сряда, 11 октомври 2023 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1396.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1396.)

        Има ли сред тях някой да знае, че зад песните ни има песен, 

и тя не може да бъде предадена в звук и уловена в акорди?
Има ли сред тях такъв човек, който може някога да проумее
радостта на нашата мъка, но и мъката на нашата радост? – Джубран Джубран (1883-1931)*

        4 avg. 1977

ТУРЧИНЪТ НАДЖМИ**

 Бе русоляв Наджми, свенливият Наджми.
За турчин – мислех, трябва да е черен,
а беше рус Наджми и луничав дори,
когато търсех си приятел верен.


Припалвахме преди да стане пет
и втурвахме се с двата беларуса:
аз – килнал нимбата на млад поет,
а той – развял пред мен косата руса.

В онази добруджанска мараня
с две ремаркета всеки из браздите, 
с по седем пласта бали и – назад, 
до осем курса дневно съм отчитал.

И вечер в Гурково, в едно кръчме
ракия пиехме с големи чаши – 
Наджми – във ъгъла и насаме,
а аз естествено сред хора наши.

Тъй гласовити сладкодумци, тез
омесени от глина добруджанци 
говореха за Българската чест,
за песни, за жени и за поганци...

Ой, как съм се гордеел покрай тях,
издувал съм гърди, с тях песни пял съм
и късно вечер в облаците прах
в Тригорци се прибирахме пияни!

Три дни преди рождения ми ден***
за малко с трактора да се претрепя,
и "нашите" препускаха край мен,
че всеки норма гонеше човекът.

Наджми тогаз на помощ ми дойде,
подаде ми ръка като приятел
и старото разбито ремарке
извлякохме двамина от браздата.

Седяхме после, пушихме в нощта.
Той кротко там живота си разказа:
при скъп любовник – милата жена,
а той – със 
три мъничета наказан.

Не рече лоша дума, не прокле,
в смирението му нямаше покруса.
Обгърнал го със длан през рамене,
друг толкоз свой до днес не съм почувствал.

Пловдив – гнездо на посредственост и култура

Plovdivedited on 11 oct2023

Илюстрации:
- Космичното излъчване на Южна Добруджа.
- Подобен беларус от разни части възкресих. 
–––
Из "Писма" на Джубран Халил Джубран (1883-1931), поет, писател, художник и философ, роден в Ливан, живял и творил в САЩ. Въпреки че родителите му са християни маронити, силно повлиян от мистичното течение на суфизма в исляма.
Джубран Халил Джубран

** Освен с дечурлигата си, Наджми живееше и с болнавата си майка в занемарена съседна къща в Тригорци. В двора им имаше кладенец от Римско време, дълбок 72 м. Лично съм го мерил.

*** Случи се на 4 август 1977 г., три дни преди трийсетия ми рожден ден, както в редакцията на в. "Софийски университет" една зимна вечер на 1969 г. ми беше вече предрекла туркиня от хасковските села, студентка от факултета Западни филологии, която както изневиделица се появи в редакцията на студентския вестник, така и повече не видях. На 4 август 1900 г. е роден Борис Дявола – лютият баща на майка ми, издъхнал на 26 август 1972. Бел.м., tisss.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)  Миналото живее, докато го помним. Мъртвите са живи, докато ги помним. Бедата не е в смъртта, а в заб...