сряда, 1 юли 2020 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (178.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (178.)
  
  Светът е сцена и всички ние сме актьори на нея – влизаме, излизаме и за своето време всеки от нас играе разни роли... Шекспир (1564-1616) 

   05.10.2006. ТОШО БЕЛЯТА
  
  "Теб никой не те обича – беше ми казал на четири очи преди години (тогава бях на 32 години) колега* от редакцията на младежкия местен вестник. Това не ти ли прави впечатление, не ти ли говори нещо?" Родителите не са ме глезили: прегръдки, мили думи, каквито и да било знаци на благоразположение за мен бяха хубав романтичен филм, предназначен за други деца, за другиго някого – мен ме нямаше в този филм. По-късно съм си давал сметка, че майка и татко помежду си са изпитвали страстна любов и съвсем не са били безразлични и хладни към моите геройства, както са ми се показвали. Вероятно такава е била представата им за домашно възпитание. Ама тогава защо сестра ми, която беше рядко красива, беше обкръжена със забележимо внимание, с благосклонност, колкото и строги да са били изобщо към нас, двете им рожби? Каквото и да се случеше в тяхно отсъствие, виновният неизменно бях аз, не и моята неопитност, не заядливите надменни хазяи или други хора и деца, с които – нещо нормално за хлапе от бедняшките махали! – ми се случваха неприятности.

  Имаше едро, яко и злобно момче в махалата, син на хамалина Михал и чистачката Кръстана. Тошо Белята съм го запомнил като изключително жесток и зъл характер, просто от редкия вид момци, за които казват "гадина по рождение". Майка му беше слабичка, кокалява женица, баща му – огромен и с такава една развлечена походка, с ехидна усмивка и жестове на побойник. От бедняшката им кирпичена къщурка на улица Ниш № 5 – стая с преддверие в предната част на двора точно срещу нашата дълбока и сумрачна изба на Ниш № 4, където живеехме под наем, по-късно нощем понякога, долитаха мръсни псувни, ругатни, звук на плесници, циврене, пиянското боботене на Михал. Чудел съм се, като шест-седемгодишно хлапе, как не ги е убил още огромният масивен хамалин онази кокалеста Кръстана и сина й Тошко. И този негов единствен син, шестокласник вече, пет години по-голям, далеч по-едър и по-силен от мен, дребосъка, веднъж ме спъна насред уличката Ниш, както си вървях към къщи. Налагаше ме с юмруци по гърба, по главата, с коляно ме беше затиснал, крещеше победоносно: "Яж пръст, мамицата ти, яж! Баща ти за тази земя се борил".

  С разкървавено, окаляно от сълзите и сополите лице, охлузен, пребит, тичам да се оплача... на кого! На мама. Пък майка ми пазарджиклийката се беше затворила в бараката, където държахме кюмюра, переше в голямото дървено корито. Огромен куп пране беше натрупала пред себе си. И втурвам се аз при нея, притискам лице в престилката й да я гушна, да ме погали, да ме утеши; през хриповете от хълцането, задавен от току-що преживяното унижение, шепна й: Тошо Белята ме караше пръст да ям. И майка ми, като ме отстрани гнусливо с лакът, такъв як шамар ми извъртя! Сапунената й длан изплющя през лицето ми и ей това през зъби ми рече: "Кой те е калесвал при Тошко Белята да ходиш! Кой те е пращал с него да си играеш? Ако не си го подкачил, той защо ще те натисне да те бие? Защо друг не бие, а точно теб?!" И дотам! Изхвръкнах като пиле от бараката с коритото и прането, прескочих деветте стъпала надолу в земята, хвърлих се в моето си легло да хълцам, да се нахълцам, на воля да си се нарева, но никой повече на този свят и в този мой живот да не ме види вече слаб, разтерзан, разплакан – това беше повече от клетва на някогашното кльощаво хлапе, заровило окървавеното си изкаляно лице във възглавницата.

  Страхотен урок – от онези уроци, които цял живот се помнят! Оттам насетне нося си като обеца на ухото важното, което изведнъж тогава проумях: каквото и да ми се случи, себе си първо да обвинявам, у себе си да диря и повода, и причината; не са ми виновни другите човеци, че са такива, каквито са – аз грешно съм ги преценил, у мен е вината за всичко неприятно, което ми се е стоварило отгоре. Ама да тръгна да обяснявам на Арменския поп**, че нищо лошо не бях му сторил на Тошко Белята, на онова проклето момче, кой ще ме чуе!? Па и каква полза от хленч и просия за обич! Да не съм циганка-просякиня!

  А Любовта... Е-ех, Любовта! От невръстно хлапе тя винаги ме е пренебрегвала или поне не съм я усетил и до днес такава, каквато съм си я мечтал и бленувал. Някъде през следващите дни вероятно ще продължа по тази тема; сега само ще приключа с ей този горчив извод от най-ранните ми детски години: Колкото повече се стремиш към любов, толкова повече рани и разочарования те очакват в объркания ни живот, който сами сме си го направили несносен и неприветлив, всички ние – българите по кръв и вяра, с нашата необикновено сурова и единствена мила майчица България.

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited by 1 uli 2020

Илюстрации:
- Хлапенцата*** на пловдивската уличка "Ниш" около 1952 г.
- Пловдив, юли 1946 г. баща ми калфа и майка ми студентка. 
___
* Николай Заяков (1940-2012), 

https://plovdivlit.com/en/work/804-%D0%BC%D0%BE%D1%8F%D1%82-%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD-%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BA-%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B9-%D0%B7%D0%B0%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D0%B2/1
** Положение, когато човек, претърпял несправедливост, няма какво да направи по въпроса, Арменският поп е онзи, комуто може да отиде да се оплаква, ако пожелае, така или иначе, нищо няма да се промени – това е положението. Като не ти харесва, ходи се оплачи на Арменския поп! Вж. https://www.bgjargon.com/word/meaning/%D0%90%D1%80%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F%20%D0%BF%D0%BE%D0%BF
*** Третото в редичката застанали прави хлапета съм. 

Към снимката най-горе: През есента на 1946 г. на изхода откъм Централна поща в пловдивската Цар-Симеонова градина един от фотографите-занаятчии, които и в моето ранно юношество се подвизаваха край някогашния павилион за вестници и списания с кофа вода за промиване на фото-плаките, е заснел бъдещите ми родители: Надежда Борисова Ненкова (1925) – втора от четирите дъщери на Борис Ненков Ангелов, известния в Пазарджик Борис Дявола, и петия син на харманлийския чиновник бирника Георги Бояджиев, който от Харманли дошъл едва 16-годишен и се заселил в Пловдив след по-големите си трима братя (Димитър, 1909 г., Атанас, 1912 г., и Стефан, 1920 г.) - Кирил, калфа в частната мебелна работилница на улица "Франклин Рузвелт" 10, собственост на Иван Радичев. Същата година, само след месец двамата ще отпразнуват сватбата си, въпреки недоволството от страна на Борис – през октомври, като събирали лъжици, вилици, чинии от приятели. След празненството, оказало се, че някой от гостите откраднал част от приборите. От тази сватбена церемония у дома съм виждал дарена от най-големия брат и съпругата му Фанка от Хасково калайдисана плитка, широка половин метър тепсия с надпис по случай женитбата на Кирил и Надя, който гласи: "На милото ми братче Кинчо". В началото на август 1947 г. съм се родил. Баща ми се засуетил в маломерната стая на улица "Захарий Стоянов" 17, когато около 11 часа вечерта на 6 срещу 7 август 1947 г., бременна, майка ми усетила, че водите й изтичат. Брат му Стефан – с две години по-голям от баща ми, с когото тримата делели квартирата под наем на втория етаж, му се скарал: "Вместо да кършиш ръце, тичай да викаш файтон да откараме жена ти в родилното!" Когато съм се появил на бял свят и научил, че му се родил син, баща ми наема файтон и преминават по пловдивската Главна улица. Като не го сдържало да се мъдри отзад "бей-гиби", седнал на капрата до файтонджията с бутилка вино в ръка. Размахвал бутилката към минувачите "по стъргалото" и пеел. Толкова щастлив бил! Не съм го чул иначе никога да пее този мой мълчалив и сдържан баща дърводелец, с когото – докато бе жив, както се казва, брашно не мелехме. Едва след смъртта му започнах да го разбирам и да си тълкувам уроците, които ми е предавал не с думи, а с начина си на живот, с умението си в занаята и с доверието си към другите хора. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)      Всичко, което съм като характер, дължа на стипчивата майчина обич. Как веднъж не ме е похвалила ...