сряда, 11 август 2021 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (689.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН
ПЛОВДИВЧАНИН (689.)

  Да не са илюзиите и любовта, животът е суета и печал, много печал. – Аноним (1947)

    1 maj 2008

ПЛЕШИВИЯТ УЧИТЕЛ*

Той доплува до разбрицаната класна стая,
пусна чугунена котва, наду тревожно сирена
и рече:
"Деца!
Днес ще вземем за възхищението.
Урокът е тъй труден, че ще ме намразите,
ако почна да обяснявам. Ето защо..."

И размаха криле,
просто изхвърча през прозореца.

Възнасяйки се над училището
с присъщата му тъпота, посредственост и ред,
над крайния градски квартал
с присъщите му боклуци, унижения и мизерии,
лъщеше умно плешивият му череп.

А децата ръкопляскаха,
тропаха с нозе,
крещяха въодушевени, крещяха в екстаз:

"Урр-ра-ааа, свободен! Свободен!"

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 11 avg. 2021
–––
* Своенравно и предизвикателно, много си го обичам това рошаво гардже, това творение. Бях палаво хлапе и другарката Попова (майка ми и баща ми я наричаха госпожа Попова), класната ми от първи до четвърти клас, почти всеки ден намираше за какво да ме изправи до стената, с костеливи пръсти да ми прищипне яко и извърти ухото, а веднъж от яд си строши показалката, че не успя да ме цапардоса през дланите, понеже си дръпнах ръчичките зад гърба в последния миг. За назидание нареди ми да предам на баща ми дърводелеца да й изработи нова показалка. И татко естествено изпълни заповедта, без да каже лоша дума срещу училището. Освен че отнесох поредния пердах, дето много съм го изложил пред "госпожата", тържествено заяви: "Сега, като те светне, ръчичките ще ти отнесе, така яка съм я направил, това са шест ката пресован шперплат, сине. И да не забравиш, като поднесеш точилката на госпожата, да й се извиниш от мое име".

На тази женица – Дора Попова, помня и досега тънките синкави жилчици под пергаментовата кожа на ръцете и лицето, кафявите старчески петънца, побелялата й силно оредяла косица, сплетена на кокче, пискливия й глас. Беше строга, а към мен – твърде строга. Хвалела ме зад гърба ми на родителските срещи за успехи в ученето, но не пропускала да се оплаква. Рекла на майка ми: "Това ми е последният випуск, но да знаете, само от вашия Гьорги ми побеля косата. След родителска среща майка ми винаги си идеше с подпухнали очи и разплакана, и как нито веднъж не изрече дума за училището или срещу госпожа Попова! Напротив, дружно ме пердашеха двамата с баща ми, попивах обичайните им упреци: "Само ни излагаш, от теб стока няма да стане" или "Боже, на кого се е метнал, ний в нашия род такъв чешит нямаме!" и пр.

   От училищните години при Попова, а и по-късно, вече в прогимназията и гимназията, най-ярко помня моментите, когато по някаква моя си (много солидна в собствените ми очи) причина не съм присъствал в учебния час. Бягал съм като затворник от пандиза, като войник от шрапнелите и куршумите на фронта, като осъден на смърт от взвода за екзекуции. Опияняващият аромат на Свобода, когато всички наоколо са забили нос в тетрадката и скрибуцат ли, скрибуцат с писалка – ай, каква тръпка беше то! Напомня ми силно за Любовта. Изобщо, ако ме попитате, Любовта и Свободата не мога да си представя разделени, драги съвременни майки и татковци, както и мили колеги учители; казвам го като човек с четирийсет и една години и четири месеца педагогически стаж зад гърба си и разбира се, понатрупан опит.

  Много зависи кой е учителят на малчугана ти, особено първите даскали са важни; защото децата масово подражават на техния стил във всичко, за което даже и няма да се сетите. В паралелки, където класната е доносник на шефа, хлапетата масово доносничат с блеснали оченца и смятат това за нещо нормално, за което очакват и похвала. Училището днес е бъкано с ренегати и мижитурки, особено напоследък! Преди по-опитните даскали успявахме в средния и горния курс да пооправим нещата... Преподавал съм в паралелки, където момченцата до такава степен са ме копирали, че правело впечатление и на колегите ми. Говореха: Ами той така ги омайва, че не можем да ги познаем, започват да приличат на Бояджиев. Пишех на черната дъска и с дясна, и с лявата ръка, и ела виж – половината паралелка хлапаци прописали с двете ръце. Шоу!

  Някога имахме респект към учителя; писал съм как беше по време на моето детство. Бях палаво хлапе и как нито веднъж не чух родителите ми да кажат лоша дума срещу учител или срещу училището; напротив, ядях пердах, след като ме бяха наказвали в училище. Баща ми, който учил до трети клас, посегашному – до седми клас на училището в Харманли, имаше респект към учителя; да не говоря за майка ми, която в ученичеството й, според мен, си е била абсолютна читанка.

  След родителска среща ме пердашеха – понякога двамата заедно, като си пречеха или в ожесточението един друг се нараняват, и си мисля напоследък, че от ранно детство у мен се е развил т.нар. Стокхолмски синдром: притеснявах се за тях, свит в най-далечния ъгъл под дърводелския тезгях, почти недосегаем за оръжията им (дръжката на метлата – у майка ми, и шперплатова лентичка – у баща ми) скимтях: първо от унижение, че ме бият, и второ – че ги обичах, та се молех дано не се самонаранят един-друг заради мен.

  Вероятно съм бил хипер-активно хлапе и юноша; истината бе, че постоянно се въртях на чина, приказвах, разсейвах и другите деца, дърпах момиченцата пред мен за плитките, разплитах им панделките или правех гримаси, пулех се и се кълчотех зад гърба на Попова, докато Попова трудолюбиво скърцаше с тебешир по черната дъска. Спомням си, от пети до седми клас имахме млада учителка по физика с големи цици, една мощна такава, та й викахме Дизела. Дизела ме наказа веднъж да стоя прав с лице към стената, и ела виж какво се случи! Децата не гледат нея, ами се зверят в мен и се кикотят – че се кривя и се правя на клоун. И тогава тя дойде, яко ме оскуба и позеленяла от ярост, ми кресна: "Ей Скицо, я, марш в коридора!" От което повече ме заболя, от това нейно "Ей, Скицо".

  Години по-късно отивам в някогашното мое училище, ама вече като вестникар в "Комсомолска искра", и то основал и завеждащ отдел Образование, срещам пак Дизела. Говорим си сладки приказки и между другото споменавам, че съм й бил ученик. Бе много учудена: "Не-е, не сте ми бил ученик, с онзи Гьорги вие нямате нищо общо. Други мои ученици може и да съм ги забравила, но онзи Гьорги си го спомням". И писах хубави работи за нея после във вестник "Комсомолска искра", че момците от шести-седми клас през всички  епохи няма как да не са се заглеждали по сочни цици с щръкнали зърна изпод рехавата дамска одежда.

   "Живей като обикновен човек и бъди благословен!" ми е водещо начало от ранното детство. Помня, имахме час на класа, когато всеки хлапак трябваше да разкаже какъв си мечтае да стане, когато порасне. Класната ни стая в VI-a клас тутакси се изпълни с естрадни певци и певици, балерини, инженери, факири с футболната топка, археолози, мореплаватели, храбри огнеборци в пожарната команда, министри, капитани на кораби... Пита ме госпожа класната: "Ти, Гьорги, що мълчиш, нямаш ли мечта?" Отговарям: Мечтая да стана свиневъд, другарко Харалампиева. И пак в края на седмицата – на поредната й среща с родителите, Хърла (Харалампиева) се оплакала, че съм й провалил старателно подготвения урок. Бел. м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)      Всичко, което съм като характер, дължа на стипчивата майчина обич. Как веднъж не ме е похвалила ...