неделя, 19 ноември 2023 г.

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1427.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1427.)

  Какво ли е поезията без любовта! Първи учител ми беше бедният френски студент, скитник и играч на зарове Франсоа Вийон (1431-1463...). Робърт Бърнс открих година по-късно. Преди тези двамата обаче, кумир и еталон в лириката ми бе флорентиецът Гуидо Кавалканти (1255-1300) с неговото "dolce far niente" (сладко безделие). Усетих, че истинският поет сродява, за разлика от политическите шарлатани. – Аноним (1947)

...Тя бе с коси от мек атлаз

и бяло като крин чело.
С уханни устни беше таз,
която ми постла легло.

Бе хладен нежния й крак

и кръгла сладката й гръд:
две нежни преспи сняг,
навяни в тоз таен кът.

Целувах милото лице,

косите й от мек атлаз.
И тъй, с момичето в ръце,
във сън дълбок потънах аз.

А пред разсъмване почти,

за път когато бях готов:
"О, ти! Опропасти ме ти!" –
ми каза моята любов

Целунах скъпото лице,

очите с нега и тъга,
и казах: "Тия две ръце
ще ми постилат отсега".*

    22 oct. 1999 

НА ТАЗ, КОЯТО МИ ПОСТЛА ЛЕГЛО

С обуща кални посреднощ
в ужасен декемврийски мраз
и в пазвата без пукнат грош
пред беден дом застанах аз.

"Кой хлопа вън на Рождество?" –
дочух отвътре нежен глас.
"Не хлопа принц, а същество
премръзнало! – отвърнах аз. –

Да би зависило от мен,
едва ли бих се опрял до вас,
ала след лутане цял ден,
какъв ли избор имам аз!"

 Открехна пътната врата,
прекрачих дървения праг
и вътре нагости ме тя
като стопанин мил и драг.

Свенливо гледаше ме там;
посгрял се, гледах я в захлас.
Обхванат от внезапен плам,
реших да я погаля аз.

Отвори вехтичкия скрин
постелки да ми донесе,
от гушката си шала син
свали, обви ме с две ръце.

Като разбрах, че ме тресе,
от студ ли, не, от мъжки бяс,
до стопленото си сърце
притиснах я тогава аз.

Таз, дето ми постла легло,
и утеши ме в тъмен час –
макар без знатно потекло,
направи да съм рицар аз.


С коси обви ме, Боже мой! –
целувайки ме с нежка страст,
макар – пехота, бита в бой,
направи да съм рицар аз.

Превземах тез гърди, корем,
замрежил поглед, луд, в захлас,
гласът й чувах покрай мен
и по-щастлив не съм бил аз.

Щом сутринта на път поех
към нови друми, с дързък глас
до гроб във вярност й се клех...
и сетне с други лягах аз.

Как лъгах я! О, как щурях
без миг покой и в зной, в и мраз,
но само с нея, знам, че бях
въздигнат като рицар аз.


В оназ колиба някой ден
навярно ще се върна аз
и може би на колене
ще я помоля с гузен глас

да ми прости, но Боже мой,
ще я намеря ли сама –
пак млада, тръпнеща от зной,
останала докрай мома?

Ръми пак декемврийски дъжд
и в бедно някакво селце
сънувам се отново мъж
във мраморните й ръце.

О, не, не станах по-богат,
ни славен някога съм бил,
но и на път към Оня свят
ще следвам образа й мил.

Къде е нежното моме...?
Не съм я повече видял,
но случа ли се насаме,
за нея мисля си с печал. 

Пловдив – средище на европейската цивилизация

Plovdiv, edited on 19 noe. 2023

Илюстрации:
- По-добре съм в бедна хижа, отколкото в дворец!
- Младата жена е извор на трепет за изкуството.**

___
* Реплика към едноименната балада на Робърт Бърнс (1759-1796), вж. http://www.highviewart.com/izkustvo/devoykata-koyato-mi-postla-leglo-4978.html
** Вж. https://webstage.bg/art/7715--melanholiya-na-albreht-dyurer-savarshenstvoto-na-nesavarsheniya-ni-svyat.html Бел.м., tisss. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)

ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (1563.)  Миналото живее, докато го помним. Мъртвите са живи, докато ги помним. Бедата не е в смъртта, а в заб...