сряда, 14 декември 2016 г.

Публицистика – ЗДРАВИТЕ СИЛИ

Нива на щита представи със плодна и рохкава угар,

ширна и триж преорана, а много орачи из нея –
карат ралата във впряга, насам и натам ги възвиват.


Омир, "Илиада", из ХVІІІ песен

В памет на Емил Калъчев (1932-2012)

ЗДРАВИТЕ СИЛИ


    
10.06.1998. 

    Шест сутринта... Симпатичното семейство Гаванкови* ми поставя задачка от етичен характер: синчето им не заслужава дори "тройка", нужна им била "петица", че щели да кандидатстват нещо си някъде си. Десетина учители сме в шах от това мило издевателство. Най-идиотското е, че синчето шета из училището, демонстрира непукизъм, разправял милият наляво-надясно как с връзки всичко се постига. Има вероятност въпросния мамин да го докараме до "пълен отличник".

    Ле-ле, реши ли дяволът някого да ритне, няма да го направи с копито, ами с човешки крак! Същият ден. Един по обяд. Приключих оформянето на годишните оценки по български. Ани, от чийто записки преписал Гаванков, получава при мене "четворка", маминото синче – поръчаната "петица"... Какво направих! Старателната Ани получи колкото заслужава, но надутата оценка на Гаванков с обстоятелството, че двете семейства живеят кажи-речи врата до врата – смятам, красиво се съчета. Две нощи не спах, докато го измисля точно тоя вариант за наказание, което трябва да е Пирова победа за наглеците. Пък май си и търсех оправдание за пред себе си.

     Представям си погнусата, която ще отрови приятелската идилия между двете фамилии. Отказах се да ставам съдник: че кой съм! – даскал с мизерен обществен статус. С нещичко да съм се облагодетелствал?! Не съм! Та оставих наказанието да цъфти и зрее у нахалниците. Тоя факт оправдава ли ме? Не ме оправдава, разбира се. Жал ми е за онова неизвестно момче или девойче, което ще бъде избутано в състезанието по оценки от подобен някой си мамин Гаванков.

    
12.06.1998. 

    Преди Христос вървял гръмогласният многострадален Йоан Предтеча. Йоан тръбял за идещия подире му Месия... Това е психологически трик! Не бива книгата ми "Кардиф" да се навира в очи. Искам за нея да се говори, преди да са я видели; да изкушава. Стилът на стиховете в сборника иде от древноелински времена, тъй си въобразявам. Надявам се дори баба Върба Чавдарова да я хареса, въпреки че внушенията в "Кардиф" са срещу комунизма като идея и възглед. Ами че книгата излиза из крайните работнически квартали на Пловдив. Правих я за изстраданото жизнелюбие на нацията ни, показана като територия не толкова на жеста, а на вечно съпротивяващия се дух.

    Дали някогашната ми колежка от "Комсомолска искра" ще разбере? Глупости! Другарката Чавдарова е фанатик; приятна е за окото, докато не разполага с власт. Човещината й се кръстосва с дивия фанатизъм у партаеца изобщо. Нали нейна бе приказката: "И магаре да турят за шеф на "Комсомолска искра", и него ще подкрепя, щом отгоре (партийните шефове) наредят". Макар изречено двусмислено: колкото предано към БКП (днес БСП), толкова и с ирония. Нейната партия допуска избора не като лично право, а като ритуал за освещаване на червени лозунги и байраци.

    
14.06.1998. 

    След обяд гостувах у семейство Петър и Райна Петрови. В събота от 10 до 13 ч. с Емил Калъчев бъбрихме за "Искрата", за идеята на Върба Чавдарова да напише книга за "миналите през редакцията", както се изрази. "То за тия неща най-напред аз трябва да напиша" – рече Емил. Оказа се, Коста Странджев и неколцина, сред които и Емил, са първите автори във вестника. Иван Панев, Димитър Бакалов, Йордан Акабалиев, ако се не лъжа, осигурили височайшата подкрепа откъм пловдивската партийна управа, за да се появи младежкият вестник на бял свят, на 5 януари 1959 г.

    Пиша ги тия бележки и двете ми посещения някак си се преливат едно в друго: откривам, че в разговора с Емил, от една страна, и с Петров – от друга, сме засягали неща от живота, отнасящи се кажи-речи до един и същ исторически отрязък, от 1945 до 1959 г. Емил се държи като да е пришелец в Пловдив, докато Петър Петров – със самочувствието на раснал и крепнел в същинския културен център на България.

    Склонен съм да вярвам и на единия, и на другия.

    Изглежда съм се поувлякъл нещо, та на тръгване от Петрови възрастният, към 75-годишен домакин (с удивление се вгледах вчера: напомня ми Марлон Брандо от филма "Кръстникът", от ония многозначителни кадри на филма – рехави мустачки, бялата косица, разпиляна на букли, същият бабешки ханш и забавени жестове. Та тоя приятел с облика на великия актьор неочаквано зина на изпроводяк: "Знаеш ли! Има нещо затаеничко у теб. Гледаш, слушаш, мълчиш, съгласяваш се, ама има нещо скритичко у теб, има". Казвам: "Може пък в това да ми е чарът", ала той – сериозен, продължава: "Виж какво, моето момче! В отношенията ти с жените може и да е така, но в мъжка компания...!? Стар съм вече, болнав съм, нямам я оная моя някогашна енергия да те поизпитам, аз както си знам. Пък що ли ми и трябва! Но сигурен съм, има несъгласие у теб, нещо недоизречено. Ще го разбера някой ден". "Притеснява те вестникарският ми рефлекс вероятно" – подхвърлям. А той: "Знаеш ли какво ще ти кажа! Ти изискваш и изстискваш. Да, точно това е: хем изискваш, хем изстискваш. И аз всичко ти разправям докрай. Ей това е!"

    Всъщност, разправи ми няколко случки, дето е пряко замесен, и от тях единият сюжет се откроява с тоналността на печал, така присъща за Чеховите истории, само че то е по-хубаво и от разказите на Чехов, защото ухае на Балканския полуостров, не на Руска степ.

    Двамина са героите: 16-годишен гимназист и около 40-годишният му учител по френски. Няколко месеца прорез има между двата епизода в драмата. В първия епизод действието се развива в пловдивската Търговска гимназия (Сградата ми е добре позната, учил съм там, когато бях 14-16-годишен); вторият епизод е от ъгъла пред някогашното фото-студио срещу бившето кино "Балкан".

    В резюме... Малко преди Девети (ІХ.1944.) учителят не писал оценка "отличен" на старателния си ученик заради политически симпатии, които подозирал у младежа; в касапницата подир Девети, крайно притеснен, същият г-н среща бившия си ученик и моли за помощ; очевидно в негово лице открива единствения, който ще го отърве от глутницата червени комисари. Помощта е гордо отказана: младият Петров няма влияние над Народната власт, убеден е в нейната правота, не желае да съчувства на никого, камо ли пък на оня, който – меко казано, жестоко някога го е подценил.

    Разделят се: единият – удовлетворен, щастлив, че получил така жадуваното възмездие, другият – със стъпки на сомнамбул, образ на самото Отчаяние. Ден по късно из пловдивската Главна се разчува:
камион прегазил нехаен велосипедист. Досещате се навярно, прегазеният се оказва учителят по френски. Само не е ясно сам ли се хвърлил под колелата или камионът го преследвал и успял да прегази...

    Чудно ми е, че 75-годишният днес някогашен идеалист, възпитаник на Френския католически колеж в Пловдив, още не е в състояние да се отскубне от тая история: "Ама така старателно се бях подготвил по френски!" – ломоти с издути като кокоше дупе устни. – Още помня урока наизуст. Чуй, бе. Чуй! Що не щеш да ме слушаш?" 

* * *
   Поскърцвайки с новите си ботуши и в чистичка военна униформа, членовете на правения в тила вестник "Щурмовак", нейде в австрийските планини през ранната пролет на 1945 г. попадат на интелигентен мъж, който мълчаливо ги наблюдавал с вид на паднал от небето. Споменава го тоя факт другарят Лальо Маринов (Ламар) по страниците на героичната си автобиография... На тръгналите да освобождават света "от отровната му плесен" всичко им било от ясно по-ясно, особено какво става там, дето куршуми свирят и се гърчат обезобразени души и тела. Тоя смахнат интелигент изненадал нашите учени хора. Всъщност, какво знаем за европейците?

   Същият Лальо Маринов с дата 15-16 март 1947 г. пише стихотворение, образец на партийно нагаждачество: 

На Николай Райнов

Аз искам, драги Николай, да ти припомня...
--------
Сега е друго време – 
непощадно твърдо,
аз гледам образа ти, твоя поглед чист,
и ние с теб вървим задружно пак прегърнати,
и ние с тебе сме борци и здрави комунисти.

    Думичката "здрави" ми направи впечатление... У нас, в България, "здрави" е шаблон от епохата на татко Сталин. Здрави са прогресивните сили на Партията и пролетариата, а интелигенцията... тя е кекава интелигенция, т.е. на нея здравите сили не могат да й се доверят.

   
 17.06.1998. 

Разрушената от невежествената местна власт Аптека "Марица"

    "Арт-клуб" – вестничето на пловдивските културни телета, се списва с доста апломб, все около горно "до". Тия фалцетни напъни "колко сме гневни", "колко сме па ценни", "как страдаме за Отечеството и за унижения българин", мисля си: бая як комплекс за малоценност избиват. Съответстват на епичните борби на 75-годишния бивш счетоводител***... с тая разлика че той наистина е бил унижаван и оскърбяван през целия си досегашен живот и има основание да бъде рязък и гневен, когато се подписва не със стереотипното скучновато Петър Петров, а с красивия писателски псевдоним Василен Ведров. Подобен род примадони, както научавам от статиите, стиховете, интервютата, спомените, задевките, разказите им и доколкото познавам не един и двамца от тях, тъй и ще си умрат провинциалисти: напомнят ту Вазовите "чичовци", ту Ботевия "Кръстю Пишурка", ту Алековите Гочоолу, Дочоолу, Данко Харсъзина и Гуньо Адвокатина. Ето щрихи върху груповия портрет на въпросните "списователи"!

    Добромир Тонев. Самовлюбен до изнемога, галеник на бившите фактори в Татовия Писателски съюз. Пришълец в Пловдив, от Ямбол; стиховете му – красиво-гневни, метафорични, римувани, ритмувани прехласвания. Напоследък, както го е вършил и преди 1990 г., глади по косъма новите стопани на Голямата бяла къща (местния символ на властта), като се започне от ректора на местния Пловдивски университет, та до президента на Републиката. С единия си пил бирата, с другия заглеждали кръшни мацки зад стъклото на кръчмата... Провинциална идилия.

    Огнян Сапарев. Всеядно. Едновременно много неща, и навсякъде – с рогата напред. Типичният "овен" от зодиака. За кратко се размечта, кандидатира се за президент, беше късо време шеф на Българската национална телевизия; защо го пропъдиха оттам дип не е ясно; май не пасна на конюнктурата и го закотвиха ректор на университета в Пловдив.

    Брат му Славян Сапарев в първите години след Десети ноември бе председател на местния Съюз на демократическите сили. Еуфорични месеци, детският период на Българската лъже-демокрация, на вестник "Свобода" и на луди надежди... Огнян Сапарев е духовният баща и гуру на бившите студенти от Пловдивския университет Добромир Тонев, Тодор Чонов и неколцина още криво-ляво проспериращи днес в политическия батак на местната общинска управа: Красимир Обретенов, например.

    Тодор Биков. Главният редактор на вестничето. Бивш семинарист. Искрено и всеотдайно влюбен и той в собствения си измислен образ на поет-грандоман. По сътвореното от него разбирам, че го веят някакви християнски и славянофилски мъгли, което дава облик и на изданието му; движи се "сред буболекчовците" със самочувствие на графоман-аристократ. Което аристократите не си позволяват.

    Георги Петров. Някога той ни пишеше досиетата в "Искрата". Изглежда много човешки. Бивш секретар в окръжния или градския комитет на Комсомола в Сливен. Някогашно протеже на Дража Вълчева, напоследък Гошо се подвизава във вестник "Марица", всекидневника с най-масов тираж в моя град и в цяла Южна България. Пловдивчанин, с македонска жилка, от Кючук Париж
****. Майка му, спомням си, я погребаха с искрено уважение, като ятачка от антифашистката съпротива. Той е автор на ядовитата реплика към двамата стереотипери от печатницата (Пешо и Митето): "Оставете го Жоро Бояджиев! Баща му... частник". Репликата на колегата Върба Чавдарова "Тук заемаш място на някое наше момче" със същото основание би могъл да я изрече и Георги Петров.

    Владимир Янев. Роден през 1950 г. Син на Атанас Янев – 
бивш зам.-кмет, което в ония години се титулуваше Председател на пловдивския окръжен народен съвет, по-късно гл. редактор на местния партиен орган "Отечествен глас". Владко е върл почитател на Маяковски и на Прокълнатите френски поети. Подир университета честно отиде да учителства в Родопите, не се възползва от протекции. Майка му Моника Янева в представите ми – много етичен колега, беше журналистка в същия "Отечествен глас" и след като съпругът й напусна поста главен редактор.

    Владко – чедо на хора от бившата местна власт, лично мен ми е симпатичен, особено като си спомня как се стремеше към приятелство с нашумелия в щурите поетически среди на някогашна София от 1965-70 г. млади бохеми и литературни разбойници. Вакханалният около началото на осемдесетте поет Кирил Кадийски (мой набор) открито го иронизираше заради позите му на артистичен несретник. Киро – бохема и в червата, откриваше фалша във Владковите амбиции да се уподоби, външно поне да заприлича на неудобен за властта: "Виж го бе, кърпи си одеалото с ей такива кръпки! Пък баща му е шеф на втория град на България".

    Владимир Янев – 
днес университетски преподавател по литература, развява байрака на всеславянството във вестничето на културните телци "Арт-клуб" и това, според мен, си е все същият негов маниер на показност в измислена, умозрителна, експлоатирана от ловки политици теза за мисията на славяните в Европа и света. По своему честен, Владко Янев поне искрено си вярва. Тъй мисля.

    Тия мили персони не могат да бъдат лице на огромното множество безименни, унижавани и оскърбявани в най-делничното си битие българи. Не ми се ще да ги съдя; казаното по-горе не е просто лична моя оценка. Отношението ми към тях се формира от средата, която ми е истинското отечество. Могъщото подземно течение в живота на нацията ни няма кой знае какво общо с тия мамини и таткови, които – славно носейки се по повърхността на събития, създаващи катаклизми по целия ни континент, живеят като че ли единствено с представата си колко са достойни, каква ценност за тоя народ е присъствието им в общия Български пейзаж.

   
19.06.1998. 

    С Люба Стефанова и Теньо Буков***** ходихме на нашето си място край реката. Теньо се държа в познатия стил на селски любовник: с дебелашки двусмислици към влюбената в него Люба. Трудно понасям някой тъй да се отнася към жена, още повече – влюбена жена. Милият е толкова прозрачен, че ми става тъжно, но... то са човешки работи. Въпреки това, цинизмите отвращават, особено когато в подтекста им лежи неуважение.

    Re. си има притеснения със ставите. Някой От небето й внушава да забави задъханото си препускане през живота. Тоя Някой, според нея, е ангелът й. А дето няма човещина, каква обич! Моето момиче си го харесвам най-напред със сърцето.

    Завчера с Божидар Чапъров – археолог по специалност, днес собственик на скромна книжарничка срещу местния Дом на културата, водихме дълъг мухабет в кафене срещу училището. Бил ме сънувал предната нощ как омайвам колежка. "И ето, че днес се срещаме!" – реди ги такива едни усмихнатият Божо. Казвам: "Още не ми е минало за вестник "Свобода". А той: "Прав си, братле. Не ми прощавай!"

    Божидар Чапъров стана причина да се размина с длъжността гл. редактор на седесарския вестник "Свобода" в Пловдив през 1990, когато в качеството член на назначена дявол знае от кого комисия (Николай Казанджиев, Константин Аджаров, Божидар Чапъров) застана откъм страната на Казанджията и двамата срещу лидера на тогавашната Християндемократическа партия Аджаров туриха за главен никому неизвестния дотогава Здравко Атанасов, че лежал в пандиз по комунистическо и в момента се оказал безработен, а моя милост все пак си има постоянна работа като даскал. Показах на Божо отзив на Исак Бехар за "Кардиф", отпечатан в "Арт-клуб", вестничето на Тодор Биков, и Божо разпери лапи: "Е-е, радвам се за теб, приятелю. Това да се чува!"

    Като съм го питал няколко години подир конкурса, след като същият Здравко Атанасов съсипа и затри вестник "Свобода", защо е отклонил кандидатурата ми, рече: "Много нежен ми изглеждаше бе, братле!" Божидар Чапъров е все пак от някак оцеляващите в тия трудни условия за предприемача у нас и съм си мислил покрай онова разминаване помежду ни, че не бива да му се сърдя: може би действително съм бил твърде наивен за такъв вестник в ония мътни дни след Десети ноември.

    Чета Тончо Жечев, "Българският Великден". Много фин хумор има в тая книга, много благородна ирония в портретуването. Привидно разказвачът ми се явява сдържан, сериозен в коментара, но отзад сякаш се хили (неприятна дума, но тук, чини ми се, е на място) с широко отворена уста над нашенските родни простотии.

    Разкошен е образът на Стоян хайдутин – Стоян войвода от Габровския балкан, преобразил се в архимандрит Йосиф, че и игумен на основания с награбеното от него имане Соколски манастир. Колоритен предтеча на Алековия Ганьо, дори триж по-вакханален с действителната си житейска драма. Което пак настоява: животът е по-фантастичен и от най-разюзданата фантазия. 
  
Пловдив - културна столица на Европа за 2019 година

Plovdiv, 10-19 uni 1998 – edited 14 dec. 2016
_______
* и ** Имената в епизода със семейство Гаванкови са променени. 
*** Отчуждено описва случая Петър Петров в книгата си "В бездната на безверието", изд.1998 г., вж. "Мосюто" на стр.43-44.
**** Пловдивски квартал, застроен от бежанци след турските погроми във Вардарска Македония и Одринска Тракия в началото на ХХ век.
***** Променени са имената.
 

вторник, 13 декември 2016 г.

Ars Poetica – РЪЖЕНАТА НИВА

РЪЖЕНАТА НИВА


Кой тичал в ръжената нива нощес под пълната луна?
Кой при любимия отивал, привързал с панделка душа,
ала косите си разпуснал – ветрецът с тях да поиграй
и кой със начервени устни оттук е минал? Кой го знай!

Докато сън
дълбок сме спали в очакване на Любовта,
докато само сме мечтали, край нас притичала е Тя –
с коси златисти или черни, разпуснати или на кок,
с очи учудено вечерни и дъх на сладък гроздов сок.

След нея като шлейф на рокля Нощта разтваряла се там
със усета на умна сова подир мишле от смут и свян.
Не знаела защо самичка притичва в нощния покой
и всъщност, тя ли го обича... обича ли я всъщност той?

Дали не е хитрец измамник, обзет от мъжки бесове?
Дали жена той нейде няма, която "миличко" зове…
И Боже мой, какво тогава ще трябва да се обясни!
Не вярвате ли, че такава е всъщност Любовта, уви?



Моме неопитно, кокетка, жена в най-зрелия си чар
или бъбривата съседка – съпруга на приятел стар,
коя от вас би устояла, когато в най-нечакан час
открие, че е пожелала плътта й някого от нас?

Да казвам повече не бива, налага ми се тук да спра –
открих сред ръжената нива една единствена следа
и стори ми се, че момиче е минало нощес оттук
и някой много го обича, и даже е по него луд;

какво помежду тях се случва, не ми е работа, уви! –
животът и така е скучен, животът някак не върви,
уж слава и парици имаш, дом, вещи и какво ли не,
докато Ръжената нива случайно не те призове

и не откриеш най-случайно, че всъщност и не си живял,
до този миг вървял си сляпо без любовта от чист кристал.
Къде е Ръжената нива, остава да попитам аз,
не вас, а себе си да питам: къде си ти, Любовна страст?


Plovdiv, 20 mar. 2011 – edited 14 dec. 2016

Ars Poetica – СЕДМО: НЕ ПРЕЛЮБОДЕЙСТВАЙ!

СЕДМО: НЕ ПРЕЛЮБОДЕЙ-СТВАЙ!


Увлече ме едно момиче. Бях глупав, весел и в захлас
до късно вечер неприлични редях признания на глас.

Косите й на кок раздиплил, целувах я тъй окрилен,
че полугола в шал копринен усуквах я около мен.

Така добричката съпруга разсърдих, и не на шега –
надуши тя, че има друга, и ето що ме сполетя...

Естествено, сам аз не мога. Брадясал и изпусталял,
обзе ме някаква тревога, обзе ме гробищна печал.

Отритнат, страдам като куче, жена ми се целува с друг,
сега намери да се случи, но Любовта ме хвърля в смут.

Не ям, не спя с душа разбита, в жена си влюбен с нова страст;
тя шепне: "Мили, друг обичам!" И вече нелюбим съм аз.

Съпружеството в яки възли държи изпадналия в бяс;
когото Любовта отхвърли, да се покае, казвам аз.

Косите с пепел да посипе и ризата си да дере,
с нож да си избоде очите, навярно ще е най-добре.

Така не ще се изкушава от изкусителни жени
и може би едва тогава съпругата ще му прости.

Пловдив – европейска столица на културата за 2019 година 

Plovdiv, edited 13 dec. 2016

понеделник, 12 декември 2016 г.

Публицистика – СИРОМАШКО ЩАСТИЕ

Еква гръм. Руква яростен дъжд.

Литва птица със мокри криле.
Как животът е прост и могъщ
в това чисто и зряло поле!

Николай Гюлев (1942), из сб. "Пръст и вода"
 

Литературно четене в клуб "Младост". 
Семейство Николай Гюлев и Елена Атанасова

СИРОМАШКО ЩАСТИЕ


    Минчо Палавров*. Зодия овен, на петдесет и една, а вече пенсионер; старшина-огнеборец, бивш. Този примижаващ насреща ми дявол Минчо изтипосал двайсетина картини в неугледни постни рамки по стените на миниатюрната зала на пловдивския клуб "Младост", току зад спирката откъм Капана**. Платната – cредна хубост, художникът им ме убеждава в скритите им достойнства. И има голяма вероятност да е прав.

    Попадам в т
уй гнезденце поради внезапно плисналия пороен дъжд, който като че само чакал да изскоча от градския автобус № 26, та да ливне на талази-на талази, че и с пльоканчета (мехури) отгоре. Запътил се бях към магазина през няколко преки за една автомобилна част, ала поройният дъжд ме принуди да се огледам за сушина, и значи, втурвам се през глава към първите изпречили ми се пред очите стрехи, навеси, тенти, чадъри.

    Ей ме под стряхата на мижаво кафен
е в компанията на пловдивския поет Николай Гюлев (1942), споменатия вече Минчо Палавров и покрай захабена бяла пластмасова маса: поетесата Елена Атанасова – младата съпруга на Гюлев, и момиченцето им. Дамите сърбат пилешки бульон, свили се като мокри кокошлета, хем зъзнат, хем весели. Водата отгоре им плющи, шурти, капе, просмуква се от подгизналите вехти рекламни чадъри. 

    Няколко разноцветни нишки ми се преплитат в тази
преживелица: 56-годишният Николай, поне двайсет години по-младата му съпруга, артистичното им хлапе Лили, от една страна; от друга – огнеборецът художник; от трета – личните ми дертове по ремонта на жигулата. Сега си мисля, моите си лични грижи ми дадоха неочаквано предимство в шарената компания: хем да съм с тези хора, хем вътрешно отстранен, зависим единствено от пристрастията си. 

   
Каквото казах и сторих си беше просто импровизация, непукизъм, но привиден. Тъй да се рече, дегустирах, надникнах им под черупките, разучих образите, кой как си играе ролята в това своего рода театро, но и какъв е всъщност под маската, доих така нужна за книгата, която пиша***, информация – че средата на хора, с единия крак в изкуството, с другия в посредствеността на отчайващи битови неудобства, ми е до болка позната, и вече накрая лекичко им поставих моята си оценка: на художника – с ирония, на поетесата – с премълчано, на невъзпитаното хлапенце – с пренебрежение, на таткото Николай Гюлев – с уважение за изстраданата бедняшка гордост, която излъчва.

   Появих се случайно посред тях с поломената си автомобилна част. Театърът обаче си е театър: докато те играеха, събрах материал поне за десетина глави от книгата "Ламски".

    Ето ги тези сюжети!

   
Първият... Огнеборецът в Калофер. Пожар.
Униформени темерути – два броя, и нашият човек – цивилен, който "ги действа като редници"... Минчо Палавров представя историйката като драматично преживяно, но предполагам, то си е стар анекдот от фатмашкия фолклор. Свекърът на дъщеря ми, Райчо Бижев от село Руен над Пловдив, бивш старшина от армията, ми е пробутвал същата ситуация, уж в ямболския гарнизон, в забутано, забравено и от Бога, и от Министерството им на фатмаците поделение, дето попада като най-обикновен служител по снабдяването.

    Та натоварил камиона с продукти
старшина Райчо от Руен, па за кеф строява на плаца шматкащите се безцелно като шугави овци наоколо (в наши дни нормално агрегатно състояние за така храбрата родна армия) началници-кибици и им дръпва огнено слово относно боеготовността, военната опрятност, честта, националните идеали и Майка България.

    Вторият... Усилията на Елена да изглежда артистична... 

Кеми Тодороуф (1954)

    Подобна картинка сред нашенките сноби представяше преди време известната Камелия Тодорова (1954)която подир някакви си десетина години шетане насам-натам по Щатите дотолкова милата се бе вживяла в хамериканския манталитет, та като да бе забравила българската реч, появи се с поамериканченото си яко изкълчено име Кеми Тодороуфф, телохранители, които отпървом неколцина като да бяха май, и дваж по-изкълченото си произношение на милата "родна реч омайна, сладка"; сетне от само себе си главозамайването като да й премина, проговори на чист български, спомни си майчиното име, спомни си тоже и такваз подробност, като колко корав българин бил нявга дедо й на г-жа Кеми.

   Елена, както и префърцунената Кеми Тодороуфф, ми е симпатична. Но тойзи силен грим, наплескан в обилни количества, ми иде в повече. За драмата им на умни дами иде реч. Мимолетна е женската хубост, а суетата – до гроб, казват старите хора на село. 

    Третият... Малката артистична госпожичка на Гюлеви. Сами сме за известно време в заличката на провинциалния лит. клуб "Младост". Пуша, издухвам дима през едва открехнатия прозорец. Госпожицата подхвърля изпусталял котарак, учи го да прави задно салто. Пробвам да я заговоря: "Как се казваш?" Присвива устенца: "Приятно ми е, аз съм дъщерята на Елена Атанасова". Светкавично отбивам удара й с шпагата: "Аз пък съм синът на Кирил Бояджиев". "Че кой па е тоя?"– боцва ме с очета. Правя се на умряла лисица: "Ами-и-и, такъв един. Дърводелец". Обзета от съжаление за тъжната ми участ: "А-аха!" И престана да ми отделя от така ценното си внимание. 

   След половин час обаче откъм детските розови устица на изящната аристократка захващат да изхвърчат невероятно гадни за възрастта й, да речеш, букет подбрани специално такива ми ти едни: "Идиот!" (към пенсионирания огнеборец, изгряващ нов художник от световна класа, фотограф и прочие), към татко си Николай: "Донеси ми чаша вода, че ме мързи да стана", пак към огнебореца, но сега зад гърба му: "Ще му спукам гъза на тоя" и още таквиз, със страст пратени като Стреличките на Амура по възпълничкия добродушен Минчо: "Простак! Тъпчо! Кепе такова! Педи" (Нашият мил плюшен педераст, демек). 

   
Четвъртият... Затрупаният в миньорската шахта Минчо Палавров барабар с 23-годишен изкопчия
от Родопите. Шест дни (история, чини ми се, наедро тропосана, хем с крив тегел) гризали дъски от кофража, смукали от стичащата се по скалата вода, живели в абсолютен мрак. И онзи да вземе да превърти; пипнешком в тъмнилката търси наш Минчо да го изяде. Докопва му ботуша, заръфал той ботуша и Минчо тутакси го фраснал с миньорската лампа. "Да не беше каската, одма да съм го усмъртил; нямаше да припадне, ами черепа да съм му пръснал!" Като ги измъкват най-сетне на светло, сурата къдрава четина на помака била снежнобяла като у мериносова овца.

Художникът-огнеборец Минчо Палавров

   
Петият... Минчо Палавров в Москве или в Ленинграде, на Беларуской вокзале. В тарапаната някой се пробвал да му отнесе балтона; стига се дотам, че Минчо, като докопва апаша за ръчица, ей такива едни за
хваща да му приказва: "Значи, аз, братушка милъй ти дарагой мой, пет хиляди километра път бия при своите авери да дойда, а ти, братушка, за добро дошло, мили, хочеш родния си брат да обереш, балтона от гърба ми да смъкнеш... Ну-у, гад! Паимай! – наметнал крадеца с балтона си. – Влачи, нещастник!"

    И он
ази ми ти бляд (подла, долна курва па рускаму язъйку) да вземе да се разчувства, разкиснал се, мамицата му апашка! – сълзи му капят от зъркелите, блъска се с юмрук по мордата (муцуна, по българскаму), косите си скубе; отчаян, завтекъл се баш под мотрисата да се метне; наложило се наш Минчо кураж за живот да му вдъхва, оладжак (както казват турците), вяра в утрешния хубав ден.

    Хлътнали в гаровия ресторант; па хапнали-пийнали, приказват си, взаимно се утешават: ай ма
мицата му и живот, какво нещо е съдбата! – тупкат се по рамена, прегръщали се, целували се страстно; превалила нощта, а на заранта помъкнали се да спят в комуналката на Альошка; отспали си, колкото си отспали, и значи, споглеждат се един-друг като два котарака надвечер на следния ден, гладни, с пресъхнало гърло, а после... е-е-ех, после! Поели естествено към най-близкото, как сказат тоже па русскаму, Пъйтейнойе. По отработения тертип: "Ешчьо водку! Ешчьо сельодку, мат твая сукина!" И се заточили едни ми ти цветни делници и празници, не ти е, майко, работа! Летели неотлъчно двамата из Петербургските кръчми рамо до рамо като сиамски близнаци; то бил почти същий валшебний сон на нерушимата българо-съветска дружба; двамцата запойчици не успявали още да изтрезнеят и пак, и пак, и пак се налоквали до козирката. Сладка работа!

    Накратко, явил се онзи сущий Вергилий за нашия Данте в съветския Ад: повече от гид – велик благодетел за
нашия окумуш българин. Асъл, Биг Брадър, както казват хамериканците. Преувеличавам, разбира се, но историйката си я бива. Рекъл (уж!) наш Минчо фразичка; фразичка-фразичка, ама изречена хем с погнуса и прошка, хем с разбиране, ала и присъда. Фразичка, дръпната от най-съкровено кътче в душата, оттам, дето си бетер гол охлюв пред Съвестта, пред Бога у себе си, сам със своите страдания и страхове, които светът не бива да знае.

   
Ей тука му свалям шапка на пожарникаря о.з., ако и да откривам, че ми пробутва претоплено ядене, чужд сюжет. Защото слушал съм я вече и тази негова история.
                                             

   Шестият... Николай. Поуморил се да бъде образа, който си избрал. И в същото време онова заничащо иззад фасадата и камуфлажа хлапе от първите години на болшевишката напаст в моя роден Пловдив – време на убийците с червена лента на ръкава: "Знаеш ли, пък дядо й на Елена е собственик на хотели и магазини "Яффа"? Как! Не си чувал нищо за веригата "Яффа"? Някога това беше много известна фирма". И малко по-късничко, след минута или две: "А пък моите родители оставили в Гюмюрджина двуетажна къща. Сега да я имам аз тая къща там в Гърция, представяш ли си колко богат щях да съм!"

   
Седмият...
Преди години братовчедка ми (р.1942) Нина, съученичка на актрисата Цветана Манева, довела 16-годишната Елена в редакцията на "Комсомолска искра". Вие сте първият, който ми е чел стиховете и ги е оценил". "Тъй ли! И какво съм ти казал?". Полечка се усмихва, притаява се; и в този миг я виждам загадъчно красива: "Ами-и, хубави работи ми казахте". И после, вече като ме гледа право в очи: "Искам да ти подаря моята последна книга. Не можа да си я вземеш (т.е. да си я купя), нали?" "Ами не можах – казвам, – там едни сантиментални бабки от ръцете ми я издърпаха." (Мамя като циганин в небрано лозе.) Тя разбира, че мамя, но съпругът Николай се хваща на лъжата: "Я-я! Натискали се за книгата ти, Елена... Виж ти! Виж ти какви работи!"

   Осмият... Картините на Минчо... Непрекъснато скача да отваря врати и прозорци, въздух да влезе. А Николай ги затваря същите тези врати и прозорци, че ставало течение: духа му, а пък и малката дяволица Лили, "Виж Лили как трепери". Минчо отсипва в заплескана чаша гореща вода подозрителна смес от бурканче за бебешка храница: "Пия си виаграта! Ами-и то, смесил съм каквото ми попаднало под ръка: чесън, магданоз, чушки, домати, копър, лук, чубрица, кервиз. Туй ми е на мене виаграта". Казвам: "Е, щом ти помага!" А той: "Помага, помага... и още как". И хваща да обяснява как се оставял хазяйнът да му надвива на шах през цялата игра, да, обаче накрая: хо-о-оп! – в един ход (Глупости, не знае кому ги разправя тези!) матира си хазяина и какъв кеф му било да си играе на котка и мишка с онзи пишман шахматист.

    Питам: "Що си приглушавал ярките багри в картини
те? Какво толкоз ти се е случило, че бягаш от яркото и свежото?" А той: "Яркото – кай, е характерно за платната на художнички. Ний, мъжете, ги приглушаваме интензивните ярки бои. (И понеже гледам учуден мога да посоча поне три дузини мъже, все ценени от света художници, които рисуват с ярки багри, но си замълчавам. И като не го подкрепям в тези му теоретични разгревки, опитва се да се заяде.) Може ли (минаваме на Вие) например, да посочите поне един истински голям художник, който рисува с ярки бои?" Отсичам: "Не, няма такъв художник". И той, цял зачервен до уши, мига, премигва насреща ми: "Ама не е ли тъй?" "Тъй е" – казвам строго и минаваме на друга тема.

   
Деветият... За обстоятелствата как случайно попаднах точно на това място. Да не бе счупеният ограничителен болт за веригата на агренажа, да не беше внезапно плисналият порой, да не бе споменът за
Ганковото кафене (из писаното от Вазов), когато предишния път с Венчето Ичевска и сестра й Танчето асистентка на проф. Иван Сарандев, бях дохождал тука... 
                                
   Това клубче, това спарено, зацапано като излъчване на душевност островче на Вечната Неостаряваща Сладка Илюзия за Голямото Чисто Изкуство сред стадата неандерталци, от всичко правещи чалга, слава, пари, кариера! Съчувствие, болезнена жал ме обзема към тези хора тук: Гюлев, съпругата Елена, пожарникаря, дъщеричката ("Аз всъщност се казвам Лилия!"). Гледах ги, и сега ги виждам... от огромна, от космична висина. Но това моето не е грандомания, не. Нали и моя милост е един от тях! Десетина години след смъртта никой не ще ги помни. За всекиго от тях бъдещи наперени, целунати от общественото внимание велики литературни критици и прочие важни оценители на изкуството вече ще са забравили дори как изглеждат, за какво са страдали, на какво са се надявали, ще бъркат името, лицето им. Ала, мисля си, точно такъв тип хора, с такава жизнена нагласа (Гюлев, Минчо, Елена) трябва да има по всяко време, и особено във време на настървяване, алчност, наглост, войнствена пошлост, откровен цинизъм и дива злост.

 
Петнайсетина години подир оня кишав юли
младата поетеса**** Лилия Гюлева (1987)

   От друга страна, защо ме обхваща досада, когато си мисля по-дълго за тях! Няма я тръпката от непредвидимата игра на този луд вълшебник Живота. Лакърдиите, дето ми ги сипе Минчо Палавров, са жизнени, ала защо е така унил, защо имам усещането, че отвътре се е предал? Къде е интригата, големите залози? Какви са тези шегички на дребно! Което му се случило, ако е вярно, е величествено, смешно; такива премеждия мене не са ме спохождали, а и дали бих ги надживял... Не знам.

    Тесничка, скучна е тази снобска клетка, но те си я харесват такава, и сигурно са щастливи с това щастие назаем. Мизерният вид на книжлето, издадено от местен щедър
меценат ("супер-експресно издание", както отбелязал на челно място печатарят от селото Рогош). Та такваз една ми ти книжчица от 24 (двадесет и четири странички, досущ църковно календарче, следващата сряда ще представи пред публиката, пак в туй спарено салонче зад спирката край Тунела поетът Николай. Редактор на стиховете, както и автор на предговора ще е този път съпругата Елена. И т.н., и т.н...


    Не! Решително не приемам този стил. Прав е огнеборецът, че все скачаше да отваря пролуки към океана от свеж, наситен с озон, но и с отровна влага, с опасни дизелови сажди и лют мирис на свобода и на риск въздух.

   
Десетият... Видях ги тези добри хора в отрязък от живота им; сега по навик мога да възстановя умозрително, разбира се, начина, по който са били мачкани и натикани в миша дупка тези някогашни мои необиграни, несресани, и точно заради това очарователни идеалисти. А днес какво ти очарование! Т
е самите, приели унилостта за свой принос към света на изкуството; и от нещо, призвано да зарежда с храброст, с жизненост многоликия свят, за тях то се превърнало в тягостна житейска драма.

Пловдив – европейска културна столица за 2019 година

Plovdiv, 17 uli 1998 – edited 12 dec. 2016
_____
* Палавра (тур. palavra). Измислица, клюка.
** Част от сърцето на Пловдив в карето между Небеттепе, главната търговска улица, строената през ХV-ХVІ век Чифте-баня и тунела под Амфитеатъра от епохата на Древния Тримонциум.
*** "Историйките на ученика Ламски"
 (1994-2004).

неделя, 11 декември 2016 г.

Публицистика – СЛОВЕСЕН ПОРТРЕТ НА ЕДИН ГАРВАН

СЛОВЕСЕН ПОРТРЕТ НА ЕДИН ГАРВАН 


    Обвиняват, че стиховете ми понякога са вакханални, едва ли не оргия се крие в подмолите им. Не знам какво да кажа. Това е тежко обвинение. Прилагам текст, писан преди време, вместо каквито и да са обяснения. Който иска, ще разбере.

    Ако някой каже на хубава жена, че толкова я обича, та не си представя живота без нея, тя длъжна ли е да му повярва! Нашите преуспели българи произвеждат великолепни опаковки за поетичната си душа. От сина на даскал Ботю Петков насам обаче "поет" в българската разговорна реч е с иронични оттенъци:

"Защо не съм и аз поет, поет като Пишурката?
Ех, че ода бих направил на баба си на хурката!"
(Хр. Ботев, "Защо не съм?...").

    Удобствата на модерните комуникации дотам обезцветиха и обезцениха речта, че захарните лакърдии далеч не смогват да заменят онази горчива необходимост у всяко човешко същество искрено да се възторгва, да фантазира, наивно да страда, привличайки по всевъзможни начини вниманието на други човешки същества. Най-същественото е излязло извън думите, извън позите.

    Опитвам да открия кое все още водопадът от витийни сладки слова не е успял да съсипе. Може би... Любовта? Ето една авто-анкета за всеки случай. Тридесет са въпросите, срещу колкото сребърници според легендата бил продаден Христос.

1. Най-хубавото на земята?
Излъчването от плътта на влюбена жена.

2. Шедьовърът на природата?
Мечтаещият страстно разум.

3. Най-тъжното?
Неспособността да се обича.

4. Що е романтика?
Всичко, което обичам.

5. Що е авантюра?
Когато делата изпреварват естествения ход на живота.

6. А ревност що е?
Да ходиш сред бесове, които сам си отхранил.

7. Любимо занимание?
Да целувам момичето, което обичам.

8. А какво е да си влюбен?
Да си докоснат от божествена светлина.

9. Какво е да живееш без любов?
Нямам представа.

10. А какво е да се правиш на влюбен?
Да даваш блудкава вода на жадния.

11. Може ли приятелството да замени отлетялата любов?
Не. И не бива да се опитва.

12. Ревнив ли сте?
Ужасно.

13. И как се справяте с това?
Правя се на отстъпчив, галантен и прочие.

14. За какво мечтаете?
В слънчево утро моето момиче да иде насреща ми с разпилени от вятъра коси...

15. Кое цените най-високо?
Живота, какъвто ми е даден.

16. Но как приемате неприятностите?
Като преход към времето, когато пак ще съм щастлив.

17. А що е щастие?
Да усетя, че ме обичат не за
достойнствата, а за недостатъците ми.

18. Най-сериозният ви недостатък?
Неудовлетвореност, развинтената ми фантазия.

19. Тогава защо се правите на буболечка?
За да е весело.

20. Кое е най-отвратителното?
Да изгубя доверие в някого; при мен
e това не подлежи на амнистия.

21. Трите най-лоши човешки слабости?
Омразата. Жестокостта. Предателството.

22. Какво е в състояние да ви разнежи?
Моето момиче, когато не знае, че го гледам...

23. Какво е в състояние да ви предизвика на бой?
Гадината – когато унижава изпаднал в беда човек.

24. Кое животно, птица, растение съответства на нрава ви?
Гарванът.

25. Защо?
Между живота и смъртта е, ясен е дори само с вида си.

26. Какво си пожелавате?
Безсмъртие във всякакъв смисъл.

27. Не е ли прекалено?
Прекалено е, но е истината за мене.

28. Най-покъртителното?
Нищожество, преизпълнено с величие.

29. Най-смешното, което натъжава?
Съвременен политик, като образ на суетата.

30. Три неща по-красноречиви от думите?
Погледът. Докосването. Мълчанието на звездното небе.

Пловдив – европейска столица на културата за 2019 година

Plovdiv, 17 avg. 1998 – edited 11 dec. 2016

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1711.)

    ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1711.)   Възрастните никога нищо не разбират сами, а за децата е уморително все да им обясняват и обясня...