четвъртък, 8 ноември 2018 г.

Ars Poetica – АНТИТЕЗИ

АНТИТЕЗИ

В памет на Франсоа Вийон

Посърнал като пън, мечтая морски бури;
мърморя малодушно – авантюрист по кръв;
животът ми е сън, ала мечтите – щури;
в опашката се гуша, бленувам да съм пръв.

С плесник ли през уста подлец ме поздрави,
целувам му ръка и шепна: C'est la vie*;
унил, сразен и плах, се чувствам уважен,
за залък хляб от страх се трудя всеки ден.

Добре ли съм приет, изпадам в тежък смут;
световно слаб поет – с това съм най-прочут;
обзет от кротка леност, коси ме адски бяс;
рекат ли ми: Студено! – крещя: Горещо! – аз.

В калта добре овалян, се перча като бог;
мизерника похвалвам, към честния съм строг;
изпитвам гняв, когато цената ми расте;
които ме ругаят, най-близки са ми те.

Рекат ли ми: глупак, знам, бил съм готин с тях;
изпитвам весел гняв, тресе ме подъл страх;
сърцето щом кърви, свирукам окрилен;
останал без пари, не знам по-ларж от мен.

Нещата щом са в ред, излишен ставам аз;
щом хлябът се пече, в душата ми е мраз;
щом моето моме ми каже: Мили мой! –
разкършвам рамене и гледам зло на бой.

Ужасно щом е люта, по-мила ми е тя:
щом пак ми бие шута, добре сме в любовта
и виждам, че не мога да преживея ден
без нежната тревога: тя може ли без мен?

Пловдив – столица на културата, Европа 2019

Plovdiv, 28 noe. 1997 edited by 8 noe. 2018
Илюстрации:

- Немирният дух на френската нация Вийон (1431-1463) в затвора (горе);
- Балчик, морето и неслучила се една авантюра с Вержинка, 1972 (долу).
–––
* Такъв е животът (фр.). Бел.м., tisss.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1554.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1554.)      Относно пасажа-цитат: "Чиновниците, рожби на политиката, живеещи или умиращи чрез нея, се с...