ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН ПЛОВДИВЧАНИН (882.)
Светът е сцена и всички ние сме актьори на нея – влизаме, излизаме и за своето време всеки от нас играе разни роли... – Шекспир (1564-1616)
21 dec. 2004 МРЪСНИ ДНИ*
Светът е сцена и всички ние сме актьори на нея – влизаме, излизаме и за своето време всеки от нас играе разни роли... – Шекспир (1564-1616)
21 dec. 2004
МРЪСНИ ДНИ*
Втори ден след Игнажден, втори от т.нар. "мръсни" или бесовски дни преди Бъдни вечер – според народното поверие, наоколо витаят лошите духове и злите сили. Без да съм религиозен, откривам в християнската философия далеч по-възвишен зов от претенциозния фанатизъм в невежество, озлобление, лакомия, възгордяване. Не, не съм никога досега и не се виждам и в бъдеще да се кръстя пред олтар, свещ, икона; и не защото не съм религиозен, а защото, мисля, то е външен знак, но пък съм вярващ: вярвам в Доброто, особено когато виждам духовен урод, да се бие в гърдите и да се повтаря: "Аз съм философ-психолог, аз съм днешният Сократ, Христос, Достоевски на днешното време, аз съм новатор, демократ, хуманист, антикомунист". Помня, баща ми как ми говореше: "Чуеш ли някой да повтаря аз-аз-аз и да върти очи като мишка в трици, по-далеч да стоиш от такъв!"
И как да обясня на моите дванадесетокласнички (19 девойчета), че между властници и учител противостоенето е открай време? Искат от мен по-високи оценки, но смятат, че с прилежно записване на всичко, което им казвам по Български език и Литература, се изчерпва ученето. Към останалия свят, а и помежду си, меко казано, никак не са за пример. Домашно възпитание им липсва, ала какво ли добро са видели досега извън дома, какво ли по-гръмко заявено освен наглост, фалш, простотия! А това си е фронт между Духовността и гаврата над Десетте Божи заповеди в "демократична" България. Моето поколение гимназисти от далечната 1965 г. влизахме в живота, образно казано, с розови очила, като необръгнали наивни палета. Тези сякаш се раждат с наглостта.
Понякога се усещам островче в океан от помия, случаен минувач покрай витрина с лъскави фалшиви дрънкулки. Понякога, не винаги! Не са редки просветленията у тези чудесни, иначе сантиментално уязвими душици Катя, Елена, Ширин, Милена; но защо така назлобяваха срещу самото учене. А не можеш насила да си им Учител. То е като любовта. Ако не те чуват и не те разбират, когато опитваш да им кажеш за разликата между добро и зло, хаос и хармония, най-нормалното е да те гледат с празни очи – и теб, и претенцията ти, че си нещо повече от нахален самозванец и невежа, и при това дипломиран невежа, което е най-неприятната версия на наглото невежество.
Мога и да отстъпя... Как да приема, обаче, отвращението им към Училището! И кога от любознателното хлапенце е израснал варваринът в храма? Не тях, себе си питам. Тези български девойчета и утрешни майки на следващото поколение българчета са обект на пошлостта, която в пищни одежди шества през последните три десетилетия не само из Европа. Вече толкова време децата ни са облъчвани от гнус! И как горките да възприемат любовта за висша духовност и отношение към човека и света, не като бяс за консумиране, ето това ми е проблемът.
Горчиви дни, мръсни дни на притеснение.
28.12.2004.
Рефлексът за писане, т.е. за пресътворяване на свят чрез сюжети, чувства, образи и внушения, е вроден не у всекиго, макар у всеки от нас да е заложена възможността да възприема духовни излъчвания. Сред осмокласниците имам три ученички, които тези дни по своя инициатива ми предоставиха стиховете си; от тях едното момиче, според мен, е талант, на който тепърва му предстои да се развива. Ала съпоставянето между лъже-поета и талантливия ми вади очите. Странно, но у т.нар. "поетеси" (набедени за поетеси от колегите българици в училището), а без подадине, без дарба, според мен, прави впечатление добре подредената форма, зад която лъщи скучно съдържание. У талантливия автор съдържанието по-често пренебрегва формата, понякога и текста; текстът му, погледнат отгоре-отгоре, даже и не напомня стихотворение; атмосферата му, обаче, е интензивна и вълнува – лицето, характерът, неявните затаени очаквания на автора откривам, каквото на повърхността може и да не казват думите.
Опитът да издам книга на мои разноски ми беше крайно нужен. Доста неща в текста – факти, образите на простовати българи и претенциозни нефелни политици, както и купища сюжети съм вадил направо от реалността, описал съм ги, както ги възприема мнозинството българи; по-скоро, предугадил съм ги още преди да се доразвият като хищници. За политиците у нас от годините на т.нар. "демокрация" говоря.
17.01.2005.
Нормалният човек е беден, самотен, защото съвестта, честта му са си у него; докато хищниците ходят на глутници – търсят кого да бастисат, жертва си търсят! Не открият ли кого да бастисат, ръфат се помежду си.
Аз жертва ли съм?**
Аз жертва ли съм?**
Пловдив – най-древното жизнено селище в Европа
Plovdiv, edited on 05 fev. 2022
Илюстрации:
- Най-ценното на нацията са младите.
- Авторът по време, когато писа това.
–––
* Вж. http://videlei.com/articles/details/mrasnite-dni-ot-koleda-do-yordanovden/312
** И в закрития вече форум all.bg., може би най-посещавания интернет-форум през онези години, човекът, прибрал цялата сума, която изплащах от учителската си заплата в течение на две години, който никога не ми отпечата ръкописа, макар тържествено да ми се кле, тутакси се обади: "Да, разбира се!" Не, не ме е яд за парите, а за умъртвената мечта да си видя отпечатан на мои разноски като книга ръкописа, работен над десет години: между април 1994 и 6 май 2004 г. И тогава се зарекох: Пари за моя книга никога повече да не влагам. Бел.м., tisss.
Няма коментари:
Публикуване на коментар