28 апр.1997
6 юли 1997
За сборника "Кардиф"* продавач на сергийка, някогашният й учител по литература, правил аналогии със стила на Вапцаров, а местният поет Иван Вълев** от Стрелци – село на 40 км. от Пловдив, бивш редактор в местното издателство "Христо Г. Данов", важно-важно се произнесъл към Re. за текстовете ми: "Е, това е стилът на Кавафис". Сергиджията, след като час развивал философските си възгледи относно съдбата на хубавите жени и щастието, подметнал между другото, че – много странно, но за първи път открил у Re. излъчване на отлична продавачка на мекици. Демек, защо толкова се интересува как възприемат стиховете ми тези двама търговци на книжки. Бясна беше милата аристократка с благородническа кръв. По бащина линия се явява баронеса в Австро-Унгарската империя, чичо й Патрик – пианист във виенски нощен бар, в чест на раждането й композирал игрива мелодия.
Изгълтахме в 40-градусовата жега общо три шишета кока-кола, както се изрази тя, "в унес от това определение за продавачката". За гомнарския бръмбар най-готина ще да е гомнарската бръмбарка, утешавам я лицемерно, макар с побеснялата Re. да нямаме нищо против нещастните продавачки на хот-дог, разбира се. Прав е поетът Вълев, че в сборника ми "Кардиф" има нещо и от гърка Константинос Кавафис***... Ама пак там със същия успех някой умник със същия успех би могъл да открие и нещо... от Сесар Вальехо, Албер Камю (нищо, че Камю е прозаик-философ), от Маркес, от Жак Превер и Лорка, от Сафо и от всичката ни най-обща представа за древноелинската лирика, за прокълнатите френски поети Пол Верлен, Маларме, Бодлер, Рембо, и – както твърди колегата в училището доктор на филологическите науки госпожица Венчето (Невена) Ичевска, може би има и нещо, напомнящо Александър Вутимски; що не – бих попитал, напомнящо и Димитър Бояджиев, Уолт Уитман, Пърси биш Шели, Габриела Мистрал, Емили Дикинсън, и изобщо – цялата многообразна вълшебна световна лирика!
15 юли 1997
Библията е създавана по каноните на лириката: с повторения, алегории, смислови обрати, лаконизъм, внушения, озвучени от образи и пейзажи. Например, в Четвърта книга Мойсеева (гл.24, ст.15-16) има такъв пасаж: "И мъж с отворени очи, говори оня, който чува думите Божии и притежава знание от Всевишния, който съзира видението на Всемогъщия; пада, но очите му са отворени".
Ето пример за чуден поетически обрат в речта, който звучи от Пета книга Мойсеева (гл.27, ст.2-3): "И кога ти преминеш Йордан в земята, която Господ – Бог твой, ти дава, постави си големи камъни и ги измажи с вар; и напиши на тия камъни всички думи на тоя закон, кога преминеш Йордан..." Че то е начало, запев на могъща в пестеливостта си поема за цялата ни смотана цивилизация с велики претенции, а още в юношеския си период на лакомия от невежество и амбицията да бъдеш по-голям, отколкото си!
** Иван Вълев (1942),
вж. https://liternet.bg/publish30/ivan-vylev/index.html