петък, 5 май 2023 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1263.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1263.) 

       Не сме видели оня свят до днес,

  не смеем да изкажем пред Смъртта

  учудване, възторг или протест,

  когато тя – разтворила уста –

 

  с трагичен плач пред нас се появи.

  В живота всички търсим своя роля,

  стремим се към успех, но по неволя

  търпим в играта и Смъртта, уви!

 

  Но ти пое натам. От тая сцена

  свеж полъх в земните ни дни повя,

  завесата бе истински зелена,

  със истинска гора и синева!

 

  Играем пак. Говорим с текст заучен

  и с жестове, с гримаси тук-таме,

  но ако някой ден и с нас се случи

  със нея да останем насаме,

 

  смъртта ще ни сломи, ще ни припомни

  урока прост за оня свят отвъден,

  за да привикнем с ролите си скромни

  и истински в живота си да бъдем! – Райнер-Мария Рилке*

ГОЛЯМОТО ЗАВЕЩАНИЕ (март-юни 1972)

Продължение

БАЛАДА ЗА ДЖЕНДЕМ
ТЕПЕ И РЕКА МАРИЦА

Аз горд съм, ти – свенлива,
от камък съм, а ти пенлива,
в мълчание живея сам,
а покрай теб е шум голям,
животни, птици, насекоми;
но моят връх небето гони.
Почитат ме и отстрани

ме сочат с пръст, но погледни
отбягват ме така далече,
че от самотност стена вечер.

По песъчливия ти бряг
цъфтят кокичета и мак,
макар че в ниското си ти,
а моят връх висок блести.
Ти весела, а аз – в сълзи,
единствен лишеят пълзи,
жестоко слънце ме жари,
снагата ми до смърт гори,
завие ли пък вълчи вятър,
в леда се криеш, аз оставам.

Щастлива бързаш – накъде,
по кой въздишаш нощ и ден,
Не знаеш нито миг покой –
ни зимен студ, ни летен зной.
От камък цял, стоя вкопан
в земята черна тъжен, ням.



Не бих желал с усмивка тиха
да си замина от света;
видях как странни хора виха,
раззинали от гняв уста
срещу зората и нощта,
и как ли пропуск да направя,
ако не им оставя с такт
балада за добрия славей!

БАЛАДА ЗА СЛАВЕЯ

Като гадаете съдбата над чашката кафе,
за мен си помисли, къде съм тази вечер,
добре ли си живея в добрия стар кафез,
където мойта дарба да пея ме довлече.

Щом готин се откриваш, изваян от възторг,
за мен пак помисли – не ми ли е студено!
И аз съм любил страстно и плакал за любов,
но всичко отлетя ми с отлитналото време.

Мечтаеш чест и слава, и приказни страни,
но пак за мен мисли си, дали от радост пея!
Зората пръв посрещам и пълня твойте дни
с веселие до бога, а всъщност не живея.

Обричаш ли на нещо сърцето си без страх,
за мен си припомни – дали не се страхувам,
че времето нехайно ще хвърли шепа прах,
а бръчките поникват от клетви и целувки.

Когато свеж се радваш на шарения свят,
мен виж ме: остарял и толкова проскубан;
и аз връх се усещах, когато бил съм млад,
а вече пукнат грош не вярвам и да струвам.

Когато с кеф си лягаш в мечти от розов пух,
за мен си помисли – защо все пак живея!
Признавам, като всички предал би богу дух,
а всъщност не умира тоз, който знай да пее.

XCI

На нацупените устни
ланска слама завещавам –
сигурен съм, по е вкусна
от модерна книжна плява.
Ако леко нагорчава,
консумирай с вино сладко
и с мазоли по-корави,
рожбо на заможен татко!

XCII

И пак за други дребни риби,
които срещах всеки ден,
готов любезности да сричам,
инат ще им даря от мен.
Той няма мургав смях и тен,
ни със достойнства е богат,
но ще послужи за рефрен
на невръстния ми брат.

XCIII

Кажат ли, тук няма длъжност,
значи, ходом марш напред;
"Тодор Климентов** не лъже",
значи, нещо не е в ред;
"Стефан Бесарбовски** свива",
значи, честен млад поет;
"музата му – приказлива",
значи, тачен е навред.

XCIV

И така от ден на ден
в спора лют човек укрепва,
че за слава е роден,
не с обозите да крета.
Който сам се е отрекъл
от любовница с пари,
с халостни патрони стреля
по гугутки, разбери!

XCV

София била море,
супа, пълна с едри мръвки;
туй, що може да гребе,
нямало трева да дъвче...
Тук въпросът е такъв, че
думата ми ще реши –
ще завърже и ще цъфне,
само който не греши!

XCVI

Срам да търсиш у крадците,
вместо с нокти да дереш,
Рим да гониш, без да питаш,
из калта да драскаш пеш,
да не пиеш и кълнеш,
честен-трезвен да въздишаш?!
Праведник ще си умреш,
няма да цвърчиш на шиша.

Следва
Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа

Plovdiv, edited on 6 maj 2023

 Илюстрации:
- Най-високият, най-загадъчен хълм на Пловдив.
- Реката на козите, древната Хебър или Марица.

___
* Райнер-Мариа Рилке (1875-1926), вж. https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D0%B5%D1%80_%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F_%D0%A0%D0%B8%D0%BB%D0%BA%D0%B5
** Двама от дузината безпарични обесници, които се мотаеха през 1969-1971 г. около студентския вестник "Софийски университет", криво-ляво поминуваха от мижавите хонорари, пописвайки тук и там каквото им поръчат, или както Тодор Климентов (1941-2015), слабичък, кльощав и вечно до уши усмихнат (предпочел бих да напиша: ухилен), пробил в многотиражния столичен печат с най-късичкия, но изискващ талант и ум вестникарски жанр – епиграмите. Кацнал на топличко върху обширния перваз в редакционната стая, клати нозе, очевидно сит, тъкмо напълнил тумбака в мензата, бъзика се с повредената реклама над магазина за мебели: ЕБЕ ЛИ, или с шлагера на Емил Димитров "Емилия", реди като речитатив: ЕМИЛИЯ, Е! МИЛИ Я?
Тодор Климентов (1941-2015)
 Тук се мотаеха още Воймир Асенов (1939-2013), зиме и лете като че не сваляше от гърба си онзи дълъг до пети оръфан черен балтон, понякога се появяваше тук да преспи върху купчината листове хартия за печат в редакционната ни стая, Георги Богданов (1941-1987), който, безпаричен, с просветнали от глад уши, след като изкарал с мацка да се търкаля една седмица с хонорар немалък за студентското ни дередже в някаква вила на Витоша, изкрънка 20 лв. – парите за работата ми на коректор и стилов редактор за поредния брой на вестника, и повече не се вясна. 
 Георги Богданов (1941-1987)
По време, когато Али Байрямов, касиер на вестника, вадеше тенекиена кутия да ни изплати хонорара, в редакционната стая се появяваха обичайните провинциалисти несретници, нещо подобно на леките момичета в Сибир, когато настъпвал ден да изплащат месечното възнаграждение на миньорите в забоя. Само че споменатите по-горе не са блядки, а се оказаха може би най-романтичната, най-светла част от едно минало, където соц.концлагерите не бяха спомен, а самият живот. Бел.м., tisss.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)  Миналото живее, докато го помним. Мъртвите са живи, докато ги помним. Бедата не е в смъртта, а в заб...