ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (879.)
Жълтия пунктир на костите/ отбелязват скелет на жена и мъж./ Можеш ли да се отдалечиш – ще видиш,/ че това мълчание прилича изумително на два/ млечни пътя, срещнали се в мрака на пръстта. – От "Тракийска гробница", М. Берберов (1934-1988)
13 uli 1997
МИШО, ЮЛИЯ И... ДРУГИТЕ
МИШО, ЮЛИЯ И... ДРУГИТЕ
1. Когато млад поет – горе-долу на моята възраст, оплескан до ушите, му полагаше тапети в антрето и кухничката, пък аз тъкмо бях долетял с жигулата си от Пловдив да бъбрим за мои домашни дертове, и усетих, че му е неособено драго да го видя в роля на ухажвана особа.
Когато слязох, беше вързал кънките, беше се понапил; запъти се към терасата пред хола, а там като прожектор, или по-точно като лице на млада знойна жена над Витоша светеше огромна, месеста розова месечина; и като ръкомахаше театрално, с ръждив тенекиен глас Мишо сам заговори на месечината за дивната човешка неблагодарност. Много добре разбирах кого има предвид и за кого говори; разбирах, говори за мен, но не почнах да се извинявам, а само го успокоявах тихичко с гузен, затова пък звънлив, преливащ от щастие глас, че нищо, ех, нищичко не се е случило, за което си струва да се тревожи, че там, един или два етажа по-горе, в хол като хола в неговия апартамент, сме обсъждали стихове, картини, изкуство: и въобще, бъбрили сме си, демек, само за изкуство, приказвали сме с дяволитата секси Юлия – едно от най-готините момета на випуска ни, позната от студентските ми години в университета, за крайно интересната картина на пловдивския художник Владимир Щербак (1947)***, която особена картина Юлия наскоро била купила за триста лева, представяш ли си, това са толкова пари! – цели триста лева, а пък аз я заяждах, че картината му на знатния Щербак и с краката нагоре да я обърнеш, и на една страна да я туриш да си легне, и на другата страна да я положиш, не стои никак зле над чаршафите в спалнята й, и естествено това трябва да ни изпълва с кеф, че така евтино е налетяла на толкова модерна ценна цапаница.
А Мишо, като ме изслуша внимателно, привел едното си ухо към мен, си продължи подхванатия монолог: "Това сме ние, българите! Българинът е неблагодарник. Ти му даваш комат хляб да не пукне от глад, а пък първата му работа, като се наяде, е да ти захапе ръката". После – силно заекващ и хълцукащ от излокания коняк, и като посочи розовобузата месечина над Витоша, рече с тенекиения си ръждясал глас: "Ти с-с-си с-с-социален поет. Добър си, обаче си с-с-социален. А аз съм трансссссцедента-а-ален. Ама що ли се занимавам с теб, да ме пита човек!"
3. За погребението на баща му Ангел, към когото в приказките ни Мишо и не криеше неприязнените си чувства. Обаче реши, че именно на моя милост се полага честта да произнеса надгробно слово над ямата с трупа на баща му, въпреки че неговият баща ми бе почти непознат. Но той ми го беше така картинно описал: как като млад нахакан царски офицер дефилирал в парадна униформа с чаткащата по камъните дълга сабя под прозорците на хубавото момиче, което впоследствие се оказва майка на Мишо. И тогава там – сред пловдивските централни гробища край големия булевард, по който прелитаха в огромни прашни мерцедеси с ханъмата, бебчето и сюрия дребни дечица турските гастарбайтери, претоварени с какъв ли не багаж втора употреба от Западна Европа на път към своята любима камениста Анадола, пред трийсетина непознати с интелигентно-печалните им физиономии, привел учтиво очи, рекох няколко приказки за следите в росата, по която току-що отминал човек, които следи изчезват в хубавия слънчев ден на нашата Тракийска низина, както се топят спомените по отишлия си от живота. Но... – и на това място замълчах както актьор, едва затаил ехидна усмивчица заради клишето, което предстои да произнесе: Но... остават децата на този отишъл си от нас човек, в чиито дела той продължава да живее. Вятър и мъгла! Нищо не остава. Забравят те, преди още трупа ти да са оглозгали гробищният троскот и червеите.
5. Когато двама с "дървения" Иван Сарандев от Ямбол в редакционното им стайче на някогашния вестник "Народна култура" – вестника на Тодор Абазов, после на Иван Руж, обсъждаха приятелски дали си заслужава авантюрата да се самозаточа учител в някакво си Гурково край Балчик, в непознатата ми онази Добруджа и подир мнението на Иван, че не бива да оставам даскал повече от година и че ех, ами даскалуването си е въртене на стара грамофонна плоча, смърт за литературния талант, ей на! – гледай го Йордан Йовков (пак някакво тяхно си театро), а Мишо рече: "Остави го! Да върви... Той знае какви ги върши. Имам чувството, че зад гърба му са много хора". Става този приятен мухабет, кажи-речи, не в олтара, ама почти в светая светих на соц.културата, на третия етаж над софийското кино "Култура", следобяд на дъждовната Есен 1971 г.
** По това време Юлия, чието име тук замених, водеше в Софийския университет
"Климент Охридски" курс лекции по Украйнска литература.
*** Владимир Щербак (1947):
"Художник с душа на философ, концептуалист. С диплом от Гърция, отличен
като живописец в Малта, посвещава живота, творчеството си на Пловдив, рисува картини, в които сблъсква реалното с фантастичното и духовното с материалното.
Магьосникът с четка рисува дявола с ирония, а пък хищника облагородява с целувка; за десерт залива творбата си с хумористични настроения..." Вж. целия
панегирик за този супер-велик художник на Пловдив:
https://arhiv.marica.bg/%D1%87%D1%80%D0%B4-%D1%89%D0%B5%D1%80%D0%B1%D0%B0%D0%BA--%D1%85%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%8A%D1%82-%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%BE-%D1%84%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D1%81%D0%BE%D1%84-news257239.html
**** Който е извън опита, извън познанието, извън пределите на съзнанието, недостижим за простосмъртен артист, според внушението на великия ми приятел, който не се и опита да ми стане гуру. Бел.м., tisss.
Няма коментари:
Публикуване на коментар