, парлив дъхав хляб.

  Бил съм не повече от 4-5-годишен. На Васильовден (по онова време се празнуваше на 14 януари) лелите ми подариха сурвачка, качиха ме върху стол, и цял изгарящ от притеснение, ама и от тръпката, че съм център на внимание, сурваках дядо ми Борис. Тогава той бръкна дълбоко в джоба на омърляния си изтумбен на коленете му стар панталон и изръмжа като мечок: "Колкото хвана в шепата, Джоре, твои са!" Груба бе любовта му.

  Пак 4-5-годишен. Побутва да се пъхна под масата му, докато облакътен пуши сякаш вечната, залепена за устата му цигара. Да не ни видят жените – баба, майка ми, лелите, каква щуротия ме учи, подава ми тайно фаса си под масата да си шмръкна. Кашлям, давя се, а пък той се наведе, сграбчи ме, измъкне ме като лисиче от дупката, ръмжи, стисне ме в мечешките си лапи и ми разтърка в лицето острата си като шкурка четиридневна брада. Пищя, ритам с ръце и крака. Дотърчават жените. Перущенлийката Невена го кълне: "Щур човек! Акъл нямаш за пет пари!" – па се обърне към мен: "А ти, бре! Толкова ли си будала, та му стоиш?" Не знаеш ли, че това му е на дядо ти галата (галенето, демек)?" Изскубват ме женурята от лапите на мечока. Лицето ми гори като нажулено с коприва. Чувам как дядо се смее гръмогласно в кухнето, докато ме отнасят по-далеч от него, към чешмата на двора. А то и смехът му – не смях, ами си е баш мечешко ръмжене. 

  Борис Дявола издъхна сабахлен в пет часа на 26 август 1972 г. Можех и да отида, ала не отидох на погребението – нарочно, съзнателно. Не исках да го виждам мъртъв. Събудил се, както обикновено – преди пет, когато първите слънчеви лъчи на август плъзват по фасадата на къщата. Стоял прав, подпрял се с длан върху рамката на вратата за приземния етаж, зад която врата бе хамбарът с брашното, и внезапно – от раз, като покосен се строполява по очи. Така, като любовница посреща Смъртта с уста, пълна с пяна и пръст, разкривена, кой знае защо – в неговата дяволска усмивка на лют човек, мразен от всичките му деца и внуци.

  ПОСЛЕСЛОВ

  Борис Дявола живееше с всички сили... Бесен от енергия бе моят дядо: побойник и любовчия, работар, сприхав колкото си ще, но честен и звяр в работата си. Ще пусна в този блог разказ, посветен на дядо ми. Майка ми, твърдят, му е била любимка, че му мяза по характер: кавгаджийка, и където да сме живели под наем, правеше все така, че и съседите, които с години са се ненавиждали, се обединяваха срещу семейството ни. Баща й веднъж така я измлатил с манивелата, с която палеше газовия мотор за поливане, че изпуснала моторът да угасне, та имаше майка ми отзад над кръста огромен белег колкото голяма нощна пеперуда. Щял да я осакати. Пред него щерките му: "Тате, тате!" Зад гърба го зовяха "Дъртия", гневни го кълняха. Една ранна утрин, към 4 часа тръгнал да убива сина си вуйчо ми Любен – любимец на пазарджиклии, които го наричаха Малкия Дявол. И какво ядосало Борис? Че синът му, според него, бил кротък, сгушен, не се държал по мъжки, като ходи. Пък вуйчо ми бе бог за местните, носеха го на ръце покачен върху спортния му велосипед-бегач от Колодрума на Острова до площада под часовниковата кула в Пазарджик. Биеше далеч по-яките на вид от него, наперени участници в многодневните турове по колоездене. Прякорът му бе "Малкият Дявол", че правеше истинско шоу на колодрума сред Острова на Марица моят кротък вуйчо Любен. Влиза последен с тълпата състезатели и хване към четирийсетина съперници един подир друг да изпреварва... До възторг докарваше пазарджишката буйна публика. Не съм чул бойките ядни, докачливи пазарджиклии да са подскачали и крещели в еуфория друг път тъй като бесни.

  Докато баща му десетина години преди това, след като цялата седмица чукал коноп, в неделя хуквал да се състезава и все последен завършвал, гледал фланелките им отзад на тренираните пазарджишки колоездачи.  

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 4 apr. 2024

Илюстрации:
- Ок.1930. Вечно губещият Борис Ненков Ангелов.
 1940. Борис и Невена сред берачките на грозде.
__
* Млад съм аз, но младост не помня от Ботевото "На прощаване".
Роденият в град Прилеп М. Шатаров (1898-1944).
** Методи Шатаров, вж. http://www.mni.bg/2023/01/metodi-shatorov.html Бел.м., tisss.


ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1559.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1559.)     Важни теми на философа-психолог от Долна Баня, Софийско: от екрана на Пловдивската лъже-"о...