Дошла майката на някоя си Глория от ІV-д клас да се оплаква пред училищното ръководство, че няколко момиченца от V-е тормозели щерка й. Тези момиченца са мои ученички: Росица, Поля и Нина. Идва помощник-шефката да ми каже; обещах й да разбера как стоят нещата. В четвъртък, 18 май, т.е. същия ден, така и сторих: в часа на класния бях предвидил в плана си беседа "Светът на любовта", та свързах темата със Случая Глория.
Предложих да обсъдят с близките си у дома, с приятелите си, а следния ден, петък, 19 май, да ми кажат какво са решили по следното предложение – да съберем пари, да купим подходяща книга за добро поведение сред хората, кутия шоколадови бонбони, букет цветя и този техен общ дар от сърце да бъде поднесен на Глория, чиято майка обвинявала и заплашвала моите петокласнички. Майката – според думите на Глория, се заканвала, че Росица, Поля и Нина от V-е клас ще бъдат изхвърлени от училището, където съм вече осемнайсета година учител. Предложих им – и моите хлапенца бяха въодушевени от идеята. И всички бяха склонни, с изключение на мрънкалото Петър, който ядно отсече: "Мен това не ме засяга!" Приеха да обсъдят с най-близките си как да постъпят
На следния ден, петък, след урока по български в края на третия учебен час, без да питам, без да подканям, показаха ми събраните пари. И аз дадох. Две от момиченцата изтърчаха до училищната книжарница да купят книга за добро държание; с книжаря и неговата съпруга вече милите били обсъдили коя да е книгата. Други пък изтичаха да купят кутия с бонбони, и когато би звънецът за голямото междучасие, три момченца хукнаха към пазарчето за цветя. "Ами какви да са цветята?" – питат. Предложих рози да бъдат. "А какъв цвят да са розите?" – питат. Казвам: червени. "Защо!" – чудят се. – Нали червеното е цветът на любовта?" "Да – кимам, – точно така! Каквото правите за Глория в този момент, с любов го правите". И те отново: "Но господине, Глория едва ли ще го приеме както го мислим!" Та им казвам: "Как Глория ще го приеме, си е неин проблем и нейно право. Вие не правите нещо лошо. Правите го и заради Глория. Нали това е вашият избор? Какво щяла да помисли Глория, си е неин избор". Обсъждаме в броените минути на малкото междучасие дали да е надписана книгата, ама какво да й напишат, кой да го напише. Дружно решиха, най-добре ще е: "На Глория – с обич! От V-е..." И който желае, нека да се подпише. Виждах ги въодушевени от странната идея, нещо невероятно, нечувано за нашите условия и манталитет – на грубиянството и на издевателството да отвърнат по неприсъщ за българина благороден начин. И всичко това – през последните пет-десет минути от третия учебен час и първите десетина от голямото междучасие. Каква еуфория ги бе обзела, леле, включително – и мен! Мека, ала неотстъпчива сила ги беше обзела.
И ето ги моите палета: възбудени, те се скупчиха около мен: "Господине, а защо не дойдете с нас?" Казвам: "По-добре сами! Няма да съм вечно около вас. Не сте малки. този урок да ви е за цял живот как да постъпвате в подобни случаи. Важно е от името на вас, оскърбените, да се разчуе че не таите лоши мисли към Глория и не само трите заплашвани момиченца, но целият V-е клас поднася тези малки подаръчета в знак на помирение и обич. Между другото, Росито ми е отговорник, един вид председател на класа, Поля отговаря за бележниците – избирали са ги съучениците им в началото на учебната година, така че две от трите набедени девойчета са с авторитет в класа ми... Точно тях нарекли "курви". Към тях били и заканите на майката, че ще ги изхвърли от училището като пачаври... Ирина – може би най-миловидното момиченце от моя клас, поднесла даровете в присъствието на повечето ученици от двата класа – ІV-д и V-е. Случва се това през последните минути на голямото междучасие, в петък. Ето какво издекламирала Иринчето на озадачената Глория, която стърчи десетина сантиметра над съучениците си и над петокласниците, просто едно едро и с добро самочувствие рано развило се девойче... Та дребничката Ирина се обръща към същата тази Глория със звънливото си гласче: "Глория! Поднасяме ти тези дарове в знак на приятелски чувства и обич".
Все още не знам, че в моя клас някой някъде си води разследване. Когато ме вижда в училищната библиотека, ето какво ми рече същата Йоана Георгиева: Моите ученици ме подвели, предоверил съм им се, никакви реплики от сорта "педерасти", "курви" и пачаври не е имало, нито заплахи към Росица, Поля и Нина, че ще ги пребият; накъсо, допуснал съм много сериозна педагогическа грешка. Станалото е подигравка спрямо Глория, гавра над личното й достойнство. На всичкото отгоре, уронен е и престижът на училището. Приключва съветите си с назидателното: "Е, Бояджиев, и как да имаме авторитет пред родителите и обществото, драги колега? И как да ни уважават хората! Постъпил си както есесовците някога, които вървели след беззащитните дечица".
Една от ученичките ми, с която разговаряли госпожа "следователката" и ядосаната майка на Глория – притеснителната, слабичка и болнава Илияна от V-е, идва при мен със сълзи в очите – едва от нея научавам какво се върши зад гърба ми: "Господине, а пък те ми казаха, че лъжа! Аз не лъжа, господине! Казаха ми, че заканите на Глория не са от нейния речник. Глория била възпитана и за пример. Била отлична ученичка".
Мнението на психоложката педагогически съветник в училището: Росица и Поля се държали със самочувствие, вирили глава, че са прави... Как съм допуснал това да се случи? Доколкото разбирам, упрекът иде откъм майката на Глория. И това "вирене на глава" станало повод да се раздуха епизод, който – според майката на Глория, иначе тя би отминала с мълчание, случаят би бил приключен. Нямало да има последствия. Тъй се изразила "Сюзън Сарандън" пред дъщеря си в присъствие на три от шефките.
Текстът от клипа:
И къде беше, синеоки мой сине?
И къде беше, мой малък любими?
По склоновете залитах на дванайсет
планини мъгляви,
Вървях и пълзях по шест тъмни
магистрали,
На седем тъжни гори в сърцето нагазих,
Пред дузина мъртви океани застанах,
Десет хиляди мили влязох на гробище във
устата,
И наистина тежък, и наистина
тежък,
и наистина тежък, и наистина тежък,
И наистина тежък дъжд ще завали.
И какво видя, синеоки мой сине?
И какво видя, мой малък любими?
Новородено видях с диви вълци наоколо,
Път от диаманти видях, а на него нямаше
никого,
Черен клон видях, с кръв, която все още
капеше,
Стая видях, пълна с мъже, чуковете им
бяха кървящи,
Десет хиляди говорещи видях, чиито езици
бяха прекършени,
Бяла стълба видях, с вода цялата беше
покрита,
Пищови видях и остри саби в ръцете на
малки дечица,
И наистина тежък, и наистина
тежък,
и наистина тежък, и наистина тежък,
И наистина тежък дъжд ще завали.
И какво чу, синеоки мой сине?
И какво чу, мой малък любими?
Чух звука на гърма – изрева
предупреждение,
Чух рева на вълна, която света можеше да
удави,
Чух сто барабанчици, чиито ръце бяха
пламнали,
Чух десет хиляди шепнещи и нито един -
слушащ,
Чух един да гладува, мнозина чух се
смеят,
Чух песента на поета, умрял във
канавката,
Чух гласа на клоуна, плачещ в алеята,
И наистина тежък, и наистина
тежък,
и наистина тежък, и наистина тежък,
И наистина тежък дъжд ще завали.
И кого срещна, синеоки мой сине?
И кого срещна, мой малък любими?
Малко дете срещнах до мъртво конче,
Бял човек срещнах - черно куче
разхождаше,
Млада жена срещнах, чието тяло изгаряше,
Младо момиче срещнах, тя ми даде дъгата,
Един човек срещнах, наранен в любовта
си,
Друг човек срещнах, наранен със омраза,
И наистина тежък, и наистина
тежък,
и наистина тежък, и наистина тежък,
И наистина тежък дъжд ще завали.
И какво ще правиш сега, синеоки мой
сине?
И какво ще правиш сега, мой малък
любими?
Ще се измъкна, докато още не е заваляло,
В глъбините на най-дълбоката черна гора
ще отида,
Където много са хората, а ръцете им –
все празни,
Където капките на отровата заливат
техните води само,
Където домът в долината влажния тъмен затвор
среща,
Където лицето на екзекутора е винаги
добре скрито,
Където гладът е грозен, душите –
забравени,
Където цветът е черният, а число няма,
И ще го говоря и ще го мисля и ще го
казвам и ще го дишам,
И ще го отразявам от планината, така че
всички души да го видят,
На океана тогава ще стъпя, чак докато
потъна,
Но далеч преди туй своята песен ще съм
научил,
И наистина тежък, и наистина
тежък,
и наистина тежък, и наистина тежък,
И наистина тежък дъжд ще завали.
1963 г. Роберт Цимерман (Боб Дилън)
Няма коментари:
Публикуване на коментар