ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (127.)
Светът е сцена и всички ние сме актьори на нея – влизаме, излизаме и за своето време всеки от нас играе разни роли... Шекспир (1564-1616)
03.07.1998. ДЪРВЕНИЯТ ИВАН
ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (127.)
Светът е сцена и всички ние сме актьори на нея – влизаме, излизаме и за своето време всеки от нас играе разни роли... Шекспир (1564-1616)
03.07.1998. ДЪРВЕНИЯТ ИВАН
Таня – сестричката на колегата ми по
български в училище Невена Ичевска, дала на Иван Сарандев* сборника ми
"Кардиф" и господинът сухо отговорил: благодаря.
Не може тъй да се поднася мижавата стихосбирчица на някой си неизвестен автор
пред пиедестала на Негово Високопреосвещенство проф., член кор. на БАН, д-р на
науките и прочие. Може би трябваше да привържа книжката с розова панделка. Ако не беше Михаил Берберов, нямаше и да
подозирам, че съществува дървеният Иван. Кой го знае на Иван какво му се случило, та реагирал така строго, толкова дървено! Каквото и да прави обаче, станало е невъзвратимото – в моите си лични
представи този присадил се в София ямболия е положителен герой. Съжалявам, че
някъде в безпорядъчните преображения по Българско съм се разминал с човека,
който най-добре, най-отблизо познава Михаил Берберов. Вечно
припреният на вид, ала иначе вътрешно строго подреден, самовзискателен и етичен Иван,
запотен или пристигащ отнякъде и заминаващ нанякъде с неизменното си черно дипломатическо куфарче, натъпкано с лекции за пред студентите-филолози, ми е светъл показателен образ
на университетски преподавател, край когото истинският живот вакханално се точи и
преминава с панаирджийските си суети, шарении, несрети и възторжени крясъци.
06.07.1998.
"Просто, ясно и силно творчество"
наричат през 1861 г. българските ни народни песни братята Миладинови. Да пишеш просто, ясно и
силно, го разбирам като да се откажеш от
високопарните гневни словоизлияния, назидателност и от дантелените кухи фрази. Опитах да си съставя Български показалец
на личности, които ценя.
Паисий Хилендарски (1722-1773) от Самоковския край. На двайсет и три, вече бил калугер в Света гора; на четирийсет, приключва своя "История
славеноболгарская о народе, о цареи и о святих болгарских и о въсех деяния и
бития болгарская". От "Предословие к хотещим читати и послушати
в историцу сию" е онова чудно, мило и простичко в скромността "Читаите и знаите да не бивате от други
родове и язици подметаеми и укораеми". Но защо му било назидателното гръмовно "О
неразумни и юроде! Поради что се срамиш да се наречеш болгарин". Звучи ми като
гласа на библейския Мойсей. Каквото и щат да разправят университетските телци, Паисий е
старозаветна фигура в националната ни духовност: и драматичен, и тъй настойчив, монолитен в националния пантеон на самочувствието ни.
Софроний
Врачански (1739-1813) от Котел. По коледните и новогодишните наши
християнски празници през далечната 1765 г. 26-годишният Стойко Владиславов –
бъдещият Софроний, среща 43-годишния Паисий, който донася в Котел "История
славянобългарска"; и като краснописец, Стойко й прави препис. След
трийсетина години, от 1794 до 1803 г., вече е Врачански епископ (висша
свещеническа степен). От 1806 до 1812 г. го виждам съавтор на милозливи
послания до Руските имперски канцеларии. Когато в 1809 г. Руската армия нахлула
отсам Дунава в пределите на Османската империя, уж в помощ на въстаналите сърби
и българите от Видинско и Врачанско, каква ли радост ще да е била? Горките
нашенци! Една империя воюва с друга империя само за да присъедини повече народ
към своите милиони крепостни селяни. Но същата 1812 г. начеват
Наполеоновите военни походи в Русия, та затова и руските пехотинци се изтеглят
от Северна България. Отстъпвайки наедно с тях, в несретата си поемат десетки
хиляди нашенци с кокошките, покъщнината и челядта към непознатите земи. Този
Стойко-Софроний
– първият модерен автор в нашата Най-нова История, с кротката си самоирония,
с хленча, надеждите, притесненията си ми е толкова по човешки близък! Животът му
за мен е фрагмент от Новия завет, където не Бог, а грешният наивен човек става
обект за съчувствие и възхищение.
Стефан Богориди (1780-1859) от
Котел. Княз! Внук на Софроний; същинското му име е Стойко Цонков Стойков.
Починал от камък в бъбреците на 1 август в Цариград. Дарил имот покрай Босфора
за желязната черква "Свети Стефан", светиня на българщината. Издигнал
се в живота си до "имперски съветник на султан Абдул Меджид".
Александър Екзарх (1808-1891) от
Стара Загора. Учи медицина и математика, поживял в Букурещ, в Будапеща и
Мюнхен. От 1836 г. насетне пише послания, той пък – към разните му там френски
политически персони; тревожил ги за участта на българите, обърнати в най-долна
рая на Османския султан. Приел го на аудиенция лично френският първи министър.
Голям праз! – помислих си, какво ли ги било дерт френските политици, ама нейсе!
Та към кого ли друг в онази Европа да се обърне? Този Александър Стоилов
Боев (светското му име) се явява първи нашенец, прогласил пред Европа Българската
ни кауза. В 1866 г. го виждам честит съветник в Парижкия отдел на... Турското
външно министерство. Чудна съдба! Още по-показателно е, че подир войната от 1877-1878
г. генерал-губернаторът на автономна Източна Румелия Алеко Богориди го прави
префект на Пловдив. Само четири месеца кметувал, па се
споминал заралията Александър.
Неофит Бозвели (1784-1848) – как па до днес нищичко не знам за него!
Паисий Хилендарски (1722-1773) от Самоковския край. На двайсет и три, вече бил калугер в Света гора; на четирийсет, приключва своя "История славеноболгарская о народе, о цареи и о святих болгарских и о въсех деяния и бития болгарская". От "Предословие к хотещим читати и послушати в историцу сию" е онова чудно, мило и простичко в скромността "Читаите и знаите да не бивате от други родове и язици подметаеми и укораеми". Но защо му било назидателното гръмовно "О неразумни и юроде! Поради что се срамиш да се наречеш болгарин". Звучи ми като гласа на библейския Мойсей. Каквото и щат да разправят университетските телци, Паисий е старозаветна фигура в националната ни духовност: и драматичен, и тъй настойчив, монолитен в националния пантеон на самочувствието ни.
Софроний Врачански (1739-1813) от Котел. По коледните и новогодишните наши християнски празници през далечната 1765 г. 26-годишният Стойко Владиславов – бъдещият Софроний, среща 43-годишния Паисий, който донася в Котел "История славянобългарска"; и като краснописец, Стойко й прави препис. След трийсетина години, от 1794 до 1803 г., вече е Врачански епископ (висша свещеническа степен). От 1806 до 1812 г. го виждам съавтор на милозливи послания до Руските имперски канцеларии. Когато в 1809 г. Руската армия нахлула отсам Дунава в пределите на Османската империя, уж в помощ на въстаналите сърби и българите от Видинско и Врачанско, каква ли радост ще да е била? Горките нашенци! Една империя воюва с друга империя само за да присъедини повече народ към своите милиони крепостни селяни. Но същата 1812 г. начеват Наполеоновите военни походи в Русия, та затова и руските пехотинци се изтеглят от Северна България. Отстъпвайки наедно с тях, в несретата си поемат десетки хиляди нашенци с кокошките, покъщнината и челядта към непознатите земи. Този Стойко-Софроний – първият модерен автор в нашата Най-нова История, с кротката си самоирония, с хленча, надеждите, притесненията си ми е толкова по човешки близък! Животът му за мен е фрагмент от Новия завет, където не Бог, а грешният наивен човек става обект за съчувствие и възхищение.
Стефан Богориди (1780-1859) от Котел. Княз! Внук на Софроний; същинското му име е Стойко Цонков Стойков. Починал от камък в бъбреците на 1 август в Цариград. Дарил имот покрай Босфора за желязната черква "Свети Стефан", светиня на българщината. Издигнал се в живота си до "имперски съветник на султан Абдул Меджид".
Васил Априлов (1789-1847).
Иларион Макариополски (1812-1875) от Елена – селище на консервативни "тежки" чорбаджии, които придирчиво, под око се отнасяли към всяко
чуждо на местния ред тяло. "Гледай бе! Гледай бе! – възкликнал при
минаването си през този градец Мидхат паша (1822-1884) – османлия до мозъка на
костите. – В едно нищо и никакво таквоз ми ти място да се роди едно момче, да
порасне, да се покалугери, да стане владика и тъй да разбърка света!" Какъв ли знак ще да е тази лакърдия от неговата висока позиция в империята – похвала или яд?
Гавраил Кръстевич (1813-1910).
Д-р Стоян Чомаков (1819-1893) от Филибе, от моя Пловдив. В тъмните ислямски времена – българин доктор, страхотно!
Георги Раковски (1821-1867) от Котел.
Петко Славейков (1827-1895) от бастисаното след предателство Велико Търново.
Драган Цанков (1828-1911), роден в крайдунавския Свищов. Учил в Елена, Одеса,
Киев, учителствал в Галац, във Виена издал на немски от какъв ли зор, Българска
граматика; от 1853 г. – собственик на печатница в Цариград; през 1879 г. губернатор
на Варна. И като връх на този турлю-гювеч, оказва се, че е католик-униатец.
Тодор Бурмов (1834-1906).
И взех, че се спрях
дотук. Ясно ми е вече какво да питам, а то е: А бе, какво учат днешните наши
любознателни азбукарчета в часа по Роден език и Родна история? Защо
за тези и стотиците още подобни великолепни представители на българското национално съзнание и
духовност днешните ние така оскъдно, така едностранчиво знаем? Родната история според версията, която бурно се преподава в днешното ни училище, гъмжи от храбри хъшове, хайдути, вакли войводи и четници, бунтовници и революционери,
професионални или случайни конспиратори. И за да влезе една личност в
обгорените от възпламенен барут и подгизнали от кръв нейни страници,
въпросната личност сякаш задължително май трябва да е била стреляна, кълцана, клана,
бесена, пърлена, драна на ченгел, жива заравяна в гроба. Къде са великите стопани, уседналите в
традиционния ни бит и манталитет, ориентираните към по-бавната, обаче по-сигурната
перспектива? Забутани в по-прашасалите кътове на Миналото, тях ги обсъждат
единствено строго профилирани възхитителни родни историографи и персони с
титла професор, член-кор. на БАН, д-р на еди какви си науки, академик.
Когато сравнявам моя си род с образи от могъщата чужда историография, па и с днешните мои съвременници от
т.нар. цивилизован свят, самочувствието, че съм издънка от непрекъснато
бастисван корен, колкото и героично да ме подканва да изглеждам в моите си очи
на проклет българин, не ми помага особено, хич даже! И тук вече иде ред за малко
по-важното питане – Това очевидно пренебрежение към този терк неслучайни българи в нашите читанки по история случайно ли е, или си избиваме комплекса за малодушие, като хора, недостойни за коравите си предци?
Иларион Макариополски (1812-1875) от Елена – селище на консервативни "тежки" чорбаджии, които придирчиво, под око се отнасяли към всяко чуждо на местния ред тяло. "Гледай бе! Гледай бе! – възкликнал при минаването си през този градец Мидхат паша (1822-1884) – османлия до мозъка на костите. – В едно нищо и никакво таквоз ми ти място да се роди едно момче, да порасне, да се покалугери, да стане владика и тъй да разбърка света!" Какъв ли знак ще да е тази лакърдия от неговата висока позиция в империята – похвала или яд?
Петко Славейков (1827-1895) от бастисаното след предателство Велико Търново.
Драган Цанков (1828-1911), роден в крайдунавския Свищов. Учил в Елена, Одеса, Киев, учителствал в Галац, във Виена издал на немски от какъв ли зор, Българска граматика; от 1853 г. – собственик на печатница в Цариград; през 1879 г. губернатор на Варна. И като връх на този турлю-гювеч, оказва се, че е католик-униатец.
Тодор Бурмов (1834-1906).
И взех, че се спрях дотук. Ясно ми е вече какво да питам, а то е: А бе, какво учат днешните наши любознателни азбукарчета в часа по Роден език и Родна история? Защо за тези и стотиците още подобни великолепни представители на българското национално съзнание и духовност днешните ние така оскъдно, така едностранчиво знаем? Родната история според версията, която бурно се преподава в днешното ни училище, гъмжи от храбри хъшове, хайдути, вакли войводи и четници, бунтовници и революционери, професионални или случайни конспиратори. И за да влезе една личност в обгорените от възпламенен барут и подгизнали от кръв нейни страници, въпросната личност сякаш задължително май трябва да е била стреляна, кълцана, клана, бесена, пърлена, драна на ченгел, жива заравяна в гроба. Къде са великите стопани, уседналите в традиционния ни бит и манталитет, ориентираните към по-бавната, обаче по-сигурната перспектива? Забутани в по-прашасалите кътове на Миналото, тях ги обсъждат единствено строго профилирани възхитителни родни историографи и персони с титла професор, член-кор. на БАН, д-р на еди какви си науки, академик.
Драган Цанков (1828-1911), роден в крайдунавския Свищов. Учил в Елена, Одеса, Киев, учителствал в Галац, във Виена издал на немски от какъв ли зор, Българска граматика; от 1853 г. – собственик на печатница в Цариград; през 1879 г. губернатор на Варна. И като връх на този турлю-гювеч, оказва се, че е католик-униатец.
Тодор Бурмов (1834-1906).
И взех, че се спрях дотук. Ясно ми е вече какво да питам, а то е: А бе, какво учат днешните наши любознателни азбукарчета в часа по Роден език и Родна история? Защо за тези и стотиците още подобни великолепни представители на българското национално съзнание и духовност днешните ние така оскъдно, така едностранчиво знаем? Родната история според версията, която бурно се преподава в днешното ни училище, гъмжи от храбри хъшове, хайдути, вакли войводи и четници, бунтовници и революционери, професионални или случайни конспиратори. И за да влезе една личност в обгорените от възпламенен барут и подгизнали от кръв нейни страници, въпросната личност сякаш задължително май трябва да е била стреляна, кълцана, клана, бесена, пърлена, драна на ченгел, жива заравяна в гроба. Къде са великите стопани, уседналите в традиционния ни бит и манталитет, ориентираните към по-бавната, обаче по-сигурната перспектива? Забутани в по-прашасалите кътове на Миналото, тях ги обсъждат единствено строго профилирани възхитителни родни историографи и персони с титла професор, член-кор. на БАН, д-р на еди какви си науки, академик.
Когато сравнявам моя си род с образи от могъщата чужда историография, па и с днешните мои съвременници от т.нар. цивилизован свят, самочувствието, че съм издънка от непрекъснато бастисван корен, колкото и героично да ме подканва да изглеждам в моите си очи на проклет българин, не ми помага особено, хич даже! И тук вече иде ред за малко по-важното питане – Това очевидно пренебрежение към този терк неслучайни българи в нашите читанки по история случайно ли е, или си избиваме комплекса за малодушие, като хора, недостойни за коравите си предци?
Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа
Plovdiv , edited by 29 apr. 2020
Илюстрации:
- Пътникът, платно на Марк Шагал (1887-1995).
- Моята правнучка Виктория с чепатия си нрав.
–––
* Иван
Сарандев (1934-2020) за мен е личност с висок статус сред на учените,
занимаващи се с върхови творби на Българската модерна литературна класика,
съжалявам за кончината на този
съвестен, макар и дървен характер, но беше сред онези малцина от периода на
моето студентство и десетина години след това, с които съм си сверявал мерките
и теглилките. За него Мишо (Михаил Берберов) ми бе споменал: "Щом Иван те
прие, аз съм спокоен" – каза го през 1969 г., след като активно вече
пописвах на хонорар за вестник "Народна култура", където двамата бяха
редактори.
Иван настояваше да
не отивам учител в Добруджа, ами да остана поне за шест месеца в София, докато се отвори
място в щата на "Народна култура", а година по-късно беше ходатайствал пред приятеля си гл. редактор да ме
назначат на работа като журналист във вестник "Народна младеж". Ходихме двамата да видя квартирата му в жк Дървеница,
която бе решил да ми предостави (приключил тъкмо бе строежът на жилището за него и
жена му), само за да бъде изпълнено едно от условията, за да ме вземат на
работа в младежкия столичен вестник. Жена ми, с която по онова време деляхме
стая с шестмесечното ни бебче, доста време ми триеше сол на главата защо не
съм послушал Иван да отида за известно време самичък в столицата, докато там си стъпя
на краката, а после двете с бебето да дойдат при мен. Отказах на Иван
Сарандев да ходя в София, която ми беше достатъчно опротивяла от четирите години следване
в СУ-то, с лафа, че камъкът си тежи на мястото, а моето място е в Пловдив и
никъде другаде. Ще те споменавам с добро, Иване! Имам и други готини спомени за теб. Вж. https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/Pochina-prof-Ivan-Sarandev-942618
Бел.м., tisss.
Илюстрации:
- Пътникът, платно на Марк Шагал (1887-1995).
- Моята правнучка Виктория с чепатия си нрав.
- Моята правнучка Виктория с чепатия си нрав.
–––
* Иван
Сарандев (1934-2020) за мен е личност с висок статус сред на учените,
занимаващи се с върхови творби на Българската модерна литературна класика,
съжалявам за кончината на този
съвестен, макар и дървен характер, но беше сред онези малцина от периода на
моето студентство и десетина години след това, с които съм си сверявал мерките
и теглилките. За него Мишо (Михаил Берберов) ми бе споменал: "Щом Иван те
прие, аз съм спокоен" – каза го през 1969 г., след като активно вече
пописвах на хонорар за вестник "Народна култура", където двамата бяха
редактори.
Иван настояваше да
не отивам учител в Добруджа, ами да остана поне за шест месеца в София, докато се отвори
място в щата на "Народна култура", а година по-късно беше ходатайствал пред приятеля си гл. редактор да ме
назначат на работа като журналист във вестник "Народна младеж". Ходихме двамата да видя квартирата му в жк Дървеница,
която бе решил да ми предостави (приключил тъкмо бе строежът на жилището за него и
жена му), само за да бъде изпълнено едно от условията, за да ме вземат на
работа в младежкия столичен вестник. Жена ми, с която по онова време деляхме
стая с шестмесечното ни бебче, доста време ми триеше сол на главата защо не
съм послушал Иван да отида за известно време самичък в столицата, докато там си стъпя
на краката, а после двете с бебето да дойдат при мен. Отказах на Иван
Сарандев да ходя в София, която ми беше достатъчно опротивяла от четирите години следване
в СУ-то, с лафа, че камъкът си тежи на мястото, а моето място е в Пловдив и
никъде другаде. Ще те споменавам с добро, Иване! Имам и други готини спомени за теб. Вж. https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/Pochina-prof-Ivan-Sarandev-942618
Бел.м., tisss.
Няма коментари:
Публикуване на коментар