29 sep. 2008
О вие, дето целите сте в рани
Успехи, почести, богатство, радост
На възгорделия се за награда
Лежат в пръстта и просякът, и царят,
Какъвто и да си е маловажно.
През лятото на 1460 г. Франсоа Вийон е в Орлеанския затвор, и пак в чудесно трепетно очакване да бъде екзекутиран. Отървава се по една случайност. В Орлеан гостува семейството на местния херцог, в чест на това историческо събитие – че тригодишната принцеса Мария (щерка му на Шарл Орлеански) си идвала в наследственото владение, затворниците, според обичая, са освободени от пандиза. През октомври 1461 г. обаче Вийон пак е в затвора, този път в град Мен сюр Луар; и съдбата пак му се усмихва – новият крал Луи ХI случайно взел, че минал през градчето Мен пътем, на път за коронацията си. В чест на това прекрасно вселенско събитие, Вийон и другите пандизчии получават абсолютното опрощаване на греховете. И така в края на същата година Вийон се завръща в любимия роден Париж, ала обхванат от кофти предчувствия за смъртта, пише най-готините си неща: "Epitaphe" (Епитафия), влязла в цикъла му "Codicille", и "Testament" (Завещание), по-късно известно като "Le grand testament" (Голямо завещание). Освен текстовете дотук, на Вийон принадлежат и низ балади, вкл. нестигналата до нас студентска поема "Le Romant de Pêt-au-Deable" (Романтиката на Дяволската пръдня) и други седем, писани на жаргона на крадците (dubia), които и досега си остават недокрай разшифровани балади. Не ги разбират още от началото на XVI век.
През ноември на 1462 г. Вийон е арестуван по обичайното за него подозрение в кражба, което е по-скоро неоснователно. След няколко дни го пускат на свобода. Но същия месец при улично сбиване, започнато от приятели на Вийон, за карък! – тежко раненият се оказал Папският нотариус. Макар че самият Вийон само присъства (?!) на сбиването, без да взема участие, отново го пращат в пандиза и отново е осъден на смърт чрез най-мъчителния начин за екзекуция – обесване, и тогава, пак в очакване на Смъртта пише "Балада за обесените". Смъртната присъда отново му се разминава, но е заменена с изгонване от Париж, и оказва се, местните власти изобщо повече не желаят да го виждат в онази там област. Оттогава следите му се губят, но започват легендите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар