четвъртък, 22 декември 2022 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1134.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1134.)

 Решат ли да унищожат поколение или цяла нация, първо ви насочват към модел на претенциозно невежество, като ви отнемат възможността, а и умението да мечтаете. Погледайте "нашите" телевизии и преценете: Случайни ли са сламените, разкривени от самовлюбеност лъскави образи на успеха, нахълтали в дома ви! След три-четири поколения промиване на съзнание, имате чиста проба отродници. – Аноним (1947)

 22 dec. 2021

ЗА УМЕНИЕТО ДА СЕ МЕЧТАЕ
Разговор с Виктория

 – Не виждам за последния четвърт век лъже-демокрация по-унижавано съсловие от учителите. От майка ми Надежда (1925-1988) съм чувал какъв респект към учителя са имали някогашните поколения българчета, в условията на Царство България.

  – И аз.

  – За учителя им по математика ми е разказвала колко била изненадана, че го вижда в най-обикновени вехти домашни дрехи как копае в дворчето си в Пазарджик.

  – Аз също съм имала респект.

  – Сега масово се подиграват на учителите си, но това вече дали са учители в онзи чудесен смисъл на думата: личност със самочувствие, не плах поомачкан човечец, който се озърта на всички страни откъде ли пак ще го сполетни някоя неприятност.

  – Мани! Гадно е.

  – През последната си учебна година в пазарджишката гимназия майка ми спечелила голямата награда от училищната томбола, както ми е казвала – виенски модел холова гарнитура с вити крачета и пищна розова дамаска на цветя, диванче и четири стола, а вероятно и маса.

  – Ехааа!

  – Студент във II курс, бях се захванал да възстановя цялата тази хубост. Разглобих столовете и диванчено на части и се заех да изцикля горния пласт яко застаряла боя, работа доста трудоемка, та ми отне месец време. Мечтаех си столовете да боядисам в снежнобяло, да станат като порцелан лъскави, както и да обновя вече прокъсалата се дамаска. И ги подредих с мерак в работилничката на баща ми – в избата под етажа на моите родители, и си стояха така около година, до следващата лятна ваканция, че да се захвана с боядисването, лепенето и сглобяването на тази хубосия. И представи си, моят баща мебелистът (1922-1983), който изпод вежди следеше тези мои – странни за него занимания, използвал най-старателно обработените от мен части за подпалки, изгорил всичко онова, което с мерак бях подготвил. Вареният виенски бук е труден за обработване, розовее като моминско бедро, с извивки, характерни за виенска мебел изобщо. И досега ме е яд, като си спомня.

  – То си е за яд. И от какъв зор ги изгорил?!

  – Вечно усещах озадачения му поглед на мебелист със самочувствието на майстор, пък липсвало му е вероятно вече умението да мечтае. Има и други случаи, когато ме е спирал или мърмореше, когато не е успял да ме спре. Три неща сега ми идват на ум. Първото – имах идея да си обзаведа ателие над третия етаж, под покрива на къщата. Бях се вече уговорил за огромните плоскости от талашит и прочие подробности край преграждането на една третина от тавана, която по право бе собственост на нашите. И ми забрани... Втори случай: в антренцето току зад входната ни врата бях изнамерил и налепил върху грубия бетон нежни мраморни плочки – бели, розови, сиви и синкави, т.нар. римска мозайка. Мълчеше си моят баща, а кога се залових с шмиргелов камък и само на ръка всеки ден да полирам по площ колкото носна кърпа, пак се разръмжа, и всичко си остана недоработено... Трети случай – в моята стая, където вече заживяхме с жена ми Ася и двете ни щерки, свалих от рамката двойните прозорци на стаята ни и изрязах по една от летвите, отнесох оголените рамки на стъклар и стъкларят монтира вече по-големи стъкла. Стаята светна. Мълчеше си баща ми, а след година, гледам го, захванал се да направи същото в тяхната всекидневна... Затова, като казвам, колкото и кощунствено да изглежда, това имам предвид – че след смъртта му имах усещането за бетонен похлупак, който се е отместил най-сетне, и видях небе над главата си.

  Та това – по повод умението или склонността у човека да мечтае. За да купят етажа от триетажна масивна къща сред стария пловдивски район Мараша в моя роден град Пловдив, майка ми е причината – той пак се дърпаше и се дразнеше, но пред нейната женска стихия нямаше как да не отстъпи.

  – Малеее! Това не го знаех. Затова трудно позволявам да ме убедят или разубедят.

  – Долетя Борис Дявола (1901-1972) от неговия Пазарджик с раздрънкана моторетка симсонка (мотопед), в груби залъскани, изтумбени на коленете панталони и кирлива ватенка на гърба, майка, която му е била любимка между петте му деца, го заведе да види с очите си къщата. И едва тогава Борис Дявола измъкна от пазвата си увити в стар вестник три хиляди лева, да ги добавят към спестени техни хиляда и петстотин, с лишения събирани, и купиха първия етаж от собственичката Петра Крумова, която задължила баща ми за недостигащите хиляда лева да й поправи и обнови мебелите.

  Баща ми беше и против моето учене в чужда София. И пак майка ми е причина да не ме спрат. По онова време той вече работеше сред София, в мебелния магазин "Явор" срещу ЦУМ (централния универсален магазин). Имаше си в едно ъгълче бюрце и стол, където приемаше рекламациите (оплакванията) на столичани за стока, произведена в мебелните заводи на някогашна соц. България. Отърчал татко да види резултатите от приемните изпити и се прибира грейнал в Пловдив. Хвалил се на майка ми и колегите, че ето на! – и синът му е сред приетите да се учат в Университета, докато издокарани софиянци кършели ръце, ронели сълзи, че рожбите им не се класирали на приемните изпити.

  В онова време приятели му били актьорите Тодор Колев (1939-2013) от Шумен, Наум Шопов (1931-2012) от Стара Загора, и писателят Димитър Осинин (1891-1981) от селце край Вършец, все от артистичните среди на онази София. Зодия Рак, какво повече да кажа за моя баща! След като се дипломирах в СУ-то, години наред все ми натякваше: "И що ти беше това учене! Кешки да те бях направил мебелист! Ех, златен занаят е да си мебелист". От пет-шестгодишен ме въвеждаше в тънкостите на занаята, показваше ми как да полирам с бала памук, напоена с шеллак. Сега мебелите вече са ни правени на конвейер, а по онова време си беше наистина майсторлък, всеки детайл на ръка се правеше: от плоскостите, които замениха по-късно с талашит, до лепенето с туткал на листовете фурнир най-отгоре от разни видове екзотична дървесина – махагон и орех, абанос и палисандър, липа, череша, ясен, дъб. Помня, имаше снопове фурнир долу в работилничката му със странното име "птичи крак".

  През лятната ваканция между III и IV курс в Университета занемарения им миризлив кенеф, дето усмърдяваше улиците наоколо, превърнах във фаянсова тоалетна с душ и мивка, с възможността човек да се изкъпе. От родителите си поисках само пари да ми осигурят, за да си набавям материали за градежа, за ходене по майстори: на струг да изработят по моя поръчка профилите и тръби, които вкопах в тухлените стени на пет помещения, общо двайсет и пет метра водопроводни тръби от бойлера в кухнята до някогашния вонлив кенеф. Рушнах една от стените и я градих наново, да разширя стария миризлив гириз. Само тогава баща ми дърводелеца мебелист думица не рече, не ме и похвали. Но това не ми пречи сега да си го ценя и обичам, защото много неща от него съм наследил. Докато бе жив обаче, не се разбирахме, все едно на различни езици сме си говорили.

  – Нормално.

  – Наследеното материално е нищо, мислел съм си. Мен са ми особено ценни нравът му на мълчалив, вдаден в работата си мебелист занаятчия. Наоколо мъжете бяха все докачливи самохвалковци, побойници, пияндета; като него досега не съм срещал.

Пловдив – столица на културата в Европа

Plovdiv, edited on 22 dec. 2022

Илюстрации:

 - 1941. Баща ми, калфа в работилницата на Ончо.
- 1945. Баща ми, прибрал се от фронта в Унгария*.
–––
* Орденът му за храброст от фронта нося винаги със себе си, да ми напомня чий син съм. Двама са мъжете в рода, които са ми еталон за мъж и човек с характер – Борис Ангелов, известен с прякор Дявола сред някогашните пазарджиклии заради лютия си нрав, и баща ми – кротък и наивен българин, от чийто майсторлък тарикати се възползваха или пробваха да се възползват. Сред тях е Моис Капон – предполагам, свекър на известната в днешната политика след Десети ноември 1989 г. г-жа Мария Капон (1969), а също – властна персона, шеф на някогашното общинско предприятие "Търговия" в Пловдив, от когото се възторгва известната в медиите книгоиздателка и меценатка г-жа Божана Апостолова (1945). Кани др. Моис Капон баща ми да му ремонтира и възкреси мебелите. В събота и неделя баща ми върши тази работа, па седнали накрая пред чиния със салатка и две чашки ракия с Моис да си оправят хесапа (сметката). Усмихва се доволният началник срещу баща ми и ей такива едни ги реди: "Нали отлично знаеш, че частно да работиш не е законно! Трябва да си ми благодарен, че няма да те издам." Научавам това не от баща ми, а от майка ми, и още следващата седмица цъфнах с бележник и магнетофона на Радио-телевизионния център в Пловдив да взема интервю от великия човек, всъщност да видя как изглежда нагъл тарикат – лъскав плешив череп като тенджерата, в която майка ми готвеше у дома, и гузно пламъче в очите, притеснен, че не знае кой ме е пратил именно от него да вземам интервю, в което и дума не отроних за баща ми. По онова време бях и сътрудник в редакция "Икономика и време", ръководена от Елена Чакалова, но това ходене при Моис Капон си поръчах сам.
 Мария Капон (1969), https://blitz.bg//mariya-kapon-se-kandidatira-za-prezident_news117814.html
 Бел.м., tisss

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1667.)

  ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1667.)     Да усетиш душата на този най-древен в Европа град не е така лесно. Защото може да ти се покаже ...