понеделник, 6 декември 2021 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (821.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (821.)

  Родът е голяма работа, не случайно в българския ни бит е останала от старо време приказката за джинса и момата от сой, кога търсели да се сродяват. Котка да вземеш, от сой да е! – Аноним (1947)

  26 avg.1972

СБОГУВАНЕ С ДЯДО*


Безплодна, спечена земя.
Копаят двама нискочели.
А над ковчега на умрелия
е августовска мараня.

Отеква под небето свеж
звънът на кирка и лопата.
И се отваря сред Земята
най-неуютният градеж.

С очи в изровената яма
наоколо е моят род.
И сякаш не копаем гроб,
ами заравяме имане.

В безоблачния хубав ден
щурче под тока ми подсвирна.
Навярно дядо от Всемира
сигнал изпращаше. До мен.**

Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 6 dec. 2021

Илюстрации:
- Борис Дявола, внук на четника Ангел Керемидов.
- Първият внук на Борис Дявола от Пазарджик.***
___
* От сб. "Сутрин рано", издание на пловдивското издателство "Христо Г.Данов", 1983 г.
** Пет години подир смъртта на дядо, в деня, когато е роден през 1900, или три дни преди тридесетия ми рожден ден 7 август – на 4 август 1977 помежду селата Тригорци и Гурково край Балчик, докато с трактор беларус тегля ремарке с 4,5 т суров царевичен силаж, преживях катастрофа, която можеше да е краят на живота ми. Сега си давам сметка за съвпадението, освен дето като студент през 1970 г. врачка – туркиня, студентка от хасковските села, като се вмъкна в редакцията на вестник "Софийски университет" неканена, ми беше предрекла смъртта около тридесетия ми рожден ден. Снимката е правена в двора на къщата в с. Тригорци, Добруджа, през лятото на 1977 г., дни след белята с трактора, който можеше да ме убие. 
*** Борис Ненков Ангелов (1900-1972), внук на заклания за назидание на мегдана на 21 април 1876 г. в някогашното средногорско село Калугерово На Борис Дявола пък първият внук съм. Бел.м., tisss

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1554.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1554.)      Относно пасажа-цитат: "Чиновниците, рожби на политиката, живеещи или умиращи чрез нея, се с...