неделя, 4 юни 2017 г.

Ars Poetica – НА ТАЗ, КОЯТО МИ ПОСТЛА ЛЕГЛО

НА ТАЗ, КОЯТО МИ ПОСТЛА ЛЕГЛО*


С обуща кални посреднощ
в най-злия декемврийски мраз
и в пазвата без пукнат грош
пред беден дом застанах аз.

– Кой хлопа вън на Рождество? –
дочух отвътре нежен глас.
– Не хлопа принц, а същество
премръзнало – отвърнах аз. –

Ако зависеше от мен,
едва ли бих се спрял пред вас,
ала след лутане цял ден,
какъв ли избор имам аз!

 Отвори пътната врата,
прекрачих дървения праг
и вътре нагости ме тя
като несретник мил и драг.

Свенлива, гледаше ме там;
посгрял се, гледах я в захлас,
обхванат от внезапен плам,
посегнах да погаля аз.

Отвори вехтичкия скрин
постелки да ми донесе,
от гушката си шала син
свали, обви ме с две ръце;

като видя, че ме тресе,
от студ ли, не от мъжки бяс,
и тъй до моето сърце
притиснах я тогава аз.

На таз, която ми постла легло
и утеши ме в тъмен час –
макар без знатно потекло,
направи да съм рицар аз.

С коси обвивайки ме, Боже мой! –
целувайки ме с нежна страст,
макар – пехота, бита в бой,
направи да съм рицар аз.

Превземах тез гърди, корем,
замрежил поглед, луд, в захлас,
гласът й чувах покрай мен
и по-щастлив не съм бил аз.

Щом в утрото на път поех
към нови друми, с дързък глас
до гроб във вярност й се клех...
и все пак с други лягах аз.

Как лъгах я! О, как щурях
без миг покой във зной и мраз,
но само с нея, знам, че бях
въздигнат като рицар аз.


В оназ колиба някой ден
навярно ще се върна аз
и може би на колене
ще я помоля с гузен глас

да ми прости, но Боже мой,
ще я намеря ли сама
пак млада, тръпнеща от зной,
останала докрай мома?

Ръми вън декемврийски дъжд
и в бедно някакво селце
сънувам се отново мъж
в девичите й две ръце.

О, не, не станах по-богат,
ни славен някога съм бил,
но и на път за Онзи свят
ще следвам образа й мил.

Къде е нежното моме!
Не съм я повече видял,
но щом остана насаме,
за нея спомням си с печал. 

Пловдив – европейска културна столица 2019

 
Plovdiv, 1 oct. 2009 edited 4 uni 2017
_____
* Реплика към едноименната балада на Робърт Бърнс: http://www.highviewart.com/izkustvo/devoykata-koyato-mi-postla-leglo-4978.html

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1554.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1554.)      Относно пасажа-цитат: "Чиновниците, рожби на политиката, живеещи или умиращи чрез нея, се с...