"Пловдив. Чудесна емблема
на Европейската столица на културата! С паметника на Мильо – един психично болен човек, на когото лигите се точеха,
докато правеше чекии на главната улица пред възхитените погледи на диванета и
дечурлиги, които не сваляха очи от огромния му х.й", писа на стената
си във Фейсбук пловдивският поет Тодор Чонов (1945) и илюстрира възмущението
си със снимка от стълбището на Каменица, надписа на латиница PLOVDIV 2019 и клечащия под него пловдивски чешит Мильо.
Последва остра реакция. "Извинявай, но е много гадно
това, което си написал... Все пак Мильо е една метафора. Нали си спомняш за
децата и юродивите и т.н. Чак не вярвам, че си го написал" – коментира Мария Раева. "Това е метафора, на това, което съм написал, и на уродливата ти същност, на твоята уродлива същност, която не се свени да го
брани!", отвърна рязко поетът Чонов. /Марица.бг*
ПОСРЕДСТВЕН ТИП КАК ДА РАЗБЕРЕ!
ПЛОЩАДЪТ НА МИЛЬО**
Образът на Мильо, както сигурно сте
забелязали, минава като червена нишка през цялата Главна. Засега е спрял на
стълбите на Каменица; дай, Боже, завинаги! Впрочем, не се знае дали след време
кмет - исторически чистофайник, няма да разпореди да се махне този
"урод". И то ще е краят на онзи град, който се опитвам да опиша и
обясня защо трябва да бъде запомнен.
Клюката, като в типичната духовна провинция, го изкарва сексуален урод, а той имаше заболяване от типа на херния, повод цинични зевзеци да разнасят клюки за похожденията му сред местните актриси, които се грижеха за него и го обличаха. В течение на години, като съм се прибирал пеш от редакцията на младежкия вестник "Комсомолска искра" през пловдивската Главна, срещал съм Милю в триъгълника между кафене "Ален мак", кино "Република" и стълбището над бирхале "Каменица". Помня страхотна градушка един ден около обяд. Топки вледенен сняг колкото яйце, а и по-големи, свистят от притъмнялото небе, разбиват се с трясък върху плочите на Главната, неколцина храбреци притичват от една стряха до друга, придържайки над главата си тенджера, кофа, тенекиено корито, а Мильо гологлав, подгизнал, не върви, а сякаш танцува под летящите ледени снаряди по средата на Главната. И аз сред неколцината снишили се тогава под козирката на някогашния дневен бар "Москва", си рекох: Този човек Господ го пази.
Има и други следи от Мильо. Златю
Бояджиев го бе нарисувал като овчар сред ято гарвани. Йоан Левиев – като беден
испански хидалго. Христо Стефанов – като странник, вслушан във вътрешната
музика на душата си.
Мильо имаше своите врагове, има ги и
сега. Тогава, когато го хвърлиха в езерото на Цар-Симеоновата градина, не бе
единствено провинциална гавра, бе покушение срещу правото на човека да е
различен. Войната срещу "другостта" е вечна и Мильо е само една от
жертвите й.
Живата все още любов към него дава
надежда, че злобата, която се надига в този град на пришълци и навлеци, е само
временно явление и че докато я има фигурата от бронз край стълбите, все още не
е всичко изгубено у нас, пловдивчани.
Често минавам покрай къщата, където
живя Мильо. Поспра пред прозорчето на приземната стаичка и имам чувството, че
то ей-сега ще се отвори и отвътре Мильо ще ми махне с ръка. Мнозина от моето
поколение пловдивчани познавахме Мильо. (...) В банята, на пейка някъде си, в
задния двор и т.н., и как, като се заговорело на Мильо за ненките или нещо
по-интимно у някоя жена...
Един ден го срещам да върви по бул. Руски и го поканих в сладкарница
"Фея". Поръчах му боза и баклава, взех да му говоря за жени, в
очакване, че ще се случи нещо, което да разправям и аз на приятели. Той обаче
не реагираше по очаквания начин; повтаря тихо и кротко едно и също – че не е
важно как изглежда една жена, важното е да е набожна.
Дали бе остарял, дали вече не си
говореше с Бог не знам, но скоро след това се чу, че издъхнал. Намерили го
почти замръзнал в оная стаичка...
Винаги имаше някой да му купи я
геврек, я боза или баклава; не се е намерил човек обаче в Пловдив, който да му
занесе поне кофа въглища.
Фигурата от бронз край Стълбището
сред пловдивската Главна – работа на скулптора Данко Данев, има невероятна
прилика с оригинала. Горд съм, че имам принос за това. Преди повече от десетина
години моите приятели и колеги Драган Драганов и Румен Немски – светла им
памет! – решиха да направят филм за Мильо. Филмът се явява последната им работа
заедно; снимаха като за последно. Като че ли се чувстваха задължени да оставят
именно този филм след себе си. Пазя го като очите си. В няколко копия, да не
изчезне. Но никой не ме е питал за филма. Защото днес Пловдив управляват хора,
които не помнят реалния човек.
Та разчу се, че се прави филм за
Мильо, и един ден по телефона ми се обажда непознат да каже, че има нашия герой
снет на филмова лента. Дойде с киномашина "Луч 8", Костадин
Карагяуров му е името. Пуснахме филма на импровизиран екран и снимахме. Мильо
минава като силует за секунди пред обектива. През 1969 година на Главната се развива
действието...
Когато д-р Лазаров реши, че е
по-добре на пловдивската Главна да имаме фигурата на Мильо, отколкото, да
речем, на княз Батемберг, и помоли Данко Данев да направи тази скулптура,
скулпторът дойде при мен да търси образа, който не бе виждал на живо. Показах
му снимки, пуснах му филмчето. Гледахме ги много пъти и Данко от един момент
живна, усетил не само фигурата, но и духа на Мильо.
Още има спорове дали бил надарен от
природата, като компенсация за недъга, или имал коремна херния. Спорят и за
фамилията на докторка, която го поканила вкъщи, изкъпала го, нахранила го и го
пробвала в леглото. След което го отпратила със заръка да не казва на никого. И
как Милчо, като излязъл от дома, вдигнал очи към балкона на докторката и
викнал, колко му глас държи: "И обещавам на никого да не кажа-а-а..."
Има и други подобни; но тази е
класическата. Наскоро чух една от любимите Мильови песни, някои още си я
спомнят:
Отдолу иде говедар с говеда,
в торбичка с пиле препържено,
ой, гиди, Пено, Пенче...
в торбичка с пиле препържено,
ой, гиди, Пено, Пенче...
Когато написах книгата
"Особености на филибелийския характер", където има страници и за
пловдивските чешити, решихме да направим нещо като премиера на стълбището до
бронзовия Мильо, нали неслучайно на корицата е неговият образ! Помолих Митко
Гонзала да запише незабравимия му глас; Гонзала помни и друга любима Мильова
песен:
Ти, моме, ти, моме,
ти луда ли си, ти луда ли си
да любиш моето братче...
ти луда ли си, ти луда ли си
да любиш моето братче...
Турихме сергия с книгата, диджей
Накси донесе две големи тон-колони, пуснахме записа. Минават млади, недоумяват
защо е това шоу. Страхотна бе обаче реакцията на по-възрастните. Гледам как
вървят-вървят, па забавят крачка, спрат, осъзнават защо е цялата работа и се
обръщат към бронзовия Мильо с носталгична усмивка. По едно време спира пред
сергията ни група ученици. Почнаха да се снимат, идва едно момиче и пита:
– И с какво е известен, че му
вдигнали паметник?
– Ами сама се сети! – отвръщам.
– Ами сама се сети! – отвръщам.
Момичето погледа-погледа, па рече,
като да бе решило трудна задача: – Има големи уши. (...)
Ако реши някой да научи истината за
действителния Мильо, записал съм спомени на пловдивчани, които по-добре го
познаваха...
Г-жа Спространова, майка на Тома
Спространов: Мильо го помня от 1940 година, когато дойдох като булка в
сегашната ни къща и станахме съседи. Винаги се обръщаше към мен с думите
"Госпожа Спространова", което в онези времена бе малко странно. Веднъж
лекичко ме погали по лицето и каза: "Много си хубава ма, госпожа
Спространова". По онова време да съм била на 25-30 години.
Митко Гонзала: На мен Коста
Балабанов, който беше заместник-директор на Театъра, ми е казвал, че с Мильо в
началното училище седели на един чин. Бил много силен ученик. Заболява от
менингит и става такъв, какъвто го знаем.
Тома Спространов: Помня го от дете.
Като ме видеше с момиче, кога бях ученик, спира ме и пита все едно и също:
колко е часът? Казвам му, след което иде втори въпрос: А верен ли е часовникът?
На изпращането ми като войник поканих гости, мои близки. Почетен гост беше и
Мильо.
Любомил Лазаров: Нямаше храмов
празник на катедралната църква "Света Богородица", Мильо да не е на
стълбите край църквата, чака милостиня, но не протяга ръка. Имаше у него особен
вид гордост и достойнство.
Недялко Костов – фотограф: Не протягаше ръка, ние си му давахме. Родителите ни бутат насила в
ръце филия, ние я носим на Мильо.
Наско Кацара – музикант: Минаваше за
надарен, но какво има в гащите и какво може да стори с него, не ни беше ясно.
Къната: Виждал съм го, легендите не
са преувеличени. Не му завиждахме обаче, защото ясно бе, че трудно ще се намери
жена за това чудо.
Митко Гонзала: Не можеше да е с жена,
пробвахме го.
Къната: Той е събирателен образ на
Несретника.
Г-жа Спространова: Споделял ми е:
"Какво съм виновен бе, госпожа Спространова, че съм такъв?" Бе
трогателно.
Христо Стефанов – художник: Не мога
да забравя, когато го бяха хвърлили в езерото. Стои уплашен и плаче. Беше вледенен,
ръкомаха отчаян, а нелепата му фигура стърчи над водата. Нарисувах го, скоро
след като издъхна. С него си отиде част и от моята младост. Зад уродливата му
външност, зад нещастната му фигура се криеше нежна, изплашена и наранена душа.
Странна фигура в град със странни хора!
Г-жа Спространова: И аз го помня
това; изглеждаше като пребито псе. Тъй си умря, полуоблечен, вкочанен. Тъй го и
откриха мъртъв.
MY COMMENT:
Клюката, като в типичната духовна провинция, го изкарва сексуален урод, а той имаше заболяване от типа на херния, повод цинични зевзеци да разнасят клюки за похожденията му сред местните актриси, които се грижеха за него и го обличаха. В течение на години, като съм се прибирал пеш от редакцията на младежкия вестник "Комсомолска искра" през пловдивската Главна, срещал съм Милю в триъгълника между кафене "Ален мак", кино "Република" и стълбището над бирхале "Каменица". Помня страхотна градушка един ден около обяд. Топки вледенен сняг колкото яйце, а и по-големи, свистят от притъмнялото небе, разбиват се с трясък върху плочите на Главната, неколцина храбреци притичват от една стряха до друга, придържайки над главата си тенджера, кофа, тенекиено корито, а Мильо гологлав, подгизнал, не върви, а сякаш танцува под летящите ледени снаряди по средата на Главната. И аз сред неколцината снишили се тогава под козирката на някогашния дневен бар "Москва", си рекох: Този човек Господ го пази.
Трябва да си отраснал в лепкавата
сънлива атмосфера на отвратителни клюки и романтични любовни копнежи, да си
попивал от усета у този чудноват, многократно обсаждан, пален и разрушаван до
основите, но въпреки жестокостта у завоевателя, оцеляващ отново и отново из
руините си тракийски град, че да приемеш бронзовия Мильо за намигване към душата
на Пловдив – града, който е може би истинското сърце на днешна, бъдеща и оцеляваща из руините си България.
Селяндурин (не селянин) по нрав, как да проумее тъгата по този печален кротък луд, а може би арлекин на Пловдив? Него керестето
на Милю го вълнува.
Pедактира и добави коментар: tisss
Пловдив – европейска културна столица 2019
Plovdiv, еdited 11-13 sep. 2018
** http://www.tvplovdiv.com/potv/index.php?option=com_content&view=article&id=1562:40---&catid=35:front