СЛУЧАЯТ ГЛОРИЯ (5.)
Продължение от 31.05.
За втори-трети път днес звъня в инспектората да търся регионалния шеф по образованието г-н Павлин Бакалов; предадох на секретарката му, че се налага да разговарям с него. Казах да запишат трите ми имена и длъжността "учител", оставих номера на домашния си телефон, та г-н Бакалов да ме търси по всяко време, когато му е удобно; добавих, че с моята си жигула ще се явя където и когато той реши. Повторих, важно е да се срещнем. "Да, господине. Нали преди час ви казах, господин Бакалов не е в инспектората. Обадете се в понеделник" – рече секретарката. Дали записа телефона ми! Мисля си.
Това – в сряда, 17 май. Какво ли следва
по-нататък. Мисля си, у дома Глория разправя: три момичета искаха да ме бият; да е рекла, че е бита, не мога
да си представя при такъв нетърпящ и намек за отстъпление характер. На следващия ден майката се появява в училище. Идва по едно време Радка Пенева, помощник-шефка и математичка, готин характер, в хранилището на училищната ни библиотека и от вратата още: "Господине,
търси ви една хубава майка". Защо
съм й на хубавата майка? Майка на мой ученик ли е? – питам. "Не, майка е
на ученичка от четвърти клас." Е, не ме интересува хубавата майка точно защото е хубава; не ща
срещи с непознати хубавици. Ами че тук работя, скъпа!
Ей, че отговор! Не съм подозирал с кого се разминавам онзи четвъртък, 18 май! Бутова-Вутова казва каквото има да каже на помощник-директорката; Радка Пенева от своя страна веднага след това ми предава оплакването. Обещавам й следващия час при моите петокласници да разбера какво е станало.
И така. Едва рекох: Деца, нещо да се е случило напоследък? – и първо плахо, после все по-разгорещено един през друг моите хлапета хванаха да се оплакват от неизвестната Глория. Глория кого навикала, кого изблъскала, кого прогонила, кого изритала, на кого се заканила: че "ако се наложи майка ми да се разправя, тия трите курви моментално ще изхвърчат от училище". Трите курви са 11-12-годишните Росица, Поля, Нина от класа ми. Седят, гледат ме, устните прехапани.
Колкото повече слушам пороя от възмутени гласове, толкова по-неясно ми става. Записвам върху половин лист от ученическа тетрадка: от подвизите на непознатата четвъртокласничка до заканата какво щяла да стори госпожа майка й. И тръгнах да се видя с класната на ІV-д. Откривам я във фоайето на по-горния, третия етаж, питам: Абе, Вили, какво ти е мнението за твоето момиченце Глория? "О-о, Глория е чудесно дете – отвръща колегата и приветливо ми се усмихва. – Виж там, поговори с твойте калпазани*. Глория е рядко възпитано и умно дете." Да, бе – казвам, – деца са; днес се карат, утре са заедно. Ще видя да измисля как да се сдобрят... И се разминаваме с любезната Виолета Еневска; ама не само в буквалния смисъл, разминаваме се оттук-насетне, та на мене си ме е яд, че губя етичен, мил и приятен образ... в дотогавашните ми представи, просто изведнъж видях действителния човек. Госпожата и досега вероятно ще да е категорична, че Глория е идеал за отлично възпитан млад човек, еталон, образец, може би най-доброто, което днешното Българско училище е в състояние да произведе.
Каквото измислих да сторя, описал съм го в предишните редове, както съм описал и продължението, получило се от срещата между моите наивни илюзии за нравственост и самочувствието на homo ludens** тип Бутова-Вутова, красив като Сюзън Сарандън, пък май и по-красотен от американската актриса.
Следва
Пловдив – европейска културна столица 2019
Plovdiv, edited 17 jan. 2018
Plovdiv, edited 17 jan. 2018
____
* Калпазан(ин) – от тур. негодяй, калпав тип; мързеливец.
* Калпазан(ин) – от тур. негодяй, калпав тип; мързеливец.
** От лат. играещият
човек.
Няма коментари:
Публикуване на коментар