сряда, 9 декември 2020 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (377.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (377.)  

   "Човекът е струна, опъната между животинското и свръхчовека над пропастта" – Фридрих Ницше (1844-1900)

    09.11.1968. МЕЛОДИИТЕ НА ДИНО

  Ще издам една тайна: мелодиите. Те се появяват дълбоко у мен и ме изпълват със светлина като голяма бяла черква; всичко започва да трепти, да запява, гърлото ми пресъхва, и ако ме срещнете в такъв момент, не ви познавам, нищо не бих ви казал, понеже очите ми са затворени за света наоколо. Когато открай-докрай се изпълня от една мелодия, аз изпитвам най-сладко блаженство, аз съм на Седмото небе и всички хора с техните грижи и техните дребни радости са ми чужди, защото – независим и от себе си, се издигам над всички, над всичко и... пея. Само че мелодиите ми не могат да бъдат чути. Чувствам ги у мен, а не съм сигурен къде точно ги чувствам. Появяват се рядко, и до уши затънал в греховния ни материален свят, се усещам обзет от печал.

  Когато издъхна Дино, седмица подир смъртта му си наложих да бъда добър и мил. Ставах преди останалите, обличах се и бързо излизах навън. Опитах се никого да не безпокоя, светът да не ме забелязва. На автобусната спирка заставах мирно и кротко, вгледан в себе си; не се взирах в очите на хората, както правех преди, а гледах право пред мен, като се стараех да си мисля безобидни неща – например, как добре му стои алената вратовръзка на онзи мъж край кофите с отпадъци. Всяка сутрин тролеят ме изсипваше на едно и също място, при градската Чифте баня, строена през ХV или ХVІ век. Оттук поемах през града. Ала пътят ми не бе сложен, минаваше първо през една телефонна будка вдясно от новичкия тунел под Трихълмието. Аз влизах в кабинката, вдигах металната телефонна слушалка, вързана със синджир, набирах напосоки пет цифри, и когато мъжът или жена отсреща се обадеше: "Ало, кой е?" – казвах кротко: "Опомнете се, моля! Дино умря". В по-добрия случай чувах гласа на възрастен мъж: "Бог да го прости!" – но понеже никога не съм бил набожен, никога не съм вярвал, че Бог съществува, това ме натъжаваше още повече. Ами такъв отговор е като сламка, за която се лови удавникът, като добре си знаем, че – въпреки усилията, удавникът ще се удави, той нали затова е удавник; но е така сантиментален онзи момент, когато обреченият посяга обнадежден към нещо, което го няма и не го е имало на света.

  И тъй, хората отсреща, с изключение на някое болнаво старче, люто ми се дразнеха, заканваха се, обиждаха ме и с фрази, които трябваше да докажат колко не ги вълнува моята мъка, колко не ги интересува кой страда в объркания материален свят, псуваха ме дори. Изобщо, звучните ругатни и проклятия в прекрасния за пришълеца Пловдив съпровождат моите мелодии от най-ранно детство. Още втората сутрин един грубиян ми рече: "Върви по дяволите с твоя скапан мъртвец! Аз съм жив и не ме интересува нищо друго". На четвъртата сутрин мил женски глас унило ми рече: "Защо настоявате и ние да страдаме? Имаме тук две болнави дечица. Защо ни безпокоите? Достатъчно грижи си има всеки в този град и достатъчно болка. Не ни безпокойте! Нали не искам кой знае какво?" И така аз понасях тъгата по Дино. Вървях по тротоара сред увиснала непрогледно гъста мъгла и се съпротивявах лекичко на тъгата. Чувствах се в плен на едва ли не стипчива и сладка на вкус безбрежна печал.

  Бе странно, понеже мисълта за едничък мъртвец е нищо в сравнение с мисълта за живите. А пък живите ме обикаляха от всички страни – вървяха задъхани по улиците, задминаваха ме, изтласкваха ме от пътя си в някоя локва, без да се извинят, без дори да ме забележат, толкова съсредоточени в своя мираж или някоя своя особено важна цел или грижа! Сблъскваха се на някой ъгъл, със зъби и нокти воюваха помежду си. Случваше се да ги слушам как се налагат с жестоки думи и после с юмруци. Повечето бяха запъхтени и настръхнали; опиянени от някоя своя добра идея, пресичаха срещу червените светлини на светофара, леките коли, камионите и автобусите със съскане, свистене и със занасяне на колелетата върху влажния паваж заковаваха муцуната си насреща им. Тези странни хора рискуваха живота си за някаква глупост, само понеже тази фантастичната глупост ще накара съседът им да се пука от завист. Да, повечето рискуваха живота си при всяка непредпазлива своя стъпка, но пак бяха доверчиви и вярваха, че Бог е над тях, че Ангелът Спасител е разперил красивите си белоснежни крила, хич не им минаваше през ум колко рязко може да приключи това шоу животът.

  Никой май не мислеше защо сме на този свят. Може би единствен виждах как цялото това ходещо множество с хилядите си уста, с хилядите си бели дробове пъхти, диша и мърмори, окайва се, гневи се, хленчи, докато чака да докарат вестниците или да чуе последните новини по радиото, бърза да грабне някоя трошица преди някой друг, ще си строши нозете да препуска, само да докопа още малко власт, богатство или слава, преди врабците да им налетят. И защо, накъде се е забързало множеството от окаяни хора? Но тъгата по Дино не ми позволяваше да мисля кой знае колко за тези неща; тя ме принуждаваше да се страхувам. Времето на моя обикновен живот разделих на две части – слънчево тихо детство и юношество до смъртта на Дино, и време на страха и мъглите след смъртта на Дино.

  Когато съм се появил на белия свят, Дино бил вече възмъжал физически и дори го наричали хубав мъж. Вземал ме в ръце, разглеждал ме като чуплива вещ, опитвал се да открие приличаме ли си. До това време успял да преживее една война и да начене втора – войната за моя и неговия си живот. От първата – Голямата война, се отървал с някои драскотини в душата и куп спомени, които с неохота ми разказваше понякога, след настояване и обещания от моя страна да бъда послушен син – такъв, какъвто не само той, но и светът още не е виждал. Ето една от тези изтръгнати насила истории.

  Взводът на Дино бил пратен да заеме позиция срещу известна с умението да воюва безмилостно немска част. Късно вечерта с десетина леки и няколко тежки картечници нашите атакували немците отсам реката Драва и край селца с ей такива имена: Драва Чехи, Драва Соболч, Драва Полконя. Откосите в мартенската безлунна нощ светели в мрака като Коледни фойерверки. Докато направи първите няколко крачки, изскачайки от подгизналия окоп, всеки от взвода се страхувал да не го уцелят и загине; в разгара на сражението, когато наистина били зле ранявани и убивани от немските куршуми и когато били разкъсвани от шрапнелите на врага, страхът изчезвал... Да се не начудиш как у тихия до преди миг уплашен човек се буди хищникът, освирепял и ненаситен да убива всеки, оказал се пред дулото на оръжието му. И Дино дотолкова се увлякъл да се придвижва, пълзейки, стреляйки безразборно към врага, че направил нещо, което онези мазни плъхове в тила, канцеларистите с по две и три звездички върху пагоните описват, изпъчили гръд, във фронтовия дневник чрез израза "постигнахме отличен пробив на локалния фронтови участък". Нямаше да ме има, ако не бил прикладът на леката картечница MG42*. Куршум дум-дум уцелил приклада на картечницата му и го направил на трески, понеже дум-дум са умно немско изобретение, предназначено да раздробява кости, като се взривява повторно в костта на уцеления нещастник.

  И тъй започнало продължителното отстъпление на Дино, което никой от околните в онзи миг не усетил. Било изтрезняване като свежо утро след нощ на тежко пиянство.

  Но и малката война се оказала не по-малко опасна. Двегодишен, у мен се появило твърдо намерение да се отърва веднъж завинаги и от пикливите си пеленки, както и веднъж завинаги да престана да слушам как Дино се горещи, че щял да ме изхвърли от втория етаж в къща под наем на пловдивската улица "Захари Стоянов" 17, където живеели в сиромашия, колко досадно ревливо и пикливо същество съм бил и как по цели нощи ме дундуркали на смени като войници в наряд, само да не рева. Преживял съм мимолетния изблик на отчаяние у него от собствената ми жалка посредственост, докато самият Дино едвам преживял малария. Спасили сме се като по чудо. Впрочем, за миналото ние рядко говорехме. И не понеже сме се страхували, а просто двамата с него много обичахме живота.

  Когато навърших моите десет години, той ми издаде голямата си тайна: мелодиите. Ето как стана това! Дино срещна една много красива руса жена с големи сини очи. И жената май го хареса. За мен необяснимо, но двамата все потъваха в гориста някоя местност да се любуват един на друг, да се прегръщат и целуват, да си се галят сред поляните и песните на щурците, сред полъх от пеперудени крилца и дъх на здравец.

  Губеше се с хубавицата по цели дни и нощи. Правех се отначало, че не забелязвам тези техни странности, един ден, обаче, ми стана непосилно повече да си подтискам самолюбието и му казах: или нея, или мен! И като помълча известно време, за пръв път Дино ми спомена за мелодиите. Когато бил с Нея (присъствието й да отбелязвам само с голяма буква), та когато бил с Нея, мелодиите му зазвучавали и го изпълвали като голяма черква, очите му се отвръщали от обичайните хорски грижи, издигал се нависоко и все по-нависоко, като хлапе се радвал на дъгата и слънцето, на луната и звездите, на ветреца, който рошел нейните дълги женски коси, на облака, който плува в небето, което му се струвало копринено синьо, любувал се и на земята, която пред очите му се откривала майчински ласкава с разкошните цветя, бистри ручеи в тучни поляни, храсти, насекоми, птици, риби, влечуги. В такива моменти плачел от щастие. Опитах се да го разбера тогава, но докато го виждах с Нея, криех се в някой ъгъл да си изплача пред мишленцата в бедняшкото ни жилище моето нещастие и самотата на изоставен син.

  За бъдещето с него не говорехме. Той просто никога не казваше: "Това ще направя". Предпочиташе да върши нещо вместо да мечтае. Спомням си как ходихме веднъж на лов. Тръгнали бяхме да стреляме по зайци, а край горския поток съгледахме вълк; и Дино рече: "Убием ли го, ще сторим нещо добро за света". Никой не беше ни учил как се убива вълк. И тогава аз тръгнах към вълка, придавайки си съвсем непукистки вид. В онзи момент бях примамката, затова треперех от страх, а Дино трябваше да стори по-лесното: да стреля, но го видях как трепери като в пристъп на треска. Противно на очакванията ни, вълкът подви опашка и избяга. "Не бил вълк, ами куче" – радваше се като дете Дино и в онзи хубав момент лицето му беше рязко очертано и мъжествено. Това няма как да забравя.

  Имахме си и ловно куче. Двуцевката държеше окачена над диванчето в кухничката, а песът дремеше пред вратата ни върху проскубана ярешка кожа. Към това куче той бе милостив – носеше му храна от работническия стол отсам стария мост на Марица, с кокалено гребенче веднъж на ден му разресваше козината, наричаше го Джон. Джон беше едър сетер на черни и бели петна и се държеше като същински аристократ сред глутницата улични помияри. Единствената му слабост, предполагам – достойнство в очите на Дино, бе, че не джафкаше по заничащите зад оградата столипиновски апаши, лаеше дип нарядко с дрезгав дебел глас и обикновено дремеше умислен като древен философ.

  И тъй, един ден в разгара на лятото Дино реши да умре. Почти всичките ни познати деликатно го подсещаха, че му е време вече да си ходи от света, така да се каже – да освободи място за друг някой с още нежна кожа, изскочил с рев из майчината утроба утрешен юнак над юнаците, най-малкото – герой с осанка и красива нагла усмивка. И Дино стори това свое сбогуване с всички нас нехайно и кротко, както беше направено всичко, от което се състоеше животът му на обикновен българин. Издъхна в съня си с усмивка, застинала върху вкамененото му мраморното бяло лице и сълзичка изпод единия от едва открехнатите клепачи.

  Събраха се неколцина още живи негови приятели и някои близки. Настояваха да го погребем колкото е възможно по-бързо, докато не се е вмирисал трупът. Скръбта си е скръб, ала има природни закони, които никак не се съобразяват с настроенията ни! Това си бъбреха хората. Като едничък син обаче, аз не желаех да се разделя с Дино. Седях край трупа му и го гледах със синовна обич и благоговение. Измина седмицата, измина месец... Трупът подпухна и посивя. Уплашен, казах на онези хора, че е дошло времето да го погребем. И като го вдигнаха на ръце от леглото му във всекидневната, загасиха свещите, почистиха восъка от пода и вкупом отидоха да го заровят. Въпреки че не отидох с тях, всеки път при излизане от моите цветни сънища, аз тръгвах подир скромната катафалка да го изпращам до старото общинско гробище край булеварда, който води за Цариград. Вървях си сам в онези мъгливи предпролетни утрини, като се вслушвах в мелодиите, които ме изпълваха. Но това с всеки изминал ден, с всяка отшумяла седмица, месец, отлетяла във вечността година вършех все по-рядко и по-рядко. Докато една яростно свежа утрин се разделих с мисълта да приличам на Дино.

  Започваха моите Малки войни.**


Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited by 09 dec. 2020

Илюстрации:
- Януари 1972. При корабния пристан в Балчик.
- Януари 1968. Край пловдивската Гребна база.

___

MG 42 има сред най-високите честоти на стрелба при едноцевните леки картечници – между 1200 и 1500 изстрела в минута, което води до отличителен звук при стрелба. Въпреки наличието на други автоматични оръжия със сходна огнева мощ по онова време, лентовото подаване и системата за бърза смяна на цевите на MG 42 осигуряват възможност за доста по-продължителна стрелба в сравнение с други видове подобно фронтово оръжие.

** В студентския вестник "Софийски университет" през 1969 г., когато главен редактор беше доц. Симеон Хаджикосев, текстът бе отпечатан при изрично условие да избягна някак внушението, че сюжетът е взет от България; та затова нарисувах илюстрация – млад мъж пред телефонна кабинка със слушалка в ръка, а над главата му на латиница се чете: "Теlephone". "Писал си го в стил италиански кинематографически неореализъм" – беше коментарът на Симеон Хаджикосев (1941), та ми се наложи допълнително да ровя из речниците, да полюбопитствам що ли пък е кинематографически неореализъм. Два месеца по-късно този текст, барабар с още един ("Спомени... спомени за мъжество") ми отвори внушителната обкована с бронз порта на вестник "Народна култура", а месец по-късно стана повод да се срещна с Йордан Радичков (1929-2004), който през 1969 г. още не бе придобил ореол на голямата работа, посрещна ме благо усмихнат зад огромно както фурнаджийски тезгях олющено бюро, в миниатюрно, малко по-голямо от кибритена кутийка стайче на официозния вестник "Литературен фронт", където май бе литературен сътрудник. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (376.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (376.)  

   "Човекът е струна, опъната между животинското и свръхчовека над пропастта" – Фридрих Ницше (1844-1900)

  02.06.2004. ВСЯКО НЕЩО СИ ИМА ДУША

  За втори или трети път след срива на 31.ХІІ./1.І. ми се случи; започвам да си мисля, че не е случайно. Малко преди полунощ, докато записвах окончателно редактираната Част І от ръкописа "Ламски", компютърът ми блокира и файлът ми се срина. Този път не опитвах да вкарам графичен знак, а бях тръгнал да изтривам стари файлове... и на последния, ще го запомня това "strrr"! – машината застина мъртвешки. Събуждам зли сили, които витаят наоколо, мисля си и аз като лудите; с това прекалено вживяване в "Ламски" дразня Някого или Нещо, а какво да направя, като ми е генетично заложено! На дядо ми Борис заради това вдаване в работата му викали Борис Дявола, а на един от перущенските братовчеди на майка ми, шофьор по професия, Рангел от Перущица, затова че не слизал, кажи-речи, от камиона, ами ходел изпит и брадясал като вампир, местните му измислили прякора Рангел Звяра.

  Голяма тръпка е; знам срещу какви сили се изправям, уязвим и слаб на вид. А може би Моят ангел пробва да ме предпази: какво друго освен "Спри се" може да означават сривовете на набора и блокажите? Опитвам да се справя с пораженията. И сегашният срив в системата ми унищожи над пет часа труд. Като губиш, не знаеш какво печелиш, може за добро да е, но всичко в живота ми губи смисъл, не ми ли спори в работата. 

  10.06.2004.

  Редактирам заради компютърната програма PageMaker 7.0; може да се каже, наново пиша Част ІІ "Виктор" от книгата "Ламски". Спори ми, върви бавно. Основното, което правя, е да съкращавам, да чистя текста от излишните фрази и дори от цели абзаци. Първата част редактирана дадох на Т. Чонов да я качи на компютъра си. Беше преди три-четири дни. Ходихме със съседа Митко Йовчев до селото Рогош, пихме кафе на дворчето в селската къща у Чонови в неделя. Чонов между другото каза, че останал с добри впечатления от поета Йордан Кръчмаров, (1948-1986); видял бил в него сродна душа. Въпреки че отначало се усъмнил, че Данко позира. "Интересен поет", тъй рече за моя духовен брат и приятел добруджанеца от село Гурково, най-драматичния поет на Добруджа от последните години на соца у нас.

  Мнозина са моите застъпници от Оня свят, мисля си: Данко, Мишо Берберов, Петър Петров, жена му на Петров леля Рени, племенница на Тодор Каблешков, Гошо Въргов – съседът (1940-2007), родом от Златоград, с когото често играехме шахмат и който спомена веднъж, че рецитирал стихове на Пеньо Пенев тайно от жена си Дочка пред огледалото в банята.

  Напоследък в училището е отврат. Осмокласниците са шумни, нагло демонстрират пренебрежение към ученето и се натискат кавгаджийски за високи оценки. Изтрайвам ги, стискам зъби да не се дразня открито, повтарям си на ум: Това ще мине и замине,  още пет дни й остават до края на учебната година. Оценките са нанесени в графата за годишния успех и в учебните часове се опитвам да проумея младите хищници – какво ценят в България, кой от моделите на поведение* в обществото им допада, усещат ли що е национално достойнство. Ала слабо ме чуват, може би, та ми е чоглаво сред тях. Напоследък всеки ден вали. Ситно роси навън, та ми спори в работата с компютъра.

  14.06.2004. 

  Откарах с колата си до село Рогош топове сива добре позната вестникарска хартия, която Чонов избра за "Историйките на ученика Ламски". Не ми се нрави бедняшкият вид на тази евтина хартия. Искам книгата да стои луксозно в ръцете на моя читател.

  21.06.2004. 

  Стихотворение... Такава е човешката ни направа – ще си спомниш за мен, когато се почувстваш нещастна. Щастливите са егоисти, а защо тогава имам нужда от теб, нима съм нещастен? Истината е, че самотата понякога дотяга. И не ми е нужно физическото присъствие, а тръпката, че хубаво момиче някъде по широкия свят ме разбира, и да я усещам, че е с мен, около мен. Малко е щураво май, но в илюзията има повече чар от осъществената сексуална мечта. Любовта в най-чистия й вид е стремеж, а не плътско докосване или споделяне на телесни течности. Затова Иисус е очарователен; не мога да си го представя като мъж, който гали, целува, прегръща и се задъхва над момиче, над Мария Магдалена – Мария от Магдала**, да речем.

  Толкова зле ли е да слезеш до животинското при сексуалните игри? Не, разбира се. Но мен играта, изкушението, преддверието или увертюрата към коитуса много повече ми се нрави, понеже там желанията ни са най-силни, а сетивата – опнати до скъсване като струна, която звънти. Двете тела, мъжко и женско, в съзвучие преди да се слеят: това не е ли Божественият екстаз!

  Тъкмо любената жена е нежна, мека и отпусната. Лъкът и стрелата са най-изящни в мига, преди стрелата да полети. Но къде е тази жена, която не ще е припряна да вземе своето и да се оттегли после в дълбините на тялото си? "Мяу-мяу!" – чувам котешкия глас на кокетката, която вече няма нужда от секс; кой тогава по-бързо се изразходва – Тялото или Духът? Животът като естетическо преживяване, това е върховното у нас. Трошица хляб, отбрулено листо, цветче, пръстите на ръката, устните на съзнаващото хубостта си пожелано момиче: безброй са нещата, които съзнанието е в състояние да естетизира. Защо тогава повечето са така привързани към стереотипното "Животът е борба"? Защо в съпротива към заобикалящото ни и онова, което обстоятелствата ни поднасят? Да преосмислим отношението си към света, да не се държим като хищници и варвари, да престанем да пренареждаме – толкова ли е непосилно за човешкото ни самолюбие и надменност?

  Уподобяването или влизането в съзвучие също е ключ за разкодиране смисъла на живота. Дали пък затова в известен смисъл животните, растенията не са по-мъдри от нас в своето съществуване? Блазним се от идеята, че сме в състояние да променим света по свой вкус и образ, а сме дотолкова заслепени, че сякаш не виждаме: нашите грандиозни човешки усилия много повече безогледно рушат, отколкото да съзидават.

  Революционното във философията на Христос е точно в това, което най-трудно се проумява от Негово величество Практицизма, от склонността да търсим изгода сега и веднага с цената дори на пролятата кръв. Ала великите неща тук са разпрострени във времето. Завладяването – като физическо усилие, в същността е двустранен процес: от една страна атакуваме, а от друга страна завладяното оказва натиск върху нашето съзнание, прави ни други като качество. Уравновесеното е хармонизиране, върховно постижение, защото е съхранена енергия за следващи изненадващи обрати в живота на човечеството, както и на отделния човек.

  Всяка победа губи от високата си желана от нас стойност в мига, когато напълно се е осъществила. Че "Революцията изяжда първо своите деца" не е случайна приумица и сентенция, долетяла до всички нас от епохата на Френската буржоазна революция. Пък ако изчакваш, животът се изнизва. За да разберем кои сме, защо сме, готови сме на Марс и Венера, не само до Луната да се замъкнем. А това, което търсим, е у самите нас. Активно действащият прелетява с размътено внимание над Райските поляни на Едем. Любуването изисква спокойствие и друг ритъм на живот.

  Обладаването на мечтаната жена – за да е пълноценно, не се интересува от скорост, по-точно казано, от краткотрайност. Янките за месец покориха Ирак, ала все по-ясно става, че ленивият Ирак всъщност е победител в това взаимно надхитряне между два манталитета. И колко станаха тези уроци! Александър Македонски доведе циганите от земите край свещената река Инд. Наполеон Бонапарт направи Русия страховит колос, надвиснал над Европа. Адолф Хитлер активизира човеколюбието именно с ужасиите на осемдесет или сто милиона погубени човешки същества. И т.н... Затова и си мисля, че нашата цивилизация не се основава върху християнството, а върху Вехтия завет с възпроизвеждането на Злото, въпреки гръмко заявените човеколюбиви намерения.

  В основата на всичко с човешка направа виждам сексуалното, великият инстинкт за възпроизвеждане на онова, което сме – такова тълкуване не отрича прогреса, а само сменя посоката му. Човечеството слабо познава себе си, държи се като незрял млад глупак и юноша, обладан от еуфория заради жизнеността си, ала вършейки глупости поради липса на опит.

  Уравновесеното ражда хармония. Борбата с живота или борбата в живота създава само хаос и злини. Достатъчно сме се възхищавали на "борци" и конквистадори от автора на "Майн кампф" до яките глупави момци с къс врат, нагли оченца и брутална мускулатура! Което сме придобили насила, то непрекъснато ни се изплъзва; истински ни принадлежи именно непостигнатото или онова, за което не даваме пет пари.

   Правя една книга вече десета година, и тя дълго няма да стане моя, защото много силно съм я пожелал. Когато започна уравновесено да гледам на нея, когато изобщо престане да ме интересува повече отколкото чаша вода, да речем, тогава тази книга ще бъде наистина мой образ и подобие, ще ми принадлежи дори повече отколкото я желая. Всяко нещо си има душа, в смисъл – структура със свой ритъм на развитие, и ние в своята припряност повече му пречим да се осъществи, вместо да се обвържем, да се хармонизираме с него. Ап. Павел сред елините е елин, сред евреите – евреин, с римляните – римлянин, и това не е компромис, нито е отстъпление от вътрешната му структура като идея и ритъм, ами е подход, който върши полезна работа. Уподоби се с другия, и го направи свой! – тази парадоксална на пръв поглед мъдрост откривам в делата му на християнски проповедник с изключително силен характер.

  Как ще постигнеш интелигентна и красива млада дама, ако си Уилям Завоевателя*** и отдалеч блестиш с всичките си страсти, с всичките свои оръжия? Да, ще я покориш видимо за света, но тя никога не ще е твоя, ако сама не те е пожелала. И после жените били непостоянни, както се оплаква Шекспир. Ще е истински твоя, когато престане да ти пука за нея. Спестяват си периода на зреене, и така съсипват плода. Мойсей върти четирийсет години евреите из пустинята не толкова да забравят робските си навици, колкото да узреят за идеята да имат свое царство.****

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited by 09 dec. 2020
___
* Слави Трифонов (1966) и нагли типове от живота в България, пресъздадени в редица скечове им допада, заедно с цинична чалга; юношите не усещат, че това е актьорска игра, а следват едно към едно модела на поведение, което им демонстрират певачките със силиконовите цици и двуметровият гигант с дървенашкия напомпан образ на самовлюбен, чиято компания от млади силно амбициозни натури писателят Александър Томов (1944), ако се не лъжа, бе нарекъл "Новите варвари". 

Мария Магдалена
** На 22 юли почитаме спомена за една от най-известните християнки, приближени до Христос. Тя се казва Мария, родена е в Магдала. Затова по-късно я нарекли Мария Магдалена. Следва Иисус, докато обикалял и проповядвал. Край Кръста на Голгота е, когато Го разпнали. Възкръсналият Иисус първо се явил на тази Мария, която горко плачела пред пещерата, дето тайно било положено сваленото от кръста тяло на Иисус. 
Вж. https://www.marica.bg/lajfstajl/pochitame-mariq-magdalena-9157 & https://mazhlekov.com/society/the-truth-about-maria-magdalena/

Уилям (Вилхелм) Завоевателя
*** Зловонният край на Вилхелм Завоевателя, един от най-великите крале в историята (1027-1087). Вж. https://razloginfo.eu/%D0%B7%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B9-%D0%BD%D0%B0-%D1%83%D0%B8%D0%BB%D1%8F%D0%BC-i-%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F 
**** Случило се при управлението на цар Давид (ок.1005 г. пр.н.е.). Докато градели Ерусалим и застроявали хълма Цион, Кивотът (ковчегът) със Светия завет – светиня за евреите, бил в дома на Аминадав, приятел на царя. Узнали това, филистимците (прадеди на палестинците) превзели селището и поставили пленения Кивот със Завета в храма на своя бог Даган. Бидейки в онова време езичници, вярвали, че силата им ще се умножи, щом към своето божество добавят и еврейския Господ. На следния ден обаче стражите намерили огромната статуя на своя бог Даган строшена на земята, докато Кивотът белеел непокътнат, сякаш чакайки отмъщение. После победителите били сполетени от мор, глад и болести. Досещали се коя е причината, но не искали да върнат плячката си на евреите и почнали да си предават светинята от селище на селище. И навсякъде нещастия следвали пътя на Кивота, докато вече не останало селище за препращане. Тогава те го качили в каруца, впрегната с волове, и пуснали воловете да вървят, където им видят очите. Така Светая Светих се завърнала при своя народ. Вж. http://patepis.com/?p=47256 Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1558.)     Не се плаши от локвата, душа и свят й е да те окаля! Смачканото празно тенеке вдига глъч до неб...