За кратко сме тук – колкото да усетим Вселената, Космоса (хубостта) покрай нас и вътре в нас. Безстрастно погледнат, животът е печал, и краят винаги един и същ, но пък толкова хубаво е да съзнаваш, че си грешен, и въпреки това, да ламтиш за още и още, и още, докато шепа пръст засити окото човешко, ненаситно. – Аноним (1947)
Посредствеността възприемаме като неспособност, недостиг на творческа енергия, прикрит зад високи претенции, документи с печат и без печат, титли, ордени, грамоти, всякакъв род отличия. Човеците от моята черга, най-обикновени българи, се отнасят едва ли не присмехулно към носителя на престижни знаци. В нашата мила България тази очевидна духовна недостатъчност, изпедепцала се по върховете на държавата, върши куп поразии. Захвани една работа, па ела, че се и полюбувай с какъв хъз, при вероятност за успех, Нейно величество Посредствеността в цялото си многообразие се изправя насреща ти. Гадна българска черта! Оплака ми се преди години Ангелина Зекова (1944)*, че – като млад инженер по оборудване в хранителната промишленост, изобретила универсална хипоидна предавка от нов тип и три университетски светила с научни титли, сред тях: и тогавашният ректор на пловдивския ВИХВП** доц. Танчев, отсекли: "О-о, не ще ти приемем изобретението, ако не ни пишеш за ръководители на проекта". Предложили да им се пише подизпълнител на замислен уж от тях прототип.
Ами може би Посредствеността е необходимото зло, без което не укрепва нито една положителна идея? Вид проверка за издръжливост и вяра. Случайно ли грандоман се промъкна в живота ми, за да ми съсипе мечтата да си видя издаден във вид на книга ръкописът "Историйките на ученика Ламски"! Мисля си, не-е, не е случайно. Обградих с внимание самозванеца, но не точно лакомия откривам насреща си, колкото завистта у типичен дребен мошеник, тарикат. Когато вече остарелият като счетоводител Петър Петров*** създаде осемте си великолепни разказа, а местните пловдивски графомани го обявиха за графоман и двама любимци на публиката по онова време: Тодор Биков (1956-2016) и Добромир Тонев (1955-2001) се пробвали да го изнудват за немалка сума пари, за да му отпечатат ръкописа. Художествената уж днешна литература е засипана от автори, чиито красни образи титулованите лит. критици а ла проф. Светлозар Игов (1945-2023)**** лъскат до блясък по медиите. Варакосаната имитация на литература ти навират в очите, само да я приемеш за 24-каратово чисто злато.
23 sep. 2004
Вчера се възнесъл в "по-добрия свят" Иван Панайотов (1942-2004). Предния ден си отишла от света и колегата математичка Величка Джуралова. Спомням си ги двамата с училищния ни директор Панайотов – жизнени, типични хора от моето поколение, за които и добро, и по-малко добро можеш да изречеш, но си бяха истински дори когато грешаха, дори в претенциите си. И толкоз! Освен дреб от спомени и мила суета, нищо особено. А колко ли подвластен на суетата си и ти, драги ми Смехурко, който пишеш тези редове? Дано пак на добро място в отвъдното се окажат там, където са колегата по български език и литература Маргарита Белчева, учителят по физкултура Димитър Димитров, който от унижение, на което бе подложен година преди да се пенсионира, се хвърли под вечерната мотриса за Карлово.*****
24 sep. 2004
Училището като институция уплътнява биографията си с тяхната смърт; и разбирам колко непреходна е мисията да си учител на младите и неопитните, дето не умеят още да отстояват своето, а току назлобеят срещу света, преди да са усетили как странен и противоречив е човешкият ни подвластен на суетите свят. В тетрадката на момиче от VІІІ-б клас сред несръчни стихове от типа "душата ми е прокълната во веки веков да е сама" откривам ей такива бисерчета:
или почти готово стихотворение (сглобих го от късове):
И други находки:
И по-нататък, вече предвзето:
Та ето какво й написах в тетрадката:
Няма коментари:
Публикуване на коментар