четвъртък, 17 февруари 2022 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (896.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (896.)

 Случва се и така... Някогашен информатор на тайните служби, казано в прав текст, обаятелен доносник, мекере на властта в тих някакъв форум на Интернет да отпери сърцераздирателния въпрос: Българите усещаме ли се вече европейци, изпълва ли ни самочувствието, че сме европейска нация. Чудно ли е, или храненикът на чуждия интерес отново е в първите редички на т.нар. световен прогрес. – Аноним (1947)


ФАЛШИВИТЕ ШИВАЧИ (7.)
   30-31 jan. 2001   

  Живеем като крадци в отечеството си. Като мародери в собствения си имот живеем, докато при други национални общности хората грижовно сe отнасят към всеки храст и камък, ручей и стрък тревица, към всеки знак и послание от предците. В САЩ дори на планинския белоглав орел са му вапсали крилете с номер: 21...22...23..., гледам на видеокасета екскурзия из Скалистите планини. Българинът днес е плачевен резултат от унизителното си минало, когато му отказват да разполага със своето и се изкушил из собствените си ниви, превърнати в земя на ТКЗС, като хайдук да шета, да краде от своето по тъмна доба, за да си храни животните в двора или да изкяри някоя пара по пазарищата.

  Господа другарите, които редят отвращението си до озлоблението в "Арт-клуб", до такава степен ме притесниха с последния креслив брой от януари 2001 г., че сутринта подир нощта, в която до късно го четох, сутринта, значи, се събудих целия схванат от нерви, от година не ми се беше обаждала острата болка в кръста: 20-сантиметров нож като да ми бяха забили до над коляното. Идиоти! Какво правят моите текстове покрай гадости на недобитите партайци Мастагарков, Куцаров, Георги Петров и подвизаващи се там с авторитетната си титла университетски преподаватели? Слаба ракия ли съм, та ме зарадва фактът, че отпечатали есето ми в предишния брой на вестника? Каква работа имам сред онези хора там!

  Вестникът на Тодор Биков*, т.е. автори, по някакъв начин свързани с политическата му линия, почват да ме изненадват неприятно, изключая Емил Калъчев. То е змийско гнездо. Назлобяли партайци като Лазар Мастагарков (1933)**, вълци, които се правили на агнета, досега все някак минавали за хора с по-особената си лична философия. От назлобелия Владимир Куцаров (1948)***, когото смятах за перспективен вестникар, та го гласях за вестник, който през 1992 г. ми предлагаха от три политически формации (Радикал-демократи, християн-демократи и едно от шестнайсетте им БеЗеНеСета) да захвана****, до фалшиво стоящия в медийната общност Огнян Сапарев (1942)*****, от приятния, сдържан на вид, уж човеколюбив Георги Петров (1944), чиято е фразата от първите месеци след Десети ноември, че лагеристи в Белене и другите концлагери у нас са били все отрепки. Че какво да търся у този род пишещи? Ама, какъв наивник! Броят от януари-февруари 2001 година на местното вестниче "Арт-клуб" е трибуна за предизборно нагнетяване на гняв и омраза чрез кресливи вопли и обидни епитети за лица, олицетворяващи държавността у нас в период на опитваща се да се измъкне от хаоса България, нагнетяване на ненавист към демонизирани групи сънародници.

  01 fev. 2001

  Романът "Д-р Фаустус", стр. 86-87. Още от стр. 75, част VІІІ авторът въвежда Вендел Кречмар в сюжета за гения. Кречмар,"доста под трийсетте", заекващ, "неугледен, набит човек с кръгъл череп, подстригани мустачки и най-често засмени, понякога замислени, понякога дяволити кафяви очи", обяснява вдъхновен пред почти празен салон, изсвирвайки за илюстрация наизуст Бетховен на раздрънкано пиано, обяснява нещо, което десетината посетители едва проумяват, та го гледат зачудени не толкова заради думите, колкото заради странния за тях факт, че човек до такава степен може да се възторгва, да преживява, да се горещи, накъсо казано: да се вживява в нещо не дотам свързано с материалния свят, според тях – само по себе си странно явление.

  Ей тази отстраненост у талантливия от огромната инертна, аморфна маса сивеещо в делничния си живот простолюдие! Като си помисля за обречения заради дарбата си никога да не бъде докрай разбиран от онези, за които твори и на които всъщност се обяснява в любов, само като си помисля!... Привлича ги неяснотата, любопитството. Ето един луд, един отнесен – казват, присмиват му се на заекването и на неугледния му физически облик. И не разбират този заекващ разпален коментатор на Бетховен – чудак, който дори не свири Бетховен с подходящата за Бетховен строгост и глъбина, а блъска като дървар по клавишите, пее не особено чисто; свирейки – насилва се да пояснява ту едно, ту друго. Ами че публиката естествено не го разбира! И проумявам какво ми говори Томас Ман – Че високите постижения в изкуството не се поддават на обяснения, че разбулването на магията от най-високите постижения на духа е отвъд словото. Прозрение не толкова за разума с неговата логичност, колкото за сърцето с неговата интуиция, която по-често е алогична. И кървиш, като читател, от страдание и възторг. Стр. 91: "To hear wit eyes belongs to love’s fine wit" -1). Което на български език ще рече: Да чува с очите си е едно от прелестните качества на любовта.

  02 fev. 2001

  Стр. 119: "...Какво е свобода? Само равнодушието е свободно. Характерното никога не е свободно; то има вече форма, то е обусловено, обвързано" (сентенция на Т. Ман от романа "Д-р Фаустус"). Добър текст за моите не особено интелигентни, не особено възпитани десетокласници! Ще им го хвърля за коментар в часа по литература точно днес, просто ей така, както се хвърля къс кървящо месо на сборище млади лешояди. Особено е отношението ми спрямо дивата им жизненост. Дразни ме разхвърляността им, гръмкият им непукизъм, наблягането върху външния облик единствено – дрешки, кожа, цвят на косите, прическа, нокти, устни... и това, о-о, Боже, съчетано с движения резки на изнервени старчета, липса и на сянка от свенливост. Дразни ме, че детското бързат да удушат у себе си; в значителна степен то е извор на очарованието у всяка жена. Удивява ме претенцията върху преситените самодоволни полудетски муцунки. Учителят да си обича учениците?! Но кой решава, че за тези женички ти си учителят? 

  От друга страна, дали не бързам да видя плод от угарта, на която й е нужно време, за да произведе пшеничения клас? Каква вина да диря у хлапетии, че положителният пример, стимул в личния им живот, е тъй оскъден! Искреното не лъскавее, не тръби с фанфари, не стъпя под рицарски герб. На честното отношение към човека и живота не му стоят за почест гвардейски роти, и ако си на мястото на тези полудечица, лесно ли ще ти е да цениш достойнство и човешка гордост, когато тези две се губят в море от пошлост! -2) Сократ бил грозен физически; арогантният, самовлюбен Александър Велики, чийто личен учител Аристотел сам е ученик на Сократ, е наперен красавец. Е, кой привлича повръхностния поглед на масовия човек! Ясно е, че интелектуалното се нуждае от повече време и личен отрицателен опит, за да изкристализира, да се изяви вече не толкова в душата и мислите, но във видимото отстрани. Интелектуалното се нуждае от вродени качества, но и от жизнен опит, за да се прояви. Десетилетия, след като учителят вече няма да е между учениците си, те може би ще си спомнят не какво е рекъл, а как се държал, как преживявал собствените си слабости на човек с мисия.

  Стр. 121: "...суровото възприемане на живота, което е плод на извънредни дарби".  Талантливото не може да бъде сантиментално. Пронизителният му остър поглед е и малко над човечността, едва-едва докосва и състраданието. По-важна задача има то: да освети неосветени пространства, нещо, неприсъщо на подтика към снизхождение. Пишейки текст по тези отгласи от нещо прочетено, преживяно, все по-увличащо ми е това навлизане в граничната област между логично и подсъзнателно. Научих някак от само себе си да предизвиквам, т.е. да си поръчвам внимание именно по ръба, отвъд който в мъгливата бездна сивеят зъберите на подсъзнателни, своето рода върхове- опорни точки. Движейки се в едно състояние, донякъде напомнящо унес, отнесеност, в някакъв момент отпускам логическата нишка, изоставям тази пъпна връв, която ме придържа към трезвата разсъдъчност и доказваща се яснота и... усещам реенето на любопитството у мен – слънчево, усмихнато, разтворило клюн като влюбен щъркел, да се носи в по-други измерения, в мразовита, осветена от звездния блясък орбита. Това е светът на интуитивното. Този свят е ефирен, излъчва еуфория, но и строгост. Вече не мислиш за смирение, човечност, съчувствие, суети. Тук всичко е облъхнато от присъствието на самата Истина. Не я виждаш, но почти си уверен: тук някъде е тя, Апокалипсисът на Йоан, информационна струя от дълбините на наглед безучастната към всички нас ледена Вселена.

  Татко мой, Дърводелецо от Отвъдното, не ме оставяй да забравя, че съм обикновен простосмъртен! Ако някога, докато си обитавал материалния ни свят, си ме обичал – мен, единствения ти син, не позволявай гравитацията да ме напусне. Този видим свят – храна и майка на сетивата ми, ми е твърде на сърцето, за да го пренебрегвам пред абстрактното. Земен човек съм, изкушавам се да надничам в успоредния загадъчен свят, населен с нещо различно, но в никакъв случай, при никакви обстоятелства не бих желал да съм Нещо, което не съм, колкото и славно да е то. Предпочитам, желая, надявам се да си остана профан в първичното значение на понятието "профан", т.е. човек, непосветен в тайнствата. Друго понятие за случая е "езотерик". Ала мен ми е противно езотеричното именно защото дели човеците на посветени и непосветени, отрича правото на множеството обикновени да навлизат в неосветените територии на Космоса, заложен дълбоко вътре във всеки от самите нас.

  Стр. 125: "...който определя религията като усет и вкус за безкрайното и я назовава едно съществуващо у човека фактическо състояние..." Преди да се родя (1947), чрез подставения литературен герой-резоньор Серенус Цайтблом авторът развива идеята си (стр. 128) относно "прозрението за демоничния характер на човешкото битие". Какви ти идилии! В основата на живота кипят бесове, кръв се лее, насилия властват и религиозност или убеденост в свръхчовешки някакъв си разум, като единствената ни опора в клокочещия ад. Томас Ман не твърди лично това, а стои на крачка встрани от своя пародиен във вдъхновеното си слово герой-коментатор. Човеколюбие – да, ала в никакъв случай да не забравяме за мощта на първичното в човешката ни природа!

  Стр. 135: "...че догматизмът е интелектуалната форма на фарисейщината".

  Стр. 142: Т. Ман (от името на все същия Цайтблом), когато обсъжда типичен йезуит, преподавателя Еберхард Шлепфус ("Влачикрак" от нем.), казва нещо, което напълно се отнася, според мен, за типичния български партиец през 2001 г. Ето я репликата на Т. Ман (изречена от Цайтблом), която визира немския нацист, родствен по фанатизъм на типичния железобетонен, пренастроил се уж само за една нощ български партаец: "Не обичам, когато някой взема думи, изречени от опонента, преиначава ги и обърква всички понятия. Това се върши днес с изключителна дързост, и точно то главно ме е накарало да се оттегля от света. Не бива известни персони да говорят за свобода, за разум, за хуманност; от съображения за чистота, те не би трябвало да вършат това". Малко преди това Т. Ман говори за наглостта – така позната, характерна за партиеца предал на всичко родно българско: чест, достойнство, национални идеали: "Виждате ли, сякаш искаше да каже той (Шлепфус), и ние я имаме тази дума (думата "свобода"), тя е и на наше разположение, не си мислете, че се среща само във вашия речник и че вашето схващане за нея е единствено разумното. Свободата е нещо велико (...), тя е свободата да грешим и благочестието се състои в това – от любов към бога -3) да не използваме свободата, която той (Третият райх, болшевишката партия, ислямският фундаментализъм, световната олигархия, Big Brother и пр.) би трябвало да ни даде".

  Прозелит (лат.) – новопокръстен; нов и пламенен привърженик на нещо си. Мисля, повечето от кощунствата и най-зловещите престъпления срещу човечността са дело преди всичко на прозелити: зомбирани същества с изваден и обработен, промиван в злост и надменност закостенял мозък.

  Стр. 157: Представа за глупака-мъдрец само чрез едно негово откровение:"Всичко, което отпосле е станало, драги ми Пробст, най-напред изобщо не е било". Козма Прутков -4) в немска версия.

  Стр. 162: Реплика на глупака Конрад Дойчлин – "широкоплещест момък с паднала над чело коса" (алюзия за прическата на Адолф Хитлер):"Немските подвизи винаги са били плод на някаква могъща незрелост". И по-нататък: Зрял е бил гражданинът на Флоренция през Ренесанса, който при отиването си в църквата казвал на жена си: "Е, нека окажем уважение и на това общоприето заблуждение!" Това дали не ще да е и становище на автора? Роденият през 1875 г. (връстник на прадядо ми Ненко от бащиния род на майка ми -5) Томас Ман между 68-та и 72-та си година вероятно губи вяра в Църквата и в религиозното благочестие.

  Стр. 164: Фраза – ключово разсъждение:"твърде студен, за да си млад, и твърде умен, за да си религиозен. С ум човек може да отиде далече в църковната йерархия, но едва ли в религията"Приляга отлично към сферата на политическия цирк у нас. Безскрупулност и фалш е побългарена просташка версия на понятието "политика".

  Следва

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 1fev. 2022

Илюстрации:
- Фарисеите винаги са властни в храма.
- Учител да си, то не е занаят, а мисия.
___
*** Владимир Куцаров – някашен председател на Дружеството на журналистите от Пловдив.
**** 1) Едно от шестнайсетте БЗНС-ета, 2) местната Радикал-демократическа дружинка и 3) като член на Демократическата партия на доц. Илия Кожухаров; че до февр. 1991 г. готвех в. "Демократическо знаме", както му бе името сред депутатите във Великото народно събрание, "хубавото Знаме".
***** Огнян Сапарев, т.нар. "осведомител" Мартин от 1971 г. в бившето VI управление на ДС, вж. https://agentibg.com/index.php/bg/2014-02-18-16-14-56/170-2014-12-05-19-02-20
****** Цитат от У. Шекспир (1564-1616).
******* А la Слави Трифонов (1966), олицетворение на гаврата за младите българи, или тип поведение на разположил се в Министерството на земеделието като бей министър от ДПС, навикващ дошлите при него стопани от село, че са гяури и рая. Оттук-насетне от Нихат Кабил (1962) зависи нашият селянин ще има ли достъп до кредитните линии на Европейския съюз. Добавил съм при препис на текста от 12. ХІІ. 2006 г., вж. https://frognews.bg/novini/sbogom-vlastta-kazvat-petkov-gagauzov-bliznakov-kabil.html 
1) Цитат от Уилям Шекспир (1564-1616).
2) Стил а la Нихат Кабил (1962). Министърът от Движението за права и свободи на Ахмед Доган крещял по служители в Министерството на земеделиеточе са гяури и рая. Добавено при преписа от 12.ХІІ.2006.
3) Разбирай – любов към болшевизма, фашизма, нацизма, към US, руската, ислямистката или каквато и да е друга злостна надменност.
 
4) Козма Петрович Прутков - литературен псевдоним на братята Жемчужникови (Алексей, Александър, Владимир) и братовчед им Алексей Толстой. Прутков е измислена личност, която от 1854 г. до средата на 60-те години на ХІХ век "твори" абсурдни текстове, които се появяват в рускоезични литературни издания. Четиримата по-горе измислят и биография: Роден е в 1803 г., от ранна младост до смъртта си през 1863 г. "великият човек" е на държавна служба. Завладян от мания за своята изключителност, Козма си публикува произведенията само и единствено на единайсето число от месеца. 
5) Роденият в края на 1875 г. Ненко е бил шестмесечният син на заклания на дръвник насред мегдана четник от Хвърковатата чета на Бенковски, тежко ранен в сражение с башибозука и отвлечен в неговото родно село, за да бъде заклан на дръвник пред съселяните си за назидание на раята. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (895.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (895.)

 Случва се и така... Някогашен информатор на тайните служби, казано в прав текст, обаятелен доносник, мекере на властта в тих някакъв форум на Интернет да отпери сърцераздирателния въпрос: Българите усещаме ли се вече европейци, изпълва ли ни самочувствието, че сме европейска нация. Чудно ли е, или храненикът на чуждия интерес отново е в първите редички на т.нар. световен прогрес. – Аноним (1947)


ФАЛШИВИТЕ ШИВАЧИ (6.)
   26 jan. 2001  


  По тъничките пътеки в длъжността ми на лит. сътрудник, занимаващ се и с темата за безработните, част от които действително лентяйстващи младежи "комсомолци", някъде през лятото на 1980 г. попадам на интересна находка. Квартален отговорник от пловдивското Второ районно управление на МВР, докато диктува данните за т.нар. контингент: крадци, измамници, проституиращи и криминално проявени, ехидичко ми подхвърля за както я наричаха по това време "кекавата интелигенция". Като аргумент вади от папка с жалби прилежно, калиграфски изписан от двете страни кариран лист, където чета нещо от сорта: "Срещу жилището ми има пивница, гнездо на тунеядци и алкохолици. Не можем да спим от кавгите и песните им и най-лошото е, че ми пикаят върху олука на къщата, като особено в топло време наоколо ужасно вони на урина"... Имаше току над завъртения министерски подпис на възмутения жалбоподател в края на жалбата и драматични вопли, в смисъл – Народната власт как тъй допуска такива безобразия и не е ли редно милицията да вземе крути мерки? "Крути мерки" от опит вече знаех, беше любима за партийния печат фраза от онези години, както и други от сорта "спокойствието на трудовите хора на социалистическото ни отечество", "сънят на достойния гражданин на България" и прочие ей такива, с розова фльонга вързани.

  Това произведение на неотспалата си, събудена от пиянските арии по никое време чорлава, гневна гражданска съвест бе творение на нашумелия по онова време автор, бивш апаратчик в Градския комитет на БКП в Пловдив, при когото като гимназист бях нахълтал с майка ми, пазарджиклийката от Дяволския род, в приемната на ГК на БКП, писателя Георги Алексиев
*. Заради страдалческия му опус на тема "Кой му пикаел на олука" плешивичкият присмехулен и възпълничък колега на следователя Порфирий Петрович от романа "Престъпление и наказание" на Ф. М. Достоевски** подполковник от някогашното ни пловдивско районно управление на МВР ме фиксираше с тъничка мефистофелска усмивчица, топеше се от кеф: "Кекава интелигенция! Ей ви на! Вижте се какви сте ми мамини пойе-ети, писа-а-атели, журнали-и-исти, хора на изку-уството, лекета с нежни ръчички, педеру-у-уги. Хайде де, вие ще ми оправяте грешния свят!"

  Ама Георги Алексиев що ли да се засяга; изглежда тази наклонност да драматизира житейските несгоди си е поначало присъща на всеки крупен писател (И. Сарандев***, "Йордан Йовков. Жизнен и творчески път", изд. 1986 г., с. 291)... За сметка на гениите, ние – простосмъртните, се раждаме с дебела кожа очевидно. Хайде сега! Кавгосвали се били, ръмжали, грухтели пиянските си призивни любовни песни, млатели се яко с юмруци и текмета. Е, па щом не оставили трупове да се въргалят край олука му, щом всичко приключва с веселие и кресливи арии, щом не се влачили черва по тротоара, не се търкаляли съдрани уши, отхапани носове, наниз от изплюти зъби и потрошени ченета, всичко ще да е било наред. Този вид нехранимайковци са част от фауната на древния град, откак се помня, откак, още непроходил, на четири лапи съм се запътил къде...? Е, как къде! Към четвъртък-пазара се беше запътил, напомняха клетите ми родители. Живели сме на улица "Захари Стоянов" № 17, на втория етаж под наем при Баба Кера, а съм се изтърколил по стръмното стълбище и съм поел на четири крака по улица "Перущица", която водеше пряко към Четвъртък-пазара. Хем в четвъртък, 7 август, съм роден, който е пазарен ден за пловдивчани, хем и нашето Второ районно управление на МВР къде мислите се намира – ами точно срещу най-големия пазар на древния град, за да охранява Четвъртък-пазара, дето се стичаше народ: от наивници с големи ококорени очи до изпечени мошеници, тарикати и фокусници, които шетаха пъргаво като сенки сред сергиите със зарзават, професионално си вършеха работата (крадяха). Всичко имаше за продан: от пресни жабешки бутчета на връзка до платен секс с курва по избор. Някогашните "плейметки" бяха напомадени пухкави момичета, напътствани от сбабичосани кримки в занаята, с които после деляха кяра. Седяха си на сенчица по пейките пред сградата на някогашното Народно събрание на Източна Румелия и чоплеха слънчоглед, в очакване някой байчо от село, успешно разпродал стоката, да ги загледа...  

  Кой твърди, че професионалният критик непременно е в час, т.е. в съответствие с изискванията на литературния кипеж! Цели седем години мълчаливо е подминаван Йовковият сборник с пет разказа "Последна радост" (1926 г.). Дори дареният с остро зрение за литературните новости, един от приятелите му, Владимир Василев****, чак през 1933 г. ще отпусне сърцето си да каже добра дума за книга, незабелязана сякаш, да речеш, като че нарочно изоставена неоценена. А то са разкази и новели със силно нравствено и естетическо внушение: "Песента на колелетата" за Сали Яшар, "Съд", "Последна радост", "Мечтател", "Дядо Давид" – български по съзерцателния си тон, по съчетанието на печал, героично и затаен копнеж по красивото.

  Стр. 331 от монографията на И. Сарандев: "Йовков не можеше да не напише своите драми". Дрън-дрън! Критикът всичко знае за въпросния автор, всичко ще да обясни, разкодира, препроектира със задна дата отначало-докрай. И преставам да му вярвам на този критик, колкото и в добра светлина да ми се е показвал до определен момент. През един абзац пак: "Йовков не можеше да не напише". Пак претенциозно изречено! И пак патетично! Защо ли не проявяват смирение, защо им е да се насилват! Истината докрай не можеш да изгребеш, да я обясниш. Оставете глътка свобода, пространство, и други да си представят това и онова, да доработят въз основа на личен опит и усет друга, не точно същата – вашата неповторима версия кое как било. Ама не, бързат да натрапят нещо умозрително: "Йовков не можеше да не напише своите драми". Да не би да решим, че е възможно и да не били сътворени тези ценни за самочувствието на критика аргументи.

  И на стр.365, след като вече два пъти е възкликвал, И. Сарандев настоява: "Поради това Йовков не можеше да не напише "Чифликът край границата". Стр. 369: "...Ето защо романът "Чифликът край границата" не можеше да не бъде написан" (за четвърти път). Стр. 375: Коментар, закъсняло ехо от народнически сантиментализъм:
"Народът ни е добър, народът ни е златен. Трябва само да се поучи, да му се посочи истинският път!" Репликата, според мен, е иронична. В случая лит.критикът пропуска утилитарната функция на илюзията (народнически сантиментализъм), която служи за ориентир, доколкото липсват каквито и да било нравствени опорни точки в епоха на хаос и безстопанственост, на хайдутлуци от страна на властта и от местни хайдуци и деребеи. Нещо, на което сме свидетели и днес. Стр. 377: "Затова той не можеше да не напише тези две книги за Добруджа": "Женско сърце" (1935 г.), и "Ако можеха да говорят" (1936 г.). За пети път все същата лепкава фразичка – Той не можеше да не напише, в разни варианти. Стр. 397: Иван Сарандев смята 57-а – годината, в която си отива Йовков, за "начало на белетристичната му зрелост". Мисля си, тук може и да е прав – докато е жив, Йовков е оспорван или премълчаван дори и от най-близките си приятели в литературната сфера.

  Стр. 398. Йордан Йовков:
"Разбира се! Девети юни беше една грешка. Аз и сега се дразня, когато прославят тази дата и особено когато я свързват с някакъв подвиг, сторен за България и за Българския народ. Какво общо има цялата тази прослава с действителността, която настъпи след Девети юни? Нищо! Слязоха едни, за да се качат други – това беше всичко"*****. Турете вместо 9 юни 1923 г. 10 ноември 1989 г., дали не важи и за нас днес изреченото от Йовков преди почти век на чаша кафенце в някогашното кафене на ъгъла срещу внушителната сграда на Българския парламент! А може би в наше време пародийните образи не са дотам нагли. Бих изброявал низ от имена на самозабравили се, навирили нос новооглашени народни любимци.

  Йовков за Елин Пелин:
"Талантът му е по-голям от културата и инстинктът му е по-силен от съзнанието". А са почти връстници, единият роден през 1880, другият през 1878 г. Казаното може да отнесем и за мастити поети и прозаици, които се разхождат като паметници от гипс из литературната нива и днес.

  И накрая, един бисер сред Йовковите сентенции, от стр. 399-400:
"Думата е страшно нещо; в нея са затворени изразните средства на всички изкуства: бои, линии, форми, движение, звукове – всичко, стига да можеш да боравиш с нейните богатства. А това не е лека работа".

  Между другото, Ърнест Хемингуей, роден през 1899 г., пише двата си шедьовъра 25-30-годишен, за да ги издаде съответно: първия роман "Фиеста" през 1926 г. и романа "Сбогом на оръжията" през 1929 г. Проф. Пантелей Зарев в "Избрани произведения, т. І", изд. 1971 г., на стр. 425 твърди, че без Йовков днешната ни литература "би загубила своята дълбочина в узнаване на съкровено човешкото и благородното". И що излиза! Пантелей Зарев от 1970 г. срещу Пантелей Зарев от 1946 г., когато заради партийната линия обявява Йовков за буржоазен автор и в течение на над десетилетие Йовковите творби са изхвърлени от учебниците ни по литература. Няма по-злостен литературен критик към Йовковото литературно наследство в онези вълчи години от същия този благ към Йовков през 1971 г. проф. Пантелей Зарев.
****** Какво беше писал Апостола: "Времето е в нас и ние сме във времето; то нас обръща и ние него обръщаме".


  27.01.2001.  

  Ето у Томас Ман******* нещо, което може да промени мнението ни за самите нас като самоотрицаващи се българи. Ей го пасажа у немския велик писател: "Защото Отон ІІІ бе истински образец на немец, който ненавижда всичко немско и цял живот е страдал, че се е родил немец". Ха! Виж ти, сродна душа от другия край на континента Европа!

  28.01.2001. 

  През 1982 г. един авер********, който лично познавал Пеньо Пенев, ми разправяше как възприемали някога отговорните хора "Поета на строящия се социализъм": "Имаха го за развейпрах. Ходеше с джобове, тъпкани със стиховете му, и снопче вестници под мишница. Спира те сред улицата и захваща да рецитира, да ръкомаха и се горещи. Не го вземаха насериозно. Трябваше сам да си сложи край на живота, че да почнат да го гледат с друго око. И тогава откриха, че бил голяма работа, голям поет в Българската литература".

  Имахме някога противен заядлив фатмак, старши сержант в ракетния дивизион край Хасково, където служих през 1965-1967 г.; Микса го бяха кръстили наборите преди нас заради гадния му характер. "Микс" по гръцки ще рече "слуз"; та Микса, който бе бивш милиционер от Димитровград, имаше навик да сбере войничета, които се навъртахме около вестниците в поделението, да ни посочи портрета на Пеньо Пенев, изрисуван с маслени бои и обесен във варакосана рамка над входа към библиотеката, да потрие една в друга дланите на късите си ръчички самодоволно:
"Ай, колко пердах е изял ей от тези две! Айййй, колко съм му мачкал кокалите на ей тоз перчемлия!"

  В битка за душата и сърцето на доверчивия нашенец на какви ли не издевателства сме се нагледали през отминалите години! Да си арогантен с публиката? Мо-оля! Ако наистина си талантлив, защо не! Може да е кръвен данък заради таланта на човека! 

  Следва 

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 17 fev. 2022

Илюстрации:
- Героят на новото време.
- Достойнството и честта.

___
* Георги Алексиев (1927-2011), https://literaturensviat.com/?p=40871
*** Иван Сарандев (1934), https://blitz.bg/article/41204
***** Спиридон Казанджиев, "Срещи и разговори с Й. Йовков" , изд. 1960 г., с. 48-49. http://razkazvachite.mirolich.eu/?p=2087

Пантелей Зарев (1911-1997)

****** Пантев му е същинската фамилия на професора от Софийския университет, после и академик, вж.
https://www.wikiwand.com/bg/%D0%9F%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B9_%D0%97%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B2 Дали няма родствена връзка със занимателния сладкодумен проф. Андрей Пантев. Понеже Пантев ще да го унижавало, Пантелей сменил фамилното име с бойкото "Зарев", което ще да рече "ЗА РЕВолюцията". Според онази някогашна мода – за да се издокараш пред властта, да префасонираш фамилията или артистичния си псевдоним. 
******* Томас Ман, "Д-р Фаустус", изд. 1967., с. 59.
******** Димитър Жутев, през 1982 г. председател на Отечествения фронт в Пловдив. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...