Не назлобявай срещу Злото, че на Злото точно това му е целта! – tisss (1947)
13.09.2003. ЗНАЯТ ЧИЯ РЪКА ДА ЦЕЛУВАТ
"През периода 1944-1950 г. се надигна вълната на революционния терор и насилие*. Разформирован бе основно завареният държавен апарат. Премахната бе монархията. Разгром сполетя опозиционните партии, почна терор в собствените партийни редове, чийто връх е процесът срещу Трайчо Костов от 1949 г. Народът** обаче беше опиянен от обстоятелството, че ще се посегне върху собствеността и имота*** на богатите: 1% от населението, за да живеят добре останалите 99%. Каква велика заблуда! Как скъпо се плати за това, че се посегна и на онази собственост, която имаше трудов характер, която възпитаваше ежедневно и ежечасно предприемачество, инициативност! Мисля, че именно собствеността бе най-страшното откритие на Марксизма, за което платиха данък народите в протежение на повече от век и половина****. Бруталното й отнемане доведе непоправимо тежки последици в материалното производство, личния морал и в обществената психика. Нарушиха се естествените връзки между хората, мярката за "кой е по-способният" изчезна. Хората загубиха опората – цената на своите действия. Вместо резултатите от труда, и то признати при обстановка на конкуренция, при един обективен съдник – пазара, а мярка за личността станаха подлостта, угодничеството и лицемерието, като начини за израстване в кариерата и участие в разпределението.
България не я отмина драмата на
национализацията от 1947 г., на колективизацията на земята от 1950 г. Тодор
Живков е активен организатор и изпълнител на тази линия. Той е в първите редици
на средната възрастова генерация в партията*****, която беше опора на
ръководството в онези години..."
Из "Вторият етаж" на моя
връстник и познат Коцето, рожба на Кичука (Кичук-париж) в другия край на
Пловдив. Костадин Чакъров (1947-2017) документира: "Участието ми в
ключовия кабинет на нашата политическа система беше един истински исторически
шанс"... Бил личен съветник на Т. Живков.
С.49, от цит.съч.: "За цели
десетилетия трайни позиции заема посредствеността на хора, които нямат
интелектуални цели и амбиции. Това са години, в които България е кривото
огледало на Сталинизма. Нейната социално-политическа панорама отразява
трагедията на Руския народ, но й придава и нещо нашенско – лично и дребнаво.
Тези години са първоначално натрупване на власт и привилегии чрез служба на
властта и време за разчистване на сметки".
Щрих... Книгата "Вторият
етаж" излиза на бял свят като журнален вариант, непълна версия в поредица
"Библиотека Пламък", с отг. редактор и приятел от студентските ми
години, който се навърташе покрай вестник "Софийски университет" по времето,
когато бях коректор и стилов редактор там, 1968-1970 г. Роденият през 1948 г.
Николай Стоянов, син на секретар в софийската партийна организация, през 1990
г. е поръчал в Държавната печатница "Георги Димитров" ръкописа на
Коцето за печат: набрана и издадена е книгата на К. Чакъров от партийци с
определена – според мен, конкретна, тактически обусловена задача в онзи период
на вътрешнопартийна за обновяващата се БКП/БСП чисто манипулативна цел. Текстът
е написан стилно и с балансиран тон. Носи отчуждение както от социализма, тъй от
основата му, марксистката философия. Тодор Живков е представен като личност с
качества на умел политически демагог, от една страна, и добродетелен саможивец
– от друга, пленник на стремежа си за власт.
Костадин Чакъров: "В
многобройните ми срещи и при работата ми с него****** (1974– 1989 г.) аз от
никого не съм чул толкова тежки, категорични оценки за непригодността на нашата
система, колкото от Живков".
Детайл от облика на Георги Джагаров
(с.60): "Около 1976 г. в резервата Бели Искър (зад Ихтиман) Тодор Живков
бе на лов със своята дружина. Компанията се нареди да гледа новините по
телевизията. Информационните блокове течаха, като се стигна до някаква изложба
с реч на художника Светлин Русев. Той говори дълго, но не спомена нито
Априлската линия, нито името на Тодор Живков. Той (Тодор Живков) се ядоса и
започна да ругае тези от интелигенцията, дето си въобразяват много и пр.
Услужливо перлата в короната на падишаха поетът Георги Джагаров – тогава той бе
заместник-председател на Държавния съвет, допълни: "Правилно, другарю
Живков, те трябва да знаят от коя ръка ядат и коя ръка да целуват". След
10 ноември 1989 г., в познатия стил на политическото хамелеонство, същият Г.
Джагаров демонстративно захвърли партийния си билет. От негова изповед в
пресата разбрахме колко му тежала душната атмосфера около Живков, колко се
борил за морала на твореца и личността..."
25.09.2003.
Има претенциозни особи, които се
опияняват от собствения си глас; дали не съм от тяхната пасмина? Гледам,
по-точно: усещам Re. и новият й приятел как се стараят да бъдат уравновесени,
налагащи присъствието си, сториха ми се уязвими и болезнено честолюбиви. Всичко
около тази двойка силно ме интересува – навява ми образа на крадци-неверници,
нахълтали в черква. Заболя ме за тях, че са толкова безпомощни и изнервени пред
обстоятелството: първо, че тя се продала, второ, че той си е купил нейната
привързаност. Как ли ще протече животът им без любов, жегва ме идиотски въпрос.
И се почувствах като монахът от храма, който сутрин бие клепалото, ходейки по двора
на някакъв манастир вдън гори тилилейски.
Като чета книгата "Хора на
лъжата" на Морган Скот Пек – роден през 1947 г., т.е. мой връстник,
известен на Запад психоаналитик... От прочетеното на с.45 ето моя си идея.
Изборът всъщност е криза, ала Моралът не предполага колебание; при избора имаш
възможност да се почувстваш достоен или обратното – недостоен човек, независимо
каква купчина от оправдания ще струпаш около себе си.
За да се почувства в силна позиция,
Re. дала пари на чистачката да ми купи цигари, като знак на благодарност, че
съм изпратил ученици да помогнат да изнесе вещите си от досегашния й кабинет.
На нейно място не бих постъпил така. В случая "благодаря" означава
"Гледай си работата!" На нейно място бих си тръгнал без обичайни
жестове, именно защото са изпразнени от съдържание, та така по-скоро унижават и
даващия, и вземащия в един и същи момент. Все пак приех й цигарите и реших, че
не ми пука кой как се чувства; моите сметки са чисти.
Този мой връстник Морган С. Пек
леко ме дразни с това натрапничаво вглеждане в механизмите и структурата на
Злото. Важен недостатък в размишленията на типичния янки: много му се иска да
изглежда почтен, чистичък, благоразположен. И точно тази амбиция ми подсказва
обратното. Книгата ми се явява с фанфари и развети флагове на разни
благороднически фамилии сякаш. Прочетох най-напред последната, а сетне и
първата й глава, и не откривам нещо кой знае колко оригинално. А моят
11-годишен хлапак Ламски от ръкописа "Историйките на ученика Ламски"
трябва да се изтърколи на обществената сцена раздърпан, нехаен и усмихнат, даже
наивен и глуповат на вид – именно защото не е никак глупав, нито нехаен. Просто
"совите не са това, което са", и това е стилът на Сократ, както
смятам, че аз го разбирам.
Хората на науката изглеждат логично
посредствени в сравнение с хора, прилагащи интуитивния подход. Интуитивистите
са наглед разхвърляни, но човече, внимавай с тях! Защото са жестоки, дори със
себе си са жестоки тези редки птици. А аз кой съм? Вероятно – по малко от
едните и от другите. Всъщност, да съм г-н Никой ми харесва. Но то не е
смирение, а предизвикателство. Умирам си по предизвикателствата, че ми отварят
хоризонт, изкушават любопитството ми и духовната ми енергия, доколкото я имам
като най-обикновен българин, един от пет милиарда все по-оредяващи българи.
27.09.2003.
Присъствието, за което намеква С.
М. Пек в главата "За обсебването и екзорсизма" (с.231 горе), съм го
усещал като че ли за първи път свит, клекнал към 22,30-23 часа в буренака пред
старата къща в Тригорци, Добруджа: блестящи очи, вперени в тила ми от височина
2–2,50 метра и мразовит полъх на животински страх, нахлул неочаквано у мен под
спокойното и безразлично, обсипано с едри звезди черно августовско небе. Не със
зрението, с усета си видях силует на кадифено тъмен човешки торс, щръкнал в
буренака на разстояние 6-7 метра току зад гърба ми. Дали това не е бил Моят
ангел, слязъл през онази нощ за малко на Земята?
Усещал съм да ми се изправят косите
по подобен повод и друг път преди това, но е било присъствието не толкова
настойчиво вперено в мен. Втория път, ала вече в по-продължителен период от
време – около 40 дни подир смъртта на баща ми, откривах това чувство за
невидимо присъствие в гаража за жигулата на улица "Янко Сакъзов"
срещу черквата "Св. Георги" и долу, в дърводелската работилница на
баща ми. Седях по час и повече в обгореното купе на колата със следи от
неговата засъхнала кръв в полутъмния гараж, кой знае защо палех свещ в
автомобилен тас върху коленете си и пушех цигара след цигара.
29.09.2003.
Завчера, в събота, дочетох книгата,
издадена от автора С. М. Пек, когато е бил на 46 години, през 1986 г. Ето
бележките ми, обобщени върху вътрешната част на корицата най-отзад. Интелект от
висок разред, авторът – и то е симпатичното в неговия случай! – греши, като аргументира
тезата си за Злото и пр. със следните по-основни фикции, т.е. неистини:
1. Че смъртта е Зло (с.54); а тя е
част от Живота.
2. Че бягство от Злото спасява от
Злото (с.76); само че бягството не спасява, ами ни прави жертва.
3. Че Злото е монолит (с.87);
според мен, Злото има нееднородна структура.
4. Че изправяйки се срещу Злото,
човешкият дух понася загуби и е заплашен докрай да се изразходва (с.209);
според мен, обаче, е точно обратното: човек израства в духа именно
съпротивявайки се на Злото.
5. Че е възможен свят, основан само
на Любов, в който отсъства деструкцията, като стихия на Злото (с.244); красива,
но и безплодна илюзия! С тази илюзия си послужиха първо комунизмът, после
неговите производни – фашизмът и нацизмът.
6. Че личният избор на човека не се
влияе от инстинктите (с.285); липса на смирение е такова твърдение.
Тези слабости са от амбиция авторът
да представи съвършена теорията си. А няма съвършени теории. Всички човешки
теории са само хипотетични модели на Истината. Инстинктът е винаги жив у
човека.
Книгата е особено ценна именно
защото разсъждава по тази тема, а не защото носи кой знае какви прозрения.
Откриване на дебати по темата е главното й достойнство. Между другото, в кратко
представяне (нотис) на друга книга – "Героят в теб" от Каръл С.
Пирсън, откривам т.нар. от автора шест архетипа, с които живеем: Невинен,
Сирак, Скитник, Мъченик, Воин, Магьосник. В една или друга степен те може би
съществуват у всекиго и определят живота ни.
Събота подир обяд усетих, че се
разболявам. Неделята изкарах в леглото, а вечерта имах силно главоболие. Митко
Йовчев от втория етаж ми донесе лекарство aspisal (от рода на аспирина). Пих
едно хапче, късно през нощта се изпотих и сутринта отидох на училище. Като че
ли ми мина ей тъй, от раз. Последните дни времето тук е разкошно. Началото на
есента е, и дърветата постепенно сменят цвета си под едва забележимо
отслабващото слънце.
* Терор (фр. "ужас") е управление с насилие, тъй че К. Чакъров не е точен в словесния си израз.
Няма коментари:
Публикуване на коментар