четвъртък, 13 август 2015 г.

Ars Poetica - КРАЯТ НА ЛЮБОВТА

КРАЯТ НА ЛЮБОВТА

Е, добре де, няма да се прегръщаме,
няма да се целуваме, няма и няма!
Любовта напуснала Старата къща –
с тебе оставаме приятели само
и нищо вече не ще е същото.

Забравяме, точка. Остани със здраве!
Вече ми каза последните вести.
Каквото и повече отсега да направя,
ще е съвсем, ама съвсем неуместно.

Нищо лично, разбирам, макар печално,
просто шанс никакъв, ни перспектива…
и виждам как твоето материално тяло
форми на друг мъж нежно попива.


Plovdiv, 29 uni 2011 – redact. 13 avg. 2015

      Бележка:  

      Жан-Огюст-Доминик Енгр (1780-1867) е 28-годишен, когато рисува своя шедьовър „Спяща жена” във вила „Медичи” в Рим. За картината художникът отбелязва: „Женска фигура в естествен ръст, легнала гола в легло”. Творбата била притежавана от краля на Неапол Жоашен Мюра. Пет години по-късно съпругата му Каролин поръчва на художника още три картини, сред които „Голямата одалиска”, изложена днес в Лувъра. Двете картини ("Спяща жена" и "Голямата одалиска") са тематично свързани: на едната гола жена от Ориента в гръб, на другата – гола млада жена от Запада в анфас. През 1815 г. владетелят на Неапол е свален от власт и съпругата му Каролин Мюра избягва без картините; оттогава липсват сведения за „Спяща жена”. Художникът успява да получи обратно „Голямата одалиска”, но през остатъка от живота си търси изгубената „Спяща жена”. Вж. http://podmosta.bg/otkriha-kartina-na-engr-otpredi-2-veka-skrita-pod-druga-tvorba/ 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1668.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1668.)   Миналото не можеш да изтръгнеш ей тъй, все едно си сменяш костюма. То живее у нас за урок и поука, ...