вторник, 26 септември 2023 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1384.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1384.)

  Божието учение наподобява вода: както водата се спуска от върховете и се стича към ниското, така и Божието учение се възприема само от скромните. – Из Талмуда*

  17 fev. 2001

БЛАТОТО И ЛИЛИИТЕ

  Задушница. Всичко се е родило от недоимък. От недоимък, казано с друга дума – от неудовлетворение. Защото ситият е спокоен и не се изкушава. Неудовлетворението е раззинала уста; шета назад и напред, обикаля света, а очите му гледат внимателно за плячка. Всичко тук се е родило от недоимък, което си е самото нарушено равновесие, самата нарушена хармония, самата ранена Любов. Ситият не твори, не създава; той и не търси, понеже всичко му е под ръка. Кой мечтае най-силно, моля? Онзи, който най си няма, той най мечтае. И като назовава нещата, които желае, по име – значи, като ги кръщава, дава им златен образ, прави ги икони на мечтите си, на блянове. А това си е опитомяване на дивото, на животинското, на природното.

  Ето как човекът се научил да говори. Всяка дума той издърпвал с копринена нишка от неудовлетвореното си, от изпълненото си с лакоми желания изгладняло сърце. И обличайки в звук, в членоразделна реч нещата наоколо, ние ги опитомяваме, караме ги да ни се подчиняват някак. Което бяга подплашено встрани и съзнанието не успее да го улови, да го опише, да го изкаже, то си остава неясно и чуждо, и така е сянка на облак, нещо заекващо с оросено от пот лице и тяло, ала неопределимо. То е самият хаос, но и вече предчувствие, вече предвкусване на ловна страст. Че кой твори, кой бленува, ако не гладният!

  Нарекох я "гургулица" и не знам защо, даже не се и бях замислил – думата сама ми дойде на устните. И то е представа за нещо с бяла лебедова шия, вдигната брадичка. Не трябва да звучи обидно – гургулицата не е гугутка, макар двете да назовават като че едно и също. Ето как странно се държат понякога думите с нас; оказва се, самата подредба на звукове вече говори над смисъла – понеже "гугутка" е нещо сивеещо и обикновено, което кълве трохи по земята или си чисти перата, кацнало на стряхата, а "гургулица" е птицата, когато лети, предизвиква възхищението, подканва ни за улов.  Едното е самата скромност, другото е недосегаемото – и точно в него е изкушението, гладът за творчество, което вече е самата красота, самият Космос.

  Всяка дума за нас, освен назоваването, е образ от звукове и сенки на облаци. Така си обяснявам защо моите приятели така невероятно съответстват на собствените си имена. А оттам може би иде и желанието да доработваме сами официалното си име... Защото "Георги" не е "Гошо", ни е "Жоро", а и версиите на името "Георги" са повече от петдесет в българския ни език Тези варианти на името са като нюанси в палитрата на художник; и художникът най-добре си знае защо посяга към една, втора и трета от представите си за строго определена натура... А може би това става интуитивно, т.е. импулсивно, вследствие неподвластен на разума вътрешен подтик? Назоваването е хвърляне на ласо, на тънка копринена примка върху общите настроения и представи. Назоваването определя не само целта, но и кой е ловецът: добър човек ли е той или лицемер. Ой, как силно ни говорят цветята, птиците, обикновените предмети, с които така сме свикнали, че вече преставаме да ги забелязваме! Обаче да сътворяваш, то е да видиш обичайното наоколо в златиста премяна и значение. Мен пренебрежението от страна на общността ни към едно или друго ме зарежда с желание за работа.

  Човечеството, хората сме като мравки, които: нещастни бедстващи,
издигат чудни дворци, създават великолепие и се съревновават с представата ни за Бог, Когото ни го има, нито ни забелязва от Космоса. Живеем като термити – достатъчна е стая, три на три метра, и ако крехката врата е добре затворена, сме спокойни; въоръжаваме се до зъби, а врагът ни най-страшен си е в самите нас: носим го в гените си, носи се той като тресчица по вълните на алената ни кръв пенлива – невидим и недосегаем. Какви наивници сме, Боже мой! Чуждите богатства ни в очите, а своите богатства не ценим.

  И що му е на човек да се съизмерва с някакъв си бог, чудна работа! Ама че глупаво, вместо да се радваме на това, което ни е дадено, ламтим света да нагълтаме, с думи да го смелем, с думи и език нахален. Че смиреност ни липсва – това е пределно ясно. Ала не е ли разкош самото бленуване, подготовката за битки, потягането на ловното снаряжение? Мравки ли! Че какви мравки сме ние, наивни, но и така жизнени именно с илюзиите си!

  Амон – онзи, който крие себе си (от древноегипетски), т.е. Неназованият, Творецът на вселената; "скрита същност". Амон е "Онзи, който сам се създаде". И който опита да го обясни, загива. Нещо като любопитство с голи сетива, като да галиш къс радий. Вселената била тъмна, мълчалива, неподвижна. Амон е творчески изблик на енергия и от него започнало "времето". Змията е като изстрелване на семе в утробата; затова вероятно преди три и половина хиляди години змията назовавали Кем-Атеф – "Онзи, който е завършил своя миг". Че има ли по-върховен от екстатичния плътски фокус на съвкуплението, мисля. Жреците на Древен Египет не са за гледане отвисоко; грешим, като се мислим за по-напреднали – логическото познание не трябва да се състезава с интуитивния образ, а да се допълва от разкоша му, а защо пък не понякога да му дава преднина, старателно описвайки сетне гъвкавите му откровения.

  Ако, строго погледнато, Истината е трансцендентална, т.е. винаги изплъзваща се от логиката ни, не е ли интуитивното познание онзи светкавичен лъч, дето ще я фиксира върху хартията или папируса! Древните митове са кодирани откровения за човешката душа, за Духа, който е у нас, за собствените ни странности. Ето, например, цикъла от сюжети около митичния град Тива. Върху им се гради философското великолепие и величие на цялата Древноелинска драматургия (Есхил, Софокъл, Еврипид...). И какви хоризонти за изследване са това! Съвременната модерна философия бледнее пред тяхната многопластовост и многопосочност. Подозирам, че самата философия, като човеколюбие, е по-малко изящна и много по-малко ужасяваща в апокалиптичните си видения от космическата мразовита яснота на Древния мит.

  Не говоря за постиженията: като крайна цел, като стремеж към завършек; говоря за самия ход на познавателния процес, като безкрайна спирала от собствения ни буйно пламтящ интелект (което ще рече "усет") към ледената сърцевина на Космоса... Не се притеснявам от любопитството си в тази супер-тъмна сфера. Тракийската пепел под нозете понякога скърца между зъбите ми, за да не забравя, че не съм нищо повече от остналите простосмъртни: просто стрък трева, който се любува на небесата над нас. Ако не аз, друг ще го запише – ако вече не е отбелязано в книги, които не съм чел.

  
20 fev. 2001

  Няма по-висок духом от онзи, който твори в смирение за другите, пренебрегвайки своето – самолюбие, разни суети. Висок е орачът, на чиято нива се уповава светът, без да се интересува кой е орачът. Нозете му в калта газят, а очите му са в облаците. Приоблачен е погледът, с който ни гледа, ала ние крещим: "Наивник ли е този? Защо е такъв отнесен, сякаш не е от този наш свят?" ...И друго крещим: "Този пък за какъв се мисли! Я да го смъкнем долу, сред нас! Стига е броял звезди посред бял ден". Но кой е този?... Мисля си – човек като всички ни, само зрението му е малко по-остро, та ни плашат тези негови очи. Поне упрек да имаше в тях, ала не – няма назидания, няма мръщене от негова страна. Така ни съзерцава и Космическата бездна отгоре. Е, няма прошка за такъв човек. И ние се втурваме да му покажем каква мизерия е животът... Ала колкото повече го мачкаме и бием по лице, толкова по-висок израства. Пък ние – джуджета мамини любави, боричкаме се да се покатерим върху глезените му.

  Лоша работа. Цигански банди от няколко години върлуват – крадат по автобусите и няма кой да ги озапти... Дотам са станали нагли, че вече открито грабят пред очите на пътуващите българи. Чувам разкази за грабежи по градския транспорт, линия "36" и линия "26", и линия "6" на Пловдив. Жертвите обикновено са жени или по-възрастни хора. Граби се по най-хайдутлъшкия начин, по всичките правила на мародерството и откритата престъпност. Кого да обвинява народът!? Простият обвинява манговците, циганите са му в очите; пък си мисля: виновни са онези там с белите ризи и скъпите вратовръзки, дето съсипваха – разрушиха я издъно държавата ни, уж демокрация да градят, ала тяхната демокрация превърна българския гражданин (бил той българин, циганин, турчин, арменец, грък, евреин) в измет, в наплашено овче стадо, което търчи назад-напред из кошарата и се блъска в бетонни стени с избелели от ужас очи.

  Отнеха ни гордостта да се назовем българи – достойнството опитват да изкоренят. Бедният, гладният е готов ръката и на касапина си да целува; жените станаха само за подгавряне; младежта се изражда поради отсъствие на друга галерия образци освен проспериращи лекета, мухльовци, побойници, разбойници, тарикати, опропастители на българщината. Къде са бащите и дедите, къде сме ние! Зъбите ни тракат от шубе, и има защо даже от един сополив манго да се страхувам вече, че ще ми влезе в стаята посреднощ да ме ограби, да ме убие, жена ми или дъщерите ми да изнасили. Ей това е целта на занятието: да се хванем с циганина гуша за гуша, та онези отгоре да си веят байрака безнаказано. Е, да продължим да си делим народеца на враждуващи партии, на късове да трошим нацията! Не сме нито "сини", нито "червени", нито "зелени", ни "жълти" и "оранжеви", ни "виолетови". Глупаци сме, щом сме пуснали вълци между нас да ни кръщават ту в Светия Дух, ту в Аллах акбар, ту в цивилизасиона на Западна Европа и Щатите, ту в богатирските билини за Матушка Русь.

  Хей, отродници ли сме? Забравихме ли си родовете, корените, историята? Защо да се опираме на някого отвън и отдалече, оттатък Атлантика!? Отписахме ли се вече от тефтера на стопаните? Господар ли пак си търсим? – хем милостив и нежен бащица с кралимарковска сила, да нареди как да живеем, как да се плодим, как да му слугуваме на имота и на банковата сметка? Единствено оптимистично пред онаглелите цигански банди ми иде на ум: Колкото по-зле, толкова по-добре! Най-разкошните лилии растат в най-смърдящите блата. Колкото по-зле, толкова по-добре: иде Видовден.

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 27 sep. 2023

–––

* Вж. https://www.otizvora.com/2020/09/12420/mudrosti-ot-talmuda-otrazeni-v-dnevnitsite-na-lev-tolstoy-1/  &  http://s30008547617.mirtesen.ru/blog/43386291024/-SuschestvUyet-video-vstrechi-Baydena-s-tremya-prisheltsami-zaya?utm_referrer=mirtesen.ru Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1383.)

 
ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1383.)

  Бил съм доверчив и разсеян, бил съм глупав и наивен, бил съм жесток с тарикати и малодушни навлеци, ама не заслужавали да им се дразня, но чувството за справедливост, наследство от майчиния ми корав джинс, от двата заможни чорбаджийски рода – перущенския и калугеровския, клани през Април 1876, ми е ориентир да преценя човека. – Аноним (1947)

  24 maj 1998

ЗА ЧЕСТТА НА ЛИТЕРАТУРАТА*

 Литературата иска жертви. И тя си има своите светци, своите Дантоновци и Робеспиеровци, Моцарт и Салиери. Някога за едната мъжка чест братята по перо на дуел са се стреляли. Спомняте ли си края на Пушкин? Някога в гимназията ни учеха, че гениалният поет е като Ботев, в будоарния по-мек нашенски вариант – като Яворов, в по-семплия случай – като Смирненски, онзи син на бежанци от Македония, който – като ял пасти, сърбал боза и с мънзърко моливче нахвърлял върху късове амбалажна хартия от чували с тиквено семе стихове, като "Аз не зная защо съм на тоз свят роден", ала после пипва ТБЦ (туберкулоза) и ниже онази красива пролетарска идилия за каменарчето с избелелия каскет и дързост в погледа.

  В началото на смутния ХХ век защитата на творческото кредо, тъй да се каже – на личната инвенция, се осъществява с подръчни корави средства. Привършвали ли му естетическите аргументи, родният наш поет-философ минавал към ръкопашна схватка с опонента и къде с юмруци или текмета, къде с по-ячка кюския постигал абсолютното убеждение; за тази цел също толкова подходящи били чадърът и дебелият бамбуков бастун, прилагани с творчески хъс и вдъхновение. Че как иначе да се справи с разплезеното научно подковано теле, което вместо да похвали творенията Му, без капка свян излага на показ смешните Му страни? Един Стоян Михайловски, един Кирил Христов можем ли си ги представи кротичко привели главица както агънце-багънце в тепсията на лит-критическо говедо, понесло въпросната тепсия към махленската фурна почистено и с гердан от белени картофи! 

   В ерата на Реалния социализъм с човешко лице сбиванията, особено па след литературно четене, доставяха естетическа наслада сред публиката. Това беше десертът, гвоздеят на програмата. По-буйнички и по-пламенни винаги са били поетите. Враждата между поетът и литературния му критик е толкова естествена, както симпатиите между куче и котка. А помните ли поетическите рецитали между 1967 и 1971 г. в аула 65-а или аула 272-а на Софийския университет "Климент Охридски"? Ой, как се пердашеха току "на коневръза" зад служебния вход на Университета или пред входа към Университетската менза наперенки бетер японски петлета младите поети! Каква прелест беше да съзреш автор на вакханални мадригали за розовия корем на любимата мома как нанася ляв прав и дясно кроше или ъперкът в муцуната на несговорчивия опонент, току-що надиплил поредната "Ода за Партията", "Ода на СССР" или Дивна оратория в чест на партизанското движение, на Митко Палаузов, на Павлик Морозов или за годишнината на Великия Октомври във великия Съветски съюз! 

  Столични кръчмета, като "Дълбок зимник" или "Грозд", още от епохата на Дебелянов и Подвързачов са си извоювали слава на местенца за евтин запой с радомирски пелин, брезовски мискет, червено мелнишко и пенлив станимъшки мавруд. Около родната лирика открай време дъхти на отчаян бабаитлък и величаво честолюбие... Какво да се прави, като сме си божем темпераментни южняци, гореща ни е кръвта южняшка!
    Кръвта се ядно в жили вълнува,
    погледът мрачен, умът не види...
– пише геният на родната поезия и публицистика** и това очевидно ще да е необходимо агрегатно състояние да произведеш запалителни стиховце. Ако тръгнем кусури да търсим, няма как да подминем печалната изповед на друг трагичен роден поет, който заплати с живота си, че се писа редник на фалшива идея... Какво тук значи някаква си личност! – пише*** часове преди разстрела в тунела на Софийското гарнизонно стрелбище, обладан вероятно от трагичния патос на влюбения в живота, осъден на смърт.  

  В училището обаче поета го изучават не като живо същество с неговите земни страсти, падения и възход, а като препарирани мощи от епохата на фараона Тутанкамон. Прочее, тук въпросният случай е съвсем земен. Ако някога някой гордо е прогласил: Жени и вино, вино и жени! – демек, дайте ми ги насам, па елате да погледате сеир! – днес подобен зов е не по-малко на мода. Освен че вдъхновено се пердашат за стихове, поетите се млатят и за женички: било за шавлива кипра съпруга или за невярна метреса, или най-паче за проститутка, въздигната до небесата, в звездния свят с ореол на божествена Муза за Поета. Неестествено ли е това? Неестествено ще е, ако травестит вземе да ги дипли ей такива едни:
    Ни лъх не дъхва над полени... (Николай Лилиев).

  Хайде де! Изкуството е жизнено като живота, какви ти печални вопли на бездомен странник" (Димчо Дебелянов)? Че лириката се нуждае от поза – две мнения няма, а пред онзи пребледнял лик на канцелариста, окайващ девойчето с китара, тръгнало край релсите с "двама зли гамени" (Атанас Далчев), притеснен да го не разглобят от груби ласки това красиво моме, предпочитам пълнокръвните строфи на селянина от Добромирка:

    Душата ми не е модерен ресторант,
       за да гуляят в нея разни дами,

или посветеното пак на Пеньо Пенев от друг чепат автор:
    И ваште благоверни дами
       към мене гледаха със страст,
       че любех аз от вас по-силно
       и пиех по-добре от вас (Георги Джагаров).

  Литературата, особено поезията, е лют спор, разговор, в който разговор понякога може да хвърчат изкъртени зъби, мостове, коронки, цели ченета, но тя в никакъв случай не е нравоучителна сказка пред изнежена публика. Историйката, за която иде дума оттук насетне, протича върху персийските килими на някогашното Писателско кафене в приземния етаж на сградата на софийския тесен сокак между площад Славейков и Злополучната онази банка на внезапно забогатялата родна напориста демокрация след Десети ноември 1989 г. Младата надежда на прогресивната лирика Лазар Шонов – селянче, родом от селото Гол тупан, Пловдивско, наченал артистичния си живот първо със зоотехника (свиневъдство), прехвърлил се поради гнус към свинете в школа за пътно-строителни машини: путетепкатели валяци, багери и прочие груба земекопна техника, успешно привършил втори курс дървообработване, за дърводелец доучвал вечерно и след осемгодишни опити най-сетне с телефонно обаждане "отгоре" приет за редовен студент по начална педагогика в института за детски учителки, която специалност заряза в края на третия семестър, че не обичаше да слуша малки деца как циврят и капризничат, и се обяви за артист на свободна практика – в тази мъглива столична сутрин киснеше, унило обронил брадясал до ушите лик над празна маса в празното писателско кафене.

  Празни му бяха мислите, празни му бяха джобовете. Абсолютно позната екзистенциална драма – нямаше даже кой да го почерпи поне филия хляб, намазана с мас. Бе прекарал нощта между пияндета и търсачки на изгодна партия за женене от дълбокия прованс, изпонахапан до кръв от бълхите и дървениците в близкия хотел "Севастопол" на ъгъла, където се пресичат софийските улици "Раковска" и "Граф Игнатиев", в онова добре известно на всеки провинциален артист помещение с трийсетте жестоко умирисани на карбол легла. Бе махмурлия, сиреч в кисело настроение поради тъпата снощна запивка, дето похарчи всичките си спастрени парици. Чакаше сега на гюме милозлива някоя софийска жертвичка, за да го авансира, та да се прибере най-сетне и той "в бащино огнище". На всичко отгоре червата му куркаха, свирепо се бунтуваха от глад.

  Рано-рано сутринта Лазо помогна на мацетата от кафенето да почистят и подредят заведението – собственоръчно и с кеф премете с прахосмукачка персийските тъмноалени пътеки във фоайето, смени водата на печалните бледоалени невехнещи пластмасови рози във вазичките по масите.

  Стана десет, а още никой се не явява...

  Към десет и трийсет нахълта табун старчета, членове на дружинката им още от Балканската война. Тези бъбриви симпатяги пазеха светъл спомен за Октомврийската революция, написали някога нещо си, за което светът, освен те самите, отдавна забравил, бяха членове на Писателския съюз, а Лазо не, макар да има вече пет книжлета, и шестата стихосбирка му готвят аверите от пловдивското издателство "Херпес". Ветераните се смушиха в ъгъла при фикуса, зад голямата витрина към улицата, и шумно засърбаха сутрешното си чайче, гарнирано с евтина ментичка, която за фасон зовяха Цейлонски чай. Шонов тъкмо понечи да си изпроси цигарка от тях, когато зърна величествено влизащия като луксозен презокеански лайнер в тихо родно пристанище Божидар Кънчев****, смъртен враг на новоизгряващите литературни звезди, обявен от висшето началство на БКП за трибун и баш адвокат на единствено правилната партийна линия. Трътлявият Божко се завъртя край бара, щипна по бузката и по дупенцето едно от момичетата, друго приятелски цуна по гушката, па поръча петдесет грама шотландско уиски "White horse" и порция тъ-ъничко нарязано нашенско говеждо филе "Маджаров". Лазо преглътна на сухо, когато безмълвно проследи с какво блажено изражение отнася питието и мезето си на съседната маса, сякаш нарочно, да прави назъбица на поета с петте стихосбирки от Гол тупан.

  – Види се, добре кяри мръсникът – подхвърли Шонов. – Виж го ти как се разживял!

  Божко му отправи топъл снизходителен поглед, небръснатите му пълни бузки се разтегнаха в блажена широка усмивка, па кимна с вид на личност, която дълбоко уважава себе си:
  – Цум воль, майне хер!*****
  – Майната ти – извърна се Лазо с гръб към розовобузестия оптимист. – Немски не отбирам, аз съм българский поет.
  – Силно казано! – млясна критикът-враг на прогресивното човечество и на бойките поети с младежки пъпки. 
  – Майната ти – извърна се Лазо с гръб към розовобузестия оптимист. – Немски не отбирам, аз съм българский поет.
  – Силно казано! – млясна критикът-враг на прогресивното човечество и на бойките поети с младежки пъпки. 
  – Имам пет книги! – хвърли вале коз роденият на къра зад храстите край селската мера на Гол тупан.

  – Моите са две, обаче стойностни! – рече онзи.
  – Въздух под налягане! – хладно отбеляза Лазо.
  – А председателят на Секция "Критика" професор Симеон Хаджикосев и другарят Левчев не мислят тъй! Обаждат ми се и на домашния телефон да ме пофалят от най-високо място, от ЦеКа и Политбюро.

  – Мен народът ме тачи – наблегна поетът.
  – Пука му на народа! Такива като теб с лопата да ги ринеш.
  – Аз като ти изпукам един зад врата…! – озъби се Лазо.
  – Че то друго и не ти остава – рече Божко.

  Тази му реплика преля чашата. Изгладнелият Шонов се метна като вълк през четири стола, катурна масата с розичките, нанесе му къс ъперкът под брадичката, кюсна го с чело и... литературният злодей тутакси бездиханен се търкулна на писателския килим, подбели очи, притихна. Поетът отпи от чашата с уискито и изля остатъка върху трупа.  

  Пустият салон отведнъж сякаш се изпълни от посетители. Прекъсват се един друг, коментират, ръкомахат. Наставаха и ветераните край фикуса. И как никой жал не изрази, никой не се смили над Божко, напротив – напират да стиснат една лапа на Лазо, по гърба да го тупнат. Мнозина имаха зъб на богопомазания галеник заради острия език и за успеха му пред Партията-ръководителка. Зад гърба го наричаха как ли не, с какви ли не прозвища, пред него обаче свеждат почтително взор. Девствения Кънчев, който така демонстративно страни от несретните поетеси и от зрялото им поетическо творчество, кръстиха Кънчо Путкодеров по името на герой от ефирна соц. поемка, съчинена апокрифно от наш поет "барабанчик на епохата" тъкмо в чест на Априлския пленум на ЦеКа на БеКаПе.

  Като се пооправи от шока, Божко си тръгна с подвита опашка. Авансиран от знойната театроведка госпожа Актиния Огоста, в дружеска компания от литературни гении Шонов изкърка четири бутилки треторазрядна полска "Перцовка" от по лев и седемдесет. Знаменателно старчетата зад фикуса му пратиха за мезе половин кило колбас "Кучешка радост".Талантът у нас набляга на твърдите питиета. Без съмнение това влияе върху градуса на творбите, където гордо перчем се вее, пъчат се юнашки гърди, юмрук се тръска в юнашка поза като Гаврош на барикадата, за разлика от влажните чувствени вопли, призивно долитащи откъм дамския стан на будоарната любовна лирика. Така дошлият от несретното забутано селце Гол тупан в големия столичен град доказа на критиците, че и по демократическо, както някога и по комунистическо, народът люби и милее жизнеутвърждаваща, изстрадана, изгладувана, а най-паче отвоювана в пряк юмручен двубой с отрицателната критика Модерна Българска литература. 

   БЕЛЕЖКА: 

  Сюжетът е от приземния етаж на ул. "Ангел Кънчев" № 5, където някога беше кафенето на Съюза на българските писатели, и е действителен. Прототипът на главния герой се издигна в живота след славния за всички нас Десети ноември 1989 г. и за късо време чрез протекция откъм несъществуващата днес Радикал-демократическата партия стигна до "временно изпълняващ длъжността" (врид) кмет на Стария Пловдив, прослави се с борчески стихове, възпрепятства умело издаването на ръкописа "Ламски", опита да изнудва автора за още пари, а днес е щастлив бахчеванджия в китното с. Рогош, десет километра от хилядолетния Пловдив, основано, по данни от поета-общественик, бахчеванджия, търговец и печатар, от гордите рицари на Древния Рим, обаче според опърпан летопис от Османското присъствие, селото е бастисано от войска, опожарила из основи и разгонила по кърищата предците на днешните от селото Гол тупан, че ограбили и изтребили керван търговци, ама след време оцелелите си познали накитите, с които се били накичили селските моми и невести от Гол тупан, Пловдивско. 

Eпизод от ръкописа "Историйките на ученика Ламски", глава LXXX

Пловдив гнездо на невежество и култура

Plovdiv, edited on 26 sep. 2023
  
Илюстрации:
- Литературният критик проф. М. Неделчев******.
- Типичният гений на ярка провинциална поезия.
___
Михаил Неделчев (1942), член на ръководството на някогашната Радикал-демократическа партия на г-жа Елка Константинова, прославил се с опит да създаде нова версия на т.нар. по Тодор-Живково време Списък на активни борци против фашизма и капитализма, само че под табелата Активни борци и пострадали от терора по времето на соца, с единствената цел привилегии пред новата власт, илюстрацията най-горе. Вж. https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B8%D0%BB_%D0%9D%D0%B5%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%87%D0%B5%D0%B2
** Христо Ботев се ражда, както гласи известната народна фраза, с името си (Христо) на 24 декември (Коледа, Рождество Христово) 1847 г., според тогавашния т.нар. стар стил, т.е. 14 дни преди 6 януари. Да се вземат историците в ръце и да приведат датата според реалното случване, а не post factum. 
*** Никола Вапцаров (1909-1942).
**** Прототип на Божко Кънчев: Божидар Кунчев (1948), вж. http://liternet.bg/publish4/bkunchev/
***** От нем. Наздраве, господа! Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...