вторник, 13 февруари 2024 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1518.)

 ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1518.) 

  Истерично на повърхността плуват страхливите, алчните, безскрупулни и кресливи дребни душици, гушнали службицата, кокалчето, а широко скроените хора изчезват от спомените. Това сиво тресавище Преживяното превръща в политика: "Наште и ваште, ние праведните и вие гадните". Като че всички не сме от една нация в едно отечество. Изгубим ли си отечеството, изчезваме до един. Остават отрепките. – Аноним (1947)

  14 fev. 2016

ЗАВРЪЩАНЕ В ДОБРУДЖА

Някога бях млад, твърде млад,
да прекося, кажи-речи, на един дъх
шест километра сред разораните ниви
между селата Гурково и Тригорци,
където моето женче с двете ни щерки,
щастлив бях да ги зърна трите отново.

Как стана, че онова моме с щерките ми
отдавна не ми е тема за разговори,
а мелодията, която си тананиках тогава,
звучи и днес и ме изпълва като храм!

О, братко Боб Дилън, пет години
преди мен роден Отвъд океана –
един евреин в онази твоя Америка
на заселниците и от Близкия Изток,
като българин, реших да ти кажа:
Песните ти, дрезгавият ти глас
ми говорят много повече
от всички световни филхармонии,
защото си в сърцето ми оттогава, 
от онази загадъчна дивна пустош 
между селата Гурково и Тригорци –
Дон Кихот от бедняшкия Пловдив,
прекосявайки нивите на Добруджа,
когато се завръщах посреднощ сам,
при моите хора в една стара къща
под грозд звезди, виснали от небето.

Пловдив столица на пошлостта и културата

Plovdiv, edited on 14 fev. 2024

Илюстрации:
- Август 1977 г., село Тригорци.
 - При баба и дядо в Добруджа.

–––
* Родният ми град, окупиран от бивши доносници на страховитата Държавна сигурност или рожби и внуци на партийни секретари и управленци от някогашната БеКаПе, някои от които си замениха фамилното име и си написаха героична биография, за да се представят пред младите поколения за антикомунисти и пострадали от режима, който ги изпрати да се изучат на лицемерие в АОНСУ, в Ленинград или Москва. Бел.м., tisss.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)  Миналото живее, докато го помним. Мъртвите са живи, докато ги помним. Бедата не е в смъртта, а в заб...