събота, 18 юли 2020 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (191.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (191.)

  Ти, жалък, подъл, скучен шут – прощавай!/ За по-голям те взех: каква съдба!/ Но виж, опасно е да се стараеш/ премного... Шекспир, "Хамлет" 

  28.02.2008. ЗАПОЧНИ ОТ СЕБЕ СИ!

Дванайсет километра от Балчик
през орното разкаляно поле
сред острови прорасъл ечемик
под гларуси с разперени криле...

Прибирамe ce... Слънцето едва
пробива и ръми досадно дъжд;
в предвечерна небесна синева
светкавица се стрелне изведнъж.

Блести красиво мокрият асфалт –
говорим пак за вино и жени,
за някой старец, богу дух предал
в печалните най-февруарски дни.

Край нас нарядко гуми изсвистят,
шофьорът дружелюбно дава знак 
да ни откара и накрай света,
а не да крачим в падащия мрак.

И ние все отказваме. Вървим,
докато Гурково току пред нас
изникне из мъгла от светлинки –
животът се смалява като фас.
*
  – Простички и странни стихове.
  – Защо да са странни!
  – Ще ти кажа защо ги смятам за странни.
Страхът е да нямаш опорна точка,
 в която да си със себе си, 
отвоюван от Времето.
Страхът е липса на посока нагоре,
когато е само Тук и Долу. И най-вече
страхът е липса на любов.

  Общото в тях е авторът. Единият текст е ясен. Картини от филми на двама велики режисьори, Фелини и Антониони. Другите фрагменти са от позната действителност.

  – В университета два семестъра се занимавах с Основи на киноизкуството: първо при възпълничкия Васил Кацев, а после – при речовития Александър Александров, който в онези години (1967-1970) всеки четвъртък вечер в столичното кино Култура преди съответната прожекция изнасяше лекция за световните филмови режисьори.
  – И?
  – Стихотворението е сентенция. А ми се ще да усетя тръпка, чувство, макар едва загатнато. Жената, момичето, което е във влака като образ, що не си уплътнила, та да ме разчувства, да ме извади от състоянието на безразличен читател и зрител? Ценя поезия, в която чувството се промъква като крадец в полумрака.
  – Текста по-горе не съм го писала аз. Що си мислиш, че има жена, която...?

  – Така го видях. Жената от влака държи да си пие кафенцето всеки ден по едно и също време, а пък влакът носи спомени от миналите дни. И аз харесвам Антониони и Фелини, и режисьорите от френската Нова вълна харесвам, а нищо ново защо тук не откривам. И това не е просто реплика, а увереност, че кинематографичният език ни е известен и значи вече сме приели посланията на режисьора и актьорите. Къде е оригиналното! В едно съм съгласен с теб – че жестоките откровения се изричат с най-обикновени думи, при това без гръмогласие, без театрална поза.

  – Не си го чел внимателно. Тя пие чай и текстът е пак свързан с техните филми; то е нещо като Да си спомним за тях по техния начин, а техният начин не е повърхност, ами многопластовост разнообразна, хем с толкова чувства, мисли, настроения, че... Глупаво е да ти обяснявам с думи света на тези двама. Който е гледал филмите им, няма да ми задава въпроси, а ще преживее нещо познато чрез текста. Какво имаш предвид с израза "жестоки откровения"? Къде са жестоките откровения?
  – Затова пуснах текста да се чете*. Там е отговорът за жестоките откровения.
  – В спомена ти отпреди години за разходка в дъждовна зимна вечер с приятел, който вече го няма, не забелязах нищо жестоко. Хайде, светни ме за откровенията!
  – Този приятел днес лежи в занемареното гробище на село Гурково край Балчик. Издъхна в трийсет и осмата си година**, както си вървял по улицата в центъра на Добрич след среща с ученици от местната гимназия, дето чел стиховете си и бил силно развълнуван; смятан е за един от най-драматичните поети на Добруджа. На негово име, доколкото чух, вече обявили ежегодна литературна награда за поезия. Жестокото е, че в текста как се прибираме с него от ветровития февруарски Балчик обратно в Гурково, няма нимби, ни фанфарна музика, животът се изнизва край нас.
  – Фанфари, нимби, останалите аксесоари, те не определят величината на нещата.
  – Харесваме Емили Дикинсън, нали?
  – Аха.
  – Е, какъв ни е тогава проблемът! И аз разсъждавам като теб.
  – Не съвсем! Щом смяташ, че е жестоко да не те оценят приживе.
  – Жестокото е, че всички тези оценки са вятър работа.
  – Времето е истинският оценител. Хората не могат да преценяват, че нямат поглед върху нещата, понеже са вътре в нещата. Зрение за скритите механизми в живота и света се придобива след години; стойностното оцелява.

  – Съществените неща са простичките неща: като, да речем, завръщане с приятел в кишавия февруарски бързо отиващ си ден, когато току преди заспиващото селце си усетил тръпката до каква степен сме преходни. Върви, че не настръхвай!

  – Онова, което остава, след като минем в друг свят, с неговите други измерения, е изживяното с цялостното ни същество, чрез единството на дух, душа и сърце; то се явява и в следващия ни живот, и някои го наричат дежа вю***

  – Мнозина знаят стиховете на Данко, който приживе беше пренебрегван почти до смъртта си. После се появиха изневиделица великите оценители и тогава се оказа, че обикновените, уж твърде отдалечени от поезията най-обикновени хора отдавна вече са го оценили преди големите ценители. Това е подводната част на айсберга.

  – Човек, когато казва нещо на другите хора, го казва не заради оценителите, а пък обратното е суета.
  – Точно! И в същото време си знам, че съм суетен.
  – Голямо откритие! Нали си мъж? Мъжете сте по-суетни от нас.
  – Затова споменах госпожица Дикинсън.
  – При нея няма суета.
  – Между другото, много силно пристрастен съм, всъщност в обикновеността гася егоизма си. Да, бе! Ти ще кажеш, че няма суета у Емили Дикинсън! Има, разбира се.

  – Пристрастен или пристрастен?
  – Ударението върху "а".
  – Всеки ден наблюдавам с интерес. Пристрастен по отношение на...?
  – Себе си гледаш! Това е Плачът на Йеремия, който протестира срещу Бог, че Бог не забелязал усилията му да живее със съвестта си, с истината, да следва Десетте божи заповеди. Пак за Смирението говорим.
  – О не, лишена съм от тези неща; ни суета, ни амбиции, нито желание за постигане нещо в живота, както казват. Наблюдавам хората около мен и се питам какво ги кара да се държат тъй или инак, или защо говорят по определен начин. Интересно е.

  – Да смятам, че си доволна от себе си...?
  – Хич даже, но не ме вълнуват повечето неща отвън; гледам как е отвътре, защото там има работа да се върши, но поради вродения у зодия Лъв мързел не я върша...
  – Типично за Лъвица. Някой паж току виж дотърчал да ти подреди нещата в някой хубав слънчев ден, да се надяваме!
  – Кое е типичното, пажът ли? Лъвовете нямаше да са лъвове, а пажовете... Е, няма страшно, никой не ми е вършил моята работа в досегашния ми живот, пак аз ще си я свърша. Илюстрация на моето виждане за нещата...

    ЗАПОЧНИ ОТ СЕБЕ СИ!

  Думите, които ще прочетете по-долу, са върху надгробната плоча на англикански епископ в криптата на Уестминстърското абатство:

 
Когато бях млад и свободен и въображението ми не знаеше граници, мечтаех да променя света.
  Като взех да остарявам и помъдрявам, открих, че светът няма да се промени, така че укротих стремежите си и реших да променя само страната, в която живея. Но и тя изглеждаше непоклатима.
  В залеза на моя живот, в последен отчаян опит се залових да променя поне моето семейство, най-ближните; уви, не искаха и да чуят.
 Сега, когато вече съм на смъртния си одър, внезапно прозрях: Ако най-напред бях променил себе си, тогава чрез моя собствен пример, щях да променя и семейството си. Вдъхновен и насърчен от моите ближни, може би щях да направя и страната си по-добра, кой знае, може би дори щях да успея да променя света.
(Анонимен автор)
  – Имам си лаф: "Фактът, че съм жив при този срив наоколо, вече е доказателство за успех"Пасторът нищо особено не казва. Голямо откритие, няма що! – светът се подреждал отвътре-навън, а не обратно! Ето и моето царство в детските ми години: избата на улица Ниш № 4 в Пловдив, да видиш от каква позиция гледам заможните и прославени възгордели се хора с очи на хлапенцето, което надявам се, все още е живо у мен. Вдясно е Парадният вход с деветте стръмни стъпала надолу в земята, а по средата зеленее дъсчената портичка към склада ни за въглища, дръвца, както и чешмата с голямото бетонно корито, където майка ми переше и когато седем-осемгодишен веднъж изтичах да й се оплача, че якият шестокласник Тошо Белята – сина на Михал Хамалина, скочил върху гърба ми, ме налагаше с юмруци и крещеше: "Яж пръст, мамка ти, за тази земя баща ти се е борил!" – вместо да ме утеши, да ме приласкае, майка ми ми зашлеви два сапунени шамара през изкаляното окървавено лице и за мен това беше урок за цял живот да не разчитам на когото и да е, а сам да се оправям с неприятностите в живота.   
Пловдив –най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited by 18 uli 2020

Илюстрации:
- Учител на 23 г. с 16-годишните ми ученици от Гурково.
- Царството на ранните ми детски войни и вълшебства.
––––
* Стихотворението "Завръщане от Балчик".
** Йордан Кръчмаров (1948-1986), вж. 
*** deja vu (фр.), усещане за нещо вече някога преживяно. Бел.м., tisss.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1693.)      Всичко, което съм като характер, дължа на стипчивата майчина обич. Как веднъж не ме е похвалила ...