Бил съм доверчив и разсеян, бил съм глупав и наивен, бил съм жесток с тарикати и малодушни навлеци, не заслужавали да им се дразня, но чувството за справедливост, наследство от майчиния ми джинс – от два заможни чорбаджийски рода: перущенския и калугеровския, клани през Април 1876, са ми ориентир да преценявам що за птица е насреща ми. – Аноним (1947)
НЕДОБРЕ ВЧЕСАНИ МИСЛИ (6.)
8 mar. 1995
Честността не се степенува, или я имаш, или не.
12 mar. 1995
Слуховете раждат чудовища.
16 mar. 1995
От морална гледна точка, не желая да се ръкостискам с когото и да е. Не ми е нужно да се уверявам дали онзи срещу мен не крие нож в ръката.
18 mar. 1995
Народ, недоволен от себе си, в никакъв случай не е с ниско самочувствие.
Има моменти, когато ме гони такъв шаячен оптимизъм, че свят ми се завива.
Предпочитам ясните неща. Чест, духовни ценности, демокрация се мътни понятия.
Ако някой си е негодник и лицемер, какво значение в коя партия членува, пред чия икона пали свещи!
А може би крадецът проявява повече грижа към имота ни?
Зад творбите на Вазов и Йовков прозира лицето на угрижения стопанин.
Според прочетено в историята, а може би в есеистичната книга "Писма до г-жа Z." на поляка Казимеж Брандис (1016-2000), когато посещавате селище в Германия, първо ви показват общинското гробище, после къщата на палача, сетне църквата и най-накрая кметството: за да сте наясно, че немецът първо цени предците си и закона.
Желаеш ли да разбереш подлеца, погледни го с любов!
20 mar. 1995
Няма ли я съвестта, законът се заобикаля леко, понякога с творчески финт.
Съм категорично против отмъщението, като средство за изравняване на сметки.
Мъдростта не търпи омраза.
И Византия, и Османската империя твърде много са ни отнели, като нация. Предстои най-сетне спокойно да обсъдим какво са ни дали, какво сме научили от тях.
Някои хора живеят толкова дълго, че забравят защо са се родили.
Махнем ли турските думи за бита, фрази, идиоми*, поговорки и пословици, речта ни ще обеднее откъм чувство и настроения. Думата "мерак", производните й "мераклия-меракландисам" с коя ли българска дума ще замениш?! Йовков преди всичките наши езиковеди прозрял този разкош, по сведение на проф. Спиридон Казанджиев**.
2 fev. 1995
Защо успехите да са ми по-скъпи от грешките и греховете?
Чарът – това са твоите малки слабости, които ме карат да се разнежвам.
Всеки греши според способностите си.
О-о, колко наивно пропуснати грехове!
Познавам мъченици на славата, които гримасничат публично за Нобелова награда.
Доброто вино накрая оставя стипчив аромат.
Под прикритата плът дремят много повече страсти, плод на мерак и фантазия.
Струва ми се, котката е по-интелигентна от кучето, дори затова че не вдига толкова шум около себе си.
Най-сигурният начин да съсипеш мечтата си – да я осъществиш.
Бедният е богат с мечти, заможният – с вещи.
Самодоволната физиономия на простака в тв-реклами с известни заможни персони ми пробутват като образ на щастието, като модел, към който да се стремя.
Не искам да ми помагат, искам да не ми пречат.
Не желая да съм герой и да се боря, искам да живея като нормален наивен човек.
Който не е страдал, не умее да прощава.
Като начеващ журналист на щат в младежкия пловдивски седмичник "Комсомолска искра", ми заръчаха да съчиня некролога на известния партиен функционер Никола Балканджиев (1901-1973)***. Въведоха ме в тясна канцелария нейде по горните етажи на Партийния дом в Пловдив и ме оставиха сам пред обемистото досие на починалия любимец на някогашната местна беднотия от Тютюневите складове. Изненада ме, че Никола Балканджиев неколкократно бил наказван с мъмрене (порицание) за проявена мекошавост към бедняците, които са отивали при него за помощ. Оттам ми светна, че Бог може и да ти прости, но Партията ни-каг-да!
Дето е посредствено, все е скучно, бъка от словесна плява и назидателна тъпотия.
За да виждам надалече, не бива да виждам близките си. Затова и мъдрецът Атанас Далчев (1904-1978)**** в сборника "Фрагменти" пише, че честният човек е чудовище за близките си.
–––
Няма коментари:
Публикуване на коментар